سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تغذیه بیماران سرطانی



سرطان سینه, ضد سرطان, سرطانی ها

 

محققان به تازگی دریافته اند که سبزیجاتی مثل کلم، گل کلم، بروکلی، خردل سبز و شلغم دارای ترکیبات ضد سرطان هستند.

● اما چرا این سبزیجات برای سرطانی ها خوب هستند؟
این سبزیجات دارای ماده ای به نام ایزوتیوسیانات (isothiocyanates) هستند که این ماده با سرطان می جنگد.
اما این نظریه به این معنا نیست که افراد سیگاری می توانند با مصرف سبزیجات بالا در مقابل سرطان ریه محفوظ بمانند!
اگر شما مصرف سبزیجات برگ سبز را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید، حدود ۷۲ درصد احتمال ابتلا به سرطان را از خود دور کرده اید.

● علت وجود سرطان
بدن ما برای انجام فعالیت های خود، احتیاج به مواد مغذی دارد. این مواد مغذی برای مقابله با سرطان، بیماری های قلبی ، فشار خون ، سکته ، دیابت و ضعف استخوان ها کارهای مفیدی را انجام می دهند.
بیشتر از ۳۰ درصد سرطان ها به علت تغذیه نادرست به وجود می آیند.
تحقیقات نشان داده اند رژیمی که شامل مقدار کافی میوه ها ، سبزیجات و غلات است، می تواند سرطان را نابود کند. به طور کلی ۳۵ نوع از ۱۰۰ نوع سرطان ها به وسیله تغذیه صحیح درمان می شوند.
تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی انگلیس، نشان داده است که رژیم غذایی یکی از مهم ترین عوامل برای جلوگیری ۸۰ درصد از سرطان های روده، سینه و پروستات می باشد.
مؤسسه غذا و تغذیه گفته است، مردم باید روزانه ۵ تا ۹ واحد سبزیجات مصرف کنند. هر واحد سبزی معادل یک لیوان سبزی خرد شده خام یا نصف لیوان سبزی پخته است.
مؤسسه سرطان نیز گفته است که اگر میوه ها و سبزیجات را در سفره غذایی خود وارد کنید، از آنجایی که این غذاها دارای فیبر زیاد و چربی اشباع کم می باشند، سرطان و دیگر بیماری های مزمن و خطرناک را از بدن خود فراری داده اید.

● برای مقابله با سرطان چه باید کرد؟
۱) ورزش کنید.
۲) چربی غذایتان را کم کنید.
۳) میوه ها را در برنامه غذایی روزانه خود وارد کنید. مؤسسه سرطان گفته است که خوردن سیب تا ۵۰ درصد خطر سرطان ریه را کم می کند.
۴) غذاهایی که دارای لوتئین ( lutein ) می باشند، از قبیل بروکلی، اسفناج و آب پرتقال را مصرف کنید که موجب کاهش سرطان ریه می گردند.
۶) سیگاری هایی که چای سبز می نوشند، موجب کاهش تخریب DNA می شوند و به همین دلیل سرطان را از خود دور می کنند.

● عواملی که موجب به وجود آمدن سرطان می گردد
- غذاهایی از قبیل، نان سفید، شکر، برنج سفید و دیگر تولیدات آنها، بیشتر عناصر تغذیه ای لازم برای جلوگیری از سرطان را از دست می دهند. یکی از مهم ترین این عناصر، عنصر کروم می باشد. امروزه مشخص شده است که این عنصر نقش ضد سرطانی دارد. کروم در مخمر آبجو، بروکلی، آب انگور ، برنج قهوه ای، پنیر، تمام غلات، جگر گاو، ذرت، لبنیات ، تخم مرغ ، سیب زمینی و قارچ یافت می شود.
- علاوه بر آن، تمام غذاهای آماده شده ای که در آب پخته شده باشد و از آب آنها استفاده نشود، نیز بیشتر عناصر تغذیه ای لازم برای جلوگیری از سرطان را از دست می دهند. اما این قضیه فقط برای غذاهای آماده شده نیست، بلکه اگر هویج، سیب زمینی، بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز و غیره را به این ترتیب بپزید، راه را برای ورود بیماری سرطان باز کرده اید.
- غذاهایی را که دارای مواد رنگی و نگه دارنده هستند، کم مصرف کنید.
- مصرف زیاد نمک باعث افزایش خطر سرطان معده می گردد.
- مصرف زیاد کالری باعث افزایش انواع سرطان ها، به خصوص سرطان سینه می گردد.
- دودی کردن و سوختن غذاها باعث به وجود آمدن انواع سرطان ها می شود.
"همانطور که گفته شد، بیشتر سرطان ها ناشی از تغذیه نادرست می باشد. بیایید همه با هم در رژیم گرفتن درست و صحیح کوشش کنیم."

منبع:forum.iransalamat.com


ویدیو مرتبط :
رونالدو و بیماران سرطانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه در بیماران مبتلا به ام.اس - MS



 

 

تغذیه در بیماران مبتلا به ام.اس - MS


امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارد كه اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامتی بیماران مبتلا به MS ثابت كرده است. MS که مخفف MULTIPLE SCLEROSIS است، نوعی بیماری مزمن و اغلب پیش رونده در دستگاه عصبی مركزی است كه با از بین رفتن غشای میلین در برخی از اعصاب مغز و نخاع بصورت تكه های كوچك مشخص می شود. غلاف میلین رشته های عصبی را می پوشاند و از آنها در برابر آسیب ها محافظت می کند. در شکل بالا غلاف میلین با رنگ قرمز مشخص شده است. از بین رفتن غلاف میلین باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی است. علت این بیماری ناشناخته است . این بیماری در بالغین جوان بین 20 تا 40 سال شایع تر بوده و میزان ابتلا در زنان دو برابر مردان است.

