سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ترمیم بافت های آسیب دیده بدن با آلوئه ورا



آلوئه ورا,خواص آلوئه ورا,خاصیت آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی بود که اوایل برای برای زیبایی بیشتر به کار می رفت اما پس از چندی اثرات درمانی و داروئی این گیاه کشف شده به چند خاصیت بی نظیر آن را بیان می کنیم .

آلوئه ورا گیاهی است که حدود 200 گونه از آن شناخته شده است و در طب سنتی از این گیاه استفاده‌های بی‌شماری می‌شود.

در واقع آلوئه ورا محرک عمومی بدن، ماده‌ای مسهل، آرام کننده، ترمیم کننده بافت‌های آسیب‌دیده و محرک است و برای رفع ناراحتی‌های روده‌ای مانند کرم‌های روده‌ای نیز می‌تواند مفید باشد.

 از گیاه آلوئه ورا برای رفع سوختگی‌ها، گزش حشرات و ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود همچنین می‌توان 120 تا 300 میلی‌گرم از گیاه خشک آن را به صورت کرم یا لوسیون استفاده کرد.

امروزه از گیاه آلوئه ورا برای ساختن کرم‌های مرطوب کننده، صابون، شامپو، لوسیون‌های ضد چروک و پمادهای سوختگی استفاده می‌شود البته آلوئه ورا یک گیاه خوراکی نیز هست که مصرف آن موجب پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد می‌شود که خاصیت مسهلی آن قوی نیست.
این گیاه داروئی را می توان هم به صورت خوراکی و هم موضعی مورد مصرف قرار دارد .

 

منبع:sprc.ir


ویدیو مرتبط :
آلوئه ورا BIRIM.J

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ قلب با کمک فناوری نانو



اخبار,اخبار علمی,ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ قلب

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری محققان آمریکایی موفق به ساخت نانوساختارهایی شده‌اند که کاربرد اصلی آن‌ها درمان بافت‌های آسیب دیده‌ قلب پس از بروز سکته‌ قلبی است.

دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و محقق طرح در این باره اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌آیند. حدود 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشورهای کم درآمد و یا دارای درآمد متوسط رخ می‌دهد. از طرفی بر اساس مطالعات صورت گرفته این بیماری‌ها در جهان و بویژه ایران به شدت در حال افزایش هستند. لذا توسعه‌ شیوه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی بسیار ضروری است.


محمودی، در خصوص هدف دنبال شده در این تحقیقات عنوان کرد: در این پژوهش تلاش شده تا نانوساختارهایی ساخته شوند که منجر به ترمیم بافت‌های آسیب دیده‌ قلب پس از بروز سکته‌ قلبی شوند.


وی در ادامه به بیان اهمیت این موضوع پرداخت و افزود: نیمی از مرگ و میرهایی که در اثر بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌افتد، ناشی از سکته‌ قلبی است. سکته‌ قلبی زمانی رخ می‌دهد که بر اثر انسداد رگ‌های قلب، خون‌رسانی به بخشی از قلب متوقف شده و طی آن سلول‌های قلبی آسیب می‌بینند. ازآنجا که رشد و ترمیم سلول‌های قلب انسان تنها در دوران جنینی و نوزادی انجام می‌شود، لذا عارضه‌ سکته قلبی می‌تواند باعث کاهش تدریجی عملکرد قلب شده و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود. به همین دلیل ضروری است که ناحیه‌ آسیب دیده در کمترین زمان ممکن ترمیم شود.


محقق طرح تصریح کرد: طی تحقیقات صورت گرفته در این پژوهش، مشخص شده که پروتئینی موسوم به FSTL1 نقش مهمی را در رشد و ترمیم بافت میوکاردیومی بازی می‌کند. بافت میوکاردیوم، مهم‌ترین بافت آسیب دیده‌ قلب پس از رخ دادن سکته است. لذا جهت درمان این بافت لازم است که پروتئین FSTL1 در محل آسیب دیده حضور داشته باشد. اما مقدار این پروتئین پس از بروز سکته به شدت کاهش می‌یابد. همچنین چنانچه این پروتئین به صورت طبیعی و یا حتی از طریق دستکاری‌های ژنتیکی در بافت میوکاردیوم تولید ‌شوند، باز هم نمی‌تواند رشد و ترمیم بافت میوکاردیوم آسیب دیده را به خوبی القا کند.


به گفته‌ محمودی، جهت رفع این نقص، در این طرح داربست‌های کلاژنی با ساختار نانورشته‌ای حاوی پروتئین FSTL1 ساخته شدند که دارای خواص فیزیکی و مکانیکی (Elasticity and Stiffness) شبیه میوکاردیوم جنینی هستند. به عبارتی این داربست‌ها می‌توانند از طریق تحریک مهاجرت سلولی و رگ‌زایی باعث بهبود میوکاردیوم آسیب دیده شوند.


محقق طرح خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است که نمونه‌های آزمایشگاهی سنتز شده (به روش Plastic Compression ) بر روی مدل‌های حیوانی (موش و خوک) مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که نتایج آن حاکی از بازیابی قابل توجه عملکرد قلب بوده است.


بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر مرتضی محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش است، در مجله‌ NATURE به چاپ رسیده است.

اخبار علمی - ایسنا