سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توصیه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی



سکته مغزی, پیشگیری از سکته مغزی, جلوگیری از سکته مغزی

می توان با در پیش گرفتن تغذیه ای سالم با سکته مغزی مقابله کرد

 

توصیه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی
90 درصد سکته های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است. با بی تحرکی مفرطی که امروزه گریبانمان را گرفته، تغذیه ی ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره باید قبول کرد که خطر سکته ی مغزی بیخ گوشمان است.

 

این هشدار بسیار جدی است به همان اندازه ای که پیشگیری از آن جدی است. بدون شک ما نمی توانیم با ژنتیک یا سن و سالمان مقابله کنیم تا خطر سکته از ما دور بماند. اما می توانیم با تغییر عادت های غذایی و در پیش گرفتن تغذیه ای سالم تر با یکی از عوامل اصلی این مشکل مبارزه کنیم. سکته ی مغزی مشکل فلج کننده ای است که نه تنها خود فرد بلکه اطرافیان وی را نیز از زندگی عادی ساقط می کند.با پیشرفت هایی که این روزها در حوزه ی پزشکی ایجاد شده است هر فرد با عدم کنترل عوامل ایجاد کننده ی سکته خود مقصر بروز آن است و به گفته ی متخصصان مسئول آسیب های خانوادگی و اجتماعی حاصل از آن خواهد بود.

 

مصرف روزانه میوه و سبزی فراموش نشود
به هر قیمتی شده هر روز میوه و سبزیجات میل کنید. لطفاً به جای خوردن کیک و بیسکوییت یک عدد هویج کوچک یا یک عدد سیب میل کنید. با همین کارهای ساده می توانید مواد مغذی خوبی برای مقابله با انواع بیماری ها و به خصوص سکته های مغزی و قلبی دریافت کنید.


سالادهایتان را پر از بروکلی و گوجه فرنگی کنید. مهم نیست برای ناهار یا شام چه دارید. در کنار هر غذایی سالاد سبزیجات حاوی انواع سبزیجات داشته باشید. برای تزیین غذا دست و دلبازی کرده و از سبزیجات رنگی و سبزی های معطر بیشترین استفاده را بکنید. در این صورت مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی جذب خواهید کرد که سیستم ایمنی تان را تقویت و بیماری ها را از شما دور می کنند.

 

سکته مغزی,جلوگیری از سکته مغزی,علائم سکته مغزی

مصرف میوه و سیزیجات برای مقابله با انواع بیماری ها و به خصوص سکته های مغزی مفید است

 

نتایج پژوهشی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است نشان می دهد که جذب آنتی اکسیدان زیاد حتی برای افرادی که دچار سکته ی مغزی شده اند بسیار مفید است. چون باعث بهبود عملکرد مغز و احیای سلول های عصبی می شوند. توصیه می کنیم برای جذب آنتی اکسیدان بیشتر مصرف آلو خشک، انگورها، آلو، مرکبات به خصوص پرتقال، گیلاس و آلبالو، کلم ها، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه ای، چغندر و پیاز را در الویت قرار دهید.

 

از انتخاب محصولات غذایی حاوی چربی های ترانس بپرهیزید
زیاده روی در مصرف چربی به خصوص چربی های ترانس و اشباع شده دیر یا زود زنگ سکته را به صدا در خواهد آورد. چربی ها باعث افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون می شوند. کلسترول بد خون در جداره ی رگ ها تجمع کرده و باعث می شوند که قلب برای تنظیم کردن خون در بدن به زحمت بیفتد. این مسئله به افزایش فشار خون، تصلب شرایین، سکته ی قلبی یا مغزی منجر می شود. توصیه می کنیم در آشپزخانه از روغن زیتون، سویا، کانولا و کلزا استفاده کنید. ماهی، مرغ، بوقلمون، حبوبات از جمله لوبیا را دریابید. مصرف لبنیات پرچرب را کنار گذاشته و از انواع کم چرب استفاده کنید. در حین خرید از انتخاب محصولات غذایی که حاوی چربی های ترانس هستند بپرهیزید.

