سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تأمین انرژی کودکان با ساده ترین پیشنهاد



 

 

تأمین انرژی کودکان با ساده ترین پیشنهاد

 

 

کودکان به وعده های غذایی و میان وعده های منظم نیاز دارند تا انرژی و مواد مغذی را که برای رشد و مقابله با بیماری هاکه به آن نیازمند هستند، به دست آورند.


غذاخوردن همراه خانواده باعث تشویق آنان به روی آوردن به انواع مواد غذایی می شود.


خوردن خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند به جای وعده های اصلی باعث رژیم غذایی نامتعادل در کودکان می شود. صبحانه نقش مهم و اصلی در بالا بردن انرژی مورد نیاز روزانه کودکان چه در مهدکودک و چه در مدرسه دارند به همین علت والدین باید برای کودکان یک میان وعده غذایی شیرین بین صبحانه و ناهار و عصر در نظر بگیرند.

 


● غذاهای سالم


نیازهای تغذیه کودکان در چهار گروه مهم مواد غذایی یافت می شوند.

 


● گروه عمومی


اساس هر وعده را بر نان، سیب زمینی، برنج، ماکارونی یا برشتوک بگذارند. حتماً یک کیک کشمشی، کلوچه، شیرینی کره ای، کماج و برشتوک را در وعده غذایی کودکان بگنجانید. از تمام گونه های غلات در طول روز استفاده کنید.

 


● میوه و سبزیجات


سبزیجات و میوه باید در پنج نوبت در طول روز در اختیار کودکان قرار گیرد. برای مثال میوه یا آب میوه برای وعده صبحانه. مقداری سبزیجات و میوه همراه با ناهار برنامه ای مناسب است. حتی می توانید با تکه های کوچک میوه ها برای آنان میان وعده های مغذی و زیبا تهیه کنید اما به یاد داشته باشید این تکه های کوچک میوه اشتها برانگیز باشند.

 

● گروه شیر


از این که کودکان در طول روز سه بار شیر، پنیر یا ماست می خورند اطمینان حاصل کنید. مثلاً شیر به عنوان یک نوشیدنی همراه برشتوک صبحانه یا در فرنی. پنیر روی پیتزا یا ماکارونی یا در ساندویچ. کودکانی که وزنشان بالاست بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده کنند تا به میزان لازم کلسیم، پروتئین و ... را دریافت کنند.

 


● گوشت و ماهی و گروه جایگزین


مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، دانه های خشکبار و حبوبات دو یا سه بار در طول روز مورد نیاز کودکان است تا ویتامین و پروتئین و آهن مورد نیاز بدن کودکان تأمین شود.


غذاهایی که قند و چربی زیادی دارند انرژی بیشتر و مواد مغذی کمتری به بدن کودکان می رسانند مثل بیسکوییت، کیک، بستنی، شیرینی، شکلات و خوراکی های شور مزه مثل چیپس. این مواد به مقدار کم همراه موادغذایی مغذی باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود و میزان آن نباید به گونه ای باشد که جای وعده غذایی اصلی او را بگیرد.


هنگام تهیه غذای کودک از روغن کمتر استفاده کنید و به جای سرخ کردن غذاها آنها را بخارپز یا تنوری کنید.

 

● نوشیدنی های سالم


بهترین نوشیدنی ها برای کودکان شیر و آب است زیرا باعث فاسد شدن دندان آنها نمی شود چون آب میوه های آماده اسیدی هستند باید با آب رقیق شوند و حتماً همراه وعده های غذایی یا میان وعده ها مورد مصرف قرار گیرند.


مقدار نوشیدنی هایی که کودکان نیاز دارند بسته به وضعیت آب و هوا، مقدار تحرک کودکان و غذایی که می خورند متفاوت است. نوشیدنی را همراه هر وعده غذایی یا حداقل یکبار بین دو وعده غذایی به کودکان بدهید.


هنگام فعالیت های زیاد بدنی و تمرینات ورزشی یا زمانی که هوا گرم است کودکان باید از میزان بیشتری نوشیدنی استفاده کنند نوشیدن چای باعث کاهش میزان جذب آهن می شود به همین علت باید به عنوان نوشیدنی در میان وعده برای آنان در نظر گرفته شود.

 

 

● چربی ها و روغن ها


کودکانی که کمتر از پنج سال دارند روزانه به انرژی بیشتری نیاز دارند به همین علت به مصرف غذاهای چرب نیاز بیشتری خواهند داشت ولی پس از پنج سالگی این دسته از کودکان باید رژیم مناسب و سالم همه اعضای خانواده را دنبال کنند.

 


غذاهای شیرین


میزان مصرف شکر باید در غذای کودکان محدود شود، این کار به مراقبت از دندان های آنان کمک می کند. به یاد داشته باشید کودکان باید دو بار در روز مسواک بزنند و بطور منظم توسط دندانپزشک از سلامت دندان هایشان اطمینان پیدا کرد.

 


● غذاهای شور


به غذای کودکان نمک اضافه نکنید، سبزی های خشک یا ادویه جات می توانند به جای نمک افزوده شوند. مصرف تنقلات شور مثل چیپس را به مناسبت های خاص محدود کنید و مصرف موادغذایی شور مدت دار مانند غذاهای کنسروی را کاهش دهید. اگر می خواهید کودکتان رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرد باید هنگام خرید موادغذایی آشپزی و ... آنان را با خود همراه کرده و از فواید موادغذایی سالم با آنها صحبت کنید.

 


ویدیو مرتبط :
اَپل، در آستانه تأمین ۱۰۰ درصدی منابع از انرژی های تجدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تب کودکان را سرماخوردگی ساده تلقی نکنید



 

 

تب کودکان را سرماخوردگی ساده تلقی نکنید

 


شایعترین مشکلات اورولوژی در کودکان به سیستم ادراری کودکان ارتباط دارد که ممکن است عدم پیگیری و کنترل آن به عفونت منجر شود.

 

 

عفونت ادرای در پسر بچه ها در سال اول تولد بسیار شایع است، این درحالی است که در دختر بچه ها پس از یک سالگی رخ می دهد. عفونت ادراری در کودکان بیشتر با تب همراه است. اگر کودک پیاپی دچار تب شود و این مسئله به عفونت ادراری عودکننده تبدیل شود، حتما باید این مشکل را پیگیری کرد تا اگر کودک دارای ناهنجاری هایی در سیستم ادراری بود، بتوان هر چه سریع تر آنها را رفع نمود.

 


عفونت ممکن است به علت ختنه نشدن کودکان و یا پوشک ایجاد شود، زیرا پوشک موجب خواهد شد که میکروب در مدفوع، وارد مجاری ادراری شود و عفونت را به وجود آورد، به همین علت نیز این عفونت ها بیشتر به صورت بالا رونده مشاهده می شود.

 

باید حتما تب کودکان مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت به کلیه ها سرایت کرده و موجب ایجاد عوارض بدنی در کودک می شود و همچنین فشار خون در سنین بالا را موجب خواهد شد.

 

منبع : روزنامه کیهان