سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تیپ هندی بدن شما چیست؟!


با دانستن نوع مزاج یا طبع افراد می‌توان دقیق‌تر و بهتر به افزایش میزان مقاومت و ایمنی بدن و همین‌طور افزایش طول عمر مفید افراد و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های روحی و جسمی کمک کرد.



مجله ایده آل: همانطور که می‌دانیددر شماره‌های گذشته درباره انواع دوشاها و تاثیر هر یک از آنها در شکل‌گیری ساختار جسمی و روحی افراد صحبت کردیم و دانستیم که مطالعه و درک دوشای غالب بر بدن و شناسایی مزاج هر فرد فاکتور مهمی در حفظ سلامت و تندرستی او محسوب می‌شود، چرا که با دانستن نوع مزاج یا طبع افراد می‌توان دقیق‌تر و بهتر به افزایش میزان مقاومت و ایمنی بدن و همین‌طور افزایش طول عمر مفید افراد و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های روحی و جسمی کمک کرد. در این شماره قصد داریم با بررسی دوشای کافا در افرادی که این دوشا در بدنشان غالب است به بررسی شرایط جسمی و روحی آنها پرداخته و به این ترتیب تیپ بدنی آنها را بررسی کنیم.

مزاج شناسی به سبک هندی

   ساختار بدنی افراد گروه کافا

افرادی در گروه کافا قرار می‌گیرند که میزان کافای آنها در پرسشنامه‌ای که در 2شماره قبل  منتشر شد نسبت به 2 عنصر پیتا و واتا بیشتر بوده است. این افراد غالبا دارای بدنی نیرومند، مقاوم و با قدرت جسمانی زیاد و قابل توجه هستند. این افراد عموما رنگ پریده دارند و پوست بدن آنها خنک، نرم و چرب است. مردان و زنانی که در این گروه جای می‌گیرند اگر چه افرادی پرانرژی و شاداب هستند اما در کارها و برنامه‌های روزانه خود کمی کند به نظر می‌رسند. این افراد علاقه زیادی به موزون بودن و تناسب داشتن برنامه‌ها و کارهایشان دارند. خواب آنها نیز سنگین است و گاهی پیش می‌آید که ساعت زیادی را در طول روز به خوابیدن اختصاص می‌دهند.

   مهربان و دیرخشم


افرادی که در گروه و تیپ کافا قرار می‌گیرند به طور عمده افرادی آرام، مهربان و دیرخشم هستند که عصبانی کردن آنها مدت زمان زیادی وقت لازم دارد. آنها افرادی با گذشت هستند و تحمل آنها در شرایط بحرانی و لحظاتی که در حادثه یا گرفتاری قرار دارند نسبت به بقیه افراد بیشتر است. این افراد به خوبی می‌توانند یک بحران را مدیریت کنند و با صبر و حوصله کارها را پیش ببرند. احساس تملک از دیگر ویژگی‌های افراد کافایی است. این افراد حس مالکیت قابل توجهی بر اشیا، دارایی‌ها و گاهی نزدیکان‌شان دارند. حافظه این افراد با وجود آنکه در جذب اطلاعات و داده‌ها کند هستند بسیار قوی است و برای مدت زمان طولانی می‌توانند داده‌هایی را که به حافظه سپرده‌اند حفظ کرده و به یاد بیاورند.

   آن‌ها دیر گرسنه می‌شوند


یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افرادی که دارای غلبه کافا در بدنشان هستند کندی عملکرد دستگاه گوارش است. به این ترتیب که این افراد غالبا به دلیل عملکرد آرام گوارش و متابولیسم خیلی دیر مواد غذایی دریافتی خود را هضم و تجزیه می‌کنند. این ویژگی موجب می‌شود که این افراد خیلی دیر به دیر احساس گرسنگی ‌کنند و معمولا فواصل مصرف غذا در این افراد در مقایسه با دیگران طولانی‌تر است.

خصوصیات افراد کافایی را بشناسید

  •    این افراد پیش از آنکه بخواهند تصمیم‌گیری کنند وقت زیادی را صرف تحقیق و بررسی انتخابشان می‌کنند. اصولا این گروه پیش از آنکه تصمیمی بگیرند درباره آن می‌اندیشند و مزیت‌ها و معایب انتخاب خود را در نظر می‌گیرند.
  •   این افراد معمولا سخت از تختخواب جدا می‌شوند. زنان و مردانی که در گروه کافا قرار می‌گیرند مدت زمان زیادی می‌خوابند و هنگامی که قصد بلند شدن از بستر را دارند بسیار کند و آهسته این کار را انجام می‌دهند.
  •   این افراد تمایل زیادی به حفظ شرایط و نظم در روابط دارند. به عنوان مثال در صورتی که در رابطه‌ای سستی ببینند یا احساس کنند که روابط در حال گسیختگی است سعی می‌کنند فورا برای رفع مشکلات اقدام کنند.
  •   افراد کافایی عموما دچار اضافه وزن هستند. اما باید توجه داشته باشید که این افراد با وجود وزن زیاد بسیار موزون حرکت می‌کنند.
  •   درمانگران مکتب طب آیورودا در هندوستان افراد گروه کافا را افرادی متین، خشنود و فارغ‌البال می‌دانند که به ندرت چیزی می‌تواند آنها را دگرگون و عصبی کند.

