سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیر تماشای بیش از حد تلویزیون در کودکان



 

تاثیر تماشای بیش ازحد تلویزیون در کودکان

 

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند تماشای بیش از حد تلویزیون در نوزادان موجب تاخیر در توسعه شناختی و یادگیری زبان می شود.

 

به نقل از تایم ، در ۳۰ درصد از خانواده های غربی تلویزیون در تمام ساعاتی که اعضای خانواده در خانه حضور دارند روشن است. روشن بودن تلویزیون می تواند موجب تاخیر یادگیری زبان در نوزادان شود.

 

محققان دانشگاه واشنتگتن در تحقیقات خود برای ۳۲۹ نوزاد بین دو تا ۲۴ ماه آزمایش ضبط آواهای کلامی را که در طول روز از خود ساطع کرده و یا آنها را درک می کنند تجویز کردند.

 

تاثیر تماشای بیش ازحد تلویزیون در کودکان

 

نتایج این تحقیقات نشان داد برای هر ساعتی که تلویزیون در خانه روشن بود به طور متوسط نوزادان قادر نبودند ۷۷۰ لغت را از مجموع لغتهایی که والدین آنها می گفتند درک کنند که این کاهش برابر با حدود هفت درصد از مجموع ارتباط میان کودکان و والدین آنها بود.

 

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "این کاهش می تواند به این دلیل باشد که والدین در زمان روشن بودن تلویزیون کمتر از ارتباطات کلامی با کودک خود استفاده می کنند."

 

تحقیقات دیگری که در گذشته انجام شده بود نشان می داد نوزادانی که ساعات طولانی در مقابل صفحه تلویزیون قرار می گیرند با اختلال کاهش دقت، بی خوابی و مشکلات اضافه وزن و به خصوص تاخیر در توسعه زبان مواجه می شوند.


ویدیو مرتبط :
تماشای تلویزیون با آیپد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آثار مخرب تماشای تلویزیون بر کودکان ناشی از عادت والدین است



تلویزیون,آثار مخرب تماشای تلویزیون,عوارض تماشای بیش  از حد تلویزیون

آثار مخرب تماشای تلویزیون بر کودکان ناشی از عادت والدین است
براساس نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه بریستول در انگلستان انجام شده کودکانی که والدین آنها وقت زیادی صرف تماشای تلویزیون می‌کنند سه برابر سایر کودکان احتمال دارد چنین عادتی را کسب کنند.
 در این پژوهش مشخص شده که به خصوص عادت و سلیقه پدر‌ها در تماشای برنامه‌های تلویزیونی در روزهای تعطیل آخر هفته روی فرزندان دختر تاثیر زیادتری می‌گذارد.


 پژوهش جدید دانشگاه بریستول روی کودکان پنج و شش ساله در ۱۰۰۰ خانواده از ساکنان این شهر انجام شده که ابتدا از والدین سئوال شده که آنها و فرزندانشان در طول روزهای عادی چند ساعت را برای تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیو‌تر و یا بازیهای کامپیوتری چه روی صفحه تلویزیون و چه در تلفن‌های موبایل صرف می‌کنند. جمع آوری این اطلاعات نشان داد که ۱۲ درصد از پسربچه‌ها، ۸ درصداز دختر بچه‌ها و ۳۰ درصد از والدین در روزهای معمولی هفته به طور متوسط دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند.


کودکان خانواده‌هایی که والدین آنها روزانه بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند سه برابر سایر کودکان به احتمال زیاد همین عادت را تکرار خواهند کرد. ساعاتی که مادر خانواده صرف تماشای تلویزیون می‌کند در شکل دادن به عادت کودکان از ساعاتی که پدر صرف این کار می‌کند تاثیر گذار‌تر است.


پژوهشگران دانشگاه بریستول می‌گویند کشف این موضوع که عادت والدین در تماشای تلویزیون روی کودکان تاثیر مستقیمی دارد نکته بسیار مهمی است چون در سالهای اخیر بیماری‌ها و خطرهای مهمی برای سلامتی افراد تشخیص داده شده که همه آنها به میزان تماشای تلویزیون مربوط می‌شوند.

از جمله بیماریهایی که به تماشای بیش از حد تلویزیون مربوط می‌شوند می‌توان به افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت نوع دو اشاره کرد که میزان مرگ و میر در افراد بالغ را افزایش می‌دهند که در سنین کمتر نیز مشکل اضافه وزن و ابتلا به چاقی مفرط با میزان تماشای تلویزیون ارتباط دارد.

منبع:yjc.ir