سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به زبان رنگ ها گوش دهیم



 

 

 

رنگ, زبان رنگ ها,روانشناسی رنگها, تأثیرات رنگ ها

 

 


روزهای زندگی ما، متأثر از رنگ هاست. طرح های تزیینی اتاق می توانند به روح ما طراوت ببخشند. لباس های ورزشی با رنگ های روشن، می توانند سطوح انرژی بدن را افزایش دهند. رنگ غذا و بشقاب می تواند محرك اشتها باشد. یك دسته نرگس زرد، در باغچه ی بهاری به ما شادی و شعف می بخشد و رنگ های قرمز و نارنجی درختان پاییزی،‌ممكن است موجب سرگرمی مان شوند.

 

 

 

رنگ ها دارای تأثیرات قدرتمندی هستند و بطور مستقیم در سطوح پایینی افكار هوشیار، با ما صحبت می كنند. رنگ هایی را كه برای لباس پوشیدن در سر كار، بازی كردن و برای طرح های تزیینی منزلمان انتخاب می كنیم، چیزهای زیادی را در مورد ما به دیگران می گویند. در ارتباط با رنگ های طبیعی ، رنگ هایی وجود دارد كه هر كدام از ما باید از آنها پرهیز كنیم. به همین میزان، برخی رنگ ها پیام هایی را در مورد ما ارسال می كنند كه ما نمی خواهیم این پیام ها منتشر شوند. اغلب این تأثیرات ، به دلیل اینكه ناگفتنی (غیر قابل توصیف) هستند، بسیار قدرتمندند.

 

 

زبان رنگ ها را می شنویم، اما اغلب نمی توانیم بیان شان كنیم. تأثیرات آنها را احساس می كنیم، بدون اینكه قادر باشیم آنها را توضیح دهیم. با وجود این، هنگامی كه با رنگ ها هماهنگ می شویم، یاد می گیریم كه برای ابراز خود، به بهترین نحو از آنها استفاده كنیم.

رنگ ها بر روی انرژی و حالات روحی، روانی و جسمی ما تأثیر می گذارند. تأثیرات قدرتمند ارتعاش رنگ ها، بدن را در بر می گیرد و درهایی را به سوی روح و روان می گشاید. هر كدام از ما آدم های منحصر به فردی هستیم. شما با یافتن و استفاده ی درست از رنگ ها، می توانید رشد روحی و خود كفایی تان را ارتقاء دهید و بر ترس ها و موانع ذهنی تان غلبه كرده و خلاقیت های تان را شكوفا سازید.

 

 

چگونه رنگ ها را می بینیم؟

 

 

افراد با دیدی معمولی، قادرند ناخودآگاه رنگ ها را تشخیص دهند. رنگ های موجود در نور با شبكیه یی كه در پشت چشم قرار دارد، قابل تشخیص است. زمانی كه اشعه ی نور وارد چشم می شود، قبل از رسیدن به عدسی چشم، از مایعی آبكی به نام زلالیه عبور می كند. اشعه ی نور توسط عدسی درون شبكیه، متمركز می شود و محلی را كه دو سلول ویژه به نام میل یاخته (rod) در عدسی چشم و یاخته های مخروطی در شبكیه ی چشم (cones) است، فعال می كند. میل یاخته ها دربرابر نور حساس ترند تا در برابر رنگ ها، آنها قادرند سایه های رنگ خاكستری را از هم تشخیص دهند، زیرا رنگ سفید و سیاه ، دیدن اشیاء را برای ما در نور ضعیف دشوار می كند. یاخته های مخروطی سه نوعند و هر كدام از آنها دارای رنگ دانه هایی هستند كه یكی از سه طول موج نور را جذب می كنند: 1- طول موج بلند(قرمز و نارنجی) 2- طول موج متوسط (سبز) 3- طول موج كوتاه(آبی و بنفش) وقتی كه یاخته ی مخروطی با طول موج نور كه بسیار حساس است تماس پیدا می كند، رنگ دانه ها شكافته می شوند و این فرآیند درآغاز حركتش به سوی مغز، به عصب بینایی ضربه وارد می كند. اگر بیش از یك طول موج نوری وارد چشم شود، بیش از یك نوع یاخته برانگیخته می شود. اگر شما فردی را با لباس زرد ببینید، اشعه های نور، تركیبی از میل یاخته های حساس به نور قرمز و سبز را فعال می كند و پیامی كه میل یاخته ها می فرستند، پیام توصیف شده یی است كه توسط مغز به عنوان رنگ زرد ارسال می شود.

 

 

مشاهده رنگ ها از میان پوست بدن

 

 

برخی افراد نابینا به سادگی قادرند، رنگ های مختلف تكه های كاغذ یا پارچه را با كشیدن دست یا نوك انگشتان شان بر روی آن تشخیص دهند. آنها می توانند طول موج نوری را كه از میان پوست بدنشان می گذرد، احساس كنند و بر این اساس گفته اند كه برخی از رنگ ها خنك و برخی دیگر گرم هستند. ممكن است شما هم بتوانید با تمرین، این پدیده را تجربه كنید. چند پارچه رنگی چهارگوش را بردارید و روی یك میز بیاندازید. با چشمان بسته روی گوشه های پارچه دست بكشید. به تفاوتی كه از انرژی ها دریافت می كنید، حساس شوید. روزها و شاید هفته ها ، آزمایشات را تكرار كنید. ببینید می توانید بین انواع زمینه های انرژی و رنگ های خاص ارتباط برقرار كنید؟

 

 

رنگ ها در اوقات نیاز به ما كمك می كنند

 

 

علاوه بر تمایلات ثابتی كه نسبت به یك نوع رنگ داریم، ممكن است در اوقاتی كه احساس خستگی، فشار و نیاز عاطفی می كنیم،‌ به سوی یك رنگ خاص كشیده شویم. ما برای برقراری تعادل بر روی انرژی های بدنمان ، نیازمند ارتقاء قدرت ارتعاشی رنگ های خاص هستیم. به طور خیلی ساده، همه ی ما تأثیرات پوشیدن یك لباس به رنگ قرمز، بنفش شاهانه، طلایی یا نقره یی درخشان را در یك میهمانی احساس می كنیم كه قادرند به ما جان تازه یی ببخشند،‌حتی اگر خسته و بی حال باشیم.

 

 

رنگ های متعلق به شما

 

 

هر یك از ما دارای رنگ آمیزی بخصوصی هستیم كه همان رنگ طبیعی ما است و شامل رنگ چشم، پوست و مو می شود. این رنگ ها ممكن است از خانواده، یكی از اجداد یا از طریق یك ژن بازگشتی یا غیر غالب از نسلی به نسل دیگر به ما به ارث رسیده باشد. عوامل دیگری نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. برای مثال، اگر شما در آب و هوای مدیترانه یی بزرگ شده باشید، رنگ پوستتان در آن منطقه تیره تر می شود یا به خاطر اینكه طولانی مدت در معرض نور آفتاب بوده اید، رنگ موهایتان روشن شود. همچنین بیماری ها بر روی رنگ پوست و موی تان تأثیر می گذارد. اما كشش ما به سمت رنگ هایی خاص، از روی تصمیمات آگاهانه یی است كه با رنگ پوست و موی مان در ارتباط است. ما از روی سطوح غریزی مان به سمت رنگ ها كشیده می شویم. شاید این امر به خاطر این است كه رنگ ها، نیرویی قدرتمند و غیر كلامی را در مورد شخصیت و دیدمان نسبت به زندگی ابراز می كند.

 

 

خودتان را بهتر بشناسید

 

 

اگر نسبت به یك رنگ خاص، تمایل شدیدی دارید، شما دارای صفات ویژه یی در ارتباط با آن رنگ هستید.

 

 

قرمز: بیرون گرا، هیجانی،‌ احساساتی، حساس، پرانرژی

 

نارنجی: مستقل، با اراده، خود آغاز

 

سبز: حساس، هوشیار، ‌سیاستمدار، مواظب،‌ با احتیاط

 

زرد: توانا، تیزهوش، خودانگیز، رازدار، دارای رابطه خوب با دیگران

 

آبی: خلاق، خیال پرداز، دارای احساسات عمیق، صادق

 

بنفش: دلسوز ، بصیر، دارای معیارهای بالا

 

سفید: روشنفكر،‌ كمال گرا، خوش بین، خود استوار

 

سیاه: دارای اعتماد به نفس، پر از نظر و عقیده، مستقل، پردازشگر قدرت درونی

 

 

اگر یك روز كامل در خانه كار كرده اید و می توانید محلی برای استراحت كردن انتخاب كنید،‌ ممكن است یك اتاق را بر دیگر اتاق ها به خاطر اثر متقابلی كه نوع رنگ اتاق با حس و حالتان دارد، ترجیح دهید. اگر مجبورید كه با غم از دست دادن كسی یا یك ضربه ی سخت كنار بیایید،‌ ممكن است آرامش را در رنگ سبز،‌ رنگی كه به قلب آرامش می دهد بیابید. شاید اگر در محیط روستا قدم بزنید یا یك لباس یا روسری به رنگ سبز بپوشید، شما را آرام كند. به همین ترتیب،‌ ممكن است نسبت به یك رنگ، بطور شدید عكس العمل متضادی داشته باشید. شما می توانید از یكی كردن رنگ های مكمل استفاده كنید. برای مثال، اگر در یك برهه از زمان در زندگی تان، احساس واكنش منفی نسبت به رنگ نارنجی دارید، به یك شیء آبی نگاه كنید یا لباس آبی بپوشید یا آویزی به رنگ آبی خریده و در منزلتان نصب كنید. حساسیت های تان را به واكنش های بدنتان نسبت به رنگ ها افزایش داده و غرایزتان را دنبال كنید.

 

 

رنگ های وابسته به طبیعت شما

 

 

رنگ ها ، وابسته به طبیعت شما هستند و معمولاً بر روی رنگ لباسی كه مایلید بپوشید، تأثیر عمیقی می گذارد.

 

 

- افرادی كه دارای موهای بلوند و طلایی با چشمان سبز، آبی یا خاكستری هستند، معمولاً جذب رنگ های آبی و سبز می شوند.

 

 

- افرادی كه چشمانی به رنگ قهوه یی با مو و پوستی تیره دارند، اغلب رنگ های روشن و زنده را انتخاب می كنند.

 

 

- افرادی كه موهای قرمز دارند، گروهی هستند كه رنگ آبی و سبز را ترجیح می دهند.

منبع: 7 روز زندگی


ویدیو مرتبط :
چگونه با کودکان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه رنگ پوست مان را تشخیص دهیم؟



رنگ پوست,زمینه رنگ پوست ,آرایش شیک

برای داشتن یک آرایش شیک و زیبا اولین قدم این است که زمینه رنگ پوست تان را پیدا کرده باشید.

انتخاب رنگی که به پوست بخورد همیشه کار سختی است و با توجه به تجربیات جیمی گرینبرگ ( یکی از آرایشگران معروف هنرپیشه های شناخته شده)، اغلب افراد رنگ مناسب پوست خود را انتخاب نمی کنند. برای خرید فونداسیون ، کرم پودر و کانسیلر ، باید رنگ زمینه پوست خود را انتخاب نمایید . اما اگر با رنگ پوست خود زیاد آشنا نباشید، چندان موفق نخواهید بود.

اول رنگ پوستتان را بشناسید سپس زیرسازی کنید
فونداسیون برای انواع پوستها توصیه می شود: "سرد"، "خنثی" و "گرم". البته ممکن است بعضی پوستها بینابین اینها باشند مثلا "گرم مایل به خنثی" . برای اینکه شما را بیشتر با رنگ زمینه پوستتان ( Undertone ) آشنا کنیم، ما از توصیه های خانم گرینبرگ ، که یکی از هنرمندان معروف مارک است ، استفاده می کنیم. توجه کنید که این اصول برای کلیه پوستها با هر رنگی ( از پوست خیلی روشن گرفته تا تیره) مطابقت می کند و به یاد داشته باشید که اگر خودتان نمی توانید پی به جنس پوست خود ببرید می توانید از یک متخصص زیبایی بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

افرادی که پوست سرد دارند روی پوستشان سایه های صورتی، قرمز و آبی وجود دارد
اگر پوستتان ویژگی های زیر را داراست پس جنس پوستتان سرد است:
• رگهای مچ دستتان به رنگ آبی یا بنفش است
• جواهرات نقره بیشتر از طلا به پوستتان می نشیند.
• پوست صورتتان در برابر آفتاب به رنگ آبی می زند.

رنگ پوست,زمینه رنگ پوست ,آرایش شیک

اگر پوستتان خنثی باشد، پوستتان نه صورتی/ قرمز/ آبی است و نه زرد / طلایی/ هلویی . اما چیزی بینابین این رنگها خواهد بود.
پوست شما خنثی است اگر :
• رگهای مچ دستتان آبی- سبز باشد.
• هم طلا و هم نقره به پوست شما می آید.
• پوست شما در معرض نور آفتاب به رنگ سبز بنظر برسد.

رنگ پوست,زمینه رنگ پوست ,آرایش شیک

افرادی که رنگ پوستشان گرم است، روی پوست خود سایه هایی به رنگ زرد، طلایی و یا هلویی می بینند.
رنگ پوستان گرم است اگر:‌
• رگهای مچ دستتان سبز کم رنگ و یا زیتونی باشد.
• جواهرات طلایی بیشتر از نقره ای به پوستتان بیاید.
• پوست شما در معرض نور خورشید به نظر زرد بیاید.

رنگ پوست,زمینه رنگ پوست ,آرایش شیک

3 نکته کلیدی برای زیر سازی مناسب پوست
حالا که شما از نوع جنس پوست خود مطلع شدید، می توانید آرایش کردن را شروع کنید. اگر داخل فروشگاه تستر های زیرسازی را امتحان می کنید می توانید از 3 نکته زیر در زمان تست بهره ببرید.

1 - ابتدا پوست را آماده کنید
قبل از هر کاری پوست خود را تمیز کرده و با مرطوب کننده آنرا مرطوب نمایید. لایه برداری پوست های مرده باعث می شود که رنگ واقعی پوست را ببینید. اگر پوست شما عرق کرده باشد و یا کاملا تمیز نباشد، رنگ مورد نظرتان خودش را نشان نمی دهد.

2 - شرایط نور مناسب باشد
مطمئن شوید که نور کافی برای تست کردن وجود دارد. بهتر است در یک مکان تست کرده و سپس به جاهای دیگر رفته و در نور های متفاوت تغییرات را مشاهده نمایید. یادتان نرود که لباس سفید پوشیده باشید برای اینکه لباسهای رنگی رنگ پوست را کمی تغییر می دهد و هرگز ابتدا از سایه ها استفاده نکنید. ابتدا باید پوستتان را با یک رنگ هماهنگ زیرسازی کنید و سپس چنانچه دیدید رنگ پریده هستید، می توانید مقداری رنگ برنزه را برای قرمز تر شدن پوست بکار ببرید.

3 - از رنگهای نزدیک به رنگ پوستتان بیشتر استفاده کنید
شما باید سه بخش از بدنتان را در نظر داشته باشید: صورت ، گردن و زیر گردن. البته خاطر نشان می کنیم که برای همه ممکن است یک قانون وجود نداشته باشد. طبیعی ترین رنگ پوست در ناحیه گردن وجود دارد. چون به دلیل مسائلی چون نور آفتاب رنگ پوست صورت و زیر گردن تیره تر از گردن می شود. برای جبران این مساله باید محصولی انتخاب کنید که هرچه بیشتر به رنگ طبیعی خودتان نزدیک باشد تا رنگ صورت و گردن و نقاط دیگر همگی یک دست شود.
منبع :ibanoo.ir