سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بی اختیاری ادرار



بی اختیاری ادرار,  درمان بی اختیاری ادرار, انواع بی اختیاری ادرار

 

بی اختیاری ادرار یکی از بیماری های شایع زنان است. این بیماری در زنان جوان و مسن هر دو رخ می دهد و عوامل زمینه ساز متفاوتی دارد.

قبل از شرح انواع بی اختیاری های ادرار باید کمی در مورد سیستم ادراری و چگونگی کنترل دفع ادرار توضیح دهیم. ادرار در کلیه ها از تصفیه خون و به صورت مداوم تولید می شود.

همان طور که همه می دانیم، هرچه مایعات بیشتری بخوریم، حجم ادرار افزایش می یابد. کلیه ها با دفع آب اضافی بدن، مواد سمی تولیدشده در بدن را دفع می کنند و هرچه مایعات بیشتری بنوشیم، ادرار رقیق تر می شود، یعنی غلظت مواد سمی در ادرار کمتر می شود.

نتیجه این که این ادرار رقیق آسیب کمتری به بافت های مثانه و مجاری انتقال دهنده ادرار می رساند.

ادرار از طریق حالب ها (دو لوله که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند) به مثانه می رسد. مثانه کیسه ای است از جنس عضله که مثل بادکنک قابلیت ارتجاعی داشته و بر اساس میزان ادرار بزرگ و کوچک می شود.

با رسیدن حجم ادرار به میزان خاصی، گیرنده های عصبی در مثانه و اطراف آن تحریک شده و اطلاعات به مغز می رسد و در شرایط مناسب دستور از مغز به مثانه و مجاری تحتانی ادراری می رسد و دفع ادرار انجام می شود.

حجم ادراری که موجب این تحولات می شود در اشخاص مختلف متفاوت است، اما به طور متوسط از حجم ۱۵۰ سی سی شروع می شود و با افزایش حجم ادرار میزان این اطلاع رسانی و احساس داشتن ادرار افزایش می یابد.

برخی افراد می توانند تا بیش از ۱۵۰۰ سی سی ادرار را تحمل کرده و دفع ادرار بی اختیار نداشته باشند. ادرار از طریق مجرای ادرار تحتانی از بدن خارج شده و دفع می شود.

همین جاست که کنترل دفع ادرار به صورت ارادی انجام می شود. عضلات موجود در کف لگن و انتهای مجرای ادرار به صورت عادی مانع از دفع ادرار می شود، اما زمانی که مغز اجازه و فرمان دفع ادرار را داد، ضمن شل شدن عضله انتهای مجرای ادرار و عضلات کف لگن، عضله مثانه منقبض شده و ادرار از مثانه به مجرای تحتانی ادرار منتقل و دفع ادرار صورت می گیرد.

حال در هر جای این مسیر اختلالی ایجاد شود، دفع ادرار به صورت خود به خود و بی اختیار صورت می گیرد یا بر عکس دفع ادرار به سختی و با درد انجام می گیرد.

 

● انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار استرسی: در این حالت فرد هنگامی که دچار سرفه، عطسه یا هر حالتی که فشار داخل شکم افزایش یابد مثل چمباتمه نشستن و زور زدن (مثل حالتی که در توالت وجود دارد) دچار بی اختیاری و دفع ادرار می شود. این حالت شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در زنان است که بخصوص در زنان جوان دیده می شود.

این مشکل بخصوص در دوران بارداری و پس از آن دیده می شود که معمولا طی سه تا شش ماه بعد بهبود پیدا می کند.

عواملی مثل چاقی، تعداد حاملگی ها و وزن جنین و البته ژنتیک و سن زن در بروز این مشکل نقش خاصی دارد.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
در مورد بی اختیاری ادرار چه می دانید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه هایی برای درمان بی اختیاری ادرار



 

 

توصیه هایی برای درمان بی اختیاری ادرار

 

در بسیاری از مواقع بی اختیاری ادرار می تواند به علت آسیب هایی ناشی از زایمان های مکرر یا زایمان های سخت ایجاد شود و در نهایت این آسیب ها منجر به بی اختیاری ادرار در بیمار شود.

در این صورت، نیاز است به جز عواملی مانند عفونت ادراری، کاهش حجم مثانه، بیماری های التهابی و آلرژیک که همگی می تواند منجر به شدت علایم بیماری شود، سایر علل نیز بررسی شود. سپس پس از اطمینان از نبود سایر علل می توان در جهت تقویت عضلات ناحیه لگن و مثانه ورزش هایی را برای بیمار توصیه کرد. انجام این ورزش ها، می تواند به افزایش قدرت عضلات ناحیه لگن و به ویژه عضلات مثانه منجر شود و در بسیاری از موارد در بهبود تخلیه ادرار و رفع علایم کمک کننده باشد. اما توجه داشته باشید که حتما بررسی سایر علل در رفع بی اختیاری ادرار ضروری است. حتی در مواقعی نیز نیاز است از روش های یوروداینامیک جهت بررسی حرکات مثانه و چگونگی هدایت عصبی مثانه قبل از شروع درمان استفاده شود تا در بهبود علایم موثر باشد.

در صورتی که بی اختیاری ادرار به دلیل ضعف عضلات یا حرکات موزون مثانه باشد، انجام ورزش های مناسب که باعث تحریک عضلات اصلی مثانه و جداره شکم می شود باعث افزایش تدریجی قدرت عضلات و حفظ قوام خواهد شد و علایم بیمار به تدریج رو به بهبودی خواهد رفت.

ورزش های لگنی، پیاده روی، شنا و فشار متقابل روی هر پا به منظور تقویت عضلات لگن و جلوگیری از بی اختیاری ادراری به زنان توصیه می شود. فراموش نکنید که از انجام ورزش های سنگین به دلیل افزایش فشار بر کف لگن خودداری کنید. برخی از حرکت های دیگر عبارتند از حرکات دراز و نشست که به سفت شدن عضلات قسمت زیر جداره شکم منجر می شود که بهتر است به طور منظم و روزانه به مدت ۱۰ دقیقه تکرار شود. همچنین انجام حرکاتی که همراه با عضلات قسمت کمری باشد، نیز باعث بهبود تخلیه ادرار و رفع بی اختیاری در بیمار می شود.

منبع:آفتاب