سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خستگی دوران بارداری می تواند منجر به استرس های روحی شود



دوران بارداری ,خستگی دوران بارداری

احساس خستگی در طول دوران بارداری یکی از اولین مشکلاتی است که خانمهای باردار با آن مواجه هستند. اینگونه خستگیها می توانند باعث ایجاد استرسهای روحی وابسته به دوران بارداری شوند. تغییرات هورمونی و فیزیکی که در تمام بدن شما به گردش در می آید منجر به ایجاد خستگی زیاد در ابتدا و هفته های پایانی بارداری می شود. اما اینگونه تغییرات هورمونی خطری برای خانم باردار و نوزاد او ندارد اما چنانچه مادران جدید توجهی به خستگی بیش از اندازه خود در دوران بارداری نداشته باشند، احتمال دارد تا خستگی آنها پیشرفته شود و خطراتی را در خصوص سلامت نوزاد آنها بوجود آورد.

 

خستگی در چه زمان از بارداری احساس می شود

خستگی در دوران بارداری، در 3 ماه اول به اوج خود می رسد. 3 ماه اول بارداری زمانی است که بیشترین تغییرات در بدن خانم باردار شکل می گیرد. زمانی که 3 ماه دوم بارداری فرا می رسد، رشد سریع از بدن خانم باردار به بدن نوزاد پیش می رود و خستگی بارداری به طور محسوسی کاهش پیدا می کند.

 

در 3 ماه اول بارداری ، خستگی یکی از علائم حالت تهوع و استفراغ و از دست دادن اشتها است. اگر این نشانه ها خواب شما را برهم می زند و مانع از این می شود نتوانید به خوبی استراحت کنید، احساس ناراحتی و خستگی در شما بیشتر هم می شود. اگر از آن دسته خانمهای باردار هستید که در 3 ماه اول بارداری این علایم را تجربه می کنید، به خاطر داشته باشید باید تا جائیکه می توانید استراحت کنید تا بتوانید انرژی خود را بازیابید.

 

خستگی بارداری در آخرین روزهای بارداری باز می گردد. از ماه هفتم بارداری، کشیدگی و ترکهای بدن مادر بوجود می آید. گرفتگی عضلات و ورم در ساق پاها شروع شده و همین امر باعث می شود تا خانم باردار احساس راحتی نداشته باشد. فشار شکم به پشت بدن، باعث ایجاد درد در پشت شده و در تمام مدت جنین در حال حرکت کردن است. حتی زمانی که مادر یک موقعیت راحت و بدون وجود درد فیزیکی را پیدا می کند درمی یابد که سوزش سر دل مشکل دیگری است که باید با آن کنار بیاید.

 

چگونه سطح انرژی در دوران بارداری را افزایش دهیم

بعضی از خانمهای باردار بر این باورند مصرف کافئین در زمانی که احساس خستگی می کنند تا حدودی می تواند مشکل آنها را برطرف کند اما تانین داخل چای و قهوه مانع از جذب آهن شده و فقر آهن خود یکی از دلایل خستگی به حساب می آید. یکی از بهترین راههای مبارزه با خستگی ورزش کردن است. پیاده روی، شنا و یوگای بارداری از بهترین ورزشهای مفید در این دوران است. یوگا سبب می شود تا گردش خون در بدن شما بهبود پیدا کرده و دردها را کاهش دهد. علاوه بر این، ورزش یوگا قدرت و انعطاف عضلات شما را تقویت می کند. به خانمهای باردار پیشنهاد می شود تا ورزش یوگا را در حضور مربی خود انجام دهند و او را از باردار بودن خود آگاه سازند.

 

خانمهای باردار به استراحت بیش از هرچیز دیگر نیاز دارند و برای آنکه به اندازه کافی استراحت کنند باید از این مدلها پیروی کنند:

-در طول شب، 8 ساعت بخوابید. بسیاری از مردم می توانند در طول شب 5 الی 6 ساعت استراحت کرده و در طول روز با انرژی کافی به فعالیتهای خود ادامه بدهند اما این زمان برای خانمهای باردار کافی نیست. نوزاد برای رشد کردن، انرژی خود را از بدن مادر می گیرد بنابراین انرژی که در طول روز از بدن مادر خارج می شود باید در طول شب به او برگردانده شود.

 

-سکوت برای شما ضروری است. سعی کنید تا حداقل یک بار در هفته ساعات خلوتی را برای خود فراهم کنید و توجه داشته باشید که این ساعات باید عاری از وجود کودکی دیگر، حیوان خانگی و همسر باشد. تلفن و تلویزیون را خاموش کرده و مانند دوران کودکی به خواب عمیق بروید.

دوران بارداری ,خستگی دوران بارداری

-تمرینات بدنی و نرمش را افزایش دهید. تصور می کنید که ورزش نتیجه معکوس دربر خواهد داشت اما باید بدانید که ورزش کردن، یک نوع تغذیه برای بدن به حساب می آید و به آن انرژی می دهد. پیشنهاد می شود تا در اول صبح و پس از شام پیاده روی کنید.

 

- موزیک گوش دهید و برقصید. این کار باعث می شود تا کمتر احساس خستگی کنید. گوش دادن به موزیک موردعلاقه قبل از خواب، برای راحت خوابیدن بسیار موثر است. برای این کار می توانید از سی دی های ریلکسیشن نیز استفاده کنید.

 

-به جای زیاد خوردن سعی کنید تا وعده های غذایی خود را به 6 قسمت تقسیم کنید. تقسیم غذا به وعده های کوچکتر یکی دیگر از بهترین راه حلها برای برطرف کردن خستگی است.

 

اتاق خواب خود را برای یک استراحت راحت و کامل آماده کنید. چنانچه احساس می کنید در مکان تاریک بهتر به خواب می روید از پرده هایی استفاده کنید که کاملا اتاق خواب شما را تاریک کنند. از راحت بودن تشک خود اطمینان حاصل کنید. اگر در اتاق خود تلویزیون یا کامپیوتر دارید آنها را به بیرون از اتاق انتقال دهید زیرا آنها می توانند یکی از عوامل تحریک کننده برای شما باشند.

 

-چنانچه در هنگام خواب احساس استرس و دلواپسی دارید، یک لیست از نگرانیهای خود تهیه کنید. این کار مانع از فکر کردن شما به آنها در هنگام خواب می شود.

 

-از همسر خود بخواهید تا قبل از خوابیدن، پشت شما را به آرامی ماساژ دهد. این کار به راحت خوابیدن شما کمک بسیاری می کند. ماساژ بویژه زمانی که شما دچار سندروم پا هستید بسیار مفید است. سندروم ساق پا یا انقباض عضلات، یکی از مشکلات شایع در بارداری است که معمولا در هفته های آخر بارداری مشاهده می شود و مانع از راحت خوابیدن خانم باردار می شود. البته این مشکل می تواند یکی از علائم کم خونی محسوب شود بنابراین بهتر است پس از مشاهده این مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

 

غذاهایی که شما می خورید می تواند در میزان انرژی شما تاثیر بگذارد، بنابراین از خوردن آنها به اندازه کافی اطمینان حاصل کنید:

 

-غذاهای سرشار از آهن، مانند سبزیجات برگ سبز، گوشت قرمز،تخم مرغ، ساردین، لوبیاها و میوه جات

 

-غذاهای زود هضم و سرشار از فیبر مانند غلات، نان قهوه ای و برنج قهوه ای ( به خاطر داشته باشید که این نوع غذاها برای رفع یبوست بسیار موثر است)

 

-پروتئین

 

-ویتامین ث (باعث جذب بیشتر آهن است)

 

-نوشیدن آب

 

به خانمهای بارداری که مجبور هستند در محل کار خود حضور داشته باشند پیشنها می شود چنانچه احساس کردند قادر به کار کردن نیستند و چشمان خود را به سختی باز نگه می دارند، از مدیر خود بخواهند تا به آنها اجازه بدهند که ساعتی را در یک گوشه از محل کار استراحت کرده و چرت کوچکی بزنند.

 

خستگی در بارداری می تواند نشان دهنده علائم دیگر باشد

خستگی در بارداری باعث می شود تا شما احساس افتادگی داشته باشید. اما توجه داشته باشید در بعضی مواقع، خستگی بیش از اندازه و درست نخوابیدن می تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. چنانچه قبلا سابقه افسردگی داشته اید و یا اینکه دیگر علاقه خود نسبت به انجام کارهایی که از آنها لذت می بردید، را از دست داده اید حتما با پزشک متخصص خود وقت ملاقات تنظیم کنید.

 

خستگی و احساس افتادگی، می تواند یکی از نشانه های کم خونی نیز باشد. البته این بیماری در طول دوران بارداری شایع نیست. برای اطمینان بیشتر از عدم وجود این بیماری، پزشک شما خون شما را مورد آزمایش قرار داده و در صورت نیاز داروهای موردنظر را تجویز می کند.

منبع:‌نی نی سایت


ویدیو مرتبط :
چه عواملی در دوران بارداری منجر به نقص جنین می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 راه برای کاهش استرس در دوران بارداری



کاهش استرس در دوران بارداری,استرس در دوران بارداری

 1. ارتباط با دوستان و آشنایان مثبت گرا
از کجا می دانید که دوستان شما برایتان خوب هستند؟ به احساسات خود هنگامی که با آنها هستید، توجه کنید.  اگر وقتی با آنها هستید احساس خوبی دارید، آن فرد احساس شادی و لذت به زندگی شما می بخشد.
متاسفانه، تقریبا همه ما افراد منفی در زندگی خود داریم. اگر در خانواده، بستگان یا دوستان خود فردی هست که موجب ناراحتی شما می شود، در طول بارداری با او ارتباط نداشته باشید. این کار برای سرزنش کردن طرف مقابل نیست بلکه برای حفظ سلامت شماست. در آینده می توانید تصمیم بگیرید آیا دوستی خود را با او ادامه بدهید یا خیر.
2. بیرون وقت گذراندن
هنگامی که احساس ناراحتی یا غمگینی دارید، به خود فرصت بدهید. چند دقیقه مدیتیشن، مطالعه مجله، صحبت کردن با یک دوست یا کمی پیاده روی می تواند به بهبود حال شما کمک کند. فکر نکردن حتی برای 5 دقیقه می تواند ظربان قلب، فشار خون، تنفس و حتی سیستم امنیتی بدن شما را تنظیم کند.
3. داشتن جواب در آستین
آیا از اینکه افراد به شکم شما دست می زنند و نظرات بیهوده یا ناراحت کننده در مورد اندازه آن می دهند، ناراحت می شوید؟ به جای ناراحت شدن و غصه خوردن سعی کنید چند جواب درست و حسابی آماده کنید تا در این مواقع به کار گیرید. با کمی حاضر جوابی می توانید موقعیت های ناراحت کننده را به شرایط معمولی برای خود تغییر دهید.
4. ورزش کردن
اگر پزشک به شما اجازه ورزش کردن می دهد، سعی کنید پیاده روی های سخت داشته باشید، شنا کنید یا در جلسات یوگای دوران بارداری شرکت کنید. در واقع، ورزش هایی را انجام دهید که باعث افزایش جریان خون در بدن می شود.
5. عمیق نفس بکشید
اگر در بدن خود احساس گرفتگی دارید، احتمالا درست تنفس نمی کنید. تپش قلب، ورم معده یا گرفتگی عضلات همه نشانه این هستند که چیزی خوب کار نمی کند. در این موارد نفس عمیق می تواند بسیار کمک کننده باشد. بیشتر مردم، بسیار سطحی و فقط از داخل سینه نفس می کشند برای کم کردن اضطراب، بهترین کار این است که عمیق نفس بکشید.
از این تمرین نیز می توانید استفاده کنید: هنگام دم شکم خود را بیرون بدهید و هنگام بازدم به آن اجازه دهید آزاد باشد و گرفتگی ها را بیرون بریزد. تمرکز روی تنفس تاثیر بسیار خوبی روی تفکر و احساسات ما دارد به طوری که می توانید با فکر بازتر با شرایط سخت برخورد کنید.

منبع:bartarinha.ir