سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین رژیم های لاغری 2015


از میان رژیم های DASH ، TLC و مایو کدام را برای کاهش وزن انتخاب می کنید.


مجله سیب سبز: این روزها شبكه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیونی پر است از محصولات غیر رسمی یا دستورالعمل‌های مختلف برای لاغری؛ قرص‌ها و كپسول‌های تایید نشده‌ای كه عوارض‌شان برای بدن آنقدر زیاد است كه نباید بی‌گدار به آب بزنید و بدن‌تان را از بین ببرید. همیشه این نكته را باید بدانید كه این نوع رژیم‌ها و محصولات در آخرین رتبه و آخرین راهكار‌های لاغری در كل دنیا هستند.

در اینجا رژیم‌هایی را به شما پیشنهاد می‌كنیم كه پورتال خبری آمریكا در گزارش جهانی از رتبه‌بندی سالانه بهترین رژیم‌های غذایی منتشر كرد. این رژیم‌ها توسط دانشمندان، پزشكان متخصص و گروه بی‌شماری كه در این زمینه تحقیقات لازم را انجام داده‌اند برای كم كردن وزن تست شده و مورد تایید قرار گرفته و هیچ ارتباطی با رژیم‌های ریسكی یا رژیم‌هایی كه به صورت ناآگاه و بدون تجویز پزشك گرفته شده ندارد. پس با ما همراه باشید تا بتوانید وزن دلخواه‌تان را به‌راحتی كم كنید و بدنی سالم داشته باشید.

بهتــرین رژیم های لاغــری 2015

 رژیم غذایی DASH

سبزیجات و ادویه‌جات را جایگزین نمك كنید

این رژیم در پنج رژیمی كه در اینجا به شما پیشنهاد می‌شود رتبه نخست را دارد و همچنین در بین این رژیم‌ها پیشروست. این رژیم در قدم اول برای سلامتی افرادی است كه مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی هستند. این رژیم غذایی بر پایه مواد غذایی سالم و طبیعی طراحی شده و همچنین از چربی، گوشت قرمز، شكر و نمك اضافی و مضر برای بدن كاملا دوری می‌كند. در حقیقت با کمک رژیم DASH مردم تشویق می‌‌شوند برچسب‌های تمام محصولاتی كه از سوپرماركت‌ها خریداری می‌كنند را با دقت بخوانند و بعد محصول را بخرند و غذای خود را درست كنند.

مهم‌ترین نكته این است كه متخصصان توصیه می‌كنند  نمك را كنار گذاشته و به جای آن از مواد سالمی مانند سبزیجات تازه یا خشك در غذا استفاده كنند اما نه به این منظور كه مزه غذا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. سعی كنید از گیاهان تازه، كاری و همچنین ادویه‌های پنج گانه چینی استفاده كنید.  فراموش كنید كه می‌توانید از نمكدان در درست كردن غذا یا بعد از آن استفاده كنید. هنگام پخت سبزیجات به میزان بسیار كمی‌ می‌توانید از آن استفاده كنید تا تاثیری روی رژیم غذایی شما نداشته باشد.

رژیم غذایی TLC

ماهی و مرغ را جایگزین گوشت قرمز كنید

اگر چه هدف اصلی این رژیم فقط كم كردن وزن نیست اما این رژیم غذایی تاثیری مستقیم روی سلامت بدن دارد. با توجه به اهمیت سلامت قلب و مهم بودن این موضوع در جهان، انجمن سلامت قلب در آمریكا برای سلامت افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی یا كسانی كه در معرض ابتلا به این بیماری هستند در حال توسعه و تحقیقات بیشتر در این زمینه است. 

كلید موفقیت این رژیم در این است كه  از مصرف گوشت گاو،پنیرها و غذاهای سرخ‌شده كه ظاهری دل فریب دارند، كلسترول مضر در خون را افزایش می‌دهند و دارای چربی‌های اشباع نشده هستند،  اجتناب كنید تا سالم بمانید. این كار باعث می‌شود درصد خطر و ابتلا به بیماری‌ها و همچنین حملات قلبی كاهش پیدا كند.  ساده‌ترین راه برای كم كردن وزن دلخواه در كنار سلامتی با جایگزین كردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز امكان‌پذیر است. راه‌حلی آسان و در عین حال سالم که نه تنها به سلامت قلب‌تان کمک می‌کند بلكه كالری چشمگیری نیز كم می‌كنید.

رژیم كلینیك مایو

كالری را كم كنید

این رژیم به ما می‌آموزد كه چگونه غذا‌ها و پروتئین‌های سالم را انتخاب كرده و یك برنامه غذایی خوب برای خودمان درست كنیم. برای حفظ وزن یا نخوردن زیاد غذا این رژیم روشی جدید را به شما ارائه می‌كند. برخلاف برنامه‌های دیگر در رژیم غذایی این برنامه شما را مجبور نمی‌كند كالری غذا را بشمارید؛ بلكه بر یك سری تاثیرات مثبت و با دیدگاهی متفاوت تمركز می‌كند.  در اینجا بعضی از دستورالعمل عمل‌ها مطرح می‌شود:

مثلا به جای دیدن تلویزیون و گذراندن ساعت‌ها برای دیدن فیلم می‌توان ورزش كرد؛ همچنین تركیب كردن كار و تفریح در كنار یكدیگر و لذت بردن از هر دو هم بر روحیه شما تاثیر مثبتی می‌گذارد و هم روی وزن شما. بین عادت‌های تغذیه و سبك زندگی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، معمولا عادت‌های تغذیه در زندگی به سبك زندگی شما نیز بستگی دارد.  به‌عنوان مثال پس از یك روز سخت كاری و ساعت‌ها ماندن در ترافیك‌های شهری، می‌توان وقتی به خانه می‌رسید پس از كمی استراحت برای یك پیاده‌روی ساده و پر از آرامش وقت بگذارید؛ با این كار خستگی روزمره از تن‌تان بیرون می‌رود و انرژی تازه‌ای به بدن خود می‌دهید و البته از بی‌تحركی فرار می‌كنید.

 رژیم كربوهیدرات

عملیات پخش كردن

مشتاقانه با كربوهیدرات‌ها خداحافظی نكنید فقط لازم است برای آنها جایگزین مناسبی پیدا كنید. كربوهیدرات‌ها اصولا در بدن به صورت چربی تجمع می‌یابند؛ بنابراین در زمان انتخاب غذا باید به نوع كربوهیدرات‌های آن توجه كنید. این خانواده غذایی همیشه نوعی ایده‌آل در وعده‌های غذایی ما محسوب می‌شوند؛ موادی مانند نان، غلات، ماكارونی، برنج و... . گاهی آنقدر گرسنه هستید كه فقط می‌خواهید گرسنگی خودتان را برطرف كنید، پس كمی نان یا برنج این كار را برای شما می‌كند؛ بنابراین با این كار شما فقط گرسنگی خودتان را برای مدتی كوتاه فرو می‌نشانید. 

این رژیم در ابتدا برای بیماران دیابتی طراحی شد كه بتوانند قند خون‌شان را بهتر كنترل كنند ولی بعدها مشخص شد بیماران با رعایت این رژیم، وزن هم كم می‌كنند و به این ترتیب، این رژیم به عموم مردم گسترش یافت. تمركز این رژیم بر كربوهیدرات دریافتی افراد است. مواد غذایی مانند نان سفید، شیرینی‌ها و كیك‌ها می‌توانند منجر به افزایش سریع قند خون شوند. دراین رژیم براساس شاخص قندی از كربوهیدرات‌هایی استفاده می‌كنید كه به علت داشتن فیبر، تغییرات ناگهانی در قند خون شما ایجاد نخواهند كرد. به علاوه به علت وجود فیبر، دیرتر احساس گرسنگی می‌كنید و در كل، طی روز احساس بهتری خواهید داشت. این رژیم علاوه بر دیابتی‌ها برای بیماران قلبی ـ عروقی نیز مفید است ولی سرعت كاهش وزن آن در مقایسه با رژیم‌های كم‌چربی كندتر است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

سنتی بخورید، چاق نشوید

این رژیم متكی بر محصولات سنتی در منطقه مدیترانه است به همین منظور اسم این رژیم را مدیترانه‌ای گذاشته‌اند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای یك رژیم غذایی جدید است كه از نوع تغذیه سنتی مردم یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراكش الهام گرفته است. اساس این رژیم بر مصرف نسبتا بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات كامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی به خصوص ماست، پنیر و نیز مصرف بسیار كم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

موادی مانند روغن زیتون، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات، غلات كامل و ماهی خطر ابتلا به سكته قلبی و بیماری‌های دیگر قلبی را كاهش می‌دهد. رژیم مدیترانه‌ای دارای چربی اشباع كمی است (كمتر از 7 تا 8 درصد كل انرژی). در حالی‌كه چربی 25 تا 35 درصد كل انرژی را در این رژیم تشكیل می‌دهد؛ یعنی بیشتر چربی این رژیم را چربی‌های غیر اشباع تشكیل می‌دهند.

فواید رژیم مدیترانه‌ای

مطالعات فراوان نشان داده ، رعایت رژیم مدیترانه‌ای باعث افزایش طول عمر، كاهش بیماری‌های قلبی –عروقی، كاهش سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با تغذیه می‌شود.


ویدیو مرتبط :
‫رژیم لاغری کاشا / لاغری بدون کاهش ویتامین‌های مورد نیاز بدن ( رژیم لاغری به سبک روسی)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقدمه ای بر رژیم های لاغری



 

 

مقدمه ای بر رژیم لاغری

 

 

یکی از مطالب بحث انگیز تغذیه، رژیم های لاغری است . شما افراد بسیاری را می شناسید که چاق هستند، حتی شاید خود شما احساس می کنید اضافه وزن دارید. حدود 30 درصد از مردم دچار اضافه وزن هستند.

 

 

این وزن بیشتر از حد نرمال چگونه حاصل شده است؟

 

مطمئنا جواب می دهید با خوردن زیاد. نکته ای که وجود دارد این است که گاهی ، افراد با زیاده روی در یک نوع ماده غذایی، مثل خوردن بیش از اندازه چربی، دچار اضافه وزن می شوند و گاهی کلا بیش از نیازشان غذا مصرف می کنند و یا به عبارتی کالری اضافه دریافت می کنند.

 

در هر صورت ما باید بدانیم که از مواد غذایی مختلف به چه میزان مصرف کنیم تا هم نیاز انرژی بدنمان تامین شود و هم املاح و ویتامین های ضروری آن را بدست آوریم.

 

بسیاری از رژیم های لاغری که اکنون در دسترس است و موجب کاهش وزن سریع می شود فاقد پایه و اساس علمی است.

 

رژیم های لاغری ارزشمند است که فرد نیم تا یک کیلو در هفته کاهش وزن داشته باشد، بدین ترتیب به هیچ یک از ارگان های بدن لطمه ای وارد نمی شود.