 

تقسیم بندی بشقاب را یاد بگیرید
درست است که باید به اندازه ی کافی و مورد نیاز بدنتان غذا بخورید اما لازم است که از پرخوری و بدخوری بپرهیزید. لازم است که نیمی از بشقابتان را به سبزیجات سبز مانند کاهو و بروکلی و سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدوحلوایی اختصاص دهید. چون سرشار از مواد مغذی هستند. یک چهارم بشقابتان را به لوبیا یا گوشت های کم چرب و یک چهارم دیگر را به غلات کامل مانند برنج قهوه ای (یک فنجان کافی است) اختصاص دهید.

 

اگر طرفدار دسر هستید به جای دسرهای چرب و شیرین شکلات سیاه و چای را امتحان کنید. شکلات سیاه سرشار از فلاوونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارند. این آنتی اکسیدان ها در برخی میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارند و باعث تنظیم فشار خون و پیشگیری از بروز لخته های خونی می شوند. شکلات سیاه از بروز مقاومت سلول ها به انسولین پیشگیری می کند.

 

جلوگیری از سکته مغزی,سکته مغزی,علائم سکته مغزی

مصرف امگا 3 ها به پیشگیری از تخریب سلول های مغزی کمک می کند

 

به امگا 3 سلام دوباره کنید
بدن ما قادر به تولید اسیدهای چرب امگا 3 نیست. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف امگا 3 ها به پیشگیری از تخریب سلول های مغزی کمک می کند. امگا 3 ها جزو چربی های سالمی هستند که باعث افزایش جذب ماد مغذی می شوند. برای جذب این اسیدهای چرب ماهی هایی مانند تن، ماهی خال مخالی، ساردین و ماهی آزاد میل کنید. از دیگر منابع امگا 3 ها می توان به روغن کانولا و تخم کتان آسیاب شده اشاره کرد.

 

از مصرف زیاد نمک پرهیز کنید
نمک مضر نیست اما زیاده از حد آن قاتل می شود! حدود 80 درصد نمکی که جذب می کنیم از مواد غذایی آماده، گوشت های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، هات داگ، سوپ های کنسروی، کچاپ و غیره است. هله هوله هایی مانند چیپس و پفک نیز معدن نمک هستند. این ها مواد غذایی مورد علاقه ی بچه ها و جوانان هستند که به زودی به سن سالمندی می رسند. بدانید که مصرف زیاد مواد غذایی شور باعث افزایش فشار خون می شود که یکی از عوامل اصلی بروز سکته ی مغزی است.

 

از آنجایی که با ظهور دنیای مدرن تغذیه ی همه ی ما بخودی خود حاوی نمک زیادی هست لازم است که همه ی مردم حتی افرادی که فشار خون طبیعی دارند از مصرف زیاد نمک بپرهیزند. در زمان خرید برچسب مواد غذایی و ترکیبات آن را به دقت مطالعه کنید. مواد غذایی حاوی نمک کمتر را انتخاب کرده و از خالی کردن نمکدان روی بشقاب غذایتان بپرهیزید. برای خوش طعم کردن غذاها به جای نمک از سبزیجات معطر و ادویه ها بهره ببرید. به جای مصرف هله هوله به عنوان عصرانه، میان وعده های ساده و سریع با سبزیجات تهیه و میل کنید.

 

برای پیشگیری از سکته مغزی مصرف غلات فراموش نشود
محققان آمریکایی توصیه می کنند که تغذیه ای سرشار از فیبر داشته باشید. غلات کامل مانند جوی دوسر، برنج قهوه ای و محصولات غذایی تهیه شده از آرد کامل (سبوس دار) فیبر خوبی به بدن می رسانند. این مواد غذایی نه تنها برای پیشگیری از بروز سکته ی مغزی مفید هستند بلکه باعث افزایش سرعت احیای سلول ها بعد از سکته نیز می شوند.

 

حرف آخر
حرف آخر اینکه تحرک بدنی داشته باشید. فشار و قند خونتان را کنترل کنید. امروزه در مطب متخصصان مغز و اعصاب دستگاه های پیشرفته ای وجود دارد که وضعیت عروق خونی مغز را با دقت بررسی می کنند. بنابراین هیچ بهانه ای برای کنترل وضعیت عروق مغزی نمی ماند جز سهل انگاری! بهتر است از سنین جوانی صدای سکته مغزی را بشنوید و اجازه ندهید در سالمندی با فریادی ناگهانی زمین گیرتان کند.

