سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تغذیه ی ورزشی برای کودکان





 

تغذیه ورزشی برای کودکان

 

آیا بچه های خود را با آنچه برای تامین نیاز بدن آن ها لازم است تغذیه می کنیم یا خیر؟ اما چه قدر به آن ها غذا می دهید ؟


کودکانی که فعالیت می کنند نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به آن هایی دارند که فعال نیستند.


چه نوع غذایی به آن ها می دهید؟ قبل یا بعد و در طول فعالیت فیزیکی و مسابقات ورزشی چه غذایی به آن ها می دهید؟

 

با صحبتی که با پدر و مادرهای دیگر داشتم دریافتم که به بسیاری از آن ها اطلاعات غلطی در مورد تغذیه ورزشی داده شده است.بنابراین،تصمیم گرفتم برخی از توصیه های غذایی را برای کودکان فعال بنویسم تا پاسخ بسیاری از سوالات معمول خود را بگیرید.دختران فعال قبل از سن نوجوانی (6تا12سال) هر روز به 1600 تا 2200 کالری نیاز دارند در حالی که پسران همسن آن ها به 1800 تا 2400 کالری در روز نیاز دارند.هرچه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند کالری بیشتر و مواد مغذی بیشتری برای تامین احتیاجات آن ها برای فعالیت فیزیکی و رشد معمولی آن ها نیاز است.خوشبختانه،اکثر ورزشکاران به طور طبیعی مصرف غذای خود را افزایش می دهند زیرا اشتهای آنها بیشتر می شود.اما آنچه به عنوان یک پدر یا مادر می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید که فرزند شما زمانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارد کمی بیشتر غذا می خورد.

 


کربوهیدرات ها


با این که بسیاری از بزرگسالان سعی می کنند خود را از کربوهیدراتها دور کنند و با مصرف زیاد آن مبارزه می کنند اما کربوهیدراتها منبع اصلی تامین انرژی ماهیچه ها در طول ورزش هستند. کودکان باید در هر وعده غذایی و عصرانه خود غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنند.از دادن کربوهیدراتهای ساده مانند کلوچه،آبنبات یا نوشابه های گازدار قبل از ورزش به کودکان خود بپرهیزید.به جای آن،کربوهیدراتهای کامل مانند نان،برشتوک،برنج و ماکارونی را توصیه می کنیم.این نوع غذاها تقریبا سریع هضم می شوند بنابراین میزان قند خون قبل از ورزش یا بازی ثابت می ماند.اگر کودک شما قبل از بازی عصبی است و سخت غذا می خورد به آن ها مایعاتی مانند نوشیدنی های ورزشی بدهید.

 


پروتئین,


ورزشکاران جوان هنگامی که برای تعادل وزن رژیم می گیرند و غذای سرشار از کربوهیدرات می خورند تمام پروتئین مورد نیاز خود را دریافت می کنند.پروتئین زیاد که جایگزین کربوهیدرات می شود در واقع می تواند فعالیت ورزشی را تضعیف کند منابع خوب پروتئین شامل مرغ، بوقلمون،تخم مرغ،پنیر،شیر،ماست،لوبیای خشک و حبوبات و گوشت بدون چربی می شود.

 

 

 پروتئین


جذب آب


کودکان ورزشکار به مایعات زیادی نیاز دارند.به خصوص بچه های مدرسه ای،مستعد خستگی و سکته مغزی هستند زیرا آن ها مانند بزرگسالان عرق نمی کنند در نتیجه حرارت بدن کودک شما سریع تر بالا می رود و سریع هم آب بدنشان تمام می شود .برای جلوگیری از کمبود آب بدن،هر 15 دقیقه یک بار فرزند خود را به خوردن 3 تا 4 اونس( 100 الی120 میلی لیتر) مایعات تشویق کنید.به خاطر داشته باشید که همه مایعات یکسان نیستند.از مایعاتی که قند بالایی دارند بپرهیزید مانند آبمیوه و نوشابه زیرا این نوع مایعات دیرتر جذب می شوند و احتمال دل درد و تهوع را بالا می برند.نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم،برای کمک به حفظ آب بدن کودک توصیه می شوند.

