سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیرات مثبت تلفن های هوشمند بر مغز انسان!


استفاده از اسمارت فون می تواند ساختار مغز را سازمان دهی مجدد کند.

گجت نیوز - عرفان انبار: با پیشرفته تر شدن اسمارت فون ها و اضافه شدن ویژگی های جدیدتر به همراه عملکرد و عمر باتری بهتر، والدین روز به روز بیشتر نگران اعتیاد فرزندان خود به گوشی ها می شوند. آن ها می گویند فرزندانشان هیچ کار دیگری جز ور رفتن با اسمارت فون های خود در خانه انجام نمی دهند اما با این حال دانشمندان یک جنبه مثبت استفاده بیش از حد گوشی ها را کشف کرده اند که می تواند از نگرانی های آن ها بکاهد.

از آنجایی که هیچ چیز آنقدرها هم که به نظر می رسد نمی تواند بد باشد پس استفاده از اسمارت فون ها هم باید نکات مثبتی در خود داشته باشند، اینطور نیست؟ در ادامه به گزارش برین بلاگر به چند نمونه از مزایای استفاده زیاد از اسمارت فون ها پرداخته ایم و از شما می خواهیم تا با ما همراه شوید.

تاثیرات مثبت تلفن های هوشمند بر مغز انسان !

استفاده از اسمارت فون می تواند ساختار مغز را سازمان دهی مجدد کند

بر اساس مطالعات جدیدی که در سال جاری منتشر شده است، کاربران به اصطلاح معتاد اسمارت فون، فعالیت بسیاری در منطقه قشری مغز خود در واکنش به لمس در انگشتان شست، اشاره، و میانه نشان می دهند که البته بسیاری از کاربران برای کار با اسمارت فون هایشان از انگشتان اشاره و شست استفاده می کنند. محققان نتایج این تحقیق را با تصاویر اسکن شده مغز افراد دیگر که از گوشی های غیر هوشمند و معمولی استفاده می کنند مقایسه کرده اند.

نتایج این پژوهش مقایسه ای حاکی از این بود که انگشتان کاربران اسمارت فون نسبت به انگشتان کاربران گوشی های غیر هوشمند بسیار بیشتر به حس لامسه واکنش نشان می دهند (نمایش سراسیمگی در فعالیت منطقه قشری). همچنین دریافته شده است که انگشت شست کاربران اسمارت فونی از دیگر انگشتان دست آن ها از حساسیت بیشتری برخوردار بوده است.

شایان ذکر است که در این پژوهش هیچ نشانه ای از رابطه میان ساختار و فعالیت قشری و تعداد سالی که کاربر از اسمارت فون استفاده می کرده یافت نشده است.به نظر می رسد که اگر فرد تنها برای چند هفته شروع به استفاده از اسمارت فون ها کند مغز او دستخوش تغییراتی می شود. محققان بر این باورند که یافته های حاصل از این تحقیق نشان دهنده این است که مغز انسان این توانایی را دارد با تاثیرگیری از فعالیت های روزانه مانند استفاده از فناوری های دیجتال شخصی، ساختار و فرم خود را مجددا تغییر دهد.

کاربران اسمارت فون انعطاف‌پذیری عصبی مشابهی با پیانیست ها از خود نشان می دهند

 مطالعات فوق در حقیقت نتایج پاره ای از تحقیقات دیگر که چند سال پیش روی موزیسین ها انجام شده بود را تایید می کند. در آن تحقیق میزان حدت لمس در افراد غیر موزیسین با پیانیست های حرفه ای که سال های مدید هر روز ساعت زیادی را صرف زدن پیانو کرده بودند مورد مقایسه قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که موزیسین ها به مراتب حس لامسه قوی تری نسبت به افراد غیر موزیسین دارند. از میان موزیسین ها آن هایی که ساعات بیشتری این کار را می کردند حس لامسه قوی تری داشتند.

تاثیرات مثبت تلفن های هوشمند بر مغز انسان !

همچنین در آن تحقیق، فعالیت مشترک حسی این دو سوژه نیز مورد بررسی قرار گرفت. Tactile co-activation یا همان فعالیت مشترک حسی در واقع یک پروتکل تحریک منفعل نبض می باشد که فعالیت قشر Somatosensory یا آن بخش از مغز که به محرک حسی پاسخ می دهد را تقویت می کند. اینگونه است که برخی بدون انکه آموزش فیزیکی ببینند و یا برنامه های یادگیری بگذرانند بخوبی می توانند تفاوت بین عملکرد حسی و فضایی را درک کنند. بر اساس این تحقیق، تقویت در عملکرد به طور مستقیم با افزایش مناطق قشر Somatosensory فرعی و اصلی مغز در تطابق است. محققان دریافته اند که بین این تحقیق و تحقیقی که به تازگی میان کاربران اسمارت فون و غیر اسمارت فونی صورت گرفته شباهت بسیاری وجود دارد.

انجام مکرر کارها و حرکات انگشت می تواند مغز انسان را تحریک کند

آموزش و یادگیری از طریق توجه و تقویت محرک می تواند سازمان دهی محوطه قشری مغز را تغییر دهد که در عوض باعث بهبود عملکرد می شود. با این تفاسیر می توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که استفاده مکرر از اسمارت فون ها مغز ما را هوشمند تر می سازد؟ گرچه مطالعات اخیر نشان می دهد کاربران معتاد به اسمارت فون فعالیت های قشری مغزشان افزایش یافته است، اما هنوز همبستگی مثبت میان استفاده از اسمارت فون و باهوش تر شدن یا تقویت هوش فرد در دانشگاه تایید نشده است و برای رسیدن به پاسخی منطقی باید تحقیقات بسیار زیاد دیگری صورت گیرد.


ویدیو مرتبط :
‫تاثیرات بازی های رایانه ای بر مغز انسان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد !



 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 

 

در یك پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان‌ها ببینند.

 


به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان، با تحلیل دقیق روی فعالیت مغز می‌توانند بگویند كه فرد مورد نظرشان دقیق چه شماره‌ای را دیده است.

 


در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی كرده اند كه با شماره‌ها ارتباط دارند.

 


هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی كرده‌اند، اما تاكنون ثابت شده بود كه الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.

 


دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه كرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یك صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌كردند كه بخشی از قشر مخ این افراد در حال اسكن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.

 

 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 


دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها كم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌كند كه قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و كار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.

 


به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه كافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و كارآمد نیستند و كدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.

 


محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان كردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز كرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشكاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و تركیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم، اما امیدواریم با مطالعات بیشتر به این الگوها و عملكردها دسترسی و آگاهی پیدا كنیم.