سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بیماری‌های پاییزی آمدند



 

سرماخوردگی, سینوزیت, فصل پاییز

هرچند که بیمار شدن ربطی به روز، ماه و فصل خاصی ندارد، اما برخی بیماری‌ها در فصل‌های خاصی از سال شیوع بیشتری دارند. پاییز هم از این موضوع مستثنی نیست و این فصل زیبا هم بیماری‌های خاص خودش را دارد.

سرماخوردگی، سینوزیت، آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی از بیماری‌های شایع در فصل پاییز هستند. در همین رابطه پزشکان با اشاره به شیوع بیماری‌های ویروسی در فصل پاییز هشدار می‌دهند که این بیماری‌ها به شدت واگیردار بوده و بیشتر در میان دانش‌آموزان که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود.

علائم سرماخوردگی به دو صورت تنفسی و گوارشی بروز می‌کند و گاهی اوقات هم سیستم تنفسی و هم گوارشی را با هم درگیر می‌کند. دل‌درد، اسهال و استفراغ از علائم گوارشی و سرفه، تنگی‌نفس و تب و لرز از علائم تنفسی این بیماری ویروسی است.

جالب است بدانید این بیماری به شدت واگیردار است و از طریق هوا، آب و غذا به فرد دیگری منتقل می‌شود.

البته جای نگرانی نیست چراکه این بیماری ویروسی خطرناک نیست و با استراحت کافی در منزل و خوردن غذاهای گرم مانند انواع سوپ‌های مقوی بهبود می‌یابد. البته در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد، نیاز به معاینه پزشک و درمان دارویی است.

آنفلوآنزا نیز نوع دیگری از عفونت‌های تنفسی است که با تب و دردهای عضلانی شدید همراه است و به آن سرماخوردگی حاد عفونی هم گفته می‌شود.
آنفلوآنزا با تب و لرز شدید همراه است و از یک سرماخوردگی ساده به سرماخوردگی شدید تبدیل می‌شود. معمولا در ماه‌های آبان و آذر احتمال ابتلای فرد به آنفلوآنزا بسیار زیاد است

البته اگر فکر می‌کنید که هوای سرد باعث می‌شود بیشتر در معرض سرماخوردگی یا آنفلوآنزا قرار بگیرید، در اشتباه هستید. بر اساس تحقیقات انجام شده واقعیت این است که گرچه سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان شیوع بیشتری دارند، اما این امر بیشتر ناشی از محبوس‌شدن در فضاهای بسته است. ویروس‌ها در هوای خشک، گرم و محیط‌های بسته که هوا به خوبی در آن جریان ندارد، بیشتر پخش می‌شوند و احتمال تماس مستقیم با میکروب‌ها بیشتر است. به علاوه سیستم‌های گرماده، مخاط را که دفاع طبیعی بدن در مقابل ویروس‌هاست، خشک می‌کند.

برخی نیز به اشتباه معتقدند که موی خیس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد بعد از حمام سبب بروز سرماخوردگی می‌شود، اما واقعیت این است که هر چند چاییدن در صورتی که احساس ضعف هم می‌کنید، ممکن است مقاومت بدن شما را کم کند، اما فقط در صورتی مبتلا به این بیماری می‌شوید که با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا تماس پیدا کنید. در حقیقت اگر بیمار هستید کمی هوای تازه می‌تواند شما را سر حال بیاورد.

باور اشتباه دیگر این است که تب خفیف را باید با آسپیرین یا استامینوفن درمان کرد. تب خفیف، روش بدن برای مقابله با ویروس‌هاست. به علاوه تب خفیف به گردش پادتن‌ها در سراسر بدن کمک می‌کند.

به گفته پژوهشگران، عامل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و به این ترتیب برای برخورداری از دستگاه ایمنی قوی‌تر به ویژه در فصل زمستان، باید روزانه آنتی‌اکسیدان‌های حاوی ویتامین‌های A ، C و E مصرف شود.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، خواب کافی، کنترل استرس و انجام ورزش، بدن را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

آلرژی پاییزی
آلرژی افراد نسبت به گرده گیاهان در فصل پاییز تشدید می‌شود، اما بروز بیماری‌های آسم و آلرژی در این فصل نگران‌کننده نیست و در اکثر موارد، با اتمام فصل، کاملا بهبود پیدا می‌کنند.
آب‌ریزش و خارش بینی، عطسه و در حالت شدید، تنگی نفس از مهم‌ترین علایم بروز آلرژی در این فصل است

دکتر علیرضا ملکوتی، عضو انجمن گوش، حلق و بینی ایران در این باره می‌گوید:
«مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروی آنتی‌هیستامین هنگام آلرژی پاییزی، باعث مقاومت دارویی می‌شود.

