سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تشویق کردن بچه ها



 

 

تشویق

 

برای اینکه انسان، استعدادهایی را که در اطرافیان وجود دارد، شکوفا سازد، باید از نیرویی جهت پیشبرد اهدافش بهره ببرد که همان قدرشناسی و تشویق است. در بعد تربیتی دانش آموزان یک مفهوم به نام «تحسین و تشویق» بیشتر از مفاهیم دیگر خودنمایی می کند و کاربرد فراوان دارد.

 

همواره دانش آموزان، مخصوصاً کودکان از تشویق کردن خوش شان می آید و باید به این نکته توجه کنیم که تحسین کردن در مقایسه با تنبیه و تحقیر اثرات بهتری به بار می آورد. ما معمولاً به رفتارهای اشتباه دانش آموزان بیشتر توجه می کنیم و به آن دامن می زنیم، بدون اینکه رفتارهای خوب آنان را تقویت بخشیم و تشویق کنیم.

 

دانش آموزان وقتی در حالت عادی با هم هستند، اگر رفتارشان را نظاره کنیم با یکدیگر رفتار خوبی دارند و کسی نیست آن لحظه آنها را تشویق و به ادامه رفتار خوب ترغیب کند، ولی اگر برخوردی بین آنان پیش آید، وارد دعوای آنان شده و شروع به امر و نهی یا در واقع تنبیه می کنیم و این ضعیف ترین شیوه برخورد است و ما باید به رفتارهای آنان قبل از کشمکش توجه می کردیم و این ما هستیم که با بی توجهی، رفتارهای غلط را کاهش یا افزایش می دهیم.

 

تشویق

 

● استفاده از تحسین ویژه

 

برای اینکه از تحسین هایی که انجام می دهیم، پاسخ مثبت دریافت کنیم، باید تحسین ها را نسبت به اخلاقیات و رفتار آنها انجام داد و نسبت به آنها شناخت پیدا کرد.تحسین و تشویق دانش آموزانی که در دوره ابتدایی تحصیل می کنند با دانش آموزان دوره متوسطه تفاوت دارد و باید به سن آنها توجه کرد، به عنوان مثال دانش آموزان ابتدایی، تشویق مستقیم را بیشتر دوست دارند ولی افراد بزرگ تر، تشویق غیرمستقیم و همراه با شوخی را بیشتر ترجیح می دهند و می پسندند.

 

اگر آزمونی از دانش آموز گرفته می شود و نمره خوبی به دست نیاورد، نباید سریع او را توبیخ کرد و تمام کارهایش را زیر سوال برد. می توان به پیشرفت کوچک او اشاره و همان را تحسین کرد و با این عمل و به یاد آوردن آن، ذهن دانش آموز را به آن پیشرفت سوق داده و یادآوری اینکه او می تواند و باید تلاش کند.

 

باید در به کار بردن الفاظ، دقت فراوان کرد، زیرا دانش آموزان آنها را با رفتارشان تطبیق می دهند و در صورت همراهی با رفتار می توانند با رفتارهای خویش ارتباط دهند، به عنوان مثال اگر بگویید «چه دانش آموز و دختر یا پسر خوبی» این جمله بدین معناست که خوب بودن در تمام اوقات است و این انتظار غیرممکن است و به جای آن می توانید از جمله «من از این رفتار شما با دوستت خوشم آمد» استفاده کنید.

 

تشویق

 

به طورکلی چند اصل را برای تحسین و تمجید سازنده عنوان می کنند؛

 

۱- رفتارهای خوب دانش آموزان را باید تحسین کنیم و با کلمات ناشایست آنان را خطاب نکنیم.

 

۲- نباید سعی کرد شخصیت دانش آموزان را عوض کرد که به مراتب سخت است. باید سعی کرد رفتار آنان را مورد دقت قرار داد و در تغییر رفتارشان کوشید.

 

۳- بهتر است رفتارهای خاصی را مشخص کرده و روی آنها تاکید کنیم و تحسین لازم بر آن رفتارهای خاص انجام شود.

 

۴- هرچه تحسین، اختصاصی تر شود، تاثیر آن بیشتر خواهد بود، زیرا فرد درست بودن کارش را بهتر درک کرده و آن کار را به مراتب بیشتر انجام می دهد، به عنوان مثال اگر بگویید؛ از اینکه تکالیف ات را به این خوبی انجام دادی، خیلی مرا خوشحال کردی، ممنونم.

 

۵- در تحسین کردن نباید از کلمات تکراری استفاده کرد، زیرا دانش آموزان زود خسته می شوند و این موضوع بی اثر می شود.

 

۶- سعی و تلاشی که یک فرد انجام می دهد، مورد تشویق قرار گیرد، نه نتیجه آن. انسان ها نیاز دارند صرف نظر از آنچه می توانند انجام دهند مورد تایید و پذیرش قرار گیرند.

 

۷- دانش آموزان با صراحت و بدون اما، مورد تحسین قرار گیرند.

 

۸- تعریف باید واقعی باشد و دروغین نباشد چراکه فرد را بی اعتماد خواهد کرد.

 

۹- تحسین باید بدون وقفه انجام شود و فاصله ایجاد نشود و مخصوصاً در دوره ابتدایی که نباید آنها را در انتظار گذاشت.

 

۱۰- بعضی مواقع بهتر است تحسین به صورت لمسی صورت گیرد، مثلاً با آغوش گرفتن و حتی بوسیدن.

تتشویق

 

به طور کلی برای اینکه بتوانیم دانش آموز را به درس علاقه مند کنیم، می توانیم از روش «تحسین کردن» استفاده کنیم اما نباید آن را محور اصلی قرار داده و خواسته های دیگر او را نادیده بگیریم. باید نیازهای عاطفی او را نیز در نظر گرفت.

 

بنابراین محور اصلی، ارضای نیازهای عاطفی است و اگر بخواهیم به اهداف مان سریع تر برسیم راه آن از طریق ارضای نیازهای عاطفی و ایجاد روابط صمیمی با دانش آموز است و آن از طریق تحسین کردن، برآورده می شود و می توان با او رابطه نزدیک برقرار کرد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تشویق بچه های کرج در جایگاه 34

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشویق بچه‌ها به همکاری



تشویق بچه‌ها ,کار کردن بچه ها,مزایای کار کردن

کار کردن یکی از کلماتی است که معمولاً بچه ها دوست ندارند بشنوند چون انجام این کارها نمی گذارد آنها بازی کنند. بچه ها معمولاً بر سر اینکه چه کسی چه کاری انجام دهد و چه کسی کار بیشتری انجام می دهد و چه کسی کمتر، با هم دعوا می کنند.

یک راه برای اجتناب از این دعواها این است که از ابتدا یک دیدگاه مثبت نسبت به کارهای خانه برای بچه ها ایجاد کنید. این عمل موجب می شود بچه ها با ترس و دلهره به این کارها نگاه نکنند و آن را یک بخش مهم از زندگی خانوادگی شان بدانند.

انجام کارها را برایشان سرگرم کننده کنید. اگر فرزندتان ببیند که شما از اینکه در حال تمیز کردن خانه هستید ناراحتید و یا ببیند شما و همسرتان بر سر اینکه چه کسی خانه را تمیز کند با هم بحث و مشاجره می کنید، مطمئناً تمیز کردن برای آنها هم کاری که با رضایت انجام دهند نخواهد بود. جلوی فرزندانتان همراه با همسرتان کار کنید. به همسرتان لبخند بزنید و از اینکه در انجام کارها به شما کمک کرده از او تشکر کنید. می توانید هنگام تمیز کردن خانه، شاد باشید و به این ترتیب به فرزندانتان نشان دهید که می شود هنگام کار کردن هم شاد بود و از انجام آن لذت برد.

مزایای کار کردن با هم را به طور منطقی برای آن ها توضیح دهید. به فرزندانتان بگویید که انجام وظایف شان در خانه کمک بزرگی به خانواده می کند و اگر آن ها با هم کار کنند می توانند سریع تر وظایف شان را انجام دهند و به این ترتیب هر کدام کار کمتری خواهند داشت. به آن ها بگویید می توانند انجام وظایف شان را به یک بازی تبدیل کنند که در آن مثلاً خدمتکار هتل (یا هر چیز دیگری بنا به تخیل شان) هستند.

وقتی می بینید که بچه ها دارند به کمک هم خانه را تمیز می کنند آن ها را تشویق کنید. تشویق پدر و مادر برای بچه های کوچک تر خیلی مهم است و اگر به کار و تلاش آن ها اهمیت داده شود احساس خوبی نسبت به کاری که انجام می دهند خواهند داشت

فرزندانتان را در تصمیم گیری در مورد کارها دخالت دهید. یک جلسه ی خانوادگی برگزار کنید و در مورد اینکه دوست دارید آنها این هفته چه کارهایی انجام دهند، بحث کنید. بگذارید آنها هم وارد بحث شوند و اگر به اندازه ی کافی بزرگ هستند در مورد اینکه هر کس چه کاری انجام دهد با هم تصمیم بگیرید. اگر یکی از بچه ها از تمیز کردن دست شویی متنفر است، اجازه دهید تا بچه ها بین خودشان بحث و مذاکره کنند. به این ترتیب به آنها یاد می دهید که چگونه برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم سازش و مصالحه کنند. روی بحث هایشان نظارت کنید و مطمئن شوید که وظایف به طور عادلانه تقسیم شود.

تشویق بچه‌ها ,کار کردن بچه ها,مزایای کار کردن

وقتی می بینید که بچه ها دارند به کمک هم خانه را تمیز می کنند آن ها را تشویق کنید. تشویق پدر و مادر برای بچه های کوچک تر خیلی مهم است و اگر به کار و تلاش آن ها اهمیت داده شود احساس خوبی نسبت به کاری که انجام می دهند خواهند داشت. به آن ها یاد بدهید که برای کمک گرفتن از دیگران در انجام کارها “خواهش”‌ کنند و از کسی که به آنها کمک کرده “تشکر”‌ کنند.

اگر بچه ها وظایف شان را انجام نمی دهند یا اگر نمی توانند بدون دعوا با برادر یا خواهرشان کار کنند، جریمه هایی برای آن ها در نظر بگیرید. برای تأثیر بیشتر، این کارشان را یک تخلف که باعث رنجش و دلخوری شما می شود محسوب کنید.

به عنوان مثال اگر پسرتان همیشه زباله ها را بیرون می برد اما الان فراموش کرده این کار را انجام دهد و زباله های درون آن کمی بیرون ریخته، او را مجبور کنید تا سطل را خوب تمیز کند.

یا مثلاً اگر دخترتان صبح ها تختش را مرتب نمی کند، او را مجبور کنید که ملحفه ی همه ی تخت ها را عوض کند و پس از آن دوباره همه ی آن ها را مرتب کند.

اگر فرزندانتان همیشه با هم دعوا می کنند آن ها را هم مجبور کنید تا به شما در تمیز کردن کل خانه کمک کنند.
 
نکات و هشدارها
برای انجام وظایف، به بچه ها جایزه و یا پول ندهید چون این کار باعث می شود آن ها از شما انتظار داشته باشند به ازای هرکاری که در خانه انجام می دهند جایزه دریافت کنند. کارهای خانه مسئولیت هایی هستند که با عضویت در یک خانواده به وجود می آیند.
منبع: ویستا