سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین ورزش‌ها برای انگشتان پا


انجام تمرین‌‌های ورزشی ساده‌ای که در این مطلب می‌خوانید، می‌تواند از تغییر شکل پا جلوگیری کند.

سلامت نیوز: دکتر عباس دقاق‌زاده،متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در هفته نامه سلامت نوشت: انگشت چکشی یکی از انواع بدشکلی انگشت پا است، به این صورت که انتهای انگشت، همان‌طور که در تصویر می‌بینید، به سمت پایین خم می‌شود. معمولا این عارضه در انگشت دوم پیدا می‌شود. انگشت چکشی می‌تواند روی دیگر انگشتان نیز اثر بگذارد. این خم شدن غیرطبیعی می‌تواند باعث فشار روی پا و بروز مشکلاتی در پوشیدن کفش و راه رفتن شود. نبود تعادل بین تاندون‌های بالا و تاندون‌های پایین انگشت، باعث به‌وجود آمدن انگشت چکشی می‌شود. این نبود تعادل باعث وارد آمدن فشار روی انگشت دوم، سوم یا چهارم پا و خمیده و چکشی شدن آنها می‌شود. تاندون از بافت‌های فیبرمانند است که عضله را به استخوان متصل می‌کند. علاوه بر بد شکلی انگشت پا، انگشت چکشی باعث به‌وجود آمدن میخچه در بالای انگشت در اثر اصطکاک ناشی از کفش می‌شود. در صورت درمان نشدن به موقع، این مشکل بدتر می‌شود و به سفت شدن انگشت بدشکل می‌انجامد. انجام تمرین‌‌های ورزشی ساده‌ای که در این مطلب می‌خوانید، می‌تواند از تغییر شکل پا جلوگیری کند.

بهترین ورزش‌ها برای انگشتان پا
ماساژ انگشتان پا

ماساژ می‌تواند یک راه موثر برای رفع گرفتگی عضلات ناشی از انگشت چکشی باشد. آرام انگشت خمیده خود را ماساژ دهید و آن را به جلو و عقب بکشید و انعطاف‌پذیری عضلات را بیشتر کنید. این ماساژ دادن را تکرار کنید تا طیف وسیعی از حرکت‌ها را بتوانید انجام دهید و انگشت خمیده تا اندازه‌ای به موقعیت طبیعی‌تر خود نزدیک‌تر شود.

حمل اشیا با انگشتان پا


برخی اشیا از قبیل تاس یا توپ‌های کوچک پلاستیکی را روی زمین بگذارید و سعی کنید با انگشتان پا، آن اشیا را از زمین بردارید. سعی کنید در کمترین زمان ممکن، آن اشیا را از زمین بردارید. با این ورزش می‌توانید مهارت پنجه را بررسی و عضلات و تاندون‌های انگشتان پایتان را تقویت کنید.

چنگ زدن به حوله یا پارچه با انگشتان پا

روی یک صندلی بنشینید و یک پارچه را روی زمین بگذارید. حالا با انگشت‌های پایتان، آن پارچه را بارها و بارها تا کنید یا چنگ بزنید و بعد رهایش کنید.

کشش عضلات ساق پا


کشش عضلات ساق پا، درمان‌کننده ناصافی انگشتان پا از جمله انگشت چکشی است:

دو کف دستانتان را روی دیوار بگذارید و به طرف جلو تکیه کنید. در حالی که قدمتان رو به جلو است، پای راست خود را خم کنید و با پاشنه پای چپ کشیده، روی زمین فشار آورید. این حالت را به مدت 10 ثانیه ادامه دهید و سپس پای خود را عوض کنید. حداقل 3 بار، این ورزش کششی را برای هر پا انجام دهید.

فشردن انگشتان پا


روی یک صندلی بنشینید. پای خود را بالا بیاورید. انگشتان را حرکت دهید و آنها را به هم بفشارید و بعد رها کنید. این ورزش را 10 تا 12 بار انجام دهید.

چرخش انگشتان پا

با پای برهنه روی زمین بایستید. تمام انگشتان پای خود را در یک زمان، از زمین بلند کنید و بالا ببرید. سپس یکی یکی آنها را به سمت پایین بیاورید. این حرکت را
10 تا 12 بار تکرار کنید.

کشش کف پا

روی زمین بنشینید. پاهای خود را کشیده و روبروی خود قرار دهید.

یک پارچه یا حوله را زیر انگشتان پای خود قرار دهید.

آرام به عقب فشار آورید و 20 تا 30 ثانیه در همان حالت نگه دارید. با کمک دست نیز می‌توانید انگشتان پا را به عقب برگردانید.

