سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خرید كفش برای كودك نوپا



 

 

خرید کفش برای کودک نو پا

 

 

خریدن كفش برای بسیاری از افراد كاری بسیار لذتبخش به شمار می‌رود، تماشای مغازه‌ها، پوشیدن كفش‌های مطابق مدروز و بالاخره خرید كفش مورد علاقه در واقع نوعی تفریح است. اما خرید كفش برای كودكان نوپا چطور؟

 

اغلب والدین دوست دارند برای تزیین هم كه شده، برای نوزاد خود كفش بخرند و به محض این‌كه كودك شروع به چهار دست و پا رفتن یا خزیدن كرد، ده‌ها مدل كفش برای او می‌خرند. در این مواقع بهتر است كفش‌های نرم را انتخاب كنید تا نوزاد فقط پا‌های خود را حس و احساس تعادل كند. وقتی كودك شروع به راه رفتن كرد از كفش‌های محكم‌تر كه نقش محافظتی دارند استفاده كنید، مانند كفش‌های كتانی مخصوص كودكان.

 


انتخاب كفش مناسب سن كودك

اگرچه پوشاندن یك جفت كفش چرمی‌ خوش‌دوخت به پای كودك 3 ماهه در موقعیت‌های خاص بدون اشكال است، اما بدانید كه بهتر است در ماه‌های اولیه بعد از تولد نوزاد به پای او كفش نپوشانید.

 

پای نوزادان فعلا آمادگی تطبیق با كفش را ندارد. پای آنها استخوان، ماهیچه‌ها و تاندون‌های كوچكی دارد كه باید با ورزش قوی شوند نه این‌كه بی‌حركت درون كفش باشند. تا زمانی كه كودك روی پای خود نایستاده یا در حقیقت شروع به راه رفتن نكرده در حدود یك سالگی، نیاز به كفش برای محافظت از پاهای خود ندارد. قبل از این سن جوراب بهترین محافظ برای پاهای كوچك آنها است.

 


نكاتی در مورد خرید بهترین كفش برای كودك نوپای شما

به محض این‌كه كودك شروع به راه رفتن می‌كند، والدین برای حفاظت از پاهای كودك خود به سراغ كفش می‌روند. هنگام خرید كفش برای كودك خود به نكات زیر توجه كنید:

 

كف كفش نرم یا سخت: درست مانند كفش در بزرگسالان، اگر كف كفش كودكان بیش از حد نرم باشد باعث لیز خوردن آنها می‌شود. كودك شما به كفشی نیاز دارد كه با وجود نازك بودن كف آن، لیز هم نباشد، پس می‌توانید كفش‌هایی با كف چرمی ‌یا لاستیكی بخرید.

 

كتانی یا چكمه: كفش‌های كتانی بهتر هستند چون این مدل كفش به پا‌ها فشار نمی‌آورد و جلوی رشد آنها را نمی‌گیرد. علاوه بر این، كفش‌های كتانی اغلب از كرباس یا چرم انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند و این امكان را دارند تا مطابق پاهای كودك شكل بگیرند.

 

ارزان‌قیمت یا گران قیمت: برای كودكانی كه تازه شروع به راه رفتن كرده‌اند، كفش‌های ارزان‌قیمت مناسب‌تر هستند. مهم قیمت كفش نیست، مهم راحتی آن برای پای كودك است.

 

كفش جلوباز یا جلو بسته: كفش‌های جلوباز، محافظت چندانی از پاهای كودك نوپای شما نمی‌كنند، پس بهتر است برای كودكانی كه تازه شروع به راه رفتن می‌كنند، كفش جلوبسته بخرید.


كفش نو یا استفاده شده: اگرچه وسوسه انگیز به نظر می‌رسد كه كفش استفاده شده فرزند بزرگ‌تر یا بچه‌های دیگر افراد فامیل را برای كودك خود بگیرید، اما این تنها موردی است كه نیاز به صرفه‌جویی ندارد، چون كفش كودكان بعد از مدتی به فرم پا‌های آنها درمی‌آید، پس كفشی كه پیشتر استفاده شده مناسب پاهای كودك شما نیست.

 


كدام كفش اندازه پاهای كودك من است؟

اولین مرحله در خرید كفش برای كودك این است كه یك متخصص اندازه پاهای كودك را بگیرد. برای خرید كفش به فروشگاه‌هایی بروید كه یك قسمت مخصوص كفش كودك دارد.سه نقطه كلیدی در پا وجود دارد كه شما باید هنگام خرید كفش به آنها توجه كنید: جلوی پا، پشت پا و عرض پا. برای این‌كه یك كفش مناسب پاهای كودك شما باشد باید به هر 3 مورد بالا توجه كنید.

 

به طور كلی باید در حدود یك سانتی‌متر جلوی كفش جا باشد. اگر این مقدار بیش از یك سانتی‌متر باشد كودك نمی‌تواند براحتی راه برود و اگر كمتر باشد به پاهای كودك فشار می‌آورد.

 

عرض كفش بسیار مهم است. هر قدر كه بچه‌ها كوچك‌تر هستند پاهایشان پهن‌تر است و با بزرگ شدن پاها طول و عرض آنها متناسب می‌شود. پس كفشی مناسب پاهای كودك شما است كه پهنای پای كودك را در نظر گرفته باشد و به دو طرف پا فشار نیاورد خصوصا در ناحیه قوس پا. بهترین راه برای اطمینان از این نكته كه كفش از نظر عرض مناسب پای كودك شما است، استفاده از زبانه كفش است.

 

معمولا هنگامی ‌كه كفش را به پا می‌كنید و بندهای آن را می‌بندید، زبانه كفش و سوراخ‌های دو طرف كفش كه جای عبور بند است، موازی هستند. اگر اندازه بین آنها بیش از اندازه زیاد باشد، كفش تنگ است و اگر كم باشد كفش گشاد است. و بالاخره پشت پا هم باید قدری جای اضافه در كفش داشته باشد. باید مطمئن شوید كه پاشنه پا در كفش راحت است، نه آنقدر جای اضافی داشته باشد كه پا از كفش درآید و نه آنقدر كم جا داشته باشد كه به پا فشار بیاورد. برای امتحان این نكته بهتر است انگشت كوچك خود را تا بند اول از پشت وارد كفش كنید، اگر به اندازه یك بند انگشت جا بود، بدانید پشت پای كودك راحت است. هر قدر پشت كفش بیشتر جا باشد كفش برای فرزند شما بزرگ است و هر قدر كمتر جا باشد، كفش تنگ است.

 


نكاتی برای خرید كفش كودكان

به گفته متخصصان كودك نوپای شما هر 2 تا 4 ماه یك بار به یك جفت كفش جدید نیاز دارد، چون اندازه پایش تغییر می‌كند. پس قبل از این‌كه چند جفت كفش یك‌اندازه برای كودك بخرید به نكات زیر توجه كنید:

 

شما فقط به یك یا دو جفت كفش برای كودك نوپایتان نیاز دارید. یك كتانی برای بازی و یك كفش فانتزی برای مهمانی.

 

دقت داشته باشید، هر بار كه برای كودك خود یك كفش جدید می‌خرید تمام نكات بالا را در نظر بگیرید، بدانید كه اندازه و فرم كفش‌های هر مارك با مارك دیگر فرق می‌كند. پس اگر كودك شما از یك مارك كفش، اندازه خاصی را می‌پوشد الزاما نباید كفشی از مارك دیگر با همان سایز اندازه كودك شما باشد.

 

هنگام خرید كفش برای كودك حتما یك جفت جوراب همراه خود داشته باشید. به طور كلی، جوراب مانع از عرق‌سوز شدن یا سایش پای كودك شما در كفش می‌شود.

 

در آخر، بعد از این‌كه حرف‌های فروشنده را در مورد اندازه كفش شنیدید، خودتان هم آزمایشات لازم را برای مناسب بودن كفش به پای كودك امتحان كردید، از كودك بخواهید كمی‌ با كفش‌های جدیدش در مغازه راه برود و از او بپرسید آیا پاهایش در كفش‌ها راحت هستند یا نه.

 

فراموش نكنید شكل و قیافه كفش اهمیت زیادی ندارد، مهم این است كه فرزند شما با كفش‌ها راحت باشد.

 


ویدیو مرتبط :
سینك ادیوس كودك-كفش و رپوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای خرید لباس كودك



 

راهنمای خرید لباس كودك

 

 

لباس مناسب زمستان برای كودك شما


فصل زمستان در راه است و خیلی از پدر و مادرها، كوچولو‌هایشان را برای خرید لباس زمستانی به فروشگاه‌ها می‌برند و بچه‌ها هم با شوق و ذوق از سر و كول لباس‌های رنگارنگ بالا می‌روند تا لباس دلخواه‌ خود را پیدا کنند. اگر قصد دارید برای کودکتان لباس زمستانی بخرید، با ما همراه شوید.

 

در خرید لباس برای نوزاد یا كودك، باید حساسیت بیشتری به خرج داد؛ چرا كه بدن كودكان به نسبت بزرگسالان حساس‌تر است و در قبال نوع پارچه‌ای كه با پوست تماس دارد، واكنش نشان می‌دهد و همین آسیب‌پذیری باعث می‌شود كه در صورت تماس با هرگونه جنس مصنوعی یا آلوده، دانه‌های ریز قرمزرنگی روی پوست پدیدار شود. به عنوان یك توصیه كلی، سعی كنید تا لباسی بر تن كوچولوی خود كنید كه جنس آن از پارچه‌های پنبه‌ای و كتانی تهیه شده باشد. لباس‌های پشمی در صورتی كه به طور مستقیم با پوست كودك تماس پیدا كنند، ممكن است ایجاد حساسیت کند. بافت لباس كودك بسیار حایز اهمیت است. كودكان معمولا مواد نرم مانند ابریشم، مخمل یا خز را دوست دارند.


لباس‌های خوش آب و رنگ


تنوع رنگ و كیفیت، در كار لباس كودك بسیار مهم است. رنگ‌های شاد و شفاف و زنده، ذوق و شوقی بیشتر برای كودكان ایجاد می‌كند و باید رنگ لباس بچه‌ها با روحیه لطیف آنها هماهنگ باشد. كودك لباس را به دلیل رنگ‌های جذاب و شاد آن دوست دارد. او درباره تناسب رنگ لباس و اینكه آیا چنین رنگی به او می‌آید یا نه، چیز زیادی نمی‌داند و به همین دلیل ممكن است حتی در یك زمان لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف و ناهماهنگ را برای پوشیدن انتخاب کند.

كودكان بیشتر مایل به پوشیدن رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی و صورتی هستند. از طرف دیگر، در كار كودك الزاما باید از رنگ‌هایی كاملا استاندارد و بهداشتی استفاده شود تا سلامت كودكان تضمین شود. در صورت بروز هرگونه اختلال روی پوست كودك با پزشك مشورت كنید تا علاوه بر درمان به موقع، علت حساسیتی كه باعث ایجاد مشكل شده است را نیز دریابید.

