سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به منظورپیشگیری ازپوکی استخوان درنوجوانی



 

به منظورپیشگیری ازپوکی استخوان درنوجوانی

 

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی ورزش کنید

داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

پوکی استخوان یک بیماری سیستم اسکلتی عضلانی است گه در سنین 50 سال به بالا و زنان یائسه بیشتر بروز می‌کند.
کلسیم یک عنصر حیاتی برای جریان خون، استحکام و تراکم استخوانها است که به صورت ریز در جریان خون و به صورت بلور بر روی استخوانها ذخیره می‌شود.
با توجه به اینکه کلسیم برای فعالیت سلول‌های حیاتی قلب و سیستم عصبی ضروری و لازم است، با کاهش این عنصر در بدن ،میزان کلسیم مورد نیاز از استخوان برداشت و به مرور زمان بافت اسکلکتی با کاهش ترکم و پوکی استخوان مواجه می‌شود.
پوکی استخوان در مراحل اولیه علایم خاصی ندارد ولی با پیشرفت بیماری و در حالی که 30 تا 40 درصد تراکم استخوان از بین رفته با شکستگی ناگهانی استخوان و انجام آزمایشات اولیه مشخص می‌شود.
خانمهای بالای 50 سال و یائسه با از بین رفتن اثر هورمون‌های زنانه در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند که این امری اجتناب ناپذیر است و آقایان نیز 10 دسال دیرتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
به همین منظور پیشگیری باید در بدو تولد و از سنین پایین انجام گیرد تا در سنین بالاتر پوکی استخوان به کندی و دیرتر ظاهر شود.
انواع لبنیات، ماست، کشک، پنیر و شیر سرشار از کلسیم هستند ولی متأسفانه به مقدار کافی در سبد غذایی ایرانیها وجود ندارد.
بدن به طور روزانه به 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز داره ولی در بهترین شرایط در سبد خانواده‌های ایرانی کمتر 400 میلی گرم وجود دارد که باید با فرهنگ سازی مناسب این رقم اصلاح شود
داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد.
افراد مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطانها، نارسایی کلیه، التهابی و غدد مترشحه، مصرف کنندگان داروهای حاوی کرتون و ضد صرع، سیگاریها، افراد خیلی لاغر و افراد بی تحرک که مدت طولانی بستر هستند در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
البته افرادی که فامیل درجه یکشان مبتلا به پوکی استخوان یا سابقه شکستگی ثابت دارند باید مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علایم پوکی استخوان در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

 

منبع:alamatnews.com


ویدیو مرتبط :
خانم دکتر بهناز تازش ،خونریزی در استخوان(کبودی استخوان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههای پیشگیری ازپوکی استخوان




 

مصرف قره‌قورت، پونه خشک، پنیر و گردو در جلوگیری از پوکی استخوان موثرند

 

 

چه موادی برای پوکی استخوان خوب است؟

 

 

بیماری پوکی استخوان به عنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته شده است و شیوع آن با افزایش سن متوسط جامعه روز به روز بیشتر خواهد شد.

 


متخصص تغذیه گفت: پوکی استخوان قابل پیشگیری است.

 


با توجه به اینکه توده استخوانی از دوران جنینی شروع به افزایش کرده و در سن ۳۵ سالگی به حداکثر میزان می‌رسد، پیشگیری از پوکی استخوان باید از ابتدای تولد آغاز شود.

 


وی تغذیه حاوی مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D ، ورزش و فعالیت فیزیکی، پرهیز از استرس شدید و عادات بد سیگار کشیدن ، خودداری از مصرف زیاد نوشابه‌های حاوی کافئین و داروهای حاوی کورتن را
از مهمترین راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: علی رغم باورهای غلط این بیماری با مصرف داروهای موثر و طول درمان نسبتا طولانی قابل درمان است.

 


وی تصریح کرد: این بیماری در مواردی بدون درد بوده و تنها با کوتاه شدن قد و قوز کردن آشکار می‌شود و در صورت ایجاد شکستگی ناشی از پوکی استخوان صدمات جبران ناپذیر جسمی، روحی و اقتصادی به فرد مبتلا و خانواده او و در نتیجه به جامعه وارد می‌کند.

 


این متخصص تغذیه در پایان تاکید کرد: قره قورت، پونه خشک، پنیر، نخود خشک و گردو به ترتیب سرشار از کلسیم هستند و مصرف آنها می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان در افراد یائسه و سالم موثر باشد.