سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیر تفکرات مثبت و منفی بر سلامت



 

تاثیرتفکرات مثبت ومنفی برسلامت

 

این باور که نگاه مثبت یا منفی داشتن در زندگی می‌تواند بر سلامت جسم تاثیر بگذارد، مدت زیادی است که بر سر زبان‌هاست. خود شما تاکنون چند بار شده که به یک فرد بیمار یا شکست‌خورده گفته‌اید که جنبه خوب ماجرا را ببیند؟ امروز محققان اثبات کرده‌اند که نوع رفتار ما در برابر هستی به ویژه دید مثبت یا منفی‌ای که به آن داریم بیش از آنچه فکر می‌کنیم می‌تواند بر ما تاثیرگذار باشد.

 

چندی پیش دکتر بکالوی، استاد دانشگاه علوم اجتماعی یال نشان داد داشتن دیدمثبت بر سلامت ما تاثیر شگرفی دارد. وی پس از زیر نظر گرفتن 660 فرد که پرسش‌نامه‌‌ای را در سال 1975 میلادی پر کرده بودند و در آن از نوع دید خود به پیری سخن گفته بودند و بررسی سن فوت هر یک به این نتیجه رسید افرادی که دید مثبتی به پیری دارند به طور میانگین 5/7 سال بیش از کسانی که دید منفی نسبت به آن دارند عمر می‌کنند.

 

تحقیق دیگری که در سال 2003 میلادی در دانشگاه wisconsin-madison انجام شد نشان داد واکسن آنفلوآنزا تاثیر بهتری بر کسانی دارد که دید مثبتی به زندگی دارند. در این پژوهش 52 فرد زیر نظر گرفته شدند و به آنها واکسن آنفلوآنزا تزریق شد، اما پیش از آن پزشکان از داوطلبان خواستند به یک خاطره خوب و یک خاطره بد فکر کنند و فعالیت مغزی آنها ثبت شد.

 

کسانی که بیشتر وقف خود را صرف فکر کردن به یک خاطره خوب کرده بودند تا یک خاطره بد سمت چپ کورتکس جلوی مغزشان که مسوول احساسات مثبت است، فعال‌تر بود و 6 ماه بعد میزان پادتن مقابله با ویروس در بدن‌شان در مقایسه با سایر افراد بیشتر ترشح شده بود. به نظر می‌رسد داشتن دید مثبت به زندگی حتی می‌تواند بر تجربیات فیزیکی هم تاثیر بگذارد. طبق تحقیقی که در سال 2005 میلادی در دانشکده پزشکی Wake forest انجام شد به اثبات رسید نوع رفتار و نگاه ما به دنیا حتی بر میزان دردی که حس می‌کنیم هم تاثیر می‌گذارد. طبق بررسی‌ها داوطلبانی که به آنها گفته می‌شد قدرت تحمل درد بالاتری دارند و بدن‌شان قوی‌تر است درواقع به شدت درد واکنش کمتری نشان می‌دادند. به عبارت ساده‌تر فکر آدم‌ها خود می‌تواند همانند یک مورفین در بدن عمل کند.

منبع: ریدرزدایجست


ویدیو مرتبط :
معلم ها تاثیر گزارند چه مثبت چه منفی....___***

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر هدفمندی‌سازی یارانه‌ها بر بازار سهام، مثبت یا منفی؟



اخبار,اخبار اقتصادی, یارانه نقدی

اجرای فاز دوم هدفمندی ها با موجی از انتقادها و تاییدها روبرو شد که در این میان بازار سرمایه که به قول اقتصادیون،‌دماسنج اقتصادی کشور است نیز تاثیراتی را از این موضوع می پذیرد. تاثیراتی که به گفته برخی از کارشناسان احتمالا در کوتاه مدت خیلی به چشم نمی آید اما به علت تغییراتی که در هزینه های شرکت ها به وجود می آورد،‌ در فصل تقسیم سود نمایان می شود.

در همین رابطه علیرضا عسگری مارانی،‌ کارشناس بازار سهام گفت: تک نرخی شدن حامل های انرژیی حمل و نقل را زیاد می کند و قیمت تمام شده کالا را بالا می برکه این موضوع در بلند مدت تاثیر نامطلوبی بر بورس می گذارد. از سوی دیگر امکان این که تورم از این کمتر شود، خیلی کم است. زیرا به گفته وزیر اقتصاد تورم به نقطه سخت خود رسیده است.

در صورت مدیریت صحیح، اثرات مثبتی در بلندمدت دارد
موسی احمدی،‌ هیئت علمی دانشگاه آزاد اظهارکرد: تک نرخی‌شدن حامل‌های انرژی موضوعی است که در چند سال اخیر مورد توجه سیاستگذاران و قانونگذاران کشور قرار گرفته است به نحوی‌که هر یک از این گروه‌ها با توجه به اهداف مختلفی آن را در سرلوحه برنامه‌های خود در راستای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داده‌اند. فازهای قبلی هدفمندسازی یارانه‌ها با تمامی ضعف‌ها و نقاط قوت خود به پایان رسید و هم‌اکنون دولت و مجلس چاره‌ای جز اجرای فاز بعدی هدفمندی پیش پای خود نمی‌بینند. اما در این بین ادامه هدفمندی و تک‌نرخی‌کردن حامل‌های انرژی مستلزم توجه به چند نکته مهم است که عدم توجه به آن می‌تواند در کنار منافع آن، آسیب‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

احمدی افزود: یکی از اهداف این طرح، کاهش مصرف سوخت از طریق تقویت نظام حمل و نقل درون و برون شهری به عنوان جایگزین خودروهای شخصی اعلام شده بود اما در عمل شاهد افزایش مجدد تدریجی مصرف سوخت توسط مردم و عدم تقویت مکانیزم حمل و نقل کشور از محل صرفه‌جویی‌های بعمل آمده بودیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی،‌ با توجه به برنامه بلندمدت هدفمندی یارانه‌ها، دولت مکلف شده بود که قیمت‌های حامل‌های انرژی را به فوب خلیج‌فارس نزدیک کند. همچنین در مجلس ششم مصوبه‌ای بود که سالانه 20 درصد به قیمت حامل‌های انرژی افزوده شود. افزایش حدود 30 درصدی بیش از آن‌که اثرات تورمی بالایی داشته باشد بار روانی بالایی به بار دارد که تا حدودی بر تورم تاثیرگذار است.

او افزود: در بیش‌تر صنایع، تک نرخی‌شدن حامل‌های انرژی موجب افزایش بهای تمام شده محصولات شده و در نتیجه در صورت عدم افزایش قیمت ارائه خدمات، حاشیه سود آن‌ها کاهش خواهد یافت. از این‌رو در صنایعی که به ارائه خدمات و محصولات به دولت می‌پردازند انتظار بر این خواهد بود که نرخ خرید تضمینی محصولات توسط دولت افزایش یابد و در صورتی‌که محصولات را مستقیماً به مردم ارائه می‌کنند انتظار افزایش قیمت آن را خواهند داشت.

احمدی خاطرنشان کرد: تک‌نرخی شدن حامل‌های انرژی ممکن است تولیدکنندگان خودرو را در کوتاه‌مدت به افزایش قیمت خودرو و تمرکز بر تولید خودروهای دوگانه‌سوز به عنوان سوخت جایگزین بنزین متمایل کند که این امر نیز از منظر ایجاد زیرساخت‌ها و توانمندیهای فنی و تولیدی پاسخگویی به این تقاضای بالقوه شایان توجه است.

به گفته این کارشناس، بازار سهام در مجموع این موضوع تنها در صورتحساب‌های حمل و نقل بار و مسافر تاثیر مستقیم داشته و از این طریق تاثیر غیرمستقیمی بر بهای تمام شده محصولات می‌گذارد اما در صنایع دیگر از آن‌جایی‌که ماده اولیه محسوب نمی‌شود تاثیر مستقیم نداشته و تاثیر روانی بر جای خواهد گذاشت. لازم به ذکر است با مدیریت مناسب و روند تدریجی تک‌نرخی کردن حامل‌های انرژی، دولت قادر خواهد ضمن کسب درآمدهای خود در صورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم، از اثرات تورمی آن بکاهد.

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز