سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بلوغ و نشانه های آن در نوجوانان



 

 

بلوغ و نشانه های آن در نوجوانان

 

تغییرات بلوغ در دختران معمولا در سن بین 9 تا 13 سالگی آغاز می گردد. در حالی که شروع این تغییرات در پسران اندکی دیرتر بین 10 تا 14 سالگی است.

 

بلوغ دوره گذار از کودکی به بزرگسالی است. دوره ای است که در آن تغییرات جنسی ثانویه اتفاق می افتد و رشد عضلانی کامل می گردد. علاوه بر این تغییرات عمیقی در ظرفیت های شناختی فرد، خودپنداره وی و رابطه او با خانواده، هم سالان و جامعه به وجود می آید. تغییرات بلوغ در دختران معمولا در سن بین 9 تا 13 سالگی آغاز می گردد. در حالی که شروع این تغییرات در پسران اندکی دیرتر بین 10 تا 14 سالگی است. سن دقیق بلوغ به عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، تغذیه و جنسیت فرد بستگی دارد. در حین بلوغ غده تیروئید هورمون هایی ترشح می کند که این هورمون ها منجر به بروز خصوصیات جنسی ثانویه و همین طور تغییرات جسمانی در نوجوان می گردند.

 

بلوغ در دختران

 

اولین علامت شروع بلوغ در دختران رشد پستان هاست. اولین دوره قاعدگی معمولا دو سال بعد از آن اتفاق می افتد. معمولا قبل از اولین دوره قاعدگی دختران تغییرات جسمی زیر را تجربه می کنند:

 

  • افزایش قد

  • بزرگ شدن باسن

  • ترشحات واژن

  • رشد موهای زاید

 

دوره قاعدگی هر یک ماه یک بار اتفاق می افتد. در اویل ممکن است نامنظم باشد. یک دختر نوجوان ممکن است دو ماه پی در پی قاعدگی نداشته باشد یا دو دوره قاعدگی را در یک ماه تجربه نماید. با گذشت زمان قاعدگی منظم می شود. توجه به زمان شروع قاعدگی و مدتی که طول می کشد می تواند در پیش بینی تاریخ دوره بعدی راهنمای فرد باشد.

 

بلوغ در پسران

 

اولین علامت بلوغ در پسران رشد بیضه هاست. بعد از آن پسرها معمولا تغییرات زیر را تجربه می کنند:

 

  • افزایش قد

  • رشد مو در صورت و بدن

  • عریض شدن شانه ها

  • رشد اندام تناسلی

  • انزال شبانه

  • کلفت شدن صدا


شروع بلوغ تا بزرگسالی را دوره نