سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ترس های شایع در ازدواج



 

 

 

ترس های شایع در ازدواج

 

در دوره و زمانه ما جوان های زیادی هستند که ته دلشان آرزوی ازدواج را دارند اما هربار به هزار و یک دلیل از زیر بار آن فرار می کنند. یکی از این دلایل، ترس های غیر منطقی ای است که پیش از ازدواج سراغشان می آید و آنها را از مشکلات مادی، رابطه ای و مسائل حول و حوش ازدواج می ترساند. بنابراین بهتر است با این ترس ها آشنا شوید و به جای کناره گیری از آنها، یک بار برای همیشه خود را با آنها رو در رو کنید.

 

سابقه شکست

 

- اگر در گذشته تان شکستی مربوط به ازدواج داشته اید منفی بافی را کنار بگذارید و بدانید تمام افراد بد نیستند و قرار نیست سرنوشتتان دوباره تکرار شود. روش مثبت نگاه کردن به این قضیه آن است که با عبرت گرفتن از تجربه ناموفق گذشته سعی کنید آینده خوبی را بسازید.

 

- برای بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس از دست رفته تان تلاش کنید، سرگرمی های سالمی را پی بگیرید تا از فکر و خیال در امان باشید در عین حال اتفاق پیش آمده را آسیب شناسی کنید و سهم اشتباهات خود را در این زمینه تعیین کنید ، ملاک و معیارهای تان را بازبینی کنید شاید اصل مشکل همین جا باشد و شما معیارهای صحیح و معقولی جهت ازدواج نداشته اید.

 

- برای تقویت روحیه کسی که سابقه ازدواج ناموفق داشته است ایجاد ارتباط و توکّل او به خدا و اهل بیت و ذکر مثال از ازدواج های دوم موفق بسیار مؤثر است.

 

- کسی که ازدواج ناموفقی داشته است نباید این مسأله را مشکل جدی ببیند زیرا این کار روی اطرافیان هم تأثیر می گذارد و سبب می شود آن ها نیز ازدواج ناموفق او را مانع بزرگی در سر راه ازدواج بعدی اش ببینند.

 

ترس از تجربیات ناموفق دیگران

 

- اکثر افرادی که پیرامون ازدواج شکستی داشته اند، ناخودآگاه دید منفی نسبت به ازدواج دارند، لذا اگر فرد بسیار تأثیرپذیری هستید پای درد دل این افراد ننشینید و اگر قدرت تمیز بین بد و خوب را دارید از تجربیات شان جهت عدم تکرار آن اشتباهات استفاده نمایید. این توصیه را به والدین تان نیز بکنید.

 

- قرار نیست اگر یک نفر در ازدواجش شکست خورده همه در این امر دچار شکست شوند لذا جهت رهایی از این ترس به کسانی فکر کنید که انتخاب و زندگی بسیار شاداب و موفق داشته اند.

 

- طبیعی است که پدر و مادر نگران آینده شما باشند اما باید مراقب باشید که ترس شان از عدم موفقیت شما در انتخاب و زندگی، مانع ازدواج موفق تان نشود.

 

بدبینی و عدم اعتماد به جنس مخالف

 

- به شعارهای مردستیزانه یا زن ستیزانه توجه نکنید. بگذارید بدون پیش داوری های کورکورانه نسبت به جنس مخالف وارد زندگی شوید. مردان خوب زیادند همان طور که زنان خوب. بهتر است بجای منفی باقی در مورد جنس مخالف، شناخت و آگاهی های خود را در این مورد بالا ببرید و بدانید که چطور باید با جنس مخالف برخورد کنید.

 

وقتی ازدواج می کنید شریک دنیای همدیگر می شوید. بهتر است که طرح تازه ای برای روابط با دوستان، تفریحات و... بریزید تا ضمن برخورداری از فضایی جدید از روابط دوره مجردی نیز در حد تعادل بهره برید

 

ترس از دست دادن آزادی های دوره مجردی

 

- هنگام انتخاب همسر خوب است نظر او را در مورد آزادی هایی که در دوره مجردی داشتید و حفظ مواردی که برایتان مهم است بپرسید و با پرداختن به این موضوع نگرانی تان را کم کنید.

 

- وقتی ازدواج می کنید شریک دنیای همدیگر می شوید. بهتر است که طرح تازه ای برای روابط با دوستان، تفریحات و... بریزید تا ضمن برخورداری از فضایی جدید از روابط دوره مجردی نیز در حد تعادل بهره برید.

 

از دست دادن روال عادی زندگی

 

- از آنجا که انجام هر تغییری با کمی تزلزل همراه است مسلما که ورود به دنیای ازدواج که خود بزرگترین تغییر است روزمرگی ها و روال عادی زندگیتان را متحول می کند، از این تغییرات نترسید و با علم به ایجاد ثبات در آینده ای نه چندان دور به استقبال این تحول بزرگ بروید.

 

- آنچه می تواند ترس و استرس را هنگام مواجهه با تغییرات کاهش دهد این است که پیش از رسیدن به مرحله تغییر خودتان را آماده کنید و بدانید که این تغییرات مثبت هستند و به رشد شما کمک می کنند.

 

- هر فردی ممکن است پیش از ازدواج برنامه هایی برای آینده داشته باشد که با ازدواج در ان ها تغییر ایجاد شود.

 

در این هنگام بهتر است فرد بار دیگر به مرور برنامه هایش بپردازد و آن ها را با توجه به موقعیت جدید (ازدواج) بسنجد و اولویت بندی کند.


ترس از مشکلات و سختی ها

 

- به خودتان بقبولانید که از عهده مشکلات و سختی ها بر خواهید آمد ضمن آنکه پس از ازدواج برای حل مشکلات، همراهی به نام همسر خواهید داشت. بهتر است برای کاهش ترس از مواجهه با مشکلات زندگی مشترک خود را آماده رویارویی با آن ها کنید، در ضمن می توانید با افرادی که تجربه ازدواج موفق داشته اند مشورت نمایید.

 

- در انتخاب شریک زندگی به خصلت حل مسأله و تلاش وی برای مبارزه با مشکلات دقت نمایید و ضمن توکل به خداوند متعال، سابقه پیروزی های تان علیه مشکلات را به خود یادآور شوید تا اعتماد به نفس تان بالا رود.

 

ترس از محدود شدن پیشرفت

 

یک همدل و همراه خوب نه تنها باری به دوش شما نیست، بله یار لحظه های غم و شادی تان است. پس آگاه باشید که اختیار نمودن همسری که واقف به مسیرهای پیشرفت و ترقی خود و شما باشد می تواند به رشد شما کمک کند ضمن آنکه در سایه ازدواج با شکوفایی استعدادها، مسیرهای جدید برای رشد و ترقی شما ایجاد می شود.

 

ترس از مخالفت همسر با اشتغال زن

 

- اگر برای شما (دختران جوان) کار کردن در خارج از خانه و داشتن شغل، بسیار مهم است فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که در این زمینه مشکلی نداشته باشد و با مطرح کردن این قضیه در جلسات خواستگاری خود را از این ترس رها سازید.

 

- بهتر است بدانید پس از ازدواج، موظف به انجام وظایف همسری به نحو احسن هستید بنابراین برای انتخاب شغل خود کمی بیشتر تأمل کنید تا کار خارج از خانه شما را از وظایف تان باز ندارد.

مجموعه کتاب های آیینه و شمعدان، ساج


ویدیو مرتبط :
‫ترس از ازدواج دوم و بازگشت به ازدواج اول؟محسن محمدی نیا معین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترس‌ها و انتظارات رایج در ازدواج



 

 

انتظارات رایج در ازدواج

 

تصمیم گیری برای آغاز یک زندگی مشترک معمولاً با ترس و تردیدهای خاص خود همراه است که آرامش از زوجین سلب می کند. تمرین زیر به شما و همسر آینده تان کمک می کند تا انتظارات خود را از زندگی مشترک بیابید. همچنین این فرصت را به شما می دهد تا درباره بعضی از ترس ها و تردیدهای احتمالی تان با یکدیگر صحبت کنید.

 

 

شما می توانید این تمرین را با هم، یا جداگانه انجام دهید و سپس در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید.

 

چه باید کرد؟ ابتدا هر یک از شما شش برگ کاغذ تهیه کنید و موضوع اصلی را بالای هر صفحه بنویسید (اهداف واقعگرایانه که هم اکنون به دنبال آن هستید و چیزهایی که در آینده نسبت به آن اشتیاق دارید: امکانات زندگی، انتظارات، مراسم ازدواج، نگهداری از کودک و...)

 

شما فرصت کافی دارید تا هر عنوانی که به ذهنتان می رسد و به آن اهمیت می دهید در بالای صفحه بگنجانید.

 

هر دو نفر باید هر چیزی را که به آن امید، یا شک و بیم دارید صراحتاً با یکدیگر در میان بگذارید.

 

از سۆالات زیر می توانید برای کمک به خود استفاده کنید

 

داشتن و نگهداری کردن: «زوج» بودن به چه معنی است؟ از نظر «وفاداری» شما در کجا قرار دارید؟ چه مدت زمان برای در کنار هم یا جدا بودن از یکدیگر در نظر می گیرید؟ چه چیزهایی را با هم در میان می گذارید و چه چیزهایی را باید مخفی نگه دارید؟

 

از امروز به بعد: در مورد «تعهد داشتن» چه احساسی دارید؟ نظرتان در مورد «طلاق» چیست؟ طی سال ها زندگی، روابط تان چگونه باید دستخوش تغییر شود؟ کودکان چه بخشی از زندگی شما را پر می کنند؟

 

برای بهتر یا بدتر بودن: «صمیمیت» در روابط شما چه معنایی دارد؟ اختلافات را چگونه حل می کنید؟ در صورتی که مشکل عمده ای بین شما و همسرتان پیش بیاید چه راه حلی را در نظر می گیرید؟

 

برای پولداری و یا بی پولی: از نظر اقتصادی ازدواج برای شما چه معنایی دارد؟ بعد از ازدواج شغل شما تغییر خواهد کرد؟ یک شغل در همه زندگی، یا تغییر شغل؟ محل کار، درآمد و ساعات کار؟

 

در هنگام بروز بیماری: وقتی مشکل، بیماری و غم وارد زندگی تان می شود چگونه از یکدیگر حمایت می کنید؟

 

محبت ورزیدن: محبت کردن به یکدیگر در ازدواج شما چگونه نمایان می شود؟

 

خانه: می خواهید در کجا خانه اجاره و یا خریداری کنید؟

 

وقتی این مطالب را کامل کردید، زمانی را برای علت دوست داشتن چیزهایی که فکر می کنید به آنها علاقه دارید، بگذارید. در درون خود چه چیزی حس می کنید که درصدد دستیابی به اهداف خود هستید. مثلاً: آیا برای امنیت، محبوبیت و یا رضایت شخصی است و یا جهت دستیابی به اهدافی در زندگی شما مانند مواظبت از خانواده و یا اجتماع. در میان گذاشتن این اطلاعات با همسرتان به شما کمک می کند تا احساس صمیمیت و نزدیکی در شما به وجود آید.

 

اگر انجام این تمرین باعث بروز ناراحتی و نگرانی در مورد روابط فیمابین شما می شود، سعی کنید با همسر خود در این مورد صحبت کنید، یا دوست مورد اعتماد خود را در جریان قرار دهید. همچنین می توانید با یک مشاور خانواده نیز صحبت کنید.

 

هفت سۆال پرسیدنی قبل از ازدواج

 

ازدواج یکی از بزرگترین تصمیم هایی است که در طول عمر خود می گیرید، بنابراین ارزش آن را دارد که در مورد زندگی با همسر آینده خود کمی بیشتر تفکر کنید. از خود این سۆالات را بپرسید.

 

- آیا ما یکدیگر را دوست داشته و به هم اعتماد و احترام متقابل داریم؟

 

- آیا انتظارات هر دوی ما از ازدواج، یکسان است؟

 

- آیا دارای سلیقه یکسانی هستیم که باعث سکوت، گریه کردن و یا خندیدن شود؟

 

- در مورد مسائل عمده زندگی مانند بچه، خانواده، دوستان، این که در کجا و چگونه زندگی کنیم توافق داریم؟

 

- آیا همانطور که امروز به یکدیگر علاقه داریم، بدون این که بخواهیم چیزی را از همسرمان مخفی کنیم در آینده نزدیک نیز زندگی توأم با عشق و محبت خواهیم داشت؟

 

شما لزوماً نباید با همه این سۆال ها موافق باشید. مهم این است که شما و همسرتان این موضوعات را با هم در میان بگذارید و صحبت کنید و اطمینان داشته باشید که می توانید در کنار هم زندگی و کار کنید در حالی که از اعتقادات طرف مقابل خود آگاهی دارید.

برگرفته از: فرهنگسرای خانواده