 


غذاهای قبل و بعد از ورزش


کودکان فعال نیاز دارند که هر 3-4 ساعت یک بار غذای سبکی بخورند تا انرژی و ثبات قند خون خود را حفظ کنند به خصوص هنگامی که ورزش می کنند.غذای قبل از ورزش را پیشنهاد می کنیم و از پیشنهاد آن دو هدف داریم:اول،از احساس گرسنگی کودک قبل یا در طول فعالیت جلوگیری می کنیم.دوم،به تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه کمک می کند تا کودک بتواند در طول تمرین و ورزش مسافت را طی بکند.غذای قبل از ورزش باید حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین،چربی و فیبر کم باشد تا به راحتی هضم شود برای این منظور میوه تازه با فیبر پایین(آلو،لیمو و هلو)،نان، پیراشکی و چوب شور را پیشنهاد می کنیم.غذای بعد از ورزش باید پروتئین متوسط داشته باشد و دارای کربوهیدرات یعنی ترکیبی که به تکمیل ذخایر گلیکوژن و ترمیم ماهیچه کمک خواهد کرد.برخی معتقدند که ماست میوه ای و موز،ساندویچ بوقلمون و پنیر یا اسپاگتی با سس گوشت مفید است.

 


ویدیو مرتبط :
پیلاتس و تغذیه ورزشی/کتابنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه ی تغذیه و اعتماد به نفس در کودکان



 

رابطه ی تغذیه و اعتماد به نفس در کودکان

 

 

آیا می دانید تغذیه تاثیر بسیار مهمی در اعتماد به نفس کودکان دارد ؟

 

یک متخصص تغذیه گفت: سوءتغذیه موجب بروز اختلالات رفتاری، افزایش ابتلا به عفونت‌ها، از دست دادن اعتماد به نفس و انزواطلبی در كودكان می‌شود.


وی گفت:كمبودهای تغذیه‌ای در كودكان از رشد بالقوه آنها جلوگیری می‌كند.


كمبود‌های تغذیه‌ای موجب كاهش سرعت رشد جسمی، لطمه دیدن نمو بدنی، و كم شدن توانمندی ذهنی كودك می‌شود. هنوز گروهی از كودكان ایرانی از كوتاهی قد، لاغری و ضعف رنج می‌برند.


ایشان افزود: اغلب این كمبودهای تغذیه‌ای، بیش از اینكه با نداشتن امكان تهیه غذا مربوط باشند، با بی اطلاعی از ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف مرتبط هستند.


از پیامدهای دریافت ناكافی غذا می‌توان به كارآیی جسمی و ذهنی پائین، كه به افت تحصیلی و ضعف جسمی منجر می‌شود، كافی نبودن سلامت استخوان‌ها كه گاه به بدشكلی اندام و اغلب به كوتاهی قد می‌انجامد، كندی بهبود جراحات، زود به زود بیمار شدن و خیلی دیر بهبودی یافتن از بیماری‌ها، نامرتبی دوران ماهانه در دختران، بی حس و حالی، از حال رفتن، خواب آلودگی اشاره كرد.


وی اضافه كرد: افزایش بروز اختلالات سلامت، افزایش ابتلا به عفونت‌ها، افزایش مرگ و میر، خستگی، بی‌حالی، بی‌تفاوتی، اختلالات شنوایی و بینایی، كاهش ضریب هوشی و اختلالات رفتاری، از دست دادن اعتماد به نفس، انزواطلبی، كاهش مهارت فنی، كاهش موفقیت تحصیلی و همچنین ضعف در كسب مهارت‌های شغلی آینده، ‌كاهش ظرفیت كاری و كاهش درآمد جامعه در آینده، افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی از دیگر عوارض كمبود‌ تغذیه در كودكان است.

 

منبع : farsnews.com