سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تفاله چای روی موهایتان نریزید!


دستگاه رفع موخوره، سس‌مایونز، تفاله‌ چای یا حجامت؟ کدام‌یک بهترین انتخاب برای درمان موخوره است! خانم‌های زیادی را دیده‌اید كه ساعت‌ها در طول روز سرگرم بررسی و نگاه كردن موهای خود هستند؛ هرازگاهی نوك موها را دانه دانه قیچی یا با دندان از بقیه مو جدا می‌كنند. این افراد دچار موخوره هستند.


مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی:خانم‌های زیادی را دیده‌اید كه ساعت‌ها در طول روز سرگرم بررسی و نگاه كردن موهای خود هستند؛ هرازگاهی نوك موها را دانه دانه قیچی یا با دندان از بقیه مو جدا می‌كنند. این افراد دچار موخوره هستند و به‌طور وسواسی درگیر این قضیه شده‌اند. به‌طوری‌كه حتی اگر در حال قیچی كردن موهای خود نباشند، مشغولیت ذهنی دائمی نسبت به موخوره دارند. همین حالا موهای خود را در نور بررسی كنید. اگر ساقه موهای‌تان دو یا چند شاخه شده، باید بگوییم موخوره به جان موهای شما هم افتاده است.

به جای آنكه دائم به موهای خود نگاه كنید و نگران باشید، سعی كنید به توصیه‌های دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو توجه كنید. در این مطلب به شما می‌گوییم برای پیشگیری و رفع موخوره چه كار كنید و چه شایعاتی را جدی نگیرید.

تفاله چای روی موهای‌تان نریزید!

از «موخوره» بیشتر بدانید؟

اختلالات تنه موها انواع مختلفی دارد كه به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌كنند. باید ابتدا اختلالات مختلف را به خوبی شناخته سپس نسبت به برطرف كردن آن اقدام كنید. موخوره هم یكی از اختلالات تنه مو است و زمانی به وجود می‌آید كه انتهای مو تغذیه مناسبی نداشته و دو یا چند شاخه می‌شود. در تشخیص موخوره شاخه شدن موها مهم است و نازك شدن ساقه مو را نباید با «موخوره» اشتباه گرفت. موخوره به عوامل محیطی مرتبط است و از فردی به فرد دیگر قابل سرایت نیست. بنابراین این گفته كه استفاده از شانه یا حوله افراد دیگر می‌تواند باعث انتقال موخوره شود، صحیح نیست.

چرا خوره و موهایت را می‌خورد؟

در ایجاد موخوره عوامل محیطی بیشترین تاثیر را دارد و عوامل ارثی در بروز این مشكل دخیل نیست. ممكن است فردی از موهای خود به خوبی مراقبت كند و هیچگاه گرفتار موخوره نشود اما فرد دیگری از همان خانواده به دلیل بی‌توجهی دائما درگیر موخوره باشد. خشكی و آسیب ساقه موها مهم‌ترین عامل ایجاد موخوره است و باید به این عوامل بیشترین توجه را داشت. این موضوع كه افراد عصبی و پرخاشگر بیشتر دچار موخوره می‌شوند، اثبات نشده است. به علاوه شایعاتی مثل اینكه گفته می‌شود كمبود آهن یا یبوست باعث موخوره می‌شود هم به لحاظ علمی درست نیست.

كمبود آهن ممكن است باعث مشكلات دیگر مثل ریزش مو شود اما تاثیر چندانی در موخوره ندارد. كم آبی هم به‌طور غیرمستقیم می‌تواند موخوره ایجاد كند. یعنی كم آبی بدن باعث شكنندگی و خشكی مو شده و در حقیقت این خشكی و شكنندگی به‌طور ثانویه باعث موخوره می‌شود.

تبلیغات ماهواره‌ راجدی نگیرید!

این روزها تبلیغات زیادی درباره درمان موخوره وجود دارد كه ممكن است بسیاری از آنها صرفا برای كسب منفعت باشد. مردم حتما باید نسبت به این تبلیغات هوشیار باشند و هر صحبتی را بدون آگاهی نپذیرند. دستگاهی به عنوان «دستگاه رفع موخوره» با اسم‌های مختلف از جمله مواردی است كه تبلیغ زیادی درباره آن می‌شود.

در حقیقت این دستگاه یا مواد نرم‌كننده به تنه موها تزریق می‌كند یا نوك موها را اندكی كوتاه می‌كند. بنابراین این دستگاه‌ها عملكرد ویژه‌ای برای درمان ندارند. یعنی هیچ‌كدام از این كارها نیازی به دستگاه ندارد و به راحتی با هزینه كم می‌توان آن را انجام داد.

درمان‌های عجیب و غریب برای موخوره

گاهی درمان‌های عجیب و غریبی برای موخوره بیان می‌شود كه پایه علمی درستی ندارند. مثلا زدن ادرار بچه به مو برای درمان موخوره صحت علمی ندارد. همچنین استفاده از موادی مثل ماءالشعیر، سس مایونز، آب پیاز یا گوجه فرنگی، آب برنج در حال جوش، بستن تفاله چای روی موها، حجامت‌و...  برای درمان موخوره هیچ‌كدام به لحاظ علمی كاربرد ندارد.

حتی گاهی درمان‌های خودسرانه برای موخوره باعث مشكلات دیگر یا حتی خشكی بیشتر موها می‌شود. بهترین راه درمان موخوره چرب كردن ساقه موها با روغن‌های ساده گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل، بادام و. . . است. همچنین كوتاه كردن مرتب موها و پرهیز از مواردی كه باعث آسیب موها می‌شود نیز در درمان موخوره موثر است. شانه كردن آهسته، استفاده كمتر از سشوار، باز گذاشتن موها، پرهیز از افراط در شست‌وشو و. . . می‌تواند اقدامات موثری باشد.