آلرژی پاییزی اگر منحصر به ایجاد علائم در بینی و سینوس باشد، باید بیمار به متخصص گوش، گلو و بینی مراجعه کند. پزشک با علائمی که از بیمار می‌گیرد، معمولا از داروهای استنشاقی موضعی (مثل اسپری بینی) استفاده می‌کند. درمان آلرژی پاییزی به کمک داروهای استنشاقی کوتاه‌مدت است و حدود سه هفته طول می‌کشد. اگر علائم فرد مبتلا کاهش یافت، می‌تواند با توجه به توصیه پزشک استفاده از آن را قطع کند.

این‌که گفته می‌شود داروهای استنشاقی نباید به علت داشتن کورتون مصرف شوند، درست است، اما مصرف آنها در زمان کوتاه و مقطعی و البته با تجویز پزشک، عارضه‌ای در پی ندارد.

در واقع آلرژی یک بیماری روشن و خاموش است، یعنی گاهی اوقات علائم آن روشن است و گاهی اوقات خاموش، که در هنگام روشن‌شدن آن، مصرف داروهای استنشاقی و برخی آنتی‌هیستامین‌ها به مقدار محدود می‌تواند این علائم را کاهش دهد. البته توصیه می‌شود آنتی‌هیستامین‌های جدید مصرف شوند، چراکه خواب‌آلودگی آنها کمتر است و توصیه می‌شود افراد، هنگام عصر آن را مصرف کنند تا اگر خواب آلودگی هم دارد، در شب ظاهر شود.»

سرماخوردگی, سینوزیت, فصل پاییز

افسردگی پاییزی یا افسردگی فصلی
با آغاز فصل پاییز و کوتاه طول روزها و کاهش تابش نور خورشید، برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند. افراد مبتلا به این اختلال روحی تمایل پیدا می‌کنند که بیشتر بخوابند و پرخوری کنند. آن‌ها ممکن است احساس خستگی مفرط داشته باشند و از طرفی هم قادر نیستند برنامه منظم خود را انجام دهند.

در واقع کاهش نور خورشید منجر به افزایش ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این امر نیز احساس خواب‌آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد. وقتی فصل بهار می‌رسد، این علائم به تدریج از بین می‌روند. پزشکان معتقدند این اختلال، یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص و درمان دارد.

برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند که البته در زنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد که از سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود.

دکتر صادقی، روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره می‌گوید:
«بیشتر افراد مبتلا به افسردگی فصلی اذعان دارند که در نیمه دوم سال و گاهی در روزهای ابری بدخلق شده و خسته و خواب‌آلود هستند، پرخوری می‌کنند و چاق می‌شوند و توانایی فعالیت آن‌ها کم می‌شود. در حالی که در نیمه اول سال این گونه نیست و این فرآیند هر سال برای آن‌ها تکرار می‌شود.

درمان این بیماری شامل نوردرمانی و تجویز دارو برای اصلاح اختلال ترشحات مغزی است، یعنی در محیط خانه یا کار بیماران باید یک منبع نور با شدت خاص قرار بگیرد که فضای اتاق را مانند یک روز آفتابی، روشن کند. البته گاهی اوقات روان‌درمانی هم صورت می‌گیرد و اگر امکان عملی وجود داشته باشد بهتر است بیمار به مناطق گرم و آفتابی مثل جنوب کشور خودمان مهاجرت کند.»
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
درمان بیماری اوتیسم + علایم بیماری - دکتر سید حسن ضیایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 بیماری رایج پاییزی



 

سرماخوردگی, گلو درد, فصل پاییز

این روزها که به میانه فصل پاییز رسیده ایم و هوا تمایل بیشتری به شرایط زمستانه یافته است بدن ما همگام با تغییرات طبیعت، خود را با سرمای هوا و کاهش طول مدت روز تطابق می دهد.

خشکی هوا در این روزها، راه های تنفسی در بینی را خشک می کند و ویروس ها و باکتری های بیشتری را به بدن ما راه می دهد. به همین دلیل میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و احساس سردردهای مداوم، گلودرد و خستگی بدن، آب ریزش بینی و سرفه های آزاردهنده بسیاری افراد را راهی بیمارستان ها می کند.

تماس بیشتر با میکروب های بیماری زا در محیط های بسته و کاهش رطوبت هوا به عنوان دلیل عمده شایع شدن سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل مطرح است. این بیماری ها خطرناک نیستند اما مبتلایان را آزار می دهند. سیستم ایمنی بدن همزمان با تغییرات ناگهانی دمای هوا، متحمل فشار زیادی می شود و برای عادت کردن به آنها به مدت زمان نیاز دارد.

کدام بیماری ها شایع ترند؟
رطوبت و فشار هوا در کنار تغییرات ناگهانی دما، برخی از بیماری ها را بیشتر شایع می کند که به آنها می پردازیم.

