سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به آسانی ثروتمند شوید



به آسانی ثروتمند شویددشدن

احتمالا شنیده اید که هر موجودی که بر روی زمین ساکن است برای او روزی خاصی وجود دارد و هر کس روزی مربوط به خودش را داردو می تواند از آن بهره ببرد. بدون شک تعیین کننده این روزی، پروردگاری است که تمامی عالم و خزینه های موجود در آن، از آن اوست. پروردگاری که قدرت برتر آفرینش است و به راستی او قادر و تواناست.

 

قناعت

آنچه مهم است اینکه بدانیم و باور داشته باشیم که تعیین میزان و چگونگی روزی افراد، به مصلحت و حکمت خداوند متعال مربوط است. بی تردید خداوند دانا و حکیم است و بنابراین هر چه برای بندگانش قرار دهد، بر اساس مصلحت آنهاست و یا ممکن است امتحانی از جانب خداوند باشد.

اگر این موضوع را باور داشته باشیم، متوجه می شویم که قسمتی از تلاش های ما نتیجه ای در افزایش روزی نخواهد داشت.

خداوند متعال از بندگانش خواسته است تا برای کسب روزی قدم بردارند اما آنچه قرار است برای افراد حاصل شود، همان چیزی است که خداوند برای آنها تعیین کرده و در بسیاری از واقع حرص زدن های بیهوده و عدم قناعت به آنچه که در دست داریم، مشکلی را حل نمی کند.

 

آنچه مهم است اینکه بدانیم قناعت از چه جایگاه وسیع و مهمی در زندگی ما برخوردار است. مسلما کسی که از روحیه قناعت برخوردار است برای کسب روزی تلاش می کند، اما به هر چیزی که خدا به عنوان روزی او قرار داده، رضایت دارد. بنابراین هیچگاه اعتراضی ندارد و حس ناکامی در درون او رخنه نمی کند. پس از زندگی اش راضی است و آرامش دارد.

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) می فرمایند: " بر اولین در بهشت نوشته شده است: هر چیزی چاره ای دارد و چاره زندگی، چهار چیز است که یکی از آنها قناعت است.1

 

ثروتمندشدن

ممکن است فردی با روزی محدودی که خدا برایش قرار داده، با قناعت روزگار را سپری کند و شخص دیگر با روزی بیشتر، با احساس حرص و نارضایتی زندگی کند که نصیب یکی آرامش و نصیب دیگری عدم آرامش و رضایت است. آنچه مشخص است اینکه حرص زدن فرد حریص، به مقدار روزی او اضافه نمی کند و نه قناعت فرد قانع موجب می شود تا روزی کمتری به او برسد. چه بسا فردی که نسبت به آنچه خدا برایش مقدر کرده، رضایت داشته باشد، با آرامش زندگی می کند و شاید به خاطر همین احساس قناعت و شکرگذاری، روزی اش افزون گردد و این نعمتی است که فرد حریص از داشتن ان محروم است.

 

زندگی برای برخی از افراد، گاهی آنچنان سخت و طاقت فرساست که برای آنها غیرقابل تحمل است اما برای برخی با همان شرایط، چندان سخت و سنگین نیست. آنچه مشخص است اینکه عدم قناعت در افراد، موجب می شود تا زندگی سخت و سنگین شود و بر عکس، داشتن روحیه قناعت، زندگی را سبک و آسان می کند

 

پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) می فرمایند: آگاه باشید که برای هر کس، روزی ای هست که به ناچار به او می رسد. پس اگر کسی به آن راضی باشد، مایه برکت او شده و نیازهایش را فرا می گیرد و کسی که به آن راضی نباشد، مایه ی برکت اونشده و نیازهایش را فرا نمی گیرد.2

 

از این رو می توان اینطور بیان کرد که نیاز انسان به قناعت، بیشتر از نیاز او به حرص و طمع است.3   و گواراترین زندگی از آن کسی است که به روزی خدا قانع و از آن راضی باشد.4 درک و فهم این موضوع بسیار راحت است و هر یک از ما با نگاهی به زندگی خود و اطرافیانمان، می توانیم نقش قناعت و حریص نبودن را در زندگی، ببینیم. مسلما هر کس که به تقدیر الهی رضایت داشته باشد، نیازی به این ندارد که برای رفع خواسته هایش، به سوی مردم برود و به این ترتیب از مردم بی نیاز است. اما کسی که حریص است با کسب هیچ چیزی در این دنیا نمی تواند خود را راضی و خشنود سازد. هیچ ثروتی به اندازه راضی بودن از روزی، احساس فقر و نیازمندی انسان را از میان نمی برد.5

 

 

به

ثروتمندشدن

زندگی برای برخی از افراد، گاهی آنچنان سخت و طاقت فرساست که برای آنها غیرقابل تحمل است اما برای برخی با همان شرایط، چندان سخت و سنگین نیست. آنچه مشخص است اینکه عدم قناعت در افراد، موجب می شود تا زندگی سخت و سنگین شود و بر عکس، داشتن روحیه قناعت، زندگی را سبک و آسان می کند. آن کس که روحیه قناعت ورزی دارد، هیچگاه به خاطر نداشتن برخی چیزها، غصه دار و اندوهگین نمی شود و ذهن و روح خود را برای به دست آوردن هر چه بیشتر، آزرده و خسته نمی کند. چرا که همواره فکر می کند که آنچه در اختیار دارد برای او کافی است.

 

در حقیقت کسی که به آنچه برای او بس است، بسنده کند، به سوی راحتی و آسایش حرکت کرده است و آنرا در دستان خود گرفته است و بنابراین برای چنین کسی، زندگی مایه ی روشنی چشم و دل است. بدون تردید چنین فردی علاوه بر اینکه مطابق امر الهی زندگی کرده، از نعمت های بی شمار دیگری هم بهره مند می شود. ممکن است فردی در این دنیا از روزی مادی، سهم کمی داشته باشد اما از روزی معنوی، بهره های بسیار داشته باشد. این چیزی است که اغلب ما به ان توجهی نداریم. اینکه به دست اوردن روزی را همواره در امور مادی خلاصه نکنیم و از خداوند بخواهیم تا  روزی معنوی، به ما ارزانی دارد.../تبیان

 

==========

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار، ج8،ص 144،ح67

2.اعلام الدین، ص342،مستدرک الوسایل،ج13،ص29

3.غررالحکم، ح8985، عیون الحکم و المواعظ ، ص174

4.غررالحکم، ح9073، عیون الحکم و المواعظ ، ص23

5.الکافی،ج2،ص140،ح11؛کتاب من لایحضر الفقیه،ج4،ص418


ویدیو مرتبط :
بیانیه سمینار شادباشید و ثروتمند شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چینی ها به شما می گویند؛ چگونه ثروتمند شوید



 

 

ثروتمند شدن,به باد رفتن ثروت

 

براساس دیدگاه حکمای چینی برقراری شادابی، شادی و سلامت در خانه و زندگی رابطه زیادی با وضعیت خانه، چینش وسایل و آراستگی آن دارد. در حقیقت آن ها بر این باورند ، در خانه ای که کدبانوی خانواده اهمیتی به نظم وانضباط چیدمان خانه، بهداشت آشپزخانه و برقراری تعادل در خانه نمی دهد نمی تواند محیطی شاد، سالم و پرنشاط را برای اعضای خانواده اش فراهم کند. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که این نکات چندان پراهمیت نیستند و رنگ و بویی خرافی دارند اما وقتی دقیق تر به آن ها توجه کنیم متوجه می شویم که در پس هر یک از این توصیه ها رابطه علت و معلولی روشنی میان آراستگی و سلامت، بهداشت اعضای خانواده نهفته است.

