سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین سن یادگیری زبان دوم



 

 

بهترین سن یادگیری زبان دوم


كودكان از 6 ماهگی به تدریج زبان مادری خود را یاد می‌گیرند و با هر كلمه جدیدی كه به زبان می‌آورند، مادر و پدرشان را ذوق‌زده می‌كنند. وقتی به سن 3 یا 4 سالگی می‌رسند، بعضی والدین نام آنها را در مهدكودك‌های دو زبانه می‌نویسند تا فرزندشان از همان كودكی با یك زبان دیگر، مثلا انگلیسی یا فرانسوی آشنا شود و با پا گذاشتن به سن و سال مدرسه، بعضی‌ها فرزندشان را در كلاس‌های آموزش زبان ثبت نام می‌كنند تا همان هدف را تامین كنند.

 

خلاصه اینكه یادگیری زبان دوم برای بسیاری از خانواده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما چه سنی برای این كار بهتر است؟ كودكان از چه زمانی باید به فراگیری زبان دوم بپردازند؟

 

سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی


هرچه كودك زودتر با زبان دوم آشنا شود، شانس بیشتری برای دستیابی به مهارت‌های كسب زبان دوم خواهد داشت. بررسی‌ها نشان داده است اگر كودك در سن زبان‌آموزی یعنی قبل از 7 تا 8 سالگی زبان دوم را بیاموزد، مهارت بهتری در تكلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت. هرچه سن بالاتر رود، یعنی از حدود 10 سالگی به بعد توانمندی فرد در صحبت كردن به زبان دوم مانند اهالی آن زبان كاهش می‌یابد. باید اشاره كرد كه نه تنها كودك می‌تواند همزمان علاوه بر زبان مادری زبان دوم را فراگیرد، بلكه می‌تواند زبان‌های دیگری را نیز به ‌طور جداگانه بیاموزد. در این زمینه ذكر این نكته نیز ضروری است كه این مطلب در مورد همه كودكان صدق نمی‌كند. كودكانی كه دچار تاخیر در زبان و گفتار هستند، درصورت مواجه شدن با زبان دیگری علاوه بر زبان مادری در كسب مهارت گفتار و زبان دچار مشكلات بیشتری می‌شوند و این مسئله به تشدید تاخیر در تكلم كودك كمك می‌كند.


درصورتی كه شرایط كسب زبان دوم مهیا باشد، كودك می‌تواند همزمان با زبان مادری خود زبان‌های دیگر را فرا گیرد، یعنی از ابتدای تولد تا سن 7 تا 8 سالگی بهترین زمان آموزش زبان دوم است.


آموزش زبان دوم در همه سنین می‌تواند اتفاق بیافتد اما همان‌طور كه گفتیم، بهترین زمان قبل از 7 تا 8 سالگی است و بعد از این سنین معمولا آموزش زبان دوم نیازمند زمان بیشتری است و همچنین فرد موفقیت كمتری در كسب لهجه اهالی آن زبان كسب خواهد كرد.


این مهدكودك‌های دو زبانه


مشكلی كه این مهدكودك‌ها دارند، این است كه به‌ طور كلی بدون آنكه غربالگری صحیحی داشته باشند، همه كودكان را واجد شرایط كسب زبان دوم می‌دانند و شروع به آموزش زبان دوم می‌كنند كه این نكته مشكلاتی در درك زبان در مورد كودكانی كه تاخیر در گفتار و زبان دارند، ایجاد می‌كند و حتی یادگیری زبان مادری را نیز با مشكل مواجه می‌كند. بهترین روش آن است كه ابتدا كودكان توسط آسیب‌شناس گفتار و زبان مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت نبود مشكل زبانی به آموزش زبان دوم بپردازند.


فواید آموزش زبان دوم


آموزش زبان‌های دوم و سوم علاوه بر آنكه به فرد در ارتباط بهتر كمك می‌كند، به موفقیت فرد در برنامه‌های مدرسه و مهارت‌های حل مسئله نیز كمك می‌كند. این افراد درك عمیق‌تری از فرهنگ خود و همچنین فرهنگ زبانی كه در آن مسلط شده‌اند، دارند. همچنین این افراد در رقابت‌های شغلی برای كسب مشاغل بهتر و ارتباط‌های بین‌المللی موفق‌تر هستند.

 

مهارت‌های لازم برای یادگیری زبان دوم


كودك باید تا حدی از بهره ‌هوشی لازم برخوردار باشد و همچنین بررسی‌های لازم در مورد وی صورت گرفته باشد تا در صورتی كه كودك به تاخیر در رشد گفتار و زبان دچار است، ابتدا به او كمك شود تا پایه‌های زبان و گفتار درمانی در ذهن وی تقویت شود و سپس به آموزش زبان دیگر بپردازد.


بهترین راه برای آموزش زبان مادری در یك جامعه بیگانه، صحبت كردن در خانه به زبان مادری است. والدین باید در خانه به زبان خودشان صحبت كنند و اجازه بدهند كودك زبان دوم را از طریق تلویزیون، مدرسه و ارتباط با همسالان كشور بیگانه بیاموزد.

 


ویدیو مرتبط :
رابطه سن و یادگیری زبان (استیو کافمن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش سن یادگیری زبان های خارجی در ایران


یک مدرس و پژوهشگر با اشاره به کاهش سن یادگیری زبان های خارجی در ایران گفت: آموزش زبان در ایران به طور رسمی از 12 سالگی و به طور غیررسمی از 5 سالگی شروع می شود.

ایرنا: یک مدرس و پژوهشگر با اشاره به کاهش سن یادگیری زبان های خارجی در ایران گفت: آموزش زبان در ایران به طور رسمی از 12 سالگی و به طور غیررسمی از 5 سالگی شروع می شود. 

شهین واعظی در نشست تخصصی «نیازهای آموزش زبان های خارجی نگرش زبان آموزان و والدین» اظهار کرد: در خارج از کشور آموزش زبان از مقطع پیش دبستانی آغاز می شود و ایران هم جز کشورهای پیشرو در زمینه زبان آموزی است. 
 
وی دو زبانگی را به عنوان نیاز کودکان امروز معرفی کرد و افزود: از خانواده ها می خواهیم کودکان را به فراگیری زبان های خارجی تشویق کنند، چرا امروزه دانستن یک زبان خارجی نیازی است که نمی توان آن را انکار کرد و یادگیری آن می تواند افق های جدیدی در برابر آینده کودکان بگشاید. 
 
وی با اشاره به اینکه یادگیری زبان های بین المللی باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و سنت های نقاط دیگر می شود، ادامه داد: قابلیت تحرک در سطح جهانی برای تحصیل و کار و زندگی از فواید دیگر فراگیری زبان های خارجی علاوه بر زبان مادری است. 
 
واعظی در پاسخ به سوالی که معیارهای زبان دوم کودک چگونه باید انتخاب شوند، گفت: شرایط اقتصادی، سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه مردم را به سوی زبان مورد نظر هدایت می کند و با درک از شرایط حاکم بر جامعه زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیولی در صدر لیست قرار دارد. 
 
براساس گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی خاطرنشان کرد: خانواده های ایرانی برای یادگیری زبان، کودک خود را تحت فشار نگذارند و با توجه به استعداد کودکان آن ها را راهنمایی کنند. 
 
هفته ملی کودک از روز 15 مهر در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری آغاز شده و تا 21 مهر ادامه می یابد.