سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به خردسالان خود کنایه نزنید!



 

به خردسالان خود کنایه نزنید!

 

کارشناسان و روانپزشکان خطاب به والدین هشدار دادند که واژه‌های خود را هنگام صحبت کردن به دقت انتخاب کنند چوننتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کودکان خردسال در حدود سن 4 سالگی طعنه‌ها و کنایه‌ها را می‌توانند درک کنند.

 

در حالی که مطالعات پیشین نشان داده است: کودکان تا قبل از ده سالگی ممکن است مفهوم کنایه را متوجه نشوند اما این پژوهش جدید که به تازگی صورت گرفته حاکیست: در بسیاری از کودکان قبل از رسیدن به مقطع ابتدایی دانش زبان غیرلفظی به طور کافی رشد پیدا می‌کند.

 

این پژوهش هم چنین نشان می‌دهد: بسیاری از کودکان خردسال کاربران مطمئن کنایه‌ها هستند به طوری که گاهی اوقات والدین خود را واقعا شگفت‌زده و متعجب می‌کنند.

 

برای این این پژوهش، محققان وارد 39 خانواده شدند که هر کدام دو فرزند خردسال داشتند و نحوه تعامل والدین را با فرزندانشان بررسی کردند.


محققان متوجه شدند: وقتی والدین از انواع مختلف گفتارهای غیرلفظی استفاده می‌کنند، این کودکان حداقل یکی از نشانه‌های کنایه دار در این گفت و گوها را درک می‌کنند.

 


ویدیو مرتبط :
تازیانه به مادرم نزنید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوشاخه سماور را مستقیما به پریز نزنید



 

 

سماور



 

 

اولین نکته ای که در هنگام خرید وسایل برقی مثل چای ساز، کتری برقی و سماور که با آب سروکار دارند باید به آن توجه داشت، داشتن نشان استاندارد است.

 

 

اما اگر نشان استاندارد نداشت یا اینکه خریدار با جزییات استاندارد آشنا نبود، باید دقت کند جاهایی مانند دستگیره ها و دسته ها عایق باشند. هرچند برخی سماورها و کتری های غیراستاندارد وجود دارند که در ظاهر عایق کاری شده اند، اما این عایق اصولی نبوده و ممکن است مصرف کننده را با خطر برق گرفتگی مواجه کند.

 

 

مثلا ممکن است تنها قسمت روی دستگیره عایق کاری شده باشد و فرد موقعی که می خواهد دستگیره را بگیرد، دست با پیچ یا قسمت های فلزی عایق کاری نشده در زیر دستگیره تماس داشته باشد. اگر عایق به شکلی باشد که پیچ از درون آن بیرون نیاید و با دست استفاده کننده تماس نداشته باشد، یعنی آن وسیله از ایمنی کافی برخوردار است. نکته دیگر در مورد نقطه و محلی است که پایه روی سینی قرار می گیرد.

 

 

این قسمت نیز هم در سماور و هم در چای ساز و کتری برقی چون موتور برقی وجود دارد، لازم است عایق باشد تا اتصال الکتریکی بین بدنه و قسمت برقی و سینی ایجاد نشود. حتی شیر سماور که دسته دارد و فرد با تماس با دست آن را باز و بسته می کند نیز باید عایق باشد.

 

 

در شرایطی که وسیله برقی روشن باشد، مثلا سماور را روشن کرده اند تا آب جوش بیاید یا در حال جوش است یا روی ترموستات است، باید توجه کرد که دست با بدنه فلزی تماس پیدا نکند. البته دست زدن به بدنه فلزی در این حالت مشکلی پیش نمی آورد.

 

 

مشکل زمانی پیش خواهد آمد که بدنه دارای برق باشد. در این شرایط دست زدن به بدنه فلزی خطرناک خواهد بود. نکته دیگر اینکه گاهی اوقات المنت های موجود در داخل سماور یا کتری در اثر کم شدن آب یا اتمام آب کمی داغ کرده و به نظر می رسد که می خواهد بسوزد. در این گونه موارد اگر ناگهان متوجه شدید که سماور یا کتری یا چای ساز خالی و به برق متصل است، بهترین کار این است که ابتدا وسیله را از برق کشیده یا اینکه کلید برق را خاموش کنید تا برق وارد دستگاه نشود و بعد صبر کنید تا سرد شود. آب سرد یا آب گرم بلافاصله در سماور ریختن کار اشتباهی است.

 

 

ممکن است حتی المنت سماور خالی نسوخته باشد و فقط داغ کرده باشد و با ریختن آب بلافاصله بترکد و خراب شود اما اگر صبر کنید تا المنت سرد شود، به گونه ای از خرابی المنت پیشگیری می کنید. نکته ایمنی دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم اینکه محل ورود سیم برقی که وارد دستگاه برقی می شود به هیچ وجه نباید با بدنه فلزی دستگاه تماس داشته باشد.

 

 

اگر بدنه فلزی را سوراخ کرده اند تا سیم را وارد دستگاه کنند و به موتور برقی برسانند، حتما لبه این سوراخ باید با واشرهای عایق پوشانده شده باشد تا اگر روزی سیم در این نقطه دچار آسیب شد، با بدنه تماس پیدا نکند. البته در تمامی دستگاه های برقی استاندارد که با آب در تماس هستند، این موضوع خودبه خود رعایت شده اما به هر حال توصیه ما این است که مصرف کننده نیز چه قبل از خرید و چه بعد از آن حین استفاده به ویژه در وسایلی که عمری از استفاده از آن گذشته است، این مسایل را کنترل کند و همیشه دقت داشته باشد که سیم دستگاه سالم باشد.

 

 

بهترین کار این است که دوشاخه کتری، چای ساز و سماور را مستقیما به پریز برق نزنید. پریز بهتر است یک کلید روشن و خاموش داشته باشد تا وقتی خاموش است دوشاخه را به برق بزنید و بعد با کلید آن را روشن کنید. این ایمن ترین راه است اما متاسفانه در ایران بسیار کم رعایت می شود و اغلب ما مستقیما دوشاخه را به پریز دارای برق می زنیم.