 

كلاهی برای كودك


در زمستان كه هوا سرد می‌شود، استفاده از كلاه بسیار به حفظ سلامت كودك كمك می‌كند. توجه داشته باشید كه در این مواقع اكثر گرمای بدن از طریق سر هدر می‌رود. در خرید كلاه باید دقت كافی را به خرج دهید. كلاه ضد آب همان گونه كه نمی‌گذارد آب وارد شود، امكان خروج رطوبت و تبخیر سطحی پوست را نیز كم می‌كند. ضمن اینكه اساسا كودكان نیازی به این نوع كلاه‌ها ندارند. استفاده از این نوع كلاه‌ها موجب می‌شود در عرض چند ساعت سر كودك عرق كند و برداشتن كلاه، آغاز سرماخوردگی است. كلاه‌های بافتنی بسیار مناسب بوده و برای برف ایده‌آل هستند. یك كلاه خوب باید علاوه بر محافظت از سر و صورت، از گردن نیز در برابر سرما حفاظت كند. اگر كلاه دارای گردن‌گیر و پوشش گوش نیست، برای حفاظت گردن و صورت و گوش‌های كودك باید از شال استفاده كنید.

 

دردسرهای لباس پوشاندن به کودک


زمانی كه نوبت آن می‌رسد كه كودك خودش لباس‌هایش را بپوشد، باید توجه كنید كه شلوارهایی كه كمربند یا زیپ نداشته و در عوض، كمر آنها كشی باشد برای او بسیار راحت‌تر هستند. استفاده از این شلوارها، به همراه پیراهن‌های ساده و كفش‌های چسبی، دردسرهای شما (برای لباس پوشاندن به كودك) را كاهش خواهد داد. هرچند وقت یك‌بار، یك نمونه از لباس‌هایی را كه پوشیدن آنها كمی سخت‌تر باشد، در اختیار او بگذارید. برای مثال، یك دكمه یا یك گیره به لباس او اضافه كنید.


بچه‌ها چه رنگ‌هایی را دوست دارند؟


کودک لباس را به دلیل رنگ‌های جذاب و شاد آن دوست دارد. او درباره تناسب رنگ لباس و اینکه آیا چنین رنگی به او می‌آید یا نه، چیز زیادی نمی‌داند و به همین دلیل ممکن است حتی در یک زمان لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف و ناهماهنگ را برای پوشیدن انتخاب کند. کودکان بیشتر مایل به پوشیدن رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی و صورتی هستند.

 

نو بودن لباس:


به دلیل عقاید و نظراتی که همواره از طرف مردم در مورد لباس نو ابراز می‌شود، کودک علاقه‌مند به پوشیدن لباس نو است. به‌طور مثال، کودک هنگام خرید یک جفت کفش نو آنها را در همان فروشگاه به پا کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد. لباس باید طوری باشد که کودک راحت بپوشد و مورد استفاده قرار دهد. چنین لباس‌هایی جاذبه زیادی برای کودک دارند و در تقویت ایجاد حس استقلال در او موثر هستند.

 

تناسب با لباس همبازی‌ها:


بچه‌ها معمولا دوست دارند لباس‌هایشان از نظر رنگ یا مدل مشابه رنگ لباس دیگر همبازی‌هایشان باشد چرا که نمی‌خواهند متفاوت از دیگران به نظر برسند.

 

لباس مورد علاقه:


کودک دوست دارد لباس مورد علاقه خود را چند بار پشت سر هم بپوشد. در چنین مواردی او را راحت بگذارید و به او اصرار بر پوشیدن لباس دیگری به سلیقه خودتان نکنید.

 

بی‌توجهی به قیمت لباس:


کودک تفاوت میان لباس ارزان قیمت و گران‌قیمت را درک نمی‌کند. بنابراین والدین نباید حتی در صورت داشتن پول کافی، در خرید لباس‌های گران‌قیمت برای فرزندان خود اصرار ورزند، به عوض آن بهتر است این پول را در موارد دیگری از قبیل هزینه‌های آموزشی کودک در کلاس‌های گوناگون و مورد علاقه‌اش خرج کنند تا در آینده فردی مفید برای جامعه‌اش شود. منظور از نخریدن لباس‌های گران قیمت، لباس‌هایی است که دارای هزینه‌های بسیار بالاتر از اقتصاد خانواده‌ هستند.