سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حلقه ازدواج، حلقه خوشبختی



 

 

حلقه ازدواج، حلقه خوشبختی

 

نشان ازدواج، صمیمیت و محبت القابی است که به حلقه ازدواج می دهند. حلقه از قدیم به عنوان نشان پیوند همسران شناخته می شود. وقتی جوانی در دست چپ خود حلقه داشته باشد، یعنی متاهل است و به همسر خود تعهد دارد. اما انتخاب و خرید یک حلقه ازدواج در این روزها کار ساده ای نیست.

 

● انتخاب حلقه

 

معمولا اولین قدم در مسیر هر پیچ و خم مراسم ازدواج با خرید حلقه شروع می شود، حلقه ای که گاه به جای اینکه نماد پیوند قلب دو جوان باشد تبدیل به نمادی برای به رخ کشیدن امکانات مالی و در نقطه مقابل گاهی جیب خالی شده باشد. رسم بر این است که حلقه داماد را عروس و حلقه عروس را داماد خریداری می کند. در حال حاضر خرید طلا برای عروس و داماد به یک معضل تبدیل شده، به طوری که در این میان برخی این خرید را صحنه تفاخر و چشم و هم چشمی قرار می دهند.

 

● بورس طلا

 

انتهای خیابان ناصرخسرو و در خیابان ۱۵خرداد بازاری آشنا برای زوج های جوان به نام بازار طلا وجود دارد. مغازه هایی که می شود از دور برق طلاهای پشت ویترین آنها را دید که هر چند دقیقه یک بار پشت ویترین پر می شود از خانم ها و یا دختر و پسری که همراه هم مشغول تماشای حلقه ها و گاهی پچ پچ کردن هستند. خیلی راحت می شود برق شادی را در چشم جوانانی که به همراه همسر خود از مغازه خارج می شوند، دید.

 

به طور معمول ساده ترین و سبک ترین حلقه ازدواج که به رینگ معروف هستند از ۱۷۰ تا ۲۰۰هزارتومان قیمت دارند. اما این قیمت بیشتر یک قیمت پایه محسوب می شود و بیشتر جوان ها تمایل به خرید حلقه های گران تر دارند که البته گاهی اوقات این تمایل یک طرفه است و نکته جالب این است که بسیاری از جوانان حتی طبقه متوسط جامعه با وجود قیمت های بالا استقبال زیادی از این حلقه ها می کنند که گاهی قیمت این حلقه ها تا سه میلیون تومان هم می رسد. قیمت این حلقه ها نسبت به وزن، طرح و نوع نگین های آن متغیر است.

 

● نکاتی برای خرید حلقه

 

خرید حلقه ازدواج هم یکی از اجزای مراسم ازدواج است که اگرچه آسان به نظر می رسد ولی معمولا وقتی پای خریدش به میان می آید، وسواس بیش از اندازه مانع این می شود که انتخاب راحت و درستی داشته باشیم. قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که حلقه گران خوشبختی نمی آورد. بعد هم به نکات زیر توجه کنید.

 

۱) حلقه با انگشتر فرق دارد. از همان اول دنبال انگشترهای بزرگ و پرنگین نباشید. آنها حلقه به شمار نمی آیند. حلقه خیلی ظریف است و روی آن یک ردیف نگین یا یک نگین درشت کار شده است. شما حتی می توانید یک حلقه طلایی ساده را به عنوان حلقه ازدواج تان انتخاب کنید. بعدا می توانید برای جشن ازدواج یک انگشتر پرنگین را برای روی حلقه ازدواج تان بخرید.

 

۲) دقت کنید که حلقه و انگشتر شما باید با یکدیگر هماهنگی رنگ و جنس داشته باشند.

 

۳) اگر خیلی نسبت به رنگ و شکل حلقه ازدواج تان حساس هستید و مدل های موجود در بازار را نمی پسندید می توانید یک مدل حلقه ازدواج را که می پسندید، پیدا کنید و یک جواهرسازی معتبر انتخاب کنید و از او بخواهید عین آن حلقه را برایتان بسازد.

 

۴) اگر حلقه های جفت را می پسندید، سعی کنید که حلقه های باریک تر و کم نگین انتخاب کنید تا داماد بعدها برای استفاده از حلقه در معذوریت قرار نگیرد.

 

۵) سعی کنید خرید حلقه را با همسرتان و دو نفره انجام دهید شاید حضور مادر و پدر قابل توجیه باشد ولی حضور سایر اعضای خانواده با ایجاد ازدحام در مقابل طلافروشی باعث می شود که شما در زمان خرید با مشکل روبه رو شوید.

 

دلیل انتخاب حلقه هر چه باشد، آنقدر مهم نیست که خود و همسرتان را برای آن آزار دهید. کم کردن توقع باعث می شود که زوجین خرید حلقه را شیرین ترین خرید قبل از ازدواج بدانند نه اینکه این خرید اولین سد در مقابل آنها باشد. خانواده ها در این زمینه می توانند تاثیر مهمی داشته باشند و با باز گذاشتن دست زوجین آنها را از چشم و هم چشمی در زمان خرید دور کنند. همه اینها زودگذرند و مهم تفاهم و انتخاب همسر مناسب برای شماست.