آنفلوآنزا و سرماخوردگی
تضعیف سیستم ایمنی بدن دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هاست که بارش باران، وزش بادهای تند و کاهش رطوبت هوا در آن دخیلند. سرماخوردگی پاییزه به شدت سرماخوردگی زمستانه نیست اما عفونت های ویروسی و خطرات ناشی از آنها مراجعه به پزشک را واجب می کند.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی شستن صورت و بینی با آب خنک را توصیه می کنند. افزایش مصرف آب و میوه ها، پوشیدن لباس گرم و صرف زمان بیشتر برای ورزش در هوای آزاد هم به شما کمک می کند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرد جلوگیری کنید.

بیماری های آلرژیک و آسم
بیماری های تنفسی مزمن در اواخر فصل پاییز شیوع بیشتری می یابند. در این میان آسم آلرژیک و آسم خشک، افراد بیشتری را درگیر می کنند. به سختی نفس کشیدن، مشهودترین علامت آسم آلرژیک است که احتمال ابتلا به آن با تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن کاهش می یابد.

زخم های گوارشی
زخم معده و اثنی عشر با زخم پتپیکاز، از دیگر بیماری هایی هستند که در این روزها شایع می شوند. پزشکان عادات غذایی غلط، بیماری های مزمن، مصرف نوشیدنی های الکلی، استرس و فشار روحی، کشیدن سیگار، عوامل ژنتیکی وهمچنین عفونت باکتریایی توسط هلیکوباکترپیلوری را جزو دلایل عمده بروز زخم های گوارشی می دانند. تغییر اشتها، احساس درد در ناحیه معده یا شکم و استفراغ کردن علائم شایع زخم های گوارشی هستند.

در صورت ابتلا به چنین زخم هایی باید بدانیدکه بلافاصله بعد از خوردن غذا با درد ناشی از زخم معده مواجه می شوید و چند ساعت بعد از خوردن غذا یعنی وقتی گرسنه شده اید هم درد ناشی از زخم اثنی عشر بروز می کند. به همین دلیل اگر بعد از خوردن غذا به دل درد و حالت تهوع دچار شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی قلبی
نارسایی قلبی، یکی از حالت های خطرناکی است که احتمال بروز آن در این فصل برای بیماران قلبی وجود دارد. به این دلیل که بدن تلاش می کند با تغییرات فصلی همگام شود که نتیجه این تلاش افزایش عملکرد سیستم تنفسی و قلبی است. شدت یافتن این عملکرد، مشکلاتی جدی برای بیمار ایجاد می کند که برای پیشگیری از آن، بیمار باید با پزشک خویش مشورت کند وداروهای تجویزی را به طور کامل و به موقع مصرف کند.

پیاده روی روزانه و قدم زدن در هوای آزاد نیز به جلوگیری از نارسایی قلبی در این بیماران کمک می کند. روماتیسم در فصل پاییز به دلیل افزایش درد مفاصل و حساسیت به سرمای هوا، بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت شیوع بیشتری پیدا می کنند.

اگر به روماتیسم مبتلا هستید و در فصول سرد سال بیشتر احساس درد می کنید، می توانید با مصرف کلسیم و ویتامین های گروه B به بهبود تغذیه غضروف و ریشه اعصاب مفاصل کمک کنید.

استفاده از پمادهای ضد التهاب و درد، انجام طب سوزنی، حمام کردن با آب گرم و پرهیز از پیاده روی در هوای بارانی و سرد از بروز یا شدت پیدا کردن این بیماری پیشگیری می کند.
ورزش کردن در شرایط ایده آل نیز به پیشگیری از شدت یافتن بیماری کمک می کند.برای ورزش کردن بهتر است یک اتاق گرم را انتخاب کنید، لباس گرم بپوشید و ورزش های ساده ای را که به حفظ حرکت مفصل ها و کارآیی عضلات کمک می کند، انتخاب کنید.

چاقی
بدن افراد با سرد شدن هوا کم کم شروع به ذخیره کردن چربی می کند. بنابراین فصل پاییز می تواند آغازگر دوره چاقی شما باشد. البته انباشته شدن چربی در بدنتنها موجب تغییر شکل در اندام ظاهری نمی شود و ممکن است به بیماری های مختلفی مانند تصلب شرائین و فشار خون بالا نیز منجر شود.

بنابراین باید در فصل پاییز، مراقب اضافه وزن خود باشید. استراحت کافی داشته باشید و بیشتر از ماه های قبل سبزی و میوه های تازه را مصرف کنید. علاوه بر آن به فکر تقویت سیستم ایمنیبدنتان نیز باشید. استفاده از مکمل های ویتامینی مانند قرص ویتامین C و انجام منظم ورزش و پیاده روی روزانه هم سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند و هم از چاق شدن شما جلوگیری می کند.

بیماری های مردانه
علاوه بر همه این موارد که هم در مردان و هم در زنان مشترک است برخی بیماری های خاص آقایان مانند پروستات نیز در این فصل شیوع بیشتری پیدا می کند. پیشگیری از این بیماری ها تنها با مراقبت های بیشتر و انجام چکاپ های روتین میسر می شود.
منبع:7sobh.com