سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

جمعه كالری‌ سوزان!


به آخر هفته و كیلوهایی كه قرار است به شما اضافه شود، ركب بزنید.


مجله سیب سبز:  روی ترازو می‌روید و از مشاهده عددی که نمایشگر توجه شما را به آن جلب می‌کندغافلگیر می‌شوید شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید افزایش این عدد تقصیر روزهای آخر هفته و تعطیلات است؛ روزهایی كه از اول هفته برایش كلی نقشه كشیده‌اید تا از تك‌تك دقیقه‌هایش استفاده كنید و یك آخر هفته رویایی را بگذرانید؛ روزهایی كه صبحش از ظهر شروع شود و بقیه ساعات روز تا شب روی كاناپه و در حالت لمیده و یك لیوان شربت یا قهوه در دست و یك میز پر از خوراكی‌های جورواجور جلوی چشم‌تان.

خبری از جنب و جوش، كار، آشپزی، گرد‌گیری، جارو و. . . نباشد. اما همه اینها خوب است به شرط اینكه شما هر روز هفته از اضافه وزن‌تان و عددی كه مدام روی ترازو بالا می‌رود، شرمنده و ناراحت نباشید. اگر خیال‌تان از وزن‌تان راحت است كه بفرمایید استراحت كنید اما اگر جزو كسانی هستید كه می‌خواهید در آخر هفته هم به رژیم لاغری‌تان ادامه دهید و همچنان وزن كم كنید، لطفا روی این ابرهای رویایی خط بكشید.

خودتان آشپزی  کنید

روز جمعه است و شب كلی ‌مهمان دارید. باید از بعدازظهر به فكر غذا پختن باشید. آشپزی برای ‌مهمان هم حداقل دو ساعت وقت شما را می‌گیرد. می‌دانید در آشپزخانه بودن و آشپزی كردن در یك ساعت و 20 دقیقه حدود 200 كالری می‌سوزاند؟ دل‌تان می‌خواهد خیلی بیشتر از 200 كالری در شب یك روز تعطیل بسوزانید؟  پس خرید غذا از رستوران رافراموش کنید و دست به كار شوید و غذاهایی استفاده كنید كه به شستن و خرد كردن احتیاج داشته باشند؛ مثلا اگر خورش قورمه‌سبزی در فهرست غذاهای شب شماست، سبزی را بخرید، پاك كنید، بشویید، خرد كنید و سرخ كنید.

جمعه كالری‌سوزان!

سعی كنید فعالیت بیشتری نسبت به بقیه آشپزی‌های‌تان انجام دهید. دوغ آماده نخرید. خودتان دوغ درست كنید. سس سالاد و غذا را خودتان درست كنید. اگر پیاز و سیب‌زمینی لازم دارید از دستگاه خردكن و رنده برقی استفاده نكنید. از ظرف‌های قدیمی و آنتیك‌تان استفاده كنید. به انبار بروید و قابلمه‌های قدیمی و بشقاب‌های گل سرخی را بیرون بیاورید، بشویید، خشك كنید و سر میز بگذارید. این‌طوری به غیر از آن 200 كالری 180 كالری دیگر هم می‌سوزانید. می‌ارزد نه؟

آخر هفته با کمد روبی

بهترین زمان برای تمیز كردن خانه و البته كالری بیشتر سوزاندن روزهای آخر هفته است. با جاروبرقی كشیدن معمولی كه یك ساعت طول می‌كشد می‌توانید 200 كالری بسوزانید اما دل‌تان می‌خواهد این عدد را دوبرابر كنید؟ تنبلی را كنار بگذارید و یك جاروبرقی حسابی بكشید. این‌طوری كه مبل‌ها، زیرشان، تخت‌ها و داخل كمد لباس‌ها و كفش‌ها را هم به این فعالیت اضافه كنید. داخل كشوهای لباس را هم تمیز كنید. لباس‌ها را از كمد بیرون بیاورید و داخل کمد را جارو بكشید. كفش‌ها را از جاكفشی بیرون بیاورید و با جارو خاك‌ها را تمیز كنید و دستمال هم بكشید. تشك‌های تخت‌ها را بلند كنید و زیرش را جارو بكشید. زیر تخت یادتان نرود. گوشه‌های پنجره زیر پرده را هم حتما جارو كنید.

زیر گلدانی را هم با جارو تمیز كنید. داخل كمد رختخواب‌ها را هم جارو بكشید. رختخواب‌ها را یكی یكی بیرون بیاورید و وقتی داخل كمد را جارو كشیدید، دوباره روی هم تا كنید و سر جای‌شان بگذارید. در آشپزخانه زیر یخچال و فریزر و ماشین ظرفشویی و لباسشویی را هم جارو بكشید. فكر می‌كنید با این كارهای اضافه چقدر كالری بیشتر می‌سوزانید؟350 كالری به اضافه آن 200 كالری قبلی كه می‌شود 550 كالری.

مسیر تازه را تجربه کنید

 برای پیاده‌روی یا گردش به پارك رفته‌اید. پیاده‌روی معمولی در زمین صاف آن هم بعد از یك ساعت و نیم بین 150 تا 200 كالری از شما می‌سوزاند اما كمی تغییر جهت و بالا و پایین رفتن از پله این عدد را به 500 تا هم می‌رساند. به این روش كه پارك یا مسیری را انتخاب كنید كه پله یا سربالایی بیشتری داشته باشد. بعد از چند دقیقه راه رفتن در یك مسیر هموار راه‌تان را به سمت پله كج كنید. از پله بالا بروید و دوباره در مسیر صاف قدم بزنید. اگر حدود یك ساعت و نیم در مسیر صاف و سربالایی و پله قدم بزنید كالری بیشتری می‌سوزانید؛ حداقل بین 450 تا 500 كالری. تغییر جالبی است.

فرمولی تازه برای خانه تکانی

 برای شب ‌مهمان دارید و د‌ل‌تان می‌خواهد یك تغییر كوچك به دكوراسیون خانه‌تان بدهید. در حالت معمولی جابه‌جا كردن وسایل خانه در نیم‌ساعت حدود 250 كالری می‌سوازند اما شما می‌توانید این عدد را به 500 كالری هم برسانید. كار سختی نیست. قرار هم نیست خودتان به تنهایی میز ناهارخوری را به دوش بگیرید و جایش را عوض كنید. اینجا حتما باید یك دستیار داشته باشید. اول از همه از مبل‌های نشیمن شروع كنید؛ مثلا جای دونفره را با سه‌نفره عوض كنید.

میزهای عسلی را جابه‌جا كنید. بروید سراغ میز تلویزیون، جایش را تغییر بدهید. حالا نوبت میز ناهارخوری است. یكی‌یكی صندلی‌ها را بیرون بیاورید. میز را به كمك دستیارتان بلند كنید و سر جای مورد نظرتان ببرید. حالا صندلی‌ها را سر جای‌شان بگذارید. جای گلدان‌های خانه را هم عوض كنید؛ جای پشتی‌ها و حتی میز قاب‌های عكس مورد علاقه‌تان را. كار جابه‌جایی كه تمام شد می‌ماند یك گرد‌گیری ساده كه خودش هم كلی كالری می‌سوزاند. خسته‌اید با 15 دقیقه گرد‌گیری شما به نتیجه مورد نظرتان می‌رسید باورتان می‌شود بعد از یك ساعت و نیم كار كردن و بلند كردن مبل و میز و صندلی بین 500 تا 580 كالری می‌سوزانید. اگر نایی برای‌تان مانده این عدد را می‌توانید به 600 تا هم برسانید. چطوری؟ میز شام را قبل از آمدن ‌مهمان‌ها بچینید؛ همین، شد 600 تا.

جمعه كالری‌سوزان!

ماشین‌تان را نو نوار کنید

شستن ماشین اگر حدود 40 دقیقه طول بكشد، بین 150 تا 190 كالری می‌سوزاند اما آب كم است، لطفا كمبود آب و كم شدن آب پشت سدها را جدی بگیرید. بهترین روش شستن ماشین یك سطل آب با یك دستمال و یك اسپری همه‌كاره است. كمی از اسپری درون سطل آب بریزد و با دستمال ماشین‌تان را صفا دهید. شیشه‌ها و آینه‌ها را برق بیندازید. وسایل صندوق عقب را بیرون بیاورید و داخل صندوق را تمیز كنید و دوباره وسایل را سر جای‌شان بگذارید. زیرپایی‌های ماشین را بیرون بیاورید حسابی تكان دهید بعد سر جای‌شان بگذارید. قالپاق و رینگ را هم دستمال بكشید. داخل ماشین را هم با اسپری و روغن جلا برق بیندازید. شما با این كار و بعد از یك ساعت حدود 300 كالری می‌سوزانید.

با لباسشویی قهر کنید

 همه لباس‌ها را جمع كرده‌اید تا آخر هفته همه را با هم بشویید اما چرا با ماشین لباسشویی؟ شستن لباس با دست اگر یك ساعت طول بكشد 200 كالری از شما می‌سوزاند امااگر چند تكه لباس بیشتر بشویید این عدد به 380 كالری می‌رسد. شلوارهای جین را كف حمام پهن كنید و با برس لباسشویی به جان‌شان بیفتید در این صورت در كمتر از دو دقیقه عرق‌تان درمی‌آید. بقیه لباس‌ها را هم در لگن خیس كنید و با دست بشویید و آب بكشید و بعد آب‌شان را خوب بگیرید و روی بند رخت پهن كنید. به شما تبریك می‌گویم شما با این كارتان بین 380 تا 400 كالری سوزانده‌اید.

اتوشویی در منزل

وقتی لباس‌ها را شستید باید اتو كنید و سر جای‌شان بگذارید. اتو كردن لباس‌ها در یك ساعت حدود 140 كالری می‌سوزاند اما شما با دوخت و دوز و ردیف كردن لباس‌ها می‌توانید این عدد را دوبرابر كنید. دوخت و دوزهایی كه برایش وقت نداشتید را بعد یا قبل از اتو كردن لباس‌ها انجام دهید. كوتاه كردن مانتو، پاچه شلوارو دوختن زیپ پاره و دكمه افتاده و درزهای پاره شده اگر یك ساعت از شما وقت بگیرد به جای آن 150 كالری هم از شما می‌سوزاند.

باغچه را بیل بزنید

 اگر حیاط دارید و حیاط‌تان باغچه دارد بهتر است بدانید با كمی باغبانی یعنی حدود یك ساعت می‌توانید 150كالری بسوزانید. اگر هم ندارید، غصه نخورید در خانه كه گلدان تزئینی دارید. برای گل‌های‌تان گلدان جدید بخرید و جای گل‌ها را عوض كنید. خاك‌شان را از نو بریزید. گلدان‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید و جاهای‌شان را تمیز كنید. اگر باغچه دارید، علف‌های هرز را بیرون بكشید. خاك باغچه را در حد یك باغبان مبتدی بیل بزنید. شاخه‌های شكسته و خشك را ببرید و آشغال‌ها را جمع كنید. این فعالیت‌های اضافه بین 170 تا 200 كالری دیگر از شما می‌سوزاند كه روی هم 350 كالری می‌شود.

جمعه كالری‌سوزان!

از خرید لذت ببرید

خرید از بازار میوه و تره‌بار. خدا را شكر روزهای تعطیل هم بازارهای میوه و تره‌بار باز هستند و نمی‌توانید بهانه بیاورید. روز تعطیل دیگر از بقالی محل‌تان خرید نكنید. اگر هدف‌تان سوزاندن انرژی و كالری بیشتر است پس لطفا پای پیاده راهی بازار محل‌تان شوید. اول یك دور كامل همه بازار را بچرخید و همه قیمت‌ها و اجناس را برانداز كنید و بعد یكی‌یكی خریدهای‌تان را انجام دهید و درون سبدتان بگذارید. برای راه برگشت به خانه هم یك مسیر دورتر و پیچ و خمدار را انتخاب كنید و راه بیشتری را طی كنید تا به خانه برسید.

خرید از بازار اگر یك ساعت طول بكشد، حدود 200 كالری می‌سوزاند. اگر یك دور بزنید ، در دور دوم خرید كنید و میوه‌ها را خودتان به خانه ببرید، بشویید و داخل یخچال بگذارید حدود 150 كالری دیگر هم می‌سوزانید، كه روی هم می‌شود، 350 كالری؛ هم فال است و هم تماشا. هم خرید كرده‌اید و هم لاغر شده‌اید. اگر در این خریدتان گوشت و ماهی هم باشد كه مجبور باشید سرپا بایستید، خرد كنید، بشویید و بسته‌بندی كنید، 50 كالری بیشتر می‌سوزانید.


ویدیو مرتبط :
كالری ها چه شكلی اند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احکام نماز جمعه



(مساله):نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد، و نماز جمعه واجب تخييرى است به اين معنى كه مكلف در روز جمعه مخيّر است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرائطش موجود باشد، يا نماز ظهر بجا آورد، پس اگر نماز جمعه را بجا آورد، كفايت از ظهر مى كند. و واجب شدن نماز جمعه چند شرط دارد:

 

 

نماز جمعه

 


"اول"
داخل شدن وقت، و آن عبارت از زوال آفتاب است، و وقتش تا برابر شدن سايه شاخص است با شاخص بنا بر اظهر، پس هر گاه تا برابر شدن سايه با شاخص نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش خارج شده و نماز ظهر را بايد بجا آورد.

 


"دوم" شماره افراد، و آن هم هفت نفر است با امام، و هر گاه هفت نفر از مسلمانان جمع نشود نماز جمعه واجب نمى شود، بلى نماز جمعه از پنج نفرى كه يكى شان امام باشد صحيح است.

 


"سوم"
بودن امام جامع شرائط امامت: از عدالت و غير آن از چيزهائى كه در امام جماعت معتبر است، همچنان كه در بحث نماز جماعت خواهد آمد و بدون او نماز واجب نمى شود. و صحيح بودن نماز جمعه چند شرط دارد:

 


اول
ـ جماعت بودن، پس فرادى صحيح نيست و هر گاه مأموم پيش از ركوع ركعت دوم نماز جمعه به امام برسد مجزى خواهد بود، و يك ركعت ديگر به او اضافه مى كند و اگر در ركوع دوم درك امام كند مجزى بودنش مشكل است، و احتياط ترك نشود.

 


دوم
ـ خواندن دو خطبه پيش از نماز:

كه در خطبه اول حمد و ثناى الهى را گفته و وصيت به تقوى و پرهيزكارى نمايد و يك سوره از قرآن بخواند، سپس نشسته و برخيزد، و باز هم حمد و ثناى الهى را بجا آورده و به پيغمبر اكرم ((صلى الله عليه وآله)) و ائمه مسلمين صلوات فرستاده، و براى مؤمنين و مؤمنات استغفار كند، و لازم است خطبه پيش از نماز باشد،

پس اگر نماز را پيش از دو خطبه شروع كرد صحيح نخواهد بود و خواندن خطبه پيش از زوال آفتاب بنا بر احتياط جائز نيست.

بنحو كه تماميّت خطبه مقارن زوال باشد و لازم است كسى كه خطبه را مى خواند هنگام خطبه ايستاده باشد پس هر گاه خطبه را نشسته بخواند صحيح نخواهد بود و فاصله انداختن بين دو خطبه به نشستن لازم و واجب است.

و لازم است نشستن مختصر و خفيف باشد، و لازم است امام جماعت و خطيب "كسى كه خطبه مى خواند" يك نفر باشد و احتياط واجب اين است كه در حال خطبه با طهارت باشد و در مقدار واجب از خطبه عربيت:

"زبان عربى" معتبر است، و در مازاد بر آن معتبر نيست مگر آنكه حاضرين زبان عربى را ندانند، كه احوط در اين صورت در خصوص وصيت به تقوى، جمع بين عربيت و زبان حاضرين است. و نيز احوط اين است كه امام جمعه مجتهد باشد و يا منصوب از قبل مجتهد جامع الشرائط باشد.

 


سوم ـ آنكه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد،

پس هر گاه دو نماز جمعه در مسافت كمتر از يك فرسخ مقارن هم برپا شود، هر دو باطل مى شود، و اگر يكى سبقت بر ديگرى داشت هر چند به تكبيرة الاحرام باشد صحيح و دومى باطل خواهد بود ولى هر گاه پس از برگزارى نماز جمعه كشف شد كه نماز جمعه ديگرى بر او سابق يا مقارنش در مسافت كمتر از يك فرسخ برپا شده بود، بجا آوردن نماز ظهر واجب نخواهد بود، و فرقى نيست بين اينكه اين كشف در وقت يا در خارج وقت باشد و برپا نمودن نماز جمعه در صورتى مانع از نماز جمعه ديگر در مسافت مزبور مى شود كه خود صحيح و جامع شرائط باشد، والاّ در مانع بودنش اشكال است، و اقرب مانع نبودن است.

 


(مسأله) هر گاه نماز جمعه اى كه داراى شرائط است برپا شود، بنا بر احتياط حضور در آن واجب است، و در وجوب حضور چند چيز معتبر است:


"اول" آنكه مكلف مرد باشد، و حضور جمعه بر زنان واجب نيست.


"دوم" آزادى، پس حضور در نماز جمعه بر بندگان "برده" واجب نيست.


"سوم" حاضر بودن، پس بر مسافر واجب نيست، و در مسافر فرقى نيست كه تكليف او در نماز قصر باشد يا تمام مثل مسافرى كه قصد اقامه نموده باشد.


"چهارم" سلامت از بيمارى و كورى، پس بر بيمار و كور واجب نيست."

 

پنجم" پير نبودن، پس بر پيرمردان واجب نيست.


"ششم" آنكه بين جاى شخص و جائى كه نماز جمعه برپا مى شود بيش از دو فرسخ فاصله نباشد و بر كسى كه سر دو فرسخى است حضور واجب است و همچنين بر كسى كه حضور جمعه بر او دشوار باشد حضور واجب نيست، بلكه بعيد نيست كه اگر باران باشد حضور واجب نشود هر چند حرج و مشقتى نداشته باشد.

 


(مسأله ): چند حكم كه به نماز جمعه راجع است از اين قرار است:

 


"اول"
كسى كه نماز جمعه از او ساقط شده و حضورش واجب نباشد، جائز است در اول وقت مبادرت به نماز ظهر نمايد.

 


"دوم" هر گاه در بلد انسان نماز جمعه جامع شرائط برپا مى شود، بنا بر احتياط جائز نيست انسان بعد از زوال آفتاب سفر كند.

 


"سوم" حرف زدن، هنگامى كه امام مشغول خطبه خواندن است ـ جائز نيست، و فرقى بين عدد معتبر در اصل وجوب نماز جمعه و بين بيشتر از آن نيست.

 


"چهارم"
گوش دادن به دو خطبه بنا بر احتياط واجب است، ولى كسانى كه معناى خطبه را نمى فهمند، گوش دادن بر آنها واجب نيست.

 


"پنجم" اذان دوم روز جمعه بدعت است، و اين همان اذانى است كه در عرف اذان سوم ناميده مى شود.

 


"ششم" وقت خطبه امام، بنا بر احتياط واجب بايد حاضر شود و اگر خطبه را درك نكرد و اقتدا نمود نمازش صحيح است.

 


"هفتم" خريد و فروش هنگامى كه براى نماز جمعه ندا مى شود حرام است در صورتى كه منافى نماز جمعه باشد، والاّ حرام نخواهد بود و اظهر اين است كه در صورت حرمت نيز معامله باطل نيست.

 


"هشتم" كسى كه حضور جمعه بر او واجب بوده، و ترك نموده و نماز ظهر را بجا آورد اظهر اين است كه نمازش صحيح باشد.