سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیر تغذیه مناسب در رابطه جنسی



تغذیه مناسب در رابطه جنسی,مواد غذایی برای افزایش میل جنسی

تاثیر تغذیه مناسب در رابطه جنسی
اگر امروز رژیم غذاییتان را به طرز صحیحی تنظیم کنید مطمئن باشید که بهترین رابطه جنسی را خواهید داشت و هر روز بهتر و بهتر می شوید. با کمک گرفتن از متخصصین تغذیه و مطالعات اخیر، ۱۰ تا از بهترین غذاهایی که در داشتن روابط جنسی بهتر در هر سن و در هر مرحله از زندگی به شما کمک می کند را معرفی می کنیم.
الیزابت وارد یک متخصص تغذیه می گوید: اگر مشکلاتی در خونرسانی بدنتان دارید، اگر دچار مشکلی می شوید که مانع تولید اسپرم های بالایی می شود با چند تغییر ساده در رژیمتان می توانید این شرایط را تسکین دهید.
تخم مرغ
فایده: با خوردن تخم مرغ تحریک پذیری پسرها کمتر می شود. برای اینکه اعصابتان را آرام کنید، با یک بشقاب تخم مرغ در صبح سعی کنید همه چیز را آسان بگیرید. املت، آب پز، یا تخم مرغ جوشیده یک منبع خوب ویتامین ب می باشند و همچنین یک ماده غذایی کلیدی و اصلی برای داشتن رابطه جنسی پرهیجان و عاری از استرس می باشد.
دکتر یاول لاچنس رئیس انستیتو تغذیه دانشگاه روتجرز می گوید: هر زمانی که احساس اضطراب و استرس کردید ویتامین ب اولین چیزی است که در بدنتان به اتمام رسیده و به آن نیاز دارد. ویتامین ب شما را از استرس دور می کند، به شما کمک می کند تا در هنگام رابطه جنسی آرام باشید و احساس خشم و عصبانیت را کاهش داده و درجلوگیری از انزال زودرس کمک می کند.
کرفس
فایده: کرفس خوراکی چسبناکی است که مزه ای شبیه آب دارد اما می تواند رابطه جنسی شما را بهبود بخشد.
هر ساقه کرفس حاوی اندرواستنون و اندرواستنول می باشد. این دو، دو ماده شیمیایی هستند که به شما در جلب کردن نظر خانم ها کمک می کند. وقتی شما یک ساقه کرفس را می جوید شما اندرواستنون و بوی اندرواستنول را درون دهانتان آزاد می کنید .سپس آنها از پشت حلق شما به سمت بینیتان به گردش در می آیند.فرمون(ماده شیمیایی بودار) تحریک های بدنتان را بالا می برد و باعث می شود تا سیگنالهای خوش بو کننده را به بدنتان بفرستد. دفعه بعد حتما کرفس را امتحان کنید.دکتر هیرش معتقد است که فرمون ها فورا تاثیر می گیرد پس باید به خانمهایی که پیرامونتان هستند توجه کنید که بی درنگ جذب شما می شوند.
آیا تا به حال کرفس را از غذایتان حذف کرده اید؟
کرفس یک غذای کم کالری، با فیبر بالا است پس می توانید هر آنچه که می خواهید از آن بخورید. پشیمان نمی شوید.
بستنی وانیلی
فایده: می توانید تا جایی که می شود از آن بخورید. بستنی دارای سطح بالایی از کلسیم و فسفر است،کلسیم و فسفر دو ماده ای هستند که انرژی ماهیچه هایتان را تامین می کند و تمایلات جنسی شما را بالا می برد.
سارا بروور مولف کتاب “محرکهای جنسی خود را افزایش دهید” معتقد است که کلسیم (۲۰۰ میلی گرم در یک کاسه) لذت جنسیتان را تقویت می کند زیرا ماهیچه هایی که کنترل کننده انزال است برای گرفتگی و انقباض به کلسیم احتیاج دارد.

فقط بستنی از نوع وانیلی آن را انتخاب کنید. یک مطالعه که بر روی درمانهای چشایی و بویایی در شیکاگو و موسسه تحقیقات علمی انجام شد نشان داد که زمانی که مردها بوی وانیل را استشمام می کنند، آنها را درحالت ریلکس قرار می دهد و باعث کاهش اضطراب و بروز احساساتشان می شود.
آجیل
مصرف سیگار، آلودگی هوا و آلودگیهای دیگر در هوا می توانند باعث تخریب اسپرم آقایان شود و دی ان ای داخل سلول هایتان را دگرگون کرده و خطر تولید مثل را افزایش دهد.برای جنگیدن با این آلاینده ها چه باید کرد؟ از آجیل استفاده کنید.

آجیل های برزیلی یک منبع غنی از سلنیوم هستند. سلنیوم ویتامینی است که به سالم نگه داشتن اسپرم ها کمک می کند و همچنین به شناور شدن آلاینده ها کمک می کند.وقتی محققان در ایالت کینگدم متوجه مشکلات باروری مردان شدند، جذب سلنیوم آنها را افزایش دادند، در نتیجه سلولهایشان به شدت بارور شدند و همچنین سلولهای بادوام تری به دست آوردند. کیت آیوب سخنگوی موسسه رژیم آمریکا می گوید: آجیل همچنین یک منبع غنی از ویتامین ای است، یک آنتی اکسیدانی که از سلولهای اسپرم در مقابل آسیب های رادیکال آزد محافظت می کند.
جگر
فایده: تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد. مقدار کمی از جگر منبع سرشاری از ویتامین آ است که برای افزایش قدرت باروری مفید می باشد.

مطالعات نشان می دهند که مردانی که روزانه به مقدار فراوانی ویتامین آ مصرف می کنند تعداد اسپرم هایشان بالاتر و روابط جنسی بهتری نسبت به کسانی که ویتامین آ مصرف نمی کنند دارند. زمانی که ویتامین آ بدن کم می شود تولید اسپرم هم به طور چشمگیری کاهش می یابد. جگر نیز یک منبع غنی از روی است.
هلو
پرتقال یک منبع عالی ویتامین ث است اما هلوی یخ زده انتخاب بهتری است. اگر شما به دنبال این هستید که کاستی های بدنتان را جبران کنید این بسیار حائز اهمیت است.یک متخصص تغذیه در فیلادلفیا می گوید: مردانی که به مقدار کافی ویتامین ث دریافت نمی کنند اسپرم هایی با کیفیت پایین تولید می کنند.
محققان دانشگاه تگزاس دریافتند که مردانی که حداقل ۲۰۰ میلیگرم ویتامین ث به صورت روزانه مصرف می کنند اسپرم های بیشتری تولید می کنند تا افرادی  که ویتامین ث کمتری مصرف می کنند.رئیس مرکز طب باروری مردان معتقد است که ویتامین ث همچنین از انبوه شدن اسپرم ها جلوگیری می کند.یک بسته تکه های هلوی یخ زده فریز شده ویتامین ث بیشتری نسبت به هلوی تازه دارد.آنها را به شیر و غلات صبحانه تان اضافه کنید.یک فنجان میوه دو برابر بیشتر از نیاز روزانه تان ویتامین ث دارد.
بلوبری
فایده: باعث نعوظ می شود.
ویاگرا را فراموش کنید.کپسولهای آبی طبیعی که برای توان جنسی مفید است ممکن است بیشترین کار را برای شما انجام دهد.
پروفسور علم تغذیه در دانشگاه مین می گوید: بلوبری یکی از بهترین غذاهای مخصوص مردان مسن دارای مشکل نعوظ است. آنها به شکل فیبرهای حلال ذخیره شده و قبل از اینکه کلسترول منقطع و شکسته شود یا جذب شده و در طول دیواره سرخ رگها ته نشین شود به وارد شدن کلسترول اضافی به دستگاه گوارش کمک می کند تا سریعتر دفع شود.
همچنین غنی از موادیست که به استراحت مجرای خونتان کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. مزایای کلسترول پایین و جریان خون چیست؟ هرچه سن مردان بالا می رود و جریان خونشان بیشتر شود نعوظ بیشتری هم خواهند داشت.
پروفسور علم تغذیه دانشگاه برای داشتن توان جنسی بالاتر و عملکرد بهتر خوردن بلوبری را به مقدار ۳ یا ۴ بار در هفته توصیه می کند.
صبحانه دارای غلات
آیا برای داشتن رابطه جنسی بی حوصله و خسته هستید؟ صبحانه تان را چک کنید و مطمئن شوید که موادی را می خورید که دارای تیامین و ریبوفلاوین باشد. هر دو این ویتامین ها به شما کمک می کند تا انرژیتان را به طور موثر به کار بگیرید بنابراین با خوردن این ویتامین ها در هنگام تماشای تلویزیون از خوابیدن امتناع می کنید.

این دو ویتامین همچنین برای سیستم عصبی بسیار اساسی و حیاتی است تا به طور مناسب عمل کند.عملکرد بهتر اعصاب به معنی تحریک و لذت بیشتر هنگام روابط جنسی است. هر چقدر سنتان بالا می رود، بدنتان برای جذب ویتامین ها که به نحوه عملکرد سیستم عصبیتان کمک می کند زمان زیادتری لازم دارد.

بنابراین لازم است که شما نیرو و انرژیتان را افزایش دهید. نان ها و غلات منبع خوبی از نیاسین هستند، نیاسین ویتامینی که برای ترشح هیستامین ضروری است و یک ماده شیمیایی است که بدنتان برای رها کردن لذت جنسی به آن نیاز دارد.
گوشت کبابی
زمانی که شما به مدت یک یا دو دهه با شخصی به سر می برید کم کم جذابیت ها کاهش می یابد.روش ساده ای که روابط جنسی را بهبود می بخشد چیست؟ گوشت کبابی و مقداری گوشت راسته گوسفند بخورید.

پروتئین موجود در گوشت سطح دوپامین و نور آدرنالین را بالا می برد. دوپامین و نور آدرنالین دو ماده شیمیایی در مغز هستند که حساسیت حین روابط جنسی را بالا می برد.استیک همچنین از روی سرشار است، روی یک ماده معدنی است که تمایلات جنسی را با کاهش تولید هورمونی به نام پرولاکتین بالا می برد و با تحریک مداخله می کند و بهتر از همه خوردن گوشت قرمز است که به بالا بردن تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) کمک میکند درحالی که تولید هورمون جنسی متصل به گلوبولین را محدود می کند. یک ماده ای که از گردش خون آلت تناسلی جلوگیری کرده و توان جنسی مردانه را کاهش می دهد.
شکلات
فایده: مصرف طولانی مدت آن شما را به یک شخص حساس تبدیل می کند. بعد از خوردن استیک عصرها را با خوردن شکلات قهوه ای سپری کنید.کاکائوی موجود در شکلات شامل متیلکسانتین است، متیلکسانتین یک ماده محرکی است که حساسیت بدن را بالا میبرد.

شکلات همچنین شامل فنیلتیلامین است، یک ماده شیمیایی که به مقدار بالایی تحریک کننده است. وارد می گوید: برای بسیاری از افراد احساس شبیه شور و هیجان داشتن هنگام تجربه اولین عشقشان است.
میل جنسی یک موهبت الهی است که مانند دیگر نعمت ها و غرایز طبیعی، همچون خواب،گرسنگی، تشنگی و … نیازمند توجه و رعایت بهداشت مربوطه جهت استفاده صحیح و نیز در صورت هر گونه مشکل و بیماری نیاز به درمان دارد.

ما به شما توصیه میکنیم که همواره در خصوص مشکلات خود با پزشک مشورت نموده و هرگز اقدام به مصرف داروهایی که مورد تائید سازمان FDA و یا استانداردهای وزات بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیست اعتماد نکنید و اگر حتی دارویی برای شما از خارج از ایران ارسال گردید حتما با پزشک خود قبل از مصرف مشورت نمایید.

امروزه بازار عرضه و فروش داروها و مواد خوراکی و همچنین کالاهایی که به بالا رفتن میل جنسی کمک میکند بسیار داغ میباشد که علی رغم تبلیغات گسترده ای که هر یک از تولید کنندگان این فرآورده ها جهت اعتبار بخشی محصول خود دارند لیکن تا به امروز تاثیر قطعی هیچ یک از آنها به تایید مراکز درمانی ذیصلاح نرسیده است در ذیل ما به معرفی چند نمونه افزاینده های میل جنسی می پردازیم.
هشت ماده غذایی که میل جنسی شما را بالا میبرد :
سیب
خوردن سیب در طول روز با از بین بردن بوی بد دهان شما باعث میشود که شریک زندگیتان بیشتر به شما نزدیک شود علاوه براین کلسترول شما را پایین می آورد.
مارچوبه
این گیاه خوشمزه سرشار از ویتامین هایی است که نقش کلیدی در ساخت هورمونها دارند.
موز
این میوه شامل آنزیمی برای تقویت میل جنسی در مردان است علاوه بر این درد مفاصل را نیز کاهش میدهد.
کرفس
این گیاه باعث آزاد شدن هورمونی در عرق و بوی بدن مردان میشود که زنان را به خود جذب میکند .
انجیر
این میوه دلپذیر به دلیل برخورداری از مقادیر بالای اسیدهای آمینه میل جنسی شما را شعله ور میکند.
سیر
بوی بد سیر را میتوانید با خوردن سیب از بین ببرید اما هرگز از خوردن آن صرف نظر نکنید چرا که سیر با افزایش جریان خون در اندامهای جنسی موجب تقویت قوای جنسی شما میشود.
صدف
حاوی روی بسیار بالا برای تولید تستوسترون در مردان است . یامز وحشی این گیاه باعث افزایش حساسیت آلت تناسلی میشود.

منبع:

کتاب ” رازهای جنسی و زناشویی
hpezeshk.us

 


ویدیو مرتبط :
‫تغذیه سالم (بخش سوم) آلودگی های محیطی و تاثیر آن در تغذیه انسان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر فشارخون بر رابطه جنسی را می دانید؟



رابطه جنسی,علائم فشار خون بالا,تاثیر فشارخون بر رابطه جنسی

تاثیر فشارخون بر رابطه جنسی را می دانید؟
بسیاری از افرادی که به فشارخون مبتلا هستند از وجود آن بی‌اطلاع‌اند. فشارخون بالا هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد ولی تاثیر زیادی بر عملکرد جنسی افراد می‌گذارد. از نظر علمی اگر فشارخون فردی بالاتر از 140 روی 90 میلی‌متر جیوه باشد مبتلا به فشارخون است. اگرچه اختلال در فعالیت جنسی اثر تهدیدکننده فوری در زندگی ندارد (مثل حمله قلبی)، ولی در درازمدت میزان رضایتمندی جنسی را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

وجود برخی علایم می‌تواند نشان‌دهنده احتمال فشارخون باشد كه عبارتند از: درد سینه، نامنظمی ضربان قلب، سردرد، خونریزی از بینی، سرگیجه، اضطراب و بی‌قراری و تنگی نفس. در مواجهه با هریک از علایم فوق، لازم است از نظر فشارخون بررسی‌های لازم انجام شود.
میزان تاثیر فشارخون بالا بر عملکرد جنسی به شدت، مدت زمان ابتلا و دارویی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد.


6 نكته مهم
در مورد رابطه فشارخون و عملکرد زناشویی در مردان 6 نکته بسیار مهم وجود دارد:
1. تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از مردان مبتلا به فشارخون بالا دارای اختلال‌های جنسی هستند که کیفیت زندگی آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، زیرا بسیاری از آقایان به دلیل شرم و حیا مشکل خود را نمی‌توانند با پزشک در میان بگذارند. معمولا مشکلات آنها یا درمان‌نشده است یا اینکه دست به دامن منابع نامعتبر مثل اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌زنند.


2. اختلال جنسی در بیماران فشارخونی ممکن است ناشی از مصرف دارو باشد و تغییر نوع دارو ممکن است مشکل بیمار را برطرف كند.
3. در درمان اختلال نعوظ، معمولا دارویی استفاده می‌شود كه باعث پایین‌آمدن فشارخون می‌شود، اگرچه این کاهش اندک است ولی در برخی بیماران به‌خصوص افراد مسن اگر مصرف این دارو همراه با داروهای ضدفشارخون باشد، ممکن است خطرآفرین باشد. با کاهش شدید فشارخون، جریان خون در مغز و قلب کاهش پیدا می‌كند و ممکن است سکته قلبی یا مغزی ایجاد شود.


4. برخی بیماران مبتلا به فشارخون جزو بیماران پرخطر به شمار می‌روند؛ بیمارانی که درمان نمی‌شوند، با وجود مصرف دارو فشارخون آنها کنترل‌‌شده نیست یا دارای فشارخون بدخیم (فشارخون بالاتر از 180 روی 120 میلی‌متر جیوه) هستند. در این گروه از بیماران برقراری رابطه زناشویی ممکن است خطرناک باشد به همین دلیل اینگونه مردان تا زمان درمان و کنترل مناسب فشارخون، باید نزدیکی را به تعویق بیندازند. خطر حوادث قلبی در این بیماران هنگام روابط زناشویی10برابر افراد عادی است.


5. بسیاری از بیماران دچار فشارخون، دارای بیماری عروق کرونری قلب یا نارسایی قلب نیز هستند و از داروهای با خاصیت نیتراتی مثل «نیتروکانتین» یا «نیتروگلیسرین» زیرزبانی استفاده می‌کنند. مصرف داروهای رایج برای درمان اختلال نعوظ مانند «سیلدنافیل» در این افراد مطلقا ممنوع است.
6. اختلال نعوظ در بیماران فشارخونی و دیابتی هشداری مبنی بر وجود احتمالی سایر اختلال‌های عروقی مثل گرفتگی عروق کرونر قلب است. امروزه توصیه می‌شود مردانی كه دچار اختلال نعوظ عروقی هستند، حتما از نظر سلامت عروق کرونر قلب نیز بررسی شوند.


عارضه جنسی فشارخون
ابتلا به فشارخون بالا با ناتوانی جنسی در ارتباط است. پدیده نعوظ در مردان، پدیده‌ای پیچیده و لازمه نعوظ طبیعی، هماهنگی سیستم هورمونی، عصبی، عروقی و روانی فرد است كه مهم‌ترین آنها سیستم عروقی است زیرا اگر میزان خون ورودی و خروجی از آلت تناسلی به مقدار طبیعی نباشد، باعث اختلال در نعوظ می‌شود. لازمه جریان خون طبیعی، داشتن عروق طبیعی است. ابتلا به 3 بیماری رابطه بسیار نزدیکی با اختلال نعوظ در مردان دارد؛ دیابت، بیماری قلبی - عروقی و فشارخون بالا.

 

آقایان مبتلا به ناتوانی جنسی در 44 درصد موارد دچار فشارخون، 79 درصد چاقی، 79 درصد LDL (چربی مضر) بالا، 23 درصد دیابت و 16 درصد سیگاری هستند. تمام موارد فوق عوامل خطرزا برای فشارخون بالا محسوب می‌شود. ابتلا به فشارخون بالا از طریق 4 مکانیسم باعث اختلال و کاهش جریان خون آلت تناسلی و در نتیجه ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ می‌شود؛ تنگی و سفتی جدار عروق، افزایش فعالیت سیستم سمپاتیک بدن که منجر به انقباض عروق می‌شود، اختلال در پوشش داخلی عروق (آندوتلیوم) و کاهش میزان آزادشدن «نیتریک اکساید» یا NO این ماده عامل اصلی باز شدن و اتساع عروق آلت تناسلی است که باعث می‌شود خون در آلت تناسلی جریان پیدا کند. هر عاملی که باعث تنگی یا سفتی جدار شریان و عدم اتساع در آن شود باعث اختلال نعوظ عروقی می‌شود.


با گذشت زمان، فشارخون بالا باعث آسیب به پوشش داخلی عروق و تنگی و سفتی آن می‌شود که در اصطلاح به آن «تصلب شرایین» می‌گویند. با توجه به میزان تنگی و سفتی عروق، میزان جریان خون آلت تناسلی کاهش می‌یابد. برای ایجاد نعوظ کامل و طبیعی به غیر از جریان خون شریانی، خون واردشده به آلت تناسلی باید در این ناحیه بماند و خارج نشود. به عبارت دیگر باید خون در این ناحیه از بدن به دام بیفتد.

 

هنگام ورود خون شریانی به آلت تناسلی، وریدها به جدار آلت تناسلی فشرده و مسدود می‌شوند و در نتیجه خون نمی‌تواند از آلت تناسلی خارج شود ولی اگر جدار ورید سفت شود، بسته نشدن آن باعث خروج خون ورودی از آلت تناسلی خواهد شد. اینگونه مردان بیمارانی هستند که پس از رسیدن به نعوظ به زودی آن را از دست می‌دهند یا به عبارت دیگر در نگه داشتن نعوظ مشکل دارند، اصطلاح علمی این بیماری اختلال نعوظ به دلیل نشت وریدی است، که یکی از بدترین انواع اختلال نعوظ است.


از دیگر مکانیسم‌هایی که باعث اختلال نعوظ در مردان فشارخونی می‌شود، تغییرات در آندوتلیوم عروق است. آندوتلیوم، لایه‌ای از سلول‌هاست که داخل عروق را مفروش می‌کند. یکی از وظایف آن ترشح ماده‌ای به نام «نیتریک اکساید» یا همان NO است که باعث اتساع عروق آلت تناسلی و منجر به نعوظ می‌شود. در بیماران مبتلا به فشارخون، ترشح «نیتریک اکساید» از آندوتلیوم عروق مختل و در حقیقت عروق به جای متسع شدن منقبض می‌شوند كه در نهایت باعث کاهش شدید جریان خون آلت تناسلی می‌شود.

 

مردانی كه حتی یکبار نرسیدن به نعوظ را تجربه می‌كنند، دچار اضطراب می‌شوند. اگر مردی متوجه شود که هنگام رابطه زناشویی ناموفق خواهد بود، از برقراری رابطه اجتناب می‌کند و این مساله باعث به هم خوردن روابط بین زن و شوهر می‌شود. با افزایش هر چه بیشتر سطح فشارخون و مدت زمان ابتلا و غفلت از درمان یا درمان نامناسب، میزان عوارض جنسی بیشتر خواهد بود.
شدت در کاهش جریان خون رسیدن به نعوظ را در مردان دچار مشکل می‌كند و در مراحل پیشرفته غیرممکن. به دلیل تنگی و سفتی عروق ناشی از فشارخون بالا، میزان جریان خون واژن کاهش پیدا می‌كند و واژن خشک می‌شود. تشدید در خشکی واژن باعث کاهش میل و برانگیختگی جنسی در خانم‌ها و ایجاد اضطراب و مشکل در روابط زن و شوهر می‌شود.


فشارخون بالا از دو طریق عملکرد جنسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اثر مستقیم ناشی از فشارخون زیاد که در بالا شرح داده شد و دیگری اثر داروهایی که در درمان فشارخون به کار می‌روند. داروهایی كه برای درمان فشارخون بالا به کار می‌روند عملکرد جنسی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، این موضوع بیشتر در مورد داروهای ضدفشارخون قدیمی صادق است.


داروهای مدر: داروهای مدر، داروهایی هستند که میزان ادرار را افزایش می‌دهند. ادرار مایعی است که از خون گرفته می‌شود و حجم خون کاهش می‌یابد با کاهش حجم خون میزان خون وارده به آلت‌تناسلی کاهش می‌یابد و نعوظ با مشکل همراه می‌شود. هرچند در موارد عادی اثر داروهای مدر مشهود نیست ولی در مردانی كه به دلیل فشارخون بالای طول‌کشیده، دارای تنگی و سفتی جدار عروق هستند ممکن است مختصری کاهش جریان خون به آلت تناسلی، مشکل‌ساز شود. داروهای مدر باعث تخلیه روی (Zinc) بدن می‌شوند. روی در تولید هورمون تستوسترون در مردان لازم است.


داروهای مهارکننده گیرنده‌های بتا در عروق: از مهم‌ترین داروهای مهارکننده پروپرانولول و آتنولول هستند. این داروها از طریق دو مکانیسم باعث اختلال نعوظ در مردان می‌شوند: اختلال در واکنش سیستم عصبی و گشاد شدن عروق آلت‌تناسلی برای وارد شدن خون در آن و ایجاد نعوظ. بیماران باید به این مساله توجه داشته باشند كه به هیچ‌وجه شخصا نباید نسبت به کاهش، قطع یا تعویض داروی ضدفشارخون اقدام كنند زیرا این اقدام بسیار خطرناک است و خطرهایی مانند خونریزی مغزی به همراه دارد. اگر مصرف داروها با عوارض همراه بود باید با پزشک معالج مشورت كنید.


داروهای فشارخونی كه عملکرد جنسی را کمتر تحت‌تاثیر قرار می‌دهند: مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل و آنالاپریل. این گروه از داروها تاثیری بر عملکرد جنسی ندارند. مهارکننده‌های کانال‌های کلسیمی مانند آملودیپین، دیلتیازم، نیکاردیپین و نیفدیپین. این گروه داروها نیز تاثیری بر عملکرد جنسی ندارند. مهارکننده‌های گیرنده‌های آنژیوتانسین 2 مثل لوزارتان و والزارتان. این گروه از داروها بهترین از نظر تاثیر بر عملکرد جنسی هستند و باعث بهبود عملکرد جنسی می‌شوند. مهارکننده‌های گیرنده‌های آلفا مانند پرازوسین، ترازوسین، دوگزازوسین و تامسولوسین. این گروه از داروها باعث بهبود عملکرد جنسی می‌شوند.


برای کمک به پزشک برای انتخاب داروی مناسب باید هرگونه دارویی که استفاده می‌کنید حتی مکمل‌ها را به اطلاع پزشک معالج برسانید چون گاهی ترکیب چند دارو با یكدیگر نیز باعث اختلال جنسی می‌شود. لازم است ثابت شود اختلال جنسی ایجادشده ناشی از مصرف داروی ضدفشارخون است. در بعضی موارد با اجازه پزشک معالج می‌توان مصرف داروی به‌خصوصی را تا یک هفته قطع کرد تا اثر آن بر عملکرد جنسی مشخص شود.

 

هنگام قطع مصرف دارو، روزانه باید چندبار فشارخون کنترل شود تا خطری بیمار را تهدید نکند. مردانی كه دچار فشارخون بالا و اختلال نعوظ هستند، باید مصرف هر نوع دارو برای درمان اختلال با اطلاع و مشورت پزشک باشد. درمان فشارخون بالا همیشه با دارو نیست در بسیاری از موارد با تغییر در سبک زندگی، فشارخون طبیعی می‌شود و بیمار نیز متحمل عوارض داروهای ضدفشارخون نخواهد بود. در این شرایط فرد باید مصرف هر نوع تنباکو (سیگار و قلیان) را متوقف کند، رژیم غذایی سالم داشته باشد، نمک مصرفی را کم كند، اضافه وزن خود را اصلاح كند، به‌طور مرتب فعالیت ورزشی داشته باشد، داروهایش را منظم بخورد.


متأسفانه 77 درصد بیماران فشارخونی داروهای خود را به‌طور منظم مصرف نمی‌کنند و عوارض خطیری مانند بروز خونریزی مغزی و سکته قلبی این بیماران را تهدید می‌کند. مصرف منظم داروهای ضدفشارخون ضروری است و هرگونه عارضه باید با پزشک معالج در میان گذاشته شود. داروهای ضدفشارخون جدید نه‌تنها اثر سوء بر عملکرد جنسی ندارند، بلکه در حقیقت عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشند مثل لوزارتان.
منبع : salamatiran.com