 

 

● در را باز نگذارید

 

چینی ها اعتقادی دارند که در آن به هدر رفتن پول اعضای خانواده به دلیل باز ماندن در حمام و دست شویی اشاره می کنند. آن ها در این مثل می گویند: «اگر در حمام یا توالت باز باشد پول اعضای خانواده هدر می رود.»در این مثل نکات جالبی نهفته است که با یکدیگر آن ها را مرور می کنیم؛ اگر در حمام یا توالت در داخل یا آپارتمان باز باشد بخشی از انرژی دستگاه های گرمایشی و سرمایشی که در فصل زمستان و تابستان برای گرم و خنک کردن فضای خانه مورد استفاده قرار می گیرند، هدر می رود زیرا فضای باز حمام و دست شویی موجب مکش هوا به سمت خود شده و به این ترتیب موجب هدر رفتن انرژی و در نهایت هدر رفتن بخشی از پس اندازهای خانواده برای پرداخت قبوض گاز و برق می شود. از سوی دیگر پزشکان بر این باورند که فضای توالت و حمام به دلیل شرایطی که دارند و رطوبتی که در آن ها وجود دارد یکی از بهترین مکان ها برای تجمع باکتری ها و آلودگی هایی است که با باز ماندن در آن ها ممکن است به فضای عمومی خانه سرایت کند. به این ترتیب سلامت اعضای خانواده نیز به خطر می افتد و بخشی از پس انداز خانواده باید صرف دوا و درمان شود.

 

● اهمیت ورودی خانه

 

ورودی خانه همان جایی است که فرد پس از گذشتن از در اصلی خانه در آنجا کفش هایش را در می آورد تا برای ورود به خانه آماده شود. براساس دیدگاه حکمای چینی اگر ورودی خانه فضایی شلوغ و بی نظم داشته باشدامکان برقراری نشاط و حفظ سلامت در آن خانه ناممکن است زیرا در صورتی که کفش ها و دمپایی اعضای خانواده در این محل هر یک در گوشه ای قرار گرفته باشد و درهم و برهم جلوی در خانه یا آپارتمان تلنبار شود این مسئله موجب می شود تا اعضای خانواده هر بار با منظره ای نامناسب و ناآرام روبه رو شوند و این به مرور زمان بر میزان نشاط و شادابی آن ها تاثیر می گذارد. ضمن آن که دیدگاه دیگری نیز در این زمینه در چین باستان وجودداشته است که تجمع کفش ها و دمپایی ها مقابل در ورودی منزل که چندبار در طول روز باز می شود ممکن است منجر به نفوذ آلودگی آن ها از طریق هوا به درون خانه و از بین رفتن سلامت خانواده شود. به همین دلیل است که چینی ها بر این باورند، «ورودی آشفته سلامت را از خانه دور می کند.»

 

● چکه کردن شیر آب ثروت تان را به باد می دهد

 

یکی دیگر از باورهای مردم چین این است که اگر شیر آب یا لوله های وابسته به آن در خانه چکه کنند، ثروت و آسایش از آن خانه دور می شود. گاهی بسیاری از ما ساده از کنار این موضوع رد می شویم و حتی ممکن است آن را یک امر خرافی بدانیم درحالی که اگر خوب به این نکته توجه کنیم چکه کردن هر قطره از آب و هدر رفتن آن در دنیایی که بسیاری از مردم در شرایط سخت و بدون امکان دسترسی به آب آشامیدنی و سالم هستند، اسرافی بزرگ و ناشکری محسوب می شود. از سوی دیگر جمع شدن این قطره های کوچک و دریا شدن آن ها در انتهای ماه منجر به پرداختن هزینه ای زیاد برای قبض آب خانه تان می شود. از این روست که در مثل های چینی مثل «چکه کردن شیر آب ثروتت را به باد می دهد» مهم و ارزشمند قلمداد می شود.

 

● روی زمین نخوابید

 

بسیاری از حکمای چینی به خانواده ها توصیه می کنند هرگز خود و فرزندان شان روی زمین نخوابند زیرا این کار موجب جذب انرژی های منفی توسط بدن می شود. این نکته حتی امروزه نیز به خانواده ها توصیه می شود که برای پیشگیری از سقوط بچه ها از روی تخت هرگز آن ها را روی زمین نخوابانند بلکه به جای آن از تخت هایی که محافظ دارند، استفاده کنند. مقصود حکمای چینی از این نکته چیست؟ امروزه مشخص شده که خوابیدن روی زمین به دلیل سرد بودن ذات خاک منجر به نفوذ سرما به بدن کودک و آمادگی بدن او برای ابتلا به بیماری های مختلف از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، بیماری های مفصلی و... می شود.

منبع:مجله زندگی ایده آل