   کافا‌ها چگونه می‌توانند متعادل باشند


درمانگران مکتب طب آیورودا برای افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند و دچار غلبه کافا در بدنشان هستند اصلاح رژیم غذایی به گونه‌ای که منجر به کنترل و بهبود وضعیت هضم و متابولیسم شود را توصیه می‌کنند. این متخصصان علاوه بر ارائه رژیم غذایی خاص، تمرینات ورزشی را نیز به این افراد توصیه می‌کنند که در تنظیم سوخت‌وساز بدن آنها بسیار موثر است.

   کافا و چاقی


افرادی که در گروه کافا قرار می‌گیرند عمدتا افراد چاقی هستند که در کنترل وزنشان دچار مشکل می‌شوند. این افراد عموما از بیماری های ناشی از چاقی از قبیل ناراحتی قلبی، دردهای مفصلی، آرتروز، ساییدگی مفاصل و ... رنج می‌برند. جالب است که این افراد متناسب با روحیه‌شان عموما مشاغلی را انتخاب می‌کنند که نیاز به تحرک زیاد نداشته باشد به همین دلیل همین مسئله نیز به افزایش وزن آنها دامن می‌زند.

    شایع‌ترین بیماری در افراد کافایی چیست؟


افرادی که دچار غلبه کافا و به این ترتیب دچار عدم تعادل در طبیعت خود می‌شوند غالبا با ناراحتی‌های تنفسی و گرفتگی سینوس‌ها در زندگی روبه‌رو هستند. اختلال و عدم تعادل در میزان دوشای کافا عموما در فصل بهار و زمستان به بالاترین حد خود می‌رسد. به این ترتیب این غلبه موجب می‌شود بدن فرد آمادگی بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و زکام داشته باشد. معمولا افرادی که در گروه کافا قرار می‌گیرند از گرفتگی سینوس‌ها و تنگی نفس در فصل زمستان شکایت دارند. آسم و دردهای استخوانی و مفصلی نیز از دیگر بیماری‌های شایع در این افراد است که در فصل زمستان به اوج خود می‌رسد.

    کنترل با چای میخک و زنجبیل


یکی از مناسب‌ترین نوشیدنی‌ها برای افراد کافایی چای میخک و زنجبیل است که از ترکیب این دو گیاه دارویی تهیه می‌شود. برای تهیه این چای کافی است پودر زنجبیل، پودر گل میخک، تخم شوید و تخم شنبلیله را به مقدار مساوی (یک‌چهارم قاشق چای‌خوری) با یکدیگر ترکیب کرده و درون یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در این شرایط باقی بماند. سر لیوان را نیز با یک نعلبکی بپوشانید تا چای به خوبی دم بكشد. نوشیدن این چای یکی، دو بار در طول روز به کنترل و تعادل میزان کافا در بدن کمک می‌کند.



   چرا باید طبیعت و مزاجمان را بشناسیم؟

شناسایی طبیعت و مزاج هر فرد در روند زندگی او بسیار موثر است. دانستن حالات، روحیات، ویژگی‌ها و خصلت‌های روحی و روانی، عادت‌های غذایی و کیفیت زندگی هر یک از نزدیکان‌مان این فرصت را به ما می‌دهد تا بهتر بتوانیم شرایط آسایش و آرامش آنها را در خانه مهیا کنیم. در حقیقت با شناسایی عادت‌ها و تمایلات هر فرد می‌توانیم به حفظ سلامت او کمک کنیم. آگاهی از عادات و طبیعت افراد به ما کمک می‌کند که پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل بیماری و افزایش ایمنی و مقاومت سیستم دفاعی بدن را در نظر بگیریم و به این ترتیب از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنیم. از این رو دانش و آگاهی در این زمینه تاثیر زیادی بر حفظ سلامت روحی و جسمی افراد خانواده خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
شناسایی تیپ شخصیتی توسط امین القاسی زاده - تیپ یکم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس : تیپ هندی ظریف



اخبار سیاسی - تیپ هندی ظریف

اخبار,اخبار سیاسی, تیپ هندی ظریف

اخبار سیاسی - تابناک