سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای سالمندان



کلسترول خون, تغذیه افراد مسن

بهترین تغذیه در سالمندان غذاهای ساده و کم ‎حجم است.


اگرچه دوران سالمندی به 60 سال و بالاتر اطلاق می‌شود، اما تغییرات سالمندی از سال‎ها قبل آغاز می‎شود.
توجه به تغذیه در این دوران به ‎دلیل تغییر نیازهای تغذیه‎ای بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به موادمغذی متاثر از داروها، بیماری‎ها و پدیده‎های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

 

مهم‌ترین توصیه تغذیه‎ای برای این سنین تهیه غذاهای ساده و کم ‎حجم است، به‎ طوری که تمام نیازهای فرد به موادمغذی تامین شود و در عین‎حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

 

انتخاب نوع غذا در برنامه ‎غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است، نکته اساسی در برنامه‎ غذایی سالمندان، مصرف مواد‎غذایی کم‎ چربی و کم‎ کلسترول مانند شیر و لبنیات کم‎چرب،کاهش مصرف روغن، کره، خامه و ... کم‎نمک و پرفیبر است.

 

در افراد مسن مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات ترجیحا آب برای پیشگیری از یبوست و کم‎ آبی بدن توصیه می‎شود، زیرا افراد مسن علیرغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‎کنند و به ‎همین ‎دلیل بیشتر مستعد کم‎ آبی و یبوست هستند.

 

با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش می‎یابد و به همین علت نیاز متابولیسمی بدن به انرژی کمتر از سایر گروه‎های سنی است.
افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه‎ داشتن وزن‌شان هستند، برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‎شود غذاهای کم‎ حجم و غنی از موادمغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف موادشیرین و چربی‎ها را نیز کاهش دهند.

 

کلسترول خون, تغذیه افراد مسن

مصرف جگر و روغن کبدماهی برای تامین ویتامین دی در سالمندان توصیه می شود.

 

از آنجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‎یابد، پروتئین موردنیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‎های کم‎چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم‎مرغ، فرآورده‎های لبنی بدون‏‎ چربی یا کم‎ چربی تامین شود.

 

غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین می‎کنند، پروتئین حدود 15 درصد کل انرژی روزانه را تشکیل می‎دهد و توصیه می‎شود حدود نیمی از پروتئین مصرفی از نوع حیوانی و مصرف گوشت در سنین سالمندی باید متعادل (حدود سه نوبت در هفته) باشد.

 

مصرف چربی‎ها باید در رژیم‎غذایی سالمندان محدود شود، دریافت چربی نباید بیش از 30 درصد کل انرژی دریافتی در روز باشد، خصوصا سهم چربی‎اشباع شامل چربی پنهان در گوشت، انواع روغن ‎جامد و کره باید تا حداکثر 10درصد انرژی دریافتی روزانه کنترل شود.

 

با افزایش سن مقدار توده‎ چربی بدن سالمندان افزایش می‎یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‎هایی نظیر افزایش فشارخون، دیابت و بیماری‎های قلبی ‎وعروقی افزایش می‎یابد.
کنترل شدید چربی‎خون برای سنین 50 تا 70 سال مفید است و به‎ طور کلی باید میزان کلسترول مصرفی کمتر از 300 میلی‎گرم در روز باشد.

 

کلسترول خون, تغذیه افراد مسن

 

جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می‎یابد، با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش و از‎طرف ‎دیگر میزان تولید ویتامین D در پوست از طریق نور آفتاب کاهش می‎یابد، بنابراین مصرف جگر و روغن کبدماهی برای تامین این ویتامین توصیه می‎شود.

 

با افزایش ‎سن، توانایی جذب ویتامین B12 بدن کاهش پیدا می‎کند. بنابراین مصرف مقدارمناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم‎مرغ به عنوان منابع ویتامین B12 را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماری‎های زمینه‎ای احتمالی، کنترل و مورد تاکید قرار دهید.

 

کم‎خونی فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد، اما در افرادی که غذاهای کم‎انرژی مصرف می‎کنند یا مشکوک به سوءتغذیه هستند، شایع است.

نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه‎ شده روزانه به ‎طور متوسط هفت میلی‎گرم است و زرده تخم‎مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‎های برگ‎ سبزتیره مانند جعفری، برگ‎چغندر، گشنیز و بخش‎های تیره برگ‎ کاهو از منابع آهن هستند.
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
‫چند توصیه مهم تغذیه ای به مسافران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند توصیه مهم تغذیه ای برای زنان جوان



 

 

چند توصیه مهم تغذیه ای برای زنان جوان

 

زنان در سن ۳۰ سالگی باید مراقبت های بهداشتی خاص و صحیحی را برای حفظ سلامت عمومی خود در نظر بگیرند تا از این طریق نه تنها به بهبود كیفیت زندگی خود كمك كنند بلكه در عین حال كمكی مفید برای افرادی باشند كه به آنها وابسته هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دنبال كردن یك رژیم غذایی سالم و مناسب و همچنین ورزش كردن دو اقدام فوق العاده موثر برای رسیدن به این هدف و دستیابی به سلامت كلی است.

رعایت یك رژیم غذایی صحیح و كامل بویژه برای زنان حائز اهمیت است چون آنها در هر مرحله از زندگی خود از دوران جوانی گرفته تا زمان بارداری و سپس در سالهای یائسگی نیازهای تغذیه ای خاص دارند.

زنان جوان در دهه ۲۰ سالگی اغلب به كار سخت و طولانی مدت اشتغال دارند و به همین دلیل ممكن است تحت استرس زیاد باشند. از سوی دیگر، عواملی چون مصرف تنقلات و فست فودها، پرخوری یا انتخاب مواد غذایی ناسالم و یا فقدان تحرك بدنی، سلامت آنها را بیشتر به خطر می اندازد.

از طرفی آماده شدن برای زندگی مشترك زناشویی و انتخاب همسر مناسب، استرس مضاعفی را به زنان شاغل تحمیل می كنند تمام این فاكتورها در كنار هم تاثیر بسزایی روی بهداشت جسمی و روانی زنانی برجای می گذارند و این در حالی است كه نقش زنان در خانواده و جامعه بسیار حائز اهمیت است چون اعضای خانواده و همكاران بی تردید در امور روزمره به آنها وابسته خواهند بود.

مجله ایندیا اكسپرس در مقاله ای در این باره آورده است: مصرف الكل در زنان خطر پوكی استخوان را تشدید می كند.

همچنین آنها باید مصرف قهوه و نوشابه كولا را كه حاوی كافئین است را كاهش دهند. زنان در دهه ۲۰ سالگی نیاز بیشتری به كلسیم دارند تا استخوانهای آنها به خوبی ساخته شوند و بویژه در این سالها باید فعالیت فیزیكی مناسبی داشته باشند و ورزش را فراموش نكنند. زنان باید سویا را به رژیم غذایی خود بیفزایند چون آنها را در برابر سرطان و بیماری قلبی محافظت می كند.

بعلاوه از آنجا كه در این گروه سنی ماهیچه ها و عضلات فعال تر هستند، نیاز بیشتری به مصرف كالری ها، پروتئین و ویتامین ها وجود خواهد داشت. بعلاوه مصرف مایعات به اندازه متعادل ضروری است.

كارشناسان تاكید دارند كه زنان در این گروه سنی حتما باید انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات تازه را به مقدار زیاد مصرف كنند. همچنین بهتر است دفعات وعده های غذایی خود را ا فزایش داده اما از حجم غذا در هر وعده بكاهند. آنها نباید به صورت طولانی گرسنه بمانند همچنین باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند.

تغذیه مناسب همچنین می تواند زیبایی و سلامت موها را تضمین كند. كمبود ویتامین های A و B می تواند موجب سوء تغذیه در سلولهای پیاز مو شود. ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیك توصیه می شود.

گوشت حاوی انواع ویتامین B است و مخمر هم برای این منظور یك مكمل مفید است. استفاده از این مكمل ها سلامت موها را از ۲۰ تا ۵۰ سالگی تضمین می كند.

همچنین ویتامین ها در حفظ سلامت پوست بسیار موثر هستند. كمبود ویتامین E می تواند منجر به بروز مشكلات و ناراحتی های قلبی شود اما در عین حال برای حفظ سلامت عروق خونی نیز ضروری است.

این ویتامین برای حفظ سلامت موها و پوست و عروق توصیه می شود و مصرف ۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم آن در روز برای جلوگیری از ریزش مو و فقر ویتامین E كافی است.

یكی دیگر از نكات بسیار مهم برای زنان استفاده از مكمل های مناسب برای جلوگیری از فقر آهن است. كم خونی یكی از مشكلات شایع بین زنان جوان است و مصرف مكمل های حاوی این عنصر مهم با تجویز پزشك متخصص برای پیشگیری از كم خونی و پیامدهای آن ضروری است.... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا