سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین وضعیت برای خواب نوزاد



 

 

بهترین وضعیت برای خواب نوزاد

 

بهتر است کودک را عادت دهید به جهات مختلف خوابانده شود چون استخوان‌های جمجمه نرم است، به خصوص اگر نوزاد نارس باشد. اگر همیشه یک طرف بخوابد، بعد از مدتی عضلات او به همان حالت عادت کرده و حالت شل یا سفت پیدا می‌کنند. فشار روی یک نقطه سر کمی استخوان را صاف‌تر می‌کند. خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر کنند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می‌شود و می‌توانند به سر بچه شکل دهند، این‌طور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است.


بهتر است کودک را عادت دهید به جهات مختلف خوابانده شود چون استخوان‌های جمجمه نرم است، به خصوص اگر نوزاد نارس باشد. اگر همیشه یک طرف بخوابد، بعد از مدتی عضلات او به همان حالت عادت کرده و حالت شل یا سفت پیدا می‌کنند. فشار روی یک نقطه سر کمی استخوان را صاف‌تر می‌کند. خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر کنند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می‌شود و می‌توانند به سر بچه شکل دهند، این‌طور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است.


هر روز به كودكتان دوغ بدهید


کودکانی که روز خود را با نوشیدن دوغ آغاز می‌کنند با احتمال 20 درصد، کم‌تر به عفونت‌های گوناگون مانند عفونت‌های گوش یا سینوس دچار می‌شوند. نوشیدنی‌هایی مانند دوغ كه در طی چند سال گذشته علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده، می‌توانند میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی مختلف مانند آنفولانزا و اسهال را کاهش دهند. این بیماری‌ها به شدت در میان کودکان شایع هستند و ممکن است بعضی از آن‌ها را چند بار در سال دچار خود کنند.

 

نوزادان حتی در خواب هم می‌آموزند


نوزادان از روزهای اول و دوم زندگی فرایند یادگیری را آغاز می‌کنند و مغز آنها یک کار مداوم خستگی ناپذیر را نشان می‌دهد. به طوری که حتی در مدت خواب نیز به پردازش اطلاعات ادامه می‌دهند. محققان واکنش‌های 26 نوزاد تازه متولد شده (13 تا 73 ساعت اول زندگی) را در مدت خواب بررسی کردند و وجود یک فعالیت مغزی چشمگیر را حتی در این لحظات مشاهده کردند. دانشمندان برای نوزادان موسیقی پخش کردند و سپس به روی پلک‌های بسته آنها به مهربانی دست کشیدند. پس از 20 دقیقه زمانی که محققان مجددا همان ملودی را برای نوزادان پخش کردند 24 نوزاد فوراً چشمان خود را بر پایه نت‌های موسیقی روی هم فشار دادند. همچنین این نوزادان در زمان گوش دادن به لالایی هم به طور خودکار واکنش‌های مشابهی را نشان دادند. توانایی یادگیری نوزادان تنها در زمان بیداری نیست و بنابراین در اولین روزهای زندگی، واکنش مغز به عملکردهای مختلف بسیار بالا است.

 

رابطه سیگار و افسردگی نوزاد


سیگار کشیدن مادران باردار خطر ابتلای فرزندان آنها به مشکلات روانی در دوران کودکی و نوجوانی را افزایش می‌دهد. کودکانی که قبل از تولد در معرض استنشاق نیکوتین بوده‌اند، امکان ابتلا آنها به مشکلات روانی تا 32 درصد افزایش می‌یابد که این رقم در خصوص مادرانی که روزانه یک بسته کامل سیگار مصرف می‌کنند تا 44 درصد نیز مصداق پیدا می‌کند. امکان ابتلا نوزادان مادران سیگاری به بیش فعالی و افسردگی بیشتر از دیگر اختلالات روانی است.

 

راه درمان «اسهال تابستانی» كودك


چاقله بادام و گوجه سبز به عنوان نوبرانه‌های تابستان است و علاقه کودکان به مصرف این خوردنی‌ها باعث شده که ابتلای آنها به اسهال که معمولا در فصل تابستان شیوع پیدا می‌کند، از بهار آغاز شده بود. خوردن میوه‌های تابستانی منجر به دل درد، اسهال و استفراغ در کودکان می‌شود. حضور کودکان در بوستان‌ها و استفاده از آب‌های غیر آشامیدنی به عنوان یکی دیگر از دلایل ابتلا به اسهال در تابستان است و استفاده از استخرهایی که آب بهداشتی ندارند باعث شده فصل تابستان بیشتر شاهد موارد ابتلا به اسهال در کودکان باشیم. خوددرمانی مادران متناسب با آموخته‌های پزشکان برای مداوی اسهال کودکان مفید است. محلول «اوآراس» به عنوان تنها داروی مفید درمان اسهال در کودکان بوده و البته شیوع اسهال در کودکان ایرانی کاهش یافته اما ابتلا به یبوست در حال افزایش است.

 


شكر، درد تزریق را برای كودك كم می‌كند


مصرف شکر می‌تواند درد ناشی از تزریق را کاهش دهد. کودکانی که قبل از تزریق مقدار بسیار کمی شکر دریافت کرده‌اند با احتمال کم‌تری گریه می‌کنند. این ماده شیرین می‌تواند قبل از تزریق و واکسیانسیون به کودکان داده شود و با این کار می‌توان درد ناشی از تزریق را در نوزادان نیز کاهش داد. در صورتی که کودکان قبل از تزریق مقدار بسیار کمی شکر بخورند احتمال گریه کردن آن‌ها بر اثر درد تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. دادن نصف قاشق چای‌خوری شکر به کودکان برای کاهش درد ناشی از تزریق کافی است.

 

گلودرد كودك را جدی بگیرید


گلودرد پیشرونده كودكان، در صورتی كه با انسداد راه هوایی و تب همراه باشد، امكان دارد به علت نوعی باكتری به نام هموفیلوس یا همان آنفلوانزای نوع B باشد كه بسیار خطرناك است و پزشكان باید فرق آن را با خروسك، با دقت تشخیص بدهند. این باكتری یك عفونت ناگهانی و تهدیدكننده زندگی دركودكان است كه در گلو روی می‌دهد. شایع‌ترین سن ابتلا به این بیماری كه امكان دارد به مرگ هم بیانجامد یك سال و نیم تا 7 سالگی است كه با گلودرد پیشرونده سریع آغاز می‌شود. پس والدین باید گلودرد پیشرونده كودك خود را جدی بگیرند.

 

وقتی نوزاد سکسکه می‌کند نگران نشوید!


سکسکه نوزادان بیشتر از اینکه خودشان را ناراحت کند٬ پدر و مادر را نگران می‌کند. طبیعی است که هر مشکلی برای نوزاد پیش می‌آید مضطرب شوید. با این وجود سکسکه در نوزادان طبیعی است چون بدن آنها هنوز کامل نشده است. نگران نباشید و این روش‌های ساده را امتحان کنید تا سکسکه را دور کنید. وقتی نوزاد سکسکه می‌کند نگران نشوید. تا زمانی که سکسکه بند بیاید نوزاد را آرام کنید. مطمئن شوید که نوزاد شما بعد از هر بار شیر خوردن آروغ می‌زند. آروغ زدن احتمال ابتلا به سکسکه را کاهش می‌دهد. درمان سکسکه در نوزادان مانند بزرگسالان نیست. در سنین بالاتر لازم است کمی حواس آنها را پرت کنید تا سکسکه نکنند. گاهی 20 - 15 دقیقه شیر دادن یکسره به نوزاد می‌تواند سکسکه ایجاد کند.

 

منبع:madaranmag.com


ویدیو مرتبط :
سرویس خواب ام دی اف| سرویس خواب عروس|سرویس خواب نوزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی همه خواب بودند / مرگ دلخراش نوزاد 10 ماهه در جاده مرگ



اخبار حوادث - وقتی همه خواب بودند
مرگ دلخراش نوزاد 10 ماهه در جاده مرگ

نوزاد 10 ماهه ای که به دلیل بی احتیاطی والدینش در هنگام خواب ، نیمه شب از چادر بیرون رفته بود زیر چرخ های خودروهای عبوری در جاده مرگ استان خراسان شمالی جان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس اظهارات شاهدان در جاده بجنورد به جنگل گلستان به دلیل نبود استراحتگاه مناسب در مسیر جاده ، خانواده ای چادر خود را کنار جاده برپا می کنند تا شب را در آن بگذرانند.
 
هنگام خواب و در نیمه های شب ، نوزاد 10 ماهه آنان به شکل چهار دست و پا از چادر خارج می شود و به وسط جاده می آید.
 
با توجه به تاریکی جاده ، یکی از خودروهای عبوری نوزاد را زیر می گیرد و از روی آن عبور می کند و چون فردی متوجه آن حادثه نمی شود جسد نوزاد تا صبح در وسط جاده باقی می ماند و دیگر خودروهای عبوری ، بدون آن که متوجه باشند از روی جسد آن می گذرند.
 
گفتنی است جاده بجنورد به جنگل گلستان بیش از نیمی از کشته های تصادفات استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است که علاوه بر عرض کم و چهار بانده نبودن ، خواب آلودگی رانندگان نیز در بروز تصادفات خونین در این جاده بدون تاثیر نبوده است اما استراحتگاه کافی نیز در این مسیر ایجاد نشده است.
اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران