سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حاملگی دوقلویی؛ ۲ برابر آب، غذا، ویتامین



 

حاملگی دوقلویی؛ ۲ برابر آب، غذا، ویتامین

 

حاملگی دوقلویی با حاملگی عادی تفاوت چندانی ندارد و فقط کمی دشوارتر است. برای حفظ سلامت مادر و کودکان در حاملگی دوقلویی توجه به این نکات ضروری است.

 

● تغذیه بیشتر

در حاملگی دوقلویی مادر مجاز است میزان کالری دریافتی خود را تا دو برابر در روز افزایش دهد. برای مثال به جای افزودن ۳۰۰ کالری به برنامه غذایی می توان با مشورت پزشک، کالری دریافتی را تا ۶۰۰ کالری در روز افزایش داد. همچنین میزان مصرف پروتئین، کلسیم، غلات کامل، میوه و سبزیجات نیز باید بیشتر شود تا کودکان هنگام تولد از وزن مناسبی برخوردار باشند.

 

توجه به افزایش وزن مادرانی که حاملگی دوقلویی را تجربه می کنند باید توجه داشته باشند افزایش دریافت کالری به معنای افزایش وزن دو برابر نیست. در حاملگی دوقلویی میزان افزایش وزن مجاز بین ۱۶ تا ۲۰ کیلوگرم است و این در حالی است که افزایش وزن در بارداری عادی بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم است.

 

اگر افزایش وزن بیش از حد مجاز باشد احتمال بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس و عمل سزارین افزایش پیدا می کند. بطور میانگین مدت بارداری دوقلویی به جای ۴۰ هفته، ۳۵ هفته بوده و کودکان متولد شده وزن کمتری (بطور میانگین ۴/۲ کیلوگرم) دارند.

 

در اینجا مسئله حائز اهمیت افزایش وزن نیست بلکه زمان مناسب افزایش وزن از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطالعات نشان داده است افزایش وزنی معادل ۱۰ کیلوگرم تا هفته بیست و چهارم بارداری احتمال زایمان زودرس و تولد کودک کم وزن را کاهش می دهد البته هنگام محاسبه میزان افزایش وزن مناسب، به وزن مادر قبل از بارداری نیز توجه می شود.


● دریافت ویتامین

بیشتر پزشکان در حاملگی دوقلویی، میزان ویتامین های دریافتی مادر را بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهند اما این روش صحیح نیست زیرا مقدار زیاد برخی از انواع ویتامین ها، مانند ویتامین (آ)، نواقص مادرزادی را به همراه خواهد داشت. از این رو باید در مورد میزان دریافت ویتامین های مورد نیاز و کلسیم با پزشک متخصص مشورت شود.

 

آهن

در بارداری عادی دریافت روزانه ۳۰ میلی گرم آهن در روز لازم است اما در حاملگی دو قلویی آهن اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا زنان در این نوع حاملگی بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن قرار دارند. از این رو باید گوشت قرمز، گوشت سفید و سبزیجات با برگ های سبز (مانند اسفناج) بیشتری مصرف کنند.

 

● نوشیدن آب کافی

با پرآب نگاه داشتن بدن، از بروز یبوست، هموروئید و عفونت های ادراری و مثانه جلوگیری می شود. علاوه بر این نوشیدن آب کافی مانع از تورم پاها می شود. زنان باردار باید روزانه هشت لیوان یا بیشتر آب بنوشند.

 

● ورزش

میزان ورزش در حاملگی دوقلویی به سلامت و توانایی مادر و تجویز پزشک بستگی دارد.

 

در سه ماهه اول بارداری مادر می تواند ورزش های سبک تا متوسط را دنبال کند اما در سه ماهه دوم باید آن را کاهش دهد.

 

در فاصله بین ۲۰ تا ۲۴ هفتگی بارداری مادر نباید ورزش های سنگینی را که نیاز به صرف انرژی زیادی دارند انجام دهد زیرا احتمال زایمان زودرس و انقباضات زود هنگام وجود دارد. انجام ورزش هایی مانند شنا و پیاده روی در حد توان مادر می تواند برای او و کودکانش مناسب باشد.

 


منبع: روزنامه ایران


ویدیو مرتبط :
غذا هی حاوی ویتامین d

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هفتاد سال زندگی بدون آب و غذا



 

بدون آب وغذا

 

تیم تحقیقاتی وزارت دفاع هند در حال بررسی مردی است که از ۷۰ سال قبل تاکنون بدون آب و غذا زیسته است.

 

وزارت دفاع هند در حال بررسی مردی است که گفته می شد از ۷۰ سال قبل تا کنون بدون خوردن و نوشیدن به زندگی خود ادامه داده است.

 

در راستای این بررسیها محققان بیمارستان احمدآباد هند شرایط جسمی "پرالاد جانی" را تحت کنترل گرفتند و تائید کردند که این مرد هندی که از ۶روز قبل در این بیمارستان به سر می برد تاکنون به آب و غذا دست نزده است.

 

به اعتقاد وزارت دفاع هند، کشف راز این مرد هندی می تواند به زندگی سربازانی که ناچارند در شرایط بحرانی بدون آب و غذا زندگی کنند کمک کند.

 

به گفته پزشکانی که این مرد را معاینه کرده اند با وجود سن بالا هیچ علامت سوء تغذیه و کم شدن آب در بدن وی مشاهده نمی شود.

 

"پرالاد جانی" داستان زندگی خود را اینطور تعریف کرده است که در ۷ سالگی برای ماجراجویی به تنهایی همانند یک "قدیس سرگردان" در دنیا خانه پدری را ترک می کند.

 

برخی اعتقاد بر این دارند که یک نیروی حیات بخش در کالبد این قدیسین وجود دارد که آنها را قادر می سازد تنها با نیروی روح به حیات خود ادامه دهند.

 

"جانی" معتقد است که تحت حمایت یک رب النوع قرار دارد که وی را از طریق سوراخی در سقف دهان با اکسیر ویژه غذا می دهد.

 

بررسی‌های یک پزشک متخصص در عرصه مطالعات ماوراء الطبیعه، توانایی این مرد را در زندگی بدون غذا تائید می کند. این در حالی است که سایر پزشکان قادر به ارائه پاسخی مناسب برای علل این توانایی نیستند.

 

مدیر موسسه فیزیولوژی وزارت دفاع هند در این خصوص توضیح داد: "شاید اگر این مرد به طور علمی مورد آزمایش قرار بگیرد بتواند منجر به یک کشف بزرگ علمی شود. در حقیقت این مرد می تواند به ما بیاموزد که چگونه در شرایط دشوار به زندگی خود ادامه دهیم.

 

به این ترتیب قادر خواهیم بود زندگی انسانها را در مدت وقوع بلایای طبیعی، در شرایط دشوار، زیر آب و در تمام موقعیتهایی که انسان را با مشکل مواجه می کنند نجات دهیم."

 

پزشکان این بیمارستان قصد دارند این مرد عجیب را به مدت دو هفته تحت کنترل قرار دهند. در این مدت زمان در یک انسان طبیعی بدون آب و غذا، ماهیچه ها تحلیل می روند و بدن با کاهش شدید وزن و بی آبی مواجه می شود.

جام‌جم آنلاین (www.jamejamonline.ir)