 

● سرویس طلا

 

سرویس طلای عروس خانم هم فلسفه جدایی دارد. قیمت این سرویس که معمولا شامل یک گردنبند، دستبند، یک جفت گوشواره و در مواردی یک انگشتر است. بسته به میزان طلا و جواهرات به کار گرفته شده در آن از یک میلیون تومان که نوع بدون جواهرات است، آغاز می شود و گاهی به رقم های نجومی سرسام آوری می رسد.

 

البته سرویس طلا را می توان پشتوانه ای برای عروس و داماد دانست ولی خرید آن هیچ اجباری نیست و نمی توان آن را لازم و واجب دانست که اگر نباشد ازدواج سر نگیرد.

 

معمولا اغلب زوجین برای خرید سرویس طلا هم به بازار طلا می روند چون در آنجا می توان همه نوع سرویس با هر قیمتی را پیدا کرد. ولی کسانی که می خواهند مدل های جدیدتر با قیمت های خاص را انتخاب کنند، مغازه های خیابان کریم خان یا میرداماد را ترجیح می دهند.

 

● کارهای عجیب

 

فروشنده جوان یک طلا فروشی می گوید: برخی از پسرها قبل از خرید حلقه و طلا می آیند و با ما هماهنگ می کنند که وقتی با همسر خود برای خرید آمدند ارزان ترها را نشان بدهیم ولی اکثر آنها بی خبر هستند که همسر آنها یک ماه است که تمام مغازه ها را گشته است و تمام قیمت ها را می داند.

 

به گفته او خریدن حلقه قدیم ها راحت تر بود. آن زمان دختر و پسر از یکدیگر توقع زیادی نداشتند و بیشتر حلقه ها نیز ساده و بدون نگین بودند جواهرسازان وقتی می بینند توقع ها بالاست حلقه های گران تری می سازند.

 

یک فروشنده دیگر که از فروش حلقه و طلای عروسی خاطرات زیادی دارد، می گوید یک بار یک زوج جوان با خانواده هایشان برای خرید آمده بودند. خانواده ها هم به جوان ها تاکید می کردند ما دخالتی نمی کنیم تا خودتان انتخاب کنید دختر و پسر هم حلقه های ارزانی را انتخاب کردند. موقع خروج خواهر عروس می گفت ما گفتیم دخالت نمی کنیم، نگفتیم که حلقه ارزان بردار. او این خاطره را تعریف می کند و می خندد و در ادامه می گوید به خدا برخی اینقدر در خرید حلقه وسواس نشان می دهند که گاهی چند ماه طول می کشد تا ازدواج کنند آنها می خواهند حتما آخرین طرح بازار را بخرند ولی نمی دانند که فلسفه وجود حلقه در دست آنها نشان دادن وحدت و صمیمیت میان زن و شوهر است. جوانان زیادی را دیده ام که حلقه های نقره می خرند و با خوشحالی زندگی می کنند و جوانان زیادی را هم دیده ام که ۱۰میلیون تومان خرید می کنند و با دلخوری از مغازه بیرون می روند. پس یادتان باشد که طلا خوشبختی نمی آورد.

منبع: sharghnewspaper.com


ویدیو مرتبط :
حکاکی اسم روی حلقه و داخل حلقه توسط چهره سازان طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با تاریخچه ی حلقه ازدواج



 

حلقه ازدواج

 

در یونان مدرن دو حلقه مورد استفاده قرار میگیرد، حلقه ی طلایی برای داماد و نقره برای عروس كه به نشانه یگانگی و برابری مبادله می شود ولی در واقع ارزش بیشتر حلقه ی مردان نشاندهنده ی برتری موقعیت آنهاست.در دوره ای نیز حلقه ی آهنی مرسوم بود كه به نشانه ی تعهد برای نامزد (عروس) فرستاده می شد.

 

 

این حلقه ی آهنی به عنوان نماد دوام و پایداری پیمان ازدواج ساخته می شد. در دوره های قبل حلقه هایی از جنس برنج و مس نیز دیده شده است. از نظر شكلی نیز یك حلقه ی  ساده همیشه تنها شكل حلقه ی ازدواج نبوده و گاهی اشكال مختلفی روی آن تراشیده و كندهكاری شده مثل یك كلید برای نشان دادن اقتدار خانگی زن.

 

 

در قرنهای 15 و 16 ایتالیاییها از حلقه ی ازدواج استفاده میكردند كه عمدتاً از جنس نقره بوده و با مینای سیاه_مینا كاری می شد. اروپاییان قرون وسطی نیز از الماس برای حلقه ی ازدواج استفاده می كردند و قدرت آن را حافظ پیمان ازدواج میدانستند. دهقانان ایرلندی نیز بر این عقیده بودند كه ازدواج بدون حلقه ای از جنس طلا قانونی و مشروع نیست. در اركنی (منطقهای در اسكاتلند) دو میدان بزرگ به احترام ماه و خورشید وجود داشت.

 

 

قرنها پیش اگر دوشیزهای قصد ازدواج داشت به گردش دور سنگی میپرداخت كه به نام ماه نامگذاری شده بود و پسر نیز به دور حلقه ی خورشید میگشت سپس هر دو در محل سنگی كه به نام آدین (خدای خدایان) نامگذاری شده بود به یكدیگر ملحق شده و دستهای آنها در محل حلقه ی زناشویی كه سوراخی در سنگ بود، به یكدیگر میرسید و آنها به این وسیله وفاداری و تعهد نسبت به یكدیگر را اعلام كرده و زن و شوهر می شدند. مراسم طلاق بسیار ساده تر بود، به گونه ای كه زن و شوهر میتوانستند با یكدیگر وارد كلیسا شده و سپس هر یك از دری متفاوت بیرون بروند. در میان انگلونورمانها حلقه در انگشت میانی دست راست قرار میگرفت، اما در اواخر قرن 17 این رسم تغییر كرد. كویكرها یعنی اعضای كلیسای The Society of Friends حلقه ی ازدواج را به عنوان بقایای برتری مشركان و كافران رد كردند و اكنون نیز برخی پیوریتن ها سعی میكنند به همان دلیل، چنین رسمی را منسوخ كنند. اگرچه حلقه برای ازدواج در كلیسای انگلستان كاملا ضروری بود، اما جنس و سایز آن اهمیتی نداشت.

 

 

در ایسلند كه نامزدی و ازدواج هر دو به وسیله پول پذیرفته می شد، حلقه كمتر ضروری به نظر می رسید چرا كه انتظار میرفت دختر هدایای خود را نقدی دریافت كند. با این حال حلقه در این كشور استفاده میشد، اما به سختی حلقه ی انگشت نام می گرفت چرا كه به اشكال مختلف از استخوان، سنگ، كهربای سیاه، طلا و نقره ساخته می شد و گاهی اوقات به حدی پهن بود كه اجازه نمی داد دست از آن عبور كند. در مراسم نامزدی داماد چهار انگشت و كف دست خود را از این حلقه عبور می داد و با این روش می توانست دست عروس خود را بگیرد. انداختن حلقه در انگشت چهارم دست چپ بر اساس این اعتقاد قدیمی صورت می گیرد كه رگ این انگشت به طور مستقیم به قلب می رسد. البته این واقعیت هم وجود دارد كه فلز كم استقامت تر در انگشت و دستی كه كمتر از دست و انگشتان دیگر استفاده می شود، كمتر دچار صدمه و آسیب می شود . گفته می شود كه حلقه در میان انگلو نورمانها در دست راست انداخته می شد و بعدها به دست چپ تغییر كرد یعنی همان دستی كه از نظر رتبه پایین تر است.

 

 

همچنین عده ای معتقدند این انگشت به دلیل این رسم قدیمی بر دیگر انگشتها مرجح شده كه انگشت اول (شست) را به نام پدر، انگشت دوم به نام پسر و انگشت سوم را به نام روحالقدس نامگذاری كردهاند. بنابراین داماد پس از اینكه این سه انگشت را نام برد و از آنها گذشت حلقه را به دست عروس میاندازد. قدیمی ترین گزارش از تبادل حلقه ی ازدواج از مصر باستان به دست آمده كه مربوط به 4800 سال پیش است. برای رومیها پذیرش حلقه از جانب بانوی جوان پذیرش نوعی محدودیت بود و پذیرش این قانون كه دختر دیگر آزاد نیست. اكنون نیز حلقه و پذیرش آن بخشی از مراسم مذهبی در كلیساست. اكثر مردم اكنون حلقه ی ازدواج را در دست چپ خود میاندازند. گرچه برخی زنان اروپایی در دست راست هم از آن استفاده میكنند.

 

 

در اسكاندیناوی هم رسمی است كه برخی از زنان از سه حلقه استفاده میكنند. یكی برای نامزدی، یكی برای ازدواج و دیگری برای مادری. عروسهای یهودی نیز حلقه ی ازدواج را در انگشت سبابه میاندازند، انگشتی كه با آن طبق آنچه در تورات خواندهاند به این كتاب اشاره میكنند . آیا مردان از حلقه ی ازدواج استفاده میكنند؟ استفاده ی مردان از حلقه نسبتا جدید است.

 

 

تا میانه قرن 20 بیشتر زنان بودند كه حلقه در دست می كردند كه شاید یادآور روزهایی بود كه زنان جزیی از املاك و داراییهای همسر بودند. بعد از جنگ جهانی دوم، بسیاری از مردان با جداییهای طولانی مدت از همسران خود مواجه شدند و از آن زمان آنها نیز شروع به استفاده از حلقه به عنوان نشانه ای از تاهل خود كردند آنچه موجب می شود همواره به یاد همسران خود باشند.

 

 

برای دیدن عکس حلقه ها روی عکس آنها کلیک کنید.

 

 

حلقه ازدواج ساده

 

 

 

حلقه ازدواج

 

 

 

حلقه ازدواج مردانه