سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه) در بالغین



آب آوردن بیضه,هیدروسل چیست,علل هیدروسل

هیدروسل (آب آوردن بیضه) در بالغین
تجمع مایع در اطراف بیضه را که توسط یکی از پوشش های بیضه ترشح می شود، هیدروسل نامیده می شود. هیدروسل معمولا بدون درد است. اگر قوام توده سفت باشد باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.


هیدروسل عبارت از تجمع مایع در اطراف بیضه می باشد که توسط یکی از پوشش های بیضه ترشح می شود. هیدروسل در اکثر موارد یک بیماری بدون خطر بوده و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند ولی در 10 درصد موارد علت ایجاد کننده آن یک بیماری خطیر مثل سرطان بیضه است. هیدروسل معمولا یک طرفه است ولی گاهی نیز دو طرفه می باشد.

 

بیضه دارای یک پوشش بسیار نازک سروزی است که به طور مداوم یک مقدار مایع ترشح می کند تا سطح بیضه ها نرم باقی بمانند. این مایعی که ترشح می شود از طریق وریدها از بیضه خارج می گردد. حال اگر تعادل در میزان مایع ترشح شده و خارج شده از بیضه بهم بخورد، زیادی آن در اطراف بیضه تجمع پیدا کرده و سبب هیدروسل می شود. این مایع رفته رفته زیاد می شود، طوری که گاهی کیسه بیضه در افرادی که از مراجعه به پزشک خجالت می کشند، حجم بسیار بزرگی پیدا می کند.

 

در افرادی که دارای هیدروسل هستند، در لمس، قوام بیضه مثل بادکنک است. هیدروسل معمولا بدون درد است و اگر خیلی بزرگ شود در فعالیت روزانه بیمار مداخله می کند. اگر در لمس قوام توده سفت باشد باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

 آب آوردن بیضه,هیدروسل چیست,علل هیدروسل

 
علل هیدروسل کدام ها هستند:
• اکثر موارد علت خاصی نمی توان یافت.
• در 10 درصد موارد علت، عفونت بیضه، سرطان، ضربه به بیضه و یا سایر موارد است.


موضوع مهم افتراق ادم یا تجمع مایع در جدار کیسه بیضه با هیدروسل است. در بعضی بیماری ها مثل نارسایی قلب، نارسایی کلیه و نارسایی کبد؛ همچنان که مایع در سایر نقاط بدن مثل شکم جمع می شود، جدار کیسه بیضه نیز متورم شده و پر از مایع می گردد. در این بیماران علی رغم حجم بسیار بزرگ کیسه بیضه ها، نمی توان آن ها را عمل جراحی کرد؛ چون مایع در داخل پوست جمع شده است و جراحی بدون اثر است. درمان این بیماران همان درمان بیماری اصلی، مثلا نارسایی قلب می باشد.


تشخیص
در بسیاری از موارد می توان با معاینه بالینی بیماری را تشخیص داد ولی گاهی جهت تائید تشخیص و موارد مشکوک باید از پاراکلینیک استفاده کرد. بهترین اقدام پاراکلینیک، انجام سونوگرافی است. سونوگرافی از کیسه های بیضه نه تنها هیدروسل بلکه سایر موارد مثل فتق و سرطان بیضه را به راحتی می تواند تشخیص دهد.

 

در مردی که با تورم کیسه بیضه مراجعه کرده است باید تشخیص های افتراقی زیر مطرح شوند:
• عفونت بیضه
• سرطان بیضه
• فتق
• تورم جدار کیسه بیضه


درمان
تنها راه درمانی جراحی است. کشیدن آب دور بیضه توسط سرنگ نه تنها بی فایده است (چون بعد از چند روز مجددا مایع جمع می شود) بلکه خطر ایجاد عفونت و بهم زدن راه های لنفاوی بیضه را نیز به همراه دارد. دست نخورده ماندن راه های لنفاوی بیضه در درمان سرطان بیضه اهمیت خیلی زیادی دارد. هیدروسلی که جا افتاده است باید به موقع عمل جراحی شود، به تاخیر انداختن عمل جراحی سبب بزرگ تر شدن کیسه بیضه و ظاهر نامناسب پس از عمل جراحی می شود.

 

در عمل جراحی هیدروسل، فقط پوششی که سبب ترشح مایع می گردد، برداشته می شود و خود کیسه بیضه‌ دست نخورده باقی می ماند و اگر کیسه بیضه خیلی بزرگ شده باشد، پس از عمل جراحی خود را نمی تواند جمع کند و همیشه بزرگ تر از طرف مقابل باقی می ماند.


به طور خلاصه
• هیدروسل در بالغین معمولا یک بیماری خوش خیم است.
• در 10 درصد موارد یک عامل زمینه ای مثل عفونت بیضه و سرطان وجود دارد.
• اگر در لمس قوام کیسه بیضه سفت باشد (نه شبیه بادکنک) باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
• اگر هیدروسل به ناگهان ایجاد شده باشد، باید به وجود سرطان بیضه مشکوک شد.
• برخلاف هیدروسل در بچه ها، بهبودی خود به خودی در هیدروسل بالغین وجود ندارد.
• بهتر است قبل از این که اندازه هیدروسل بسیار بزرگ شده باشد، آن را عمل جراحی کرد.
• عمل جراحی هیدروسل ساده و کم عارضه می باشد.

منبع:7sib.ir


ویدیو مرتبط :
هیدروسل بیضه و درمان آن (تخلیه آب اضافی درون بیضه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب آوردن بیضه در کودکان + راههای درمان



هیدروسل در کودکان,درمان هیدروسل کودکان

هیدروسل به جمع شدن آب در اطراف بیضه‌ها می‌گویند که در نوزادان پسر شایع است

 

هیدروسل بیماری نسبتا شایعی در نوزادان پسر است که از همان ابتدای تولد بروز می‌کند. اما بسیاری از پدر و مادر‌ها از این بیماری اطلاع ندارند.

