سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی چیست؟


اسکین تگ، نوعی ضایعه پوستی همرنگ پوست یا کمی پررنگ تر از آن است که برخی افراد، آن را با زگیل های پوستی اشتباه می گیرند. از آنجا که ناحیه تناسلی، شکم و کشاله ران هم می تواند درگیر این ضایعه پوستی خوش خیم شود و درمان این دو ضایعه پوستی با هم تفاوت دارد.





هفته نامه سلامت - ندا احمدلو: اسکین تگ، نوعی ضایعه پوستی همرنگ پوست یا کمی پررنگ تر از آن است که برخی افراد، آن را با زگیل های پوستی اشتباه می گیرند. از آنجا که ناحیه تناسلی، شکم و کشاله ران هم می تواند درگیر این ضایعه پوستی خوش خیم شود و درمان این دو ضایعه پوستی با هم تفاوت دارد، با دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و قائم مقام مرکز تحقیقات لیزر ایران درباره تفاوت های زگیل تناسلی و اسکین تگ گفت و گو کرده ایم.

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی چیست؟

بیشتر چه قسمت هایی از بدن درگیر اسکین تگ می شوند؟


- گردن، زیربغل ها، کشاله ران و در مواردی هم ناحیه تناسلی. به طور کلی، رابطه قابل توجهی بین چاقی، مقاومت به انسولین و ابتلا به اسکین تگ وجود دارد بنابراین افراد چاق و آنهایی که چین های بیشتری در بدنشان وجود دارد، بیشتر از سایر افراد به اسکین تگ مبتلا می شوند.

از رابطه اسکین تگ و مقاومت به انسولین گفتید. یعنی بیماران دیابتی، بیشتر در معرض ابتلا به اسکین تگ هستند؟

- بله، افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند و خودشان هم به این بیماری مبتلا هستند، مقاومت به انسولین دارند و وجود اسکین تگ در آنها شایع تر است.

آیا خود فرد می تواند تفاوت بین زگیل و اسکین تگ را تشخیص دهد؟


- معمولا نه، افراد مبتلا به ضایعات پوستی همرنگ پوست باید برای تشخیص نوع ضایعه پوستی، به متخصص پوست مراجعه کنند تا با تشخیص صحیح، درمان مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود. گاهی ویروس HPV یا زگیل هم روی برخی از انواع اسکین تگ وجود دارد و گاهی افتراق بالینی این 2 نوع ضایعه از هم بسیار مشکل می شود. به همین دلیل می گوییم خود فرد نمی تواند تفاوت بین این 2 زائده پوستی را تشخیص دهد.

چطور تفاوت زائده های پوستی و زگیل را در ناحیه تناسلی تشخیص دهیم؟


- انجام آزمایش های پاتولوژی، آزمایش های ویروس شناسی برای تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی برای افتراق زگیل تناسلی از اسکین تگ تناسلی لازم است.

آیا تفاوت ظاهری مشخصی بین اسکین تگ و زگیل تناسلی وجود دارد؟


- هرچند که نمی توان حکم کلی در این زمینه صادر کرد اما معمولا برخی اسکین تگ ها دارای پایه های بلند و به حالت آویزان تر هستند در حالی که شکل ظاهری اسکین تگ های کوچک و با پایه های پهن، بیشتر شبیه زگیل است و به سختی می توان تفاوت این 2 را بدون بررسی های آزمایشگاهی تشخیص داد.

آیا اسکین تگ ها هم مانند زگیل تناسلی خطرناک هستند و باید به فکر درمان آنها بود؟

- اسکین تگ ها، ضایعات بسیار بی خطری هستند که مسری نیستند.

درمان اسکین تگ چگونه است؟


- متخصص پوست می تواند با توجه به نوع ضایعه و محل قرارگیری آن، از قیچی های مخصوص و استریل، کرایوتراپی، کوتر یا رادیوفرکوئنسی برای برداشتن اسکین تگ ها استفاده کند. مثلا اگر اسکین تگ ها را با قیچی های مخصوص استریل برداریم، جای آنها باقی نمی ماند اما اگر آنها را لیزر کنیم، جای آنها روی  پوست باقی خواهدماند.

اصلا ضرورتی برای درمان اسکین تگ وجود دارد؟


- اسکین تگ ها خطری ندارند و اگر متخصص پوست تشخیص دهد که ویروس زگیل روی اسکین تگ سوار نیست، به هیچ وجه به درمان نیاز ندارد؛ مگر اینکه خود فرد از نظر ظاهری مشکل داشته باشد.

آیا بیماری های داخلی هم می توانند بر اسکین تگ موثر باشند؟


-  بله، اما تحت شرایطی. مثلا چاقی، یکی از عوامل افزایش مقاومت بدن به انسولین است. از طرف دیگر، این مقاومت به انسولین می تواند باعث بروز تخمدان پلی کیستیک در برخی خانم ها شود. هرچقدر وزن خانم ها بالاتر برود، مقاومت بدنشان به انسولین بیشتر و بیماری تخمدان پلی کیستیک آنها تشدید شود، امکان بروز اسکین تگ هم در آنها بیشتر خواهدشد.

بروز ضایعه های پوستی در ناحیه زیر ناف تا بالای آلت تناسلی یا افراد مقعد، بیشتر احتمال زگیل تناسلی را مطرح می کند یا اسکین تگ؟


- احتمال بروز زگیل در ناحیه بین ناف تا آلت تناسلی، بیشتر از اسکین تگ است و افراد مبتلا به زائده های پوستی در این قسمت ها باید برای افتراق زگیل از اسکین تگ، حتما به متخصص پوست مراجعه کنند. البته نوعی اسکین تگ خاص در اطراف مقعد در افرادی که مبتلا به شقاق مقعد هستند، به وجود می آید. این زائده پوستی بیرون زده از مقعد، ناشی از شقاق است. با این حال، هر نوع ضایعه پوستی در ناحیه تناسلی کودکان یا بزرگسالان باید به وسیله متخصص پوست بررسی شود تا در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، مراحل درمانی هرچه سریع تر آغاز شود.


ویدیو مرتبط :
‫ناگفته های زگیل تناسلی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟



بیماری های ویروسی, درمان زگیل تناسلی, زگیل های تناسلی

 

یکی دیگر از بیماریهای جنسی زگیل ناحیه تناسلی است که عامل ویروسی دارد .

زگیل تناسلی، یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برامدگیهای تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. زگیلها می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد.این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده ی زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخورداراست. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

انتقال:

از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی صورت می گیرد که حاوی ویروس است و می تواند از طریق ارتباط جنسی، تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

 

علایم زگیل تناسلی:     

1- برآمدگی های پوستی‌ توپری‌ به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند كه‌ ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه‌ای باشند.

2- فاقد درد، سوزش و خارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.

اگرچه زگیلهای کوچک بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیززیاد است. زگیل تناسلی  ممکن است درمردان منجر به انسداد ادراری ویا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم گردد.

 

پیشگیری:

1- تا زمان بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.

 

2- استفاده از کاندوم در سایرمواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد.

 

3- همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.

 

4- رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.

 

5- همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است.

 

6- واکسن جدیدی را که (FDA)سازمان تائید غذا و داروی آمریکا در سال 2006 برای پیشگیری از چهار گونه از ویروسهای زگیل به نام گارداسیلGardasilساخته شد، مورد تائید قرار داد که می توان آنرادر سه نوبت به فاصله 6 ماه جهت پیشگیری تزریق نمود.

 

5- ( دیده شدن بیماری در كودكان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان باشد، اگرچه احتمال انتقال از مادر در هنگام تولد نیز  وجود دارد.)

 

درمان:

روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود.بسته به نظر پزشک درمان استفاده از داروهای موضعی مثل پودوفیلین، استفاده از کرایوتراپی ونیتروژن مایع، تا استفاده از لیزر یا جراحی متفاوت است.

پیگیری توسط آزمون پاپ اسمیر خانمها باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ممکن است در این زمینه حتی به بررسیهای بیشترمانند نمونه گیری از بافت نیز نیاز باشد.درمان کامل ضایعات توصیه می شود.

منبع: seemorgh.com