تفاله چای روی موهای‌تان نریزید!

چرا موخوره‌ سراغ‌تان می‌آید؟

عواملی كه می‌تواند باعث خشكی و شكنندگی موها و به طبع آن ایجاد موخوره شود، شامل عوامل فیزیكی و محیطی است. كارهایی مثل بستن موها با فشار و كشش زیاد و به صورت طولانی مدت می‌تواند به مو آسیب جدی وارد كرده و باعث شكنندگی و دوشاخه شدن آن شود. شستن بیش از حد، شانه كردن افراطی و استفاده بیش از حد از مواد فرم‌دهنده به مو مثل انواع اسپری‌های نگهدارنده نیزمی‌تواند باعث خشكی و آسیب موها شود.

استفاده از سشوار به خصوص جریان هوای گرم یكی دیگر از عوامل ایجاد خشكی مو است كه متاسفانه كمتر به آن توجه می‌شود. اكستنشن، كوتاه نكردن موها، رنگ یا دكلره كردن، فر كردن یا آرایش‌های سنگین و دائم موها، در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گرفتن و. . . همه و همه می‌تواندباعث خشكی، شكنندگی و در نهایت ایجاد موخوره شود. بنابراین هر آنچه باعث خشكی ساقه موها شود، می‌تواند در نهایت به موخوره منجر شود. این موضوع تا حد زیادی به عادات رفتاری فرد بستگی دارد و در حقیقت بی‌توجهی به این عادات نادرست مهم‌ترین عامل ایجاد موخوره است.

موهایت را كز نده

در گذشته گاهی برای درمان موخوره از سوزاندن موها استفاده می‌كردند كه این روش مورد تایید ما نیست. سوزاندن مو در حقیقت كاری شبیه كوتاه كردن است. با این تفاوت كه گرما ممكن است به قسمت‌های دیگر مو آسیب برساند بدون آنكه موخوره را درمان كند. همچنین سوزاندن موها می‌تواند باعث زشتی ظاهر مو شود كه خوشایند نیست. بنابراین توصیه می‌كنیم به جای سوزاندن از همان كوتاه كردن معمولی استفاده كنید.

درمان قطعی برای موخوره وجود ندارد!

درمان همیشگی و قطعی برای موخوره وجود ندارد و نمی‌توان گفت كسی كه موخوره را درمان كرده دیگر هیچگاه به آن مبتلا نخواهد شد. اگر فردی نسبت به مراقبت از موهای خود كم توجه باشد، ممكن است بارها و بارها به موخوره گرفتار شود. اصلی‌ترین راه درمان موخوره، پیشگیری از آن است. یعنی از تمام كارهایی كه باعث خشكی مو می‌شود، پرهیز كنید.

باید بدانید پس از ایجاد موخوره، استفاده از انواع مواد تقویتی فقط 20 تا 30 درصد می‌تواند به درمان كمك كند. در 70 تا 80 درصد موارد برای درمان موخوره باید موها را كوتاه كرد. به علاوه دارو یا قرصی برای درمان موخوره وجود ندارد. انواع ماسك‌های گیاهی، سرم‌ها، شامپو یا محلول‌هایی كه به عنوان درمان موخوره توصیه می‌شوند هم صرفا خاصیت نرم‌كنندگی و رفع خشكی داشته و توان درمانی ویژه‌ای ندارند. باید این را بدانید كه حفظ رطوبت ساقه موها و پیشگیری از خشكی آن مهم‌ترین موضوع برای رهایی از موخوره است.


ویدیو مرتبط :
در دریا آشغال نریزید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید پرینتری که با تفاله چای و قهوه کار می کند!




تولید پرینتری که با تفاله چای و قهوه کار می کند!



پایگاه فناوری اطلاعات


مخترعی ژاپنی موفق به ابداع چاپگری شده است که با استفاده از بازمانده های قهوه و چای و انرژی حرکتی انسانها قادر به انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، کاغذها و جوهرهای مورد استفاده در چاپگرها از جمله مواد مصرفی نامهربان با محیط زیست هستند که در سراسر جهان و در امور اداری مصرف بسیار گسترده ای یافته اند.
بازیافت و استفاده مجدد از کاغذهایی که چاپ بر روی آنها صورت گرفته است با استفاده از تکنیکهای متفاوت ممکن شده اما فرایند پر هزینه و خسته کننده جوهر در چاپگرها امری است که که همچنان به روال عادی خود در جریان است.


چاپگر RITI یکی از راه حلهایی است که استفاده از جوهر های رایج را محدود تر خواهد کرد. این چاپگر با استفاده از تفاله قهوه یا چای و ابزاری مخروطی شکل، جوهری زیستی و پاک را جایگزین جوهرهای معمولی می کند.


به منظور استفاده از این چاپگر باید تفاله چای یا قهوه را به همراه مقداری آب در کارتریج مخصوص جوهر قرار داده و با حرکت دادن کارتریج جوهر به سمت جلو و عقب عمل چاپ بر روی کاغذ انجام می گیرد. در واقع این چاپگر بدون نیاز به انرژی الکتریکی و با استفاده از بازمانده های چای و قهوه و انرژی مکانیکی افراد قادر به انجام عملیات چاپ بر روی کاغذهای قابل بازیافت است.



بر اساس گزارش گیزمگ، استفاده از این چاپگر به طور حتم در چاپ تصاویر رنگی ممکن نخواهد بود اما به عنوان یک فرایند بازیافت مبتکرانه و صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند جایگاه خود را در میان کاربران اداری که بیشتر با چاپ های سیاه و سفید سر و کار دارند به راحتی باز کند.


منبع : mob