 

هیدروسل چیست؟

هیدروسل بیماری نسبتا شایعی در نوزادان پسر است که از همان ابتدای تولد بروز می‌کند. اما بسیاری از پدر و مادر‌ها از این بیماری اطلاع ندارند و تنها متخصص اطفال می‌تواند آن را در کودک تشخیص دهد.

 

هیدروسل چیست؟
« هیدروسل به جمع شدن آب در اطراف بیضه‌ها می‌گویند که در 10 تا 15 درصد نوزادان پسر شایع است. معمولا پزشکان و متخصصان با معاینه نوزادان می‌توانند این بیماری را در آنها تشخیص دهند. به این صورت که با یک چراغ‌قوه بیضه‌ها را معاینه و بررسی می‌کنند که به این روش ترانس ایلومینیشن می‌گویند.»

 

علت هیدروسل

عامل به وجود آمدن هیدروسل مادرزادی است و چون در دوره جنینی در سراسر بدن مایعات مختلف وجود دارند قسمتی از آن در بیضه‌ها جمع می‌شود که بعد از مدتی جذب بدن می‌شود. البته هیدورسل بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که به موقع به دنیا نمی‌آیند و یا 7 ماهه به دنیا می‌آیند در صورتی در نوزادانی که پس از 9 ماه و به موقع به دنیا می‌آیند این بیماری بسیار کم دیده می‌شود.»


علام بالینی هیدروسل
* تورم بدون درد بیضه که نرم بوده و کم کم زیاد می شود.


*)کودک نباید درد داشته باشد، وجود درد نشان از یک بیماری زمینه ای دیگر مثل عفونت و یا سرطان بیضه است.


* بیضه را معمولا می توان در کودکان لمس کرد، ولی اگر میزان مایع اطراف بیضه زیاد باشد، بیضه غیر قابل لمس خواهد بود.


* اگر در یک اطاق تاریک نور چراغ قوه را در کیسه بیضه بتابانیم، در صورت وجود هیدروسل از کیسه بیضه عبور می کند.

هیدروسل در کودکان,درمان هیدروسل کودکان

هیدروسل ممکن است با فتق‌های ناحیه آلت تناسلی اشتباه گرفته شود

 
* در کودکان باید هیدروسل را از سایر بیماریهای خطرناک بیضه افتراق داد، مهمترین آنها پیچش بیضه و فتق بدام افتاده است. پیچش بیضه اگر تا شش ساعت درمان نشود، سبب از بین رفتن بیضه شده و فتق بدام افتاده اگر بدرستی تشخیص داده نشده و اورژانس عمل جراحی نشود سبب سیاه شدن روده ها می شود.

هیدروسل ممکن است با فتق‌های ناحیه آلت تناسلی اشتباه گرفته شود. برای تشخیص دقیق‌تر باید سونوگرافی ناحیه بیضه‌ها انجام شود. اگر مایع دور بیضه زیاد نباشد، جای نگرانی نیست چون این آب بعد از یک‌سالگی کودک جذب بدن می‌شود. اما اگر بعد از یک‌سالگی جذب بدن نشد، باید با جراحی آن را از بیضه‌ها خارج کنند. هیدروسل تأثیری بر باروری و زایایی کودک ندارد و والدین نباید از این جهت نگران شود. تنها بیماری‌هایی مانند بیضه نزول نکرده یا بالا ماندن بیضه (UTC) باروری کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اگر به آن اهمیت داده نشود باعث عقیم شدن و نازایی کودک در آینده می‌گردد.»

بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم جنین تکامل می‌یابند و با افزایش سن، از مسیر مشخص پایین می‌آیند و داخل کیسه بیضه قرار می‌گیرند و در این محل دمای مناسب برای رشد و تولید اسپرم‌ها فراهم می‌شود. بنابر‌این اگر در دوران کودکی بیضه‌ها در جای خود قرار نگیرند، کودک دچار بیماری بیضه نزول نکرده یا بالا ماندن بیضه‌می‌شود.


درمان هیدروسل در کودکان
 بسیاری از موارد هیدروسل در کودکان بخودی خود با گذشت زمان برطرف می شوند و نیازی به جراحی ندارند.


اگر مطمئن شدیم که بیماری زمینه ای خاصی وجود ندارد و هیدروسل نیز از نوع ارتباطی نیست و رزو بروز بر اندازه آن افزوده می شود، باید کودک جراحی شود.


 بعضی ها آب کیسه بیضه را با سرنگ می کشند، آن به هیچ وجه توصیه نمی شود چون اولا بدون تاثیر است و ظرف چند روز دوباره مایع دور بیضه جمع می شود و ثانیا اگر علت سرطان بیضه بوده باشد، درمان را به مخاطره می اندازد.


بهترین درمان هیدروسل جراحی است که در آن پرده ایکه سبب ترشح مایع می شود با جراحی برداشته می شود.

اگر کودکی مبتلا به هیدروسل است و لازم است جراحی شود، باید در اولین فرصت اینکار صورت گیرد، چون با گذشت زمان مایع اطراف بیضه زیادتر شده و کیسه بیضه بزرگتر می شود و وقتی اندازه کیسه بیضه خیلی بزرگ شد، بعد از عمل جراحی خود را بخوبی نمی تواند جمع کند و برای همیشه از کیسه طبیعی طرف مقابل بزرگتر باقی می ماند.

 

 منبع:.

safarinejad.ir

ninisite.com

 

گردآوری:بخش کودکان صبح بخیر