سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تسكین دردهای قاعدگی با ماساژ


خانم‌ها همزمان با شروع دوران قاعدگی یا چند روز زودتر از آن با دردهای ناحیه شكم روبه‌رو می‌شوند كه علت اصلی آن انقباضات عضلات درونی بدن و اسپاسم‌هایی است كه در این دوران به رحم و عضلات آن وارد می‌شود.



خانم‌ها همزمان با شروع دوران قاعدگی یا چند روز زودتر از آن با دردهای ناحیه شكم روبه‌رو می‌شوند كه علت اصلی آن انقباضات عضلات درونی بدن و اسپاسم‌هایی است كه در این دوران به رحم و عضلات آن وارد می‌شود.

این انقباضات كه بیشتر خانم‌ها آن را یك‌بار در ماه تجربه می‌كنند، موجب بروز اختلال در گردش جریان خون در عضو رحم شده و به این ترتیب دوران قاعدگی را برای خانم‌ها دردناك و پر استرس می‌كند. بسیاری از زنان حتی بعد از ازدواج و دوران بارداری نیز قاعدگی‌های دردناك را تجربه می‌كنند و گاهی این مسئله در طول سال چندبار تكرار می‌شود. یكی از بهترین شیوه‌های مقابله با این دردها و پیشگیری از بروز آن‌ها بهره‌مندی از ماساژ است كه به‌طور كلی متمركز بر عملكرد رحم و عضلات وابسته به آن و جریان گردش خون در این ناحیه است. اجرای این ماساژ همزمان با شروع قاعدگی و حتی 10 روز پیش از شروع این دوران به خانم‌ها كمك می‌كند تا دوران قاعدگی خود را بدون درد سپری كنند.





گام  اول

  • افزایش میزان انرژی
برای شروع این ماساژ كافی است گیرنده ماساژ به‌صورت چهارزانو روی محلی مناسب كه برای ماساژ درنظر گرفته شده، بنشیند. برای این منظور توصیه می‌شود از یك تشك و ملحفه تمیز و اتاقی آرام و ساكت برای ارائه تكنیك‌های ماساژ به گیرنده استفاده كنید. در این مرحله با كمك 2 انگشت شست روی آخرین ردیف از محل رویش موها كه خط رویش مو نامگذاری شده است 2 برجستگی مربوط به سینوس‌های سر را شناسایی كرده و با كمك هر 2 انگشت شست این نقاط را ماساژ دهید. برای این منظور 4 انگشت دیگر را پشت گوش و روی سر قرار داده و به این ترتیب با تسلط كامل به ماساژ 2 نقطه مشخص شده در پشت سر بپردازید. بهتر است به‌مدت 2 تا 3 دقیقه این نقاط را ماساژ دهید. به این ترتیب انرژی‌های بدن را فعال كرده و آن‌ها را به گردش وادارید.





گام  دوم

  • تقویت ایمنی و توان بدن
در این مرحله پس از اتمام ماساژ 2 نقطه مشخص شده در سر، سراغ دست‌ها بروید. برای ماساژ به سراغ هر 2 دست بیمار بروید و با كمك شست خود حد فاصل 2 انگشت شست و سبابه گیره ماساژ را ماساژ دهید. بهتر است برای ماساژ این نقطه از ماساژ فشاری استفاده كنید به این ترتیب كه 20 ثانیه نقطه موردنظر را فشار دهید و 20 ثانیه آن را آزاد نگه دارید. فراموش نكنید كه این ماساژ را برای هر 2 دست راست و چپ تكرار كنید. این ماساژ كمك می‌كند تا انرژی و جریان گردش خون در بدن فعال شده و سیستم ایمنی بدن با قوت بیشتری فعالیت كند.





گام  سوم

  • عضلات كمر را فراموش نكنید
پس از فعال كردن جریان گردش خون از دریافت‌كننده ماساژ بخواهید كه به شكم بخوابد. در این مرحله با كمك 2 انگشت شست در بخش پایین ستون فقرات به ماساژ 2 سوی ستون فقرات بپردازید. بنابراین از آخرین مهره كمر آغاز كرده و این ماساژ را بر 2 سمت 6 مهره پایینی ستون فقرات تكرار كنید. بهتر است این ماساژ را با قرار دادن هر 2 شست در 2 طرف ستون مهره‌ها تجربه كرده و آن را یك تا 3 دقیقه تكرار كنید.





گام  چهارم

  • فشاردرمانی استخوان خاجی
یكی از بهترین ماساژهایی كه به تسكین درد و كاهش آن در طول روزهای قاعدگی كمك می‌كند، ماساژ یا فشار درمانی 2 نقطه در طرفین استخوان خاجی است. در این مرحله با كمك شست‌ها این 2 نقطه را در 2 سوی استخوان خاجی با فشارهای متناوب و پیوسته به‌مدت 3 دقیقه ماساژ دهید. پس از دریافت این ماساژ تا حد قابل توجهی از درد بیمار در ناحیه رحم كاسته خواهد شد.





گام  پنجم

  • افزایش خون رسانی به رحم
 در این مرحله نقطه‌ای كه بین تخمدان‌ها و زیر ناف قرار دارد، ماساژ بدهید. به این ترتیب با فشارهای ملایم به‌گونه‌ای كه آسیب و دردی به بیمار وارد نشود با كمك سرانگشتان هر 2 دست به ماساژ نقطه مورد نظر پرداخته و به این ترتیب موجب كاهش اسپاسم‌ها و انقباض‌های رحم و خون رسانی بهتر به رحم و عضلات اطراف آن شوید. این نقطه را می‌توانید از یك تا 3 دقیقه ماساژ دهید.





گام   ششم

  • هدایت انرژی به سوی رحم
 در آخرین مرحله نقطه نزدیك به زانو در بخش درونی ران را كه ابتدای عضله ران قرار دارد، پیدا كرده و با كمك هر 2 شست به‌طور همزمان ماساژ دهید. ماساژ این نقاط نیز بهتر است به‌صورت ضربه‌ای باشد. به این ترتیب كه این نقطه را به‌مدت 20 تا 30 ثانیه فشار دهید و بعد آن را به همین میزان آزاد بگذارید. این كار كمك می‌كند تا انرژی و خونرسانی بهتری به بخش رحم برسد و از میزان و شدت دردها در طول این دوران كاسته شود.



نكته

 ارائه این ماساژ علاوه‌بر آن‌كه موجب كاهش درد و تسكین درد ناشی از اسپاسم‌های عضلانی می‌شود به تقویت بنیه بیمار نیز كمك می‌كند. خانم‌ها می‌توانند با تكرار این ماساژ در طول روزهای دوران قاعدگی، بخش بزرگی از مشكلات خود از قبیل بی‌حالی، درد و عقب افتادن از كارهای روزانه را جبران كنند. علاوه‌بر این دریافت این ماساژ در طول ماه نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز درد در دوران قاعدگی كمك كند. دریافت این ماساژ 2 تا 3 بار در هفته در طول ماه بسیار كمك‌كننده است. تنها باید توجه داشته باشید كه هنگام ارائه ماساژ از وارد كردن فشار بیش از اندازه و آزار‌دهنده به بدن و اندام‌ها خودداری كنید.


ویدیو مرتبط :
کاهش دردهای قاعدگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تسكین دردهای قاعدگی با مسکن های طبیعی



دردهای قاعدگی,کاهش درد قاعدگی,درمان درد قاعدگی

ورزش‌های سبك مثل پیاده روی می‌تواند برای کاهش درد قاعدگی مفید باشد

 

کاهش دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی با آنكه دردی طبیعی محسوب می‌شود اما گاهی تحمل آن غیرممكن است. خصوصا كه هر ماه این سیكل تكرار می‌شود و مسلما درد هم هرماه باید تحمل شود. اینجاست كه بسیاری از خانم‌ها برای رهایی از این دردها سراغ انواع و اقسام قرص‌های مسكن می‌روند.

 

گاهی درد در زمان قاعدگی آنقدر شدید است كه یك قرص جوابگو نیست و فرد برای خلاصی از دردهایش چند قرص در طول روز مصرف می‌كند تا بتواند در دوران قاعدگی هم به زندگی عادی خود ادامه دهد. اكثر شما با مضرات انواع مسكن‌ها آشنایی دارید و می‌دانید كه اگرچه با مصرف این قرص‌ها دردتان آرام می‌شود اما بعدها ممكن است دچار عوارض آن شوید. البته راه دیگری هم برای كاستن دردهای قاعدگی وجود دارد.

 

مثلث خواب، ورزش و تغذیه سالم
رعایت اصول حفظ تندرستی نقش مهمی در درمان این مساله و تسكین دردهای قاعدگی دارد. خواب منظم و به موقع (به ویژه خواب در بازه زمانی 9شب تا 2نیمه شب)، انجام ورزش‌های سبك مانند پیاده‌روی، دوری از استرس و مشكلات عصبی، تغذیه سالم و عدم مصرف زیاد غذاهایی با مزه ترش از جمله این موارد است. برخلاف تصور بسیاری از خانم‌ها، ورزش‌های سبك مثل پیاده روی می‌تواند برای کاهش درد قاعدگی مفید باشد. همچنین نكته‌ای كه كمتر به آن توجه می‌شود، دوری از استرس و اضطراب است. حفظ آرامش می‌تواند نقش زیادی در بهبود  حال افراد در دوران قاعدگی داشته باشد.

 

رازیانه و بابونه؛ تسکین دردهای قاعدگی
گرچه دردهای قاعدگی اگر خیلی شدید نباشد، طبیعی محسوب می شود اما برخی خانم ها به دنبال تسکین این دردها هستند. بهتر است برای کاهش دردهای خود سراغ مواد طبیعی بروید. برای کاهش میزان درد قاعدگی استفاده از عرقیات گیاهی مانند رازیانه و بابونه کمک کننده است. البته باید توجه داشت که این داروهای گیاهی را باید مدتی قبل از شروع قاعدگی مثلا یک هفته تا 10 روز قبل شروع و روزی یک استکان مصرف کرد. در دوسه روز اول قاعدگی نیز می توان مصرف آنها را ادامه داد. این عرقیات می تواند دردهای شما را بهبود ببخشد.

 

دردهای قاعدگی,خواص بابونه برای کاهش درد,درمان درد قاعدگی

برای کاهش درد قاعدگی می توانید از رازیانه و بابونه استفاده کنید

 

سنبل‌الطیب و چای بابونه را فراموش نكنید
مصرف یك فنجان سنبل‌الطیب قبل از صبحانه، ناهار و شام از روش‌های دیگری است كه دردهای شما را آرام می‌كند. استفاده از چای زنجبیل و چای بابونه را نیز فراموش نكنید.

 

زنجبیل؛ برای تسکین درد قاعدگی
استفاده از زنجیل دمكرده هم در تسكین دردهای قاعدگی موثر است. برای این منظور یك قاشق مرباخوری زنجبیل را در یك فنجان آبجوش ریخته و در آن را به مدت 10 دقیقه ببندید. سپس آن را صاف كرده و مصرف كنید.

 

تخم مرغ و کاهش درد قاعدگی
به‌طور كلی در دوران قاعدگی و برای كاستن دردهای این دوران باید چند نكته اساسی را مدنظر قرار داد. اولین مورد تغذیه مناسب است. موادغذایی كه در این دوران مصرف می‌شود، اهمیت زیادی در حفظ توانایی بدن و حتی تسكین دردها دارد. بهتر است در دوران قاعدگی از غذاهایی با طبع گرم استفاده شود. به علاوه خوردن  غذاهایی كه خونساز هستند نیز در این دوران توصیه می‌شود. غذاهایی مثل زرده تخم مرغ عسلی (حتما توجه شود كه تخم مرغ سالم باشد)، حلوا، آب سیب و. . . مفید است.

 

گاهی بررسی لازم است
توجه به این نكته ضروری است كه قاعدگی یكی از روش‌های طبیعی پاكسازی بدن است اما درباره درد قاعدگی باید توجه داشت كه بهتر است بررسی‌هایی توسط پزشك متخصص انجام شود تا در صورت وجود بیماری رحمی، این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شده و سپس دارو تجویز شود. توصیه می‌كنیم خانم‌ها به دردها و نوع قاعدگی خود توجه داشته باشند و بهتر است درباره دردهای خیلی شدید، بررسی‌هایی انجام شود. در برخی موارد در سال‌های آغازین شروع قاعدگی درد وجود دارد كه اكثرا طبیعی بوده و مطرح كننده بیماری نیست ولی دردی كه در سال‌های بعد ایجاد شود، نیاز به بررسی دارد.


برای دردهای كم در زمان قاعدگی، صبور باشید
اگرچه معمولا تحمل درد سخت است و بسیاری از افراد طاقت آن را ندارند اما باید به میزان این دردها هم توجه داشت. به هرحال در دوران قاعدگی اتفاقاتی در بدن می‌افتد كه همراه با طی شدن این سیكل، درد هم وجود دارد. اكثر خانم‌ها در دوران قاعدگی تا حدی درد دارند و این موضوع طبیعی است. تحمل درد زیاد توصیه نمی‏شود ولی گاه دیده شده كه میزان درد در فرد زیاد نبوده اما برخی افراد با كمترین میزان درد سراغ مصرف انواع مسكن می‏روند. در صورت كم بودن درد بهتر است فرد تا رفع درد كمی صبور باشد و دارو را برای موارد شدیدتر مصرف كند.

 

ماساژ با روغن‌های گرم، بادكش و گرم كردن
به غیر از موارد ذكر شده، استفاده از داروهای موضعی و روغن‏های گرم هم می‌تواند برای كاهش دردهای شما موثر باشد. برای مثال روغن زنجبیل را یك تا دو روز قبل از شروع قاعدگی در محل درد بمالید. این كار می‌تواند از دردهای شما بكاهد. ماساژ روغن بابونه در زیر ناف چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت نیز توصیه می‏شود اما انجام این كار در دوران عادت ماهانه توصیه نمی‌شود. گرم كردن موضع درد از جمله شكم، كمر و ... نیز مفید است. برای این كار می‌توانید موضع درد را با یك حوله تمیز و داغ، گرم كنید. بادكش نیز با افزایش خونرسانی و گرم كردن محل باعث كاهش درد می‌شود. 

منبع :

مجله زندگی ایده آل

bartarinha.ir