اگرچه اكثر دستورات توصیه های عمومی است و تمام افراد باید از آن پیروی كنند ، ولی مواردی نیز وجود دارد كه در بیماران MS بر آنها تاكید شده است. افراد با عادات غذایی نادرست، باید بعد از آگاهی از برنامه تغذیه ای صحیح به تدریج و در چند مرحله از برنامه غذایی مناسب استفاده كنند. لذت بردن از غذا یك اصل مهم در تغذیه است و محرومیت مطلق از مواد غذایی مورد علاقه وجود ندارد ، به همین علت اگر خوراكی هایی خارج از چهارچوب برنامه توصیه شده هستند، می توانند به مقدار كم و در دفعات كمتر مصرف شوند.

 

مصرف چربی ها
به خاطر تشكیل تركیبات سمی و مضر برای بافت دستگاه عصبی مركزی و اثر مصرف چربی های ضروری كه نقش مهمی در ترمیم و نگهداری سلول های عصبی دارند، مصرف این گروه غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است ، مخصوصاً با توجه به عملكرد چربی ها در بروز بیماری های قلبی- عروقی و افزایش وزن، مقدار چربی دریافتی و نوع آن باید مشخص شود.
به همبن دلیل چربی های گیاهی غیراشباع باید به جای چربی های حیوانی اشباع جایگزین شوند. انواع چربی های گیاهی مثل روغن آفتابگردان ، روغن کانولا ، روغن ذرت و ... .

 

مواد غذایی مضر برای بیماران MS :
1- غذاهای چرب خصوصا گوشت های چرب و تمام چربی های حیوانی
2- فرآورده های لبنی پرچرب
3- سس های مایونز و تمامی سس های دارای چربی زیاد
4- غذاهای بسیار شیرین ، كیك ، بیسكوئیت ، شیرینی و آب نبات
5- غذاهای حساسیت زا مثل تخم مرغ ، شیر ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، مخمر ، نان گندم ، شكر، برخی از میوه ها ( بسته به واكنش بیمار ) ، مواد غذایی با رنگ های افزودنی مثل نوشابه ها یا با مواد نگهدارنده مثل كنسروها ، ادویه ، تمام میوه ها و سبزی هایی كه خوب شسته نشده اند یا با افزودن مواد شیمیایی رشد کرده اند که مواد باقیمانده روی آنها می تواند سمی و حساسیت زا باشد.
بیمار باید با دقت در برنامه غذایی روزانه ، غذاهای حساسیت زا را شناخته و آنها را حذف كند.
6- قهوه ، الكل ، كولا و چای

 

مواد غذایی مفید برای بیماران MS :
1- چربی های اُمگا-3 و اُمگا-6 . منبع غذایی اصلی اسیدهای چرب اُمگا-3 انواع ماهی بخصوص ماهی ساردین و سالمون است و سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد.
اسیدهای چرب اُمگا-6 نیز در روغن های غیر اشباع گیاهی مثل روغن ذرت ، روغن کانولا، روغن سویا ، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان وجود دارد.
2- میوه ها و سبزی های تازه و تمیز ( سبزی های دارای برگ سبز پررنگ )
3- جوانه ها خصوصا جوانه یونجه كه باید موقع شروع به جوانه زدن مصرف شود.
4- پودر جلبك آب های تازه که به صورت بسته بندی شده در برخی فروشگاه ها موجود است.
5- مایعات : آب تازه و تصفیه شده 2 لیتر ( 8 لیوان ) در روز، سایر چای های گیاهی به جای چای معمولی و آب میوه رقیق شده

 

اثرات برنامه غذایی مناسب
مواد غذایی علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن، موجب حفظ عملكرد مناسب و تقویت دستگاه های مختلف بدن (دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب و . . . ) می شوند كه نتیجه آن احساس سلامتی و قرارگرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب است كه در بیماری های مزمن اهمیت بیشتری پیدا كنند.
برنامه غذایی باید شامل مواد مغذی و مطلوبی باشد. پس باید قبل از خرید، فهرست كلیه احتیاجات سبد خرید خود را از نظر نوع و مقدار اقلام مورد نیاز تهیه كنید.
مصرف مناسب و کافی ویتامین های لازم مانند ویتامین های C و E و گروه B و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم ، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی بیماران ضروری می باشد و در عین حال مصرف زیاد و نابجای ویتامین هایی چون A و B6 می تواند خطرناك باشد.
با توجه به نقش مهم چربی ها در سوخت و ساز بدن و ایجاد انرژی لازم برای اعمال حیاتی و لزوم وجود آنها برای ساخت بافت های حیاتی بدن ، مصرف انواع چربی های مفید ، مخصوصاً چربی هایی که دارای تركیبات اُمگا-3 و اُمگا-6 هستند و نقش محافظتی در بروز بیماری های قلبی و عروقی دارند ، برای بیماران توصیه می شود.

منبع:tebyan.net