ضربه زدن با انگشت شست پا


با پای برهنه، انگشت شست پا را روی زمین بگذارید و باقی انگشتان پا به سمت بالا باشند. در این وضعیت بمانید و آرام با انگشت شست پا، به زمین ضربه بزنید. این ضربه زدن را 10 تا 12 بار تکرار کنید و سپس انگشت شست را به سمت بالا و انگشتان دیگر را به سمت پایین بیاورید.


ویدیو مرتبط :
حرکت فوق العاده (راه رفتن روی انگشتان پا )!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش‌های مناسب برای درمان ورم پا



 

 

 

ورزش‌های مناسب برای درمان ورم پا


آیا وقتی برای مدتی روی مبل یا پشت میز کارتان می‌نشینید، احساس می‌کنید پاهایتان سنگین شده و ورم کرده است ممکن است آن را چندان جدی نگیرید اما در نهایت این مشکل شما را مجبور می‌کند با پزشک مشورت کنید.

پزشکان مختلف ممکن است نظرات مختلفی در این خصوص داشته باشند و در رابطه با سمنودم یا لیپودم یا حتی نارسایی عروق لمفتیک با شما صحبت کنند. با این حال آنچه خانم‌ها را آزار می‌دهد، در واقع حبس آب است که در نهایت ورم پا ایجاد می‌کند. بدن ما از 60 درصد آب تشکیل شده است و این آب قسمتی از فواصل داخل سلولی و خارج سلولی را فرا گرفته است. به عبارتی خانمی که 55 کیلوگرم وزن دارد در بدن‌اش 30 لیتر آب جمع شده که 8 تا 10 لیتر آن خارج سلولی و متحرک است. وقتی که عروق بیش از اندازه آب را به سمت خود بکشند، این امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم می‌شود. یکی از نشانه‌های ابتلا به ورم باقی‌ماندن جای فرورفتگی با فشار دادن انگشت روی موضع یا بزرگ شدن پا در روزهای گرم یا ساعات پایانی روز است.
ورم ناراحتی خیلی حادی نیست اما می‌تواند هراز چندگاهی مشکل‌ساز شود. دلیل آن هر چه باشد در نهایت درمان مشخص است. یا باید از جوراب‌های مخصوص کمک گرفت یا به کمک درمان‌های دارویی یا کینزیتراپی آب را خشکاند. در این میان نوع تغذیه و فعالیت بدنی هم اهمیت ویژه‌ای دارد.
جالب است بدانید راه رفتن با پای برهنه روی شن‌های خشک ساحل، ماساژ دادن و کشیدن آرام ماهیچه‌های داخلی، ریختن آب خنک و پوشیدن جوراب‌های کشی فشرده در صورتی که کارتان ایستاده است، می‌تواند سبب کاهش میزان ورم شود، در حالی که زندگی در نواحی خیلی گرم، استفاده از سیستم‌های گرمایشی از کف، پوشیدن کفش‌های تنگ یا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخی داروها مانند استروژن، کورتیکویید و... می‌تواند این مشکل را شدیدتر کند.

 

ورزش‌های مناسب برای درمان ورم پا

 

5 ورزش مناسب برای ورم پا :

هر روز این تمرین‌ها را باید مرتب و پشت هم انجام دهید
1- روی یک صندلی بنشینید و یک توپ تنیس را زیر کف پا گذاشته و بدون آنکه به آن فشار بیاورید آن را حرکت دهید و بچرخانید. این حرکت را برای هر پا به مدت یک دقیقه در روز انجام دهید.


2- سرپا جلوی یک پنجره یا هوای آزاد بایستید و در حالی که به دوردست نگاه می‌کنید، دست‌ها را به عقب برده تا قفسه سینه باز شود و برای یک دقیقه نفس عمیق بکشید.


3- سرپا بایستید. یک پا را لبه پله قرار دهید، به طوری که فقط پنجه روی پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گیرد. پای دیگر را پشت پایی که روی پله است قفل کنید و خود را تا جای ممکن بالا بکشید. بعد به حالت طبیعی اول برگشته و این بار پاشنه را که زیر آن چیزی نیست پایین‌تر از بلندی پله بیاورید. این کار را روی هر پا 20 مرتبه تکرار کنید.


4- سرپا بایستید. دست ها را از هم باز کنید. یکی از زانوها را تا جایی که می‌توانید بالا آورده و به سینه نزدیک کنید و یک دقیقه در این حالت بمانید. برای پای دیگر هم همین کار را تکرار کنید.


5- روی زمین بنشینید. پاها را بکشید. دست‌ها را دو طرف خود روی زمین بگذارید. بعد به مدت یک دقیقه سرپنجه‌ها را تا جای ممکن به سمت خود بکشید. این تمرین را برای یک دقیقه در روز انجام دهید.