منبع : tebyan.net


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از سکته مغزی و لخته خون پاسخ دکتر ضیایی در برنامه حدیث تندرستی در شبکه ج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش جدید برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی



اخبار , اخبار علمی,پیشگیری از سکته قلبی و مغزی,درمان بیماری های قلبی

 

متخصصان روسی توسط مواد نانو به برطرف کردن دلایلی اصلی سکته قلبی و دیگر بیماریهای سنگین سیستم قلب – عروق کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه، متخصصان روسیه بر روی ساخت استنت‌های آترواسکلروتیک‌های نانویی کار می‌کنند.

فناوری بی‌نظیر درمان تصلب شریان که مکمل استنت‌گذاری (فنرگذاری) است توسط متخصصان روسیه اختراع شد. این ماده نانویی به رفع دلیل اصلی سکته قلبی و سکته مغزی و دیگر بیماری‌های سنگین سیستم قلب – عروق کمک خواهد کرد.

یکی از دلایل اصلی مرگ به ویژه در سن بالا– بیماری‌های قلب و عروق است؛ فشار خون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی نیز باعث مرگ زودرس می‌شود.

روسیه در سالهای اخیر توانست به موفقیت‌های آشکاری در درمان این نوع بیماری‌ها برسد.

برنامه ویژه وزارت بهداشت روسیه که شامل نظارت بر فشار خون بیماران و پیشگیری و درمان بیماری قلب و عروق است پیاده می‌شود.

عمل‌های جراحی دشوار قلب که امکان طولانی کردن زندگی بیمار را فراهم می‌کند انجام می‌گیرد.

انجام تمام این اقدامات باعث افزایش طول عمر در روسیه می‌شود.

اما روش‌های ضروری و جدید درمان کارایی بیشتری و هزینه کمتری دارد، عمل استنت‌گذاری هم گران است و هم همیشه ضامن موفقیت نیست.

متخصصان روسیه روشی را پیشنهاد کردند که تأثیر «استنت» را افزایش می‌دهد و جریان خون را بهتر کرده و شکل‌گیری «ترومبوز» را هشدار می‌دهد.

کارشناسان دو مرکز علمی در تومسک واقع در شرق سیبری غربی_دانشگاه پلی تکنیک و انستیتوی علمی– پژوهشی کاردیولوژی– ماده نانویی را ساختند که سطح «استنت» را می‌پوشاند و پلاک‌های آترواسکلروتیک را حل می‌کند.

همانا این تشکیلات کلسترولی ریسک زیادی ایجاد می‌کنند. آنها باعث از شکل‌اندازی رگ‌ها و مانع از جریان خون می‌شوند و بروز «ترومبوزعروق» را تحریک می‌کنند که ممکن است مانع از رسیدن خون به قلب، مغز و ریه‌ها و دیگر اعضای بدن شود. طرح روسی تا حد زیادی این ریسک‌ها را کاهش می‌دهد.

در ترکیب ماده جدید، مولکلول های «‌لیپوفلیسیته» (چربی دوست) هستند که به ساختار چربی‌ها نزدیک هستند.

«مارینا تروسووا» در توضیح گفت: «این مولکول‌ها در همگرایی با ذرات نانو عمل می‌کنند؛ سطح «استنت» با نانوکامپوزیت پوشانده می‌شود. در تماس با پلاک آترواسکلروتیک، ذرات نانو آزاد و در داخل آن حل می‌شوند». بدین ترتیب «نانوکامپوزیت» نتیجه عمل «فنر‌گذاری» بهتر کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

تا قبل از این اختراع‌، داروها وظیفه پوشش» «استنت»‌ها را به انجام می‌رساندند. اما استفاده از این نوع دارو برای تمام بیماران مناسب نیست: ارگانیزم بعضی از این بیمارن ممکن است نتواند عناصر جداگانه این نوع داروهارا بپذیرد و ممکن است تأثیرات جانبی بروز کند. ماده نانویی ما از راه مناسب‌تری برای ارگانیزم با «‌ترومبوز»‌ها مبارزه می‌کند.

هم اکنون متخصصان روسیه روی ساخت استنت‌های آترواسکلروتیک‌های نانویی کار می‌کنند و قصد دارند آن را در سال 2016 میلادی معرفی کنند.

 

اخبار علمی - فارس