سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تریگرپوینت تراپی را تجربه کنید


تا امروز درد‌های نقطه‌ای یا ماشه‌ای را تجربه كرده‌اید؛ دردهایی كه روی عضله یا ماهیچه‌ دست، پا، كمر یا پشت سراغ‌تان می‌آید و غالبا روی نقطه‌ای خاص از ماهیچه‌ متمركز می‌شود. برای تسكین این دردها، تكنیك‌هایی وجود دارد.


مجله سیب سبز: تا امروز درد‌های نقطه‌ای یا ماشه‌ای را تجربه كرده‌اید؛ دردهایی كه روی عضله یا ماهیچه‌ دست، پا، كمر یا پشت سراغ‌تان می‌آید و غالبا روی نقطه‌ای خاص از ماهیچه‌ متمركز می‌شود. برای تسكین این دردها كه به دردهای نقاط ماشه‌ای بدن مشهور است، تكنیك‌هایی وجود دارد كه از آن با عنوان تكنیك‌های تریگرپوینت‌تراپی یاد می‌شود. شیوه‌ای كه زیر مجموعه شیوه‌های طبیعی درمان نظیر طب سوزنی و فشار درمانی قرار می‌گیرد و درد بیمار را بدون نیاز به مصرف دارو یا شیوه‌های تهاجمی درمان برطرف می‌كند. تكنیك تریگرپوینت‌تراپی قریب به 2 دهه است كه برای تسكین دردهای نقاط ماشه‌ای توسط متخصصان این شیوه و كارشناسان شیوه‌های طبیعی درمان به بیماران توصیه می‌شود.دكتر وحید قاسمی، عضوانجمن علمی طب سوزنی ایران  در این باره توضیحاتی را به شما ارائه می‌كند.

درمان غربی با شیوه شرقی

از تریگر پوینت‌تراپی بیشتر بدانید

تریگرپوینت‌تراپی یكی از شیوه‌های درمانی طبیعی است كه اگر چه مبانی و مكانیسم اثر آن شایدغربی باشد اما می‌توان گفت از جهتی زیر مجموعه طب سوزنی چین قرار می‌گیرد. این شیوه از جمله بهترین روش‌‌های طبیعی برای كنترل درد و بهبود روند درمان در بیماران مبتلا به دردهای عضلانی-اسكلتی و حتی گاهی بیماری‌ها و اختلالات احشایی است. این شیوه كه امروزه در سراسر جهان  توسط متخصصان بی‌هوشی، متخصصان درد، متخصصان طب‌سوزنی، متخصصان طب فیزیكی و طب ورزشی به بیماران و متقاضیان ارائه می‌شود از جمله شیوه‌هایی است كه به اعتقاد كارشناسان بهترین شیوه ارائه آن توسط متخصصان طب سوزنی انجام می‌شود كه به دلیل آشنایی با نقاط طب سوزنی و مهارت كار با سوزن است. در این شیوه متخصص تریگرپوینت‌تراپی با معاینه و بررسی دقیق عضلات منطقه دردناک، ناحیه اصلی ارجاع كننده درد را كه به اصطلاح نقطه ماشه‌ای دردناك نامیده می‌شود، از روی نقشه‌های مخصوص شناسایی می‌كنند و با سوزن زدن به دردناك‌ترین نقطه به كاهش و تعدیل درد بیمار كمك می‌كنند.



نباید فراموش کنید

نقاط ماشه‌ای درد

از دیدگاه درمانگران تریگرپوینت‌تراپی  برای بسیاری بیماری‌هایی كه با درد همراه است یك یا چند نقطه ماشه‌ای وجود دارد كه شناسایی دقیق این نقاط و اجرای تكنیك‌ها روی آنها می‌تواند به كاهش درد بیمار كمك كند. نقشه‌ای برای شناسایی نقاط ماشه‌ای در بدن وجود دارد كه شباهت‌هایی با نقشه نقاط طب سوزنی در بدن دارد با این تفاوت كه دریچه نگاه در تریگرپوینت تراپی كمی متفاوت است و این زاویه نگاه علمی باعث شده است دقت و قدرت درمانی بالایی در این تكنیك ایجاد شود. بنابراین برای تسكین بسیاری از دردها مانند آرتروز، انواع دیسك، سیاتیك، میگرن، دردهای ناحیه شانه، كمر و گردن و دردهای دست و پا می‌توان از این شیوه استفاده كرد.

درمان در کوتاه ترین زمان

خیلی سریع درمان شوید

یكی از نكاتی كه درمان با تریگرپوینت‌تراپی را جذاب كرده و افراد زیادی را مجذوب آن می‌كند، اثربخشی و تسكین درد در جلسات محدود است. به این ترتیب كه بیمار در جلسات محدود بین یك تا 4 جلسه درمانی نتیجه لازم را به دست می‌آورد. در حقیقت 2 جلسه اول برای تسكین و بهبود بیماری و 2 جلسه بعدی برای پشتیبانی نتیجه درمانی و تثبیت شرایط حال بیمار توصیه می‌شود. توجه به این نكته نیز ضروری است كه بهتر است بیمار بعد از جلسات تریگرپوینت‌تراپی برای تقویت عضله‌‌اش با متخصص طب ورزشی مشورت و برای تقویت عضلات اقدام كند چرا كه وقتی بیمار به ما مراجعه می‌كند ما با اجرای تكنیك‌ها یك عضله سالم اما ضعیف را به او تحویل می‌دهیم، یعنی ما گره نقطه ماشه‌ای دردناك را برطرف می‌كنیم و درد بیمار را تسكین می‌دهیم اما این خود اوست كه باید با مشاوره یك متخصص طب ورزشی برای تقویت عضله خود اقدام كند اما متاسفانه بیشتر بیماران بعد از تسكین دردهای‌شان فراموش می‌كنند كه برای تقویت عضلات‌شان به متخصص طب ورزشی مراجعه كنند. در این گروه بعضی افراد خوش‌اقبال‌ترند و با وجود  عدم پیگیری برنامه تقویت عضلات، درمانی دائمی و یك بهبودی همیشگی را تجربه می‌كنند، اما برای همه این اتفاق نمی‌افتد.

خداحافظی با درد مزمن

درمان اسپاسم‌هایی كه كلافه‌تان می‌‌كند

عضلات بخش زیادی از بدن را در برمی‌گیرند و معمولا بعد از آسیب‌دیدگی و جراحت بهبود می‌یابند اما موقعیت‌هایی وجود دارد كه این عضلات به دلیل تكرار تحریك‌های بیرونی دچار درد و اسپاسم‌هایی می‌شوند كه موجب بروز دردهای مزمن در بدن می‌شود. در این شرایط است كه فرد نقاطی دردناك را در یك یا چند عضله‌اش احساس می‌‌كند؛ دردی كه به روش‌های رایج درمانی پاسخ نمی‌دهد و با مرور زمان فرد را كلافه می‌كند. در این شرایط متخصص تریگرپوینت‌تراپی می‌تواند با شناسایی نقاط درد و كانون تحریك‌پذیر در بافت عضله و اجرای تكنیك‌هایش در یك تا 2 جلسه بیمارش را از این درد مزمن و كلافه‌كننده راحت كند. در این مرحله متخصص با ماساژ نقطه ماشه‌ای یا زدن سوزن و حتی در مواردی اجرای هر دو شیوه برای كاهش درد بیمار اقدام می‌كند.

پیشگیری از بازگشت درد

خود درمانی کنید

ممكن است این سؤال برای‌تان مطرح شود كه با شناسایی نقاط ماشه‌ای توسط متخصص تریگرپوینت‌تراپی آیا می‌شود خود فرد با ماساژ نقطه ماشه‌ای برای تسكین درد خود اقدام كند؟ جواب این است اگر نقطه یا نقاط ماشه‌ای توسط متخصص حاذق شناسایی شود و روند درمان برای بیمار اجرا شود، بیمار می‌تواند با یادگیری شیوه ماساژ نقطه ماشه‌ای برای تسكین درد و پیشگیری از بازگشت آن این نقطه را در منزل یا محیط كار نیز ماساژ دهد. با این آموزش بیمار می‌تواند 20 تا 30 درصد درد و اسپاسم‌های مزمن را از خود دور كند. در این شرایط می‌توان تریگرپوینت‌تراپی را زیرمجموعه‌ای از فشار‌درمانی نیز دانست كه فرد با كمك آن می‌تواند بر دردها و اسپاسم‌هایی كه سراغش می‌آید، غلبه كند.

نكاتی كه باید جدی بگیرید

تكنیك‌های تریگرپوینت‌تراپی اگرچه در تسكین بسیاری از دردها كاربرد دارند اما استفاده از این شیوه‌ها بدون مشاوره متخصص به همه افراد توصیه نمی‌شود:

غالبا استفاده از تكنیك‌های تریگرپوینت‌تراپی برای افراد بالای 70 سال توصیه نمی‌شود. البته باید توجه داشت كه منظور افراد بالای 70 سال افراد ناتوان است، چراكه تكنیك‌های تریگرپوینت‌تراپی جزو تكنیك‌های سنگینی است كه نیاز به توانایی جسمی مناسبی دارد.

اجرای تكنیك‌های تریگرپوینت‌‌تراپی معمولا با درد خفیفی همراه است. این شیوه اگرچه دردناك است اما در كمتر از 3 جلسه می‌تواند درد شما را برطرف كند. گاهی افرادی مشاهده می‌شوند كه با اجرای یك تكنیك بعد از 10 دقیقه درد را فراموش می‌كنند؛ افرادی كه در طول سالیان دراز روش‌های مختلفی را برای تسكین و درمان دردهای‌شان تجربه كرده‌اند و ناموفق بوده‌اند.

چرا عضلات ماشه‌ای درد می‌گیرند؟

دردهای ماشه‌ای به دلایل مختلف سراغ افراد می‌آید. گاهی كشیدگی عضلانی و ماهیچه‌ای و گاهی حركات تكراری غیر اصولی در طول روز موجب بروز این دردها می‌شود. با این وجود عوامل مختلفی وجود دارد كه می‌تواند به بروز نقاط دردناك یا نوارهای دردناك در بافت عضلانی و ماهیچه‌ای منجر شود. فعالیت بیش‌ از ‌اندازه، اختلال در عملكرد عضلانی و اسكلتی بدن، پیچ‌خوردگی، آسیب دیسك، خستگی عمومی، كم‌كاری و بی‌تحركی ناشی از شكستگی‌ها، استرس و اضطراب و سن و سال و جنس افراد از جمله مواردی است كه می‌تواند در بروز نقاط ماشه‌ای دردناك موثر باشد. بروز این نقاط ماشه‌ای در بدن با دردهای موضعی در ماهیچه‌ها، سفتی ماهیچه‌ای، سفتی مفاصل و تشدید درد و اسپاسم در هوای سرد بیشتر می‌شود.


ویدیو مرتبط :
دکتر ابراهیمی دینانی - تجربه شهودی، تجربه عینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با این نوشیدنی آرامش را تجربه کنید!



 

با این نوشیدنی آرامش را  تجربه کنید

 

چاي ليمو، زنجبيل و سنبل الطيب

 


.مواد لازم براي 4 نفر:


سنبل الطيب خشک شده: 1 قاشق چاي خوري

 

ريشه زنجبيل تازه، پوست گرفته و رنده شده: 1 قاشق چاي خوري


آب جوشيده: 5 / 2 پيمانه


ليموترش: يک دوم عدد

 

عسل: 3-2 قاشق چاي خوري

 

انرژي کل: 50 کيلوکالري

 


روش تهيه:


سنبل الطيب و زنجبيل را در قوري بريزيد. آب را به آن اضافه نماييد و بگذاريد براي 3 دقيقه دم بکشد. آنگاه آب ليموترش را بگيريد و به همراه عسل به آن اضافه کنيد. اکنون چاي را از صافي رد نماييد.

 


توجه: اين نوشيدني براي آرامش انسان مفيد است.