سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تغذیه و ایدز (HIV)



ایدز, بیماری ایدز, علائم بیماری ایدز, علائم ایدز

تغذیه و ایدز (HIV) 

این مطالب به برخی از سوالات معمول در رابطه با غذا ،تغذیه و روش زندگی با HIV پاسخ می دهد. این مقاله به ما می گوید که چطور بخوریم که خوب بمانیم. شما باید بدانید که چه غذاهایی جذب داروهای ضد HIVرا افزایش می دهدو بیشترین تاثیر را روی درمان دارد.

غذای سالم

تغذیه خوب برای همه اهمیت دارد .تغذیه نقش مهمی را در سلامت سیستم ایمنی و توانایی مقاومت در برابر عفونت بازی می کند. غذای سالم به شما کمک میکند که در وزن مناسب بمانید،و باعث کاهش خطر بیماری قلبی ،دیابت و سرطان و استئوپروز کمک می کند.

اگر شما مبتلا به HIVهستید  باید تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود بوجود آورید. تغذیه خوب قبل از شروع درمان بیماری نیز اهمیت دارد.همچنین باعث می شود که داروهای ضد بیماری بخوبی عمل نمایند.

اگر شما داروی ضدHIV مصرف می نماید باید غذای سالم بخورید و رژیم متعادل داشته باشید،در ضمن داروهای HIV تغییراتی را روی متابولیسم های چربی و قندها در بدن بوجود می آورد.

یک رژیم خوب شامل تعادل بین تمام انواع مواد غذایی است:

غذاهای نشاسته ای

مانند نان ،کاساوا،غلات،موز سبز،خانواده گندم ،سیب زمینی،پاستا،برنج یا سیب زمینی شیرین.غذاهای نشاسته ای بخش پایه رژیم غذایی محسوب می شود.  تقریبا یک سوم کل رژیم روزانه از مواد نشاسته ای است. این گروه کربوهیدرات را جهت تامین انرژی ، مواد معدنی،ویتامین ها و فیبر تامین می نمایند. برنج ماکارونی و نان سبوس دار مقدار فیبر بیشترو اغلب ویتامین و مواد معدنی بیشتری را تامین می کنند.

میوه ها و سبزیجات

تامین کننده ویتامین ،مواد معدنی و فیبر می باشند.سعی نمایید روزانه 6-5 واحد میوه و سبزی مصرف نمایید. هر واحد 80 گرم و تقریبا برابر:

یک میوه با اندازه متوسط (مانند سیب ،گلابی، پرتغال )

2 عدد از میوه هایی مانند آلو برقانی یا گوجه سبز

یک تکه از میوه هایی مانند آناناس و هندوانه

3 قاشق غذاخوری پر از سبزیجات(سبزیجات تازه ،کنسرو شده یا فریز شده ) ،البته سبزیجاتی مثل سیب زمینی جزء این 5 واحد سبزی به شمار نیامده بلکه غذای نشاسته ای محسوب می شود.

یک مشت میوه های خشک شده یا یک لیوان کوچک(150 میلی لیتر)آبمیوه تازه .

میوه ها وسبزیجات بدن را در برابر سرطان ها و بیماری های قلبی محافظت می کند.این گروه چربی کمی دارند، افزایش آنها در رژیم کمک به کاهش وزن می نماید.

محصولات لبنی

مانند شیر،پنیرو ماست ؛ویتامین و مواد معدنی بخصوص کلسیم را فراهم می آورد.برخی محصولات لبنی حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند که باید به مقدار کم خورده شوند یا اینکه انواع کم چرب آن ها انتخاب شوند .اگر عدم تحمل شیر دارید ،باید از سویای غنی شده،برنج یا مالت ،سبزیجات برگ سبز ،انجیر خشک ،زردآلو و مغزهای حاوی منابع خوب کلسیم استفاده نمایید.

گوشت، مرغ ،ماهی ،تخم مرغ ،لوبیا و مغزها

پروتئین ،ویتامین و مواد معدنی را فراهم می آورد(قسمت عمده ویتامین ب 12 از گوشت است).تقریبا 15% غذای دریافتی روزانه باید از منابع غنی پروتئین باشد.

چربی ها

روغن های پخت ،کره و مارگارین گوشت و دیگر غذاهای پروتئینی ،انرژی ،اسیدهای چرب ضروری و ویتامینهای محلول در چربی (A,D,E,K) را فراهم می آورد. سعی نمایید چربی های غیر اشباع مانند روغن ماهی ،آجیل ها ؛و آواکادو،روغن زیتون و روغن های گیاهی را بیشتر مصرف نمایید.چربی های اشباع مانند گوشت ،پنیر ، و کره و بسیاری از غذاهای پروسه شده غنی از کلسترول هستند.این گروه باید به مقدار کم خورده شوند.

غذاها و نوشیدنی های پرچرب و قندی فقط باید بخش کوچکی از رژیم غذایی شما باشند.

این گروه میتواند منجر به افزایش وزن شود.

نمک و غذاهای نمکی اگر به مقدار زیاد خورده شوند؛ منجر به افزایش فشار خون می شود؛ در نتیجه احتمال سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد. بالغین و بچه های بالای 11 سال نباید بیشتر از 6 گرم نمک در روز بخورند ،البته کودکان کوچکتر مقدار کمتر باید بخورند.

برخی غذاها غنی از نمک هستند(مانند پنیر،همبرگر ، غذاهای آماده تهیه شده در نمک،آبگوشت و ماهی شور،زیتون ها ،سس سویا و...)؛سعی نمایید از این گروه به مقدار کمتر میل نمایید.

نان و غلات صبحانه می تواند مقدار زیادی نمک داشته باشند،بخصوص اگر بمقدار زیاد خورده شوند.تا جاییکه ممکن است برچسب غذایی سس ها و دسرها ،غلات صبحانه ،چیبس ها و پنیر هارا مطالعه نماییدو آنها که کمتر نمک و شکر دارند مصرف نمایید.

مقدارنمک مصرفی جهت پخت غذا را نیز کاهش دهید.شما می توانید از ادویه ها یی مانند فلفل ، سیر و پودر لیمو استفاده نمایید.

غذاهای دیگری را جایگزین غذاهای نمکی ،قندی و پرچرب نمایید تا یک رژیم سالم و متعادل داشته باشید.

منابع:www.nhs.uk و www.aidsmap.com


ویدیو مرتبط :
ایدز (HIV)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایدز و تغذیه با شیر مادر



ایدز,ویروس ایدز,کودکان مبتلا به ایدز,ابتلا نوزاد به ویروس ایدز

ایدز و تغذیه با شیر مادر
تقریباً یک سوم بچه های متولد شده از مادران مبتلا به ایدز ، در طی دوران بارداری  ، حین زایمان یا دوران شیردهی  به این بیماری مبتلا شده اند. در سال 2001، تعداد هشتصد هزار بچه ی زیر 15 سال مبتلا به ایدز تشخیص داده شدند که حدود نود درصد آنها از طریق مادرشان مبتلا شده بودند. حدود 15 تا 35 درصد از بچه های متولد شده از مادران مبتلا به ایدز، طی بارداری یا حین زایمان آلوده شده و حدود 15 درصد در طی شیردهی مبتلا شده بودند.
عواملی که احتمال انتقال HIV ( ویروس ایدز  ) را در دوران شیردهی کاهش می دهد ، شامل موارد زیر است :
1. دوره ی کوتاه تر تغذیه با شیر مادر
در بچه هایی که مدت طولانی تری از مادر مبتلا به ایدز ، شیر خورده اند احتمال ابتلا به عفونت بیشتری می باشد. دیده شده احتمال ابتلا به این بیماری در کودکانی که مدت شش ماه شیر مادر خورده اند، یک سوم کودکانی است که برای دو سال با شیر مادر تغذیه شده اند.
2. تغذیه ی انحصاری با شیر مادر در ماه های اول
عوامل ایمنی بخش موجود در شیر مادر، به ویژه مادران مبتلا به HIV ، باعث افزایش مقاومت بدن در برابر این عفونت می شود. یک مطالعه در جنوب آفریقا نشان داد که احتمال ابتلا به عفونت در کودکانی که به مدت سه ماه تغذیه ی انحصاری با شیر مادر داشته اند نسبت به کودکانی که از سایر مواد مثل آب ، آب میوه و ... استفاده کرده اند کمتر است.
3. جلوگیری و درمان مشکلات پستان
التهاب پستان، زخم نوک پستان و سایر مشکلات پستانی باعث افزایش احتمال انتقال HIV  می شود.
4. پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV در طول شیردهی
ابتلا به عفونت در طی شیردهی باعث افزایش احتمال HIV می شود.
5. درمان سریع زخم و برفک دهان بچه
 زخم دهان  کودک باعث انتقال راحت تر ویروس به بدن او می شود.
توصیه های سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) در رابطه با تغذیه با شیر مادر :
1. زنانی که به ایدز مبتلا نیستند و یا افرادی که وضعیت ابتلا به بیماری در آنها ناشناخته است، باید کودک را تا 6 ماه  با شیر خودشان تغذیه کنند و همچنان که شیردهی ادامه دارد، در 6-4 ماهگی تغذیه تکمیلی  مناسب را شروع کنند که این روند تا 2 سالگی یا بیشتر باید ادامه یابد.
2. همه مادران مبتلا به HIV  در زمینه خطرات و مزایای روش های تغذیه ی کودک، نیاز به مشاوره دارند و لازم است برای انتخاب روش مناسب راهنمایی شوند و بعد از اتخاذ تصمیم حمایت گردند.
3. زمانی که استفاده از جانشین های شیر مادر، قابل قبول، عملی و قابل تداوم باشد، لازم است کودک در ماه اول منحصراً با شیر مادر تغذیه شود .
4. در مورد مادران مبتلا به HIV که کودک را با شیر خودشان تغذیه می کنند، باید از روش صحیح شیرهی جهت جلوگیری از مشکلات پستان مانند زخم نوک پستان، التهاب پستان و غیره اطمینان پیدا کرد و در صورت بروز این مشکلات باید به سرعت درمان انجام شود.
5. برای به حداقل رساندن انتقال HIV از طریق تغذیه با شیر مادر، باید شرایط محلی، موقعیت شخصی فرد و خطرات همراه با تغذیه ی مصنوعی شامل سایر عفونت ها، سوء تغذیه در نظر گرفته شود.
6. مادران مبتلا به HIV که نوزاد را با شیر خودشان تغذیه می کنند باید در زمان از شیرگیری، برای جلوگیری از نتایج زیان بار تغذیه ای و روانی و حفظ سلامتی پستان ها راهنمایی و حمایت شوند.
7. زمانی که مادر مبتلا به HIV ، کودک را با شیر خود تغذیه نمی کند یا این که مدتی بعد از تولد ، شیردهی را قطع می کند برای اطمینان از برنامه ی غذایی جایگزینی کافی حداقل در 2 سال اول زندگی نیاز به مشاوره دارد.
8. زنان مبتلا به ایدز باید به مراقبت های بالینی، حمایت های تغذیه ای و مراکز مشاوره ی خانوادگی دسترسی داشته باشند.
اصول کلیدی و راهبرد
خطرات عفونت HIV با خطرات مرگ و میر و بیماری ناشی از عدم تغذیه با شیر مادر مقایسه شده است.
تغذیه با شیر مادر، نوزاد را در مقابل مرگ ناشی از اسهال  ، عفونت های تنفسی و سایر عفونت ها  محافظت می کند. تغذیه با شیر مادر علاوه بر نیازهای غذایی، نیازهای روانی نوزاد (به ویژه در ماه اول زندگی) را هم برآورده می کند.
بنابراین برای مادران مبتلا به HIV به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، تصمیم برای دادن شیر مادر یا جانشین های شیر مثل شیر خشک و شیر گاو تغییر یافته دشوار است، در حالی که تغذیه با شیر مادر احتمال انتقال HIV به بچه را 15 درصد افزایش می دهد. مصرف جانشین های شیر، خطرات ناشی از بیماری های عفونی مثل اسهال و عفونت های تنفسی را در طول دو ماه اول زندگی کودک 6 برابر می کند. تعداد زیادی از مادران در کشورهای در حال توسعه یا نمی توانند جانشین های شیر را تهیه کنند یا به آب تصفیه شده که برای تهیه ی آن لازم است دسترسی ندارند.
همچنین در خیلی از فرهنگ ها، عدم تغذیه با شیر مادر را ننگ می دانند. مادری که مبتلا به HIV است با مشکلات زیادی روبه رو است. مثلاً در مورد سلامتی و زنده ماندن خودش، و احتمال انتقال عفونت از طریق شیر به نوزادش و نیز مشکلات سلامتی که در صورت عدم تغذیه با شیر مادر برای نوزاد او پیش می آید، نگران است.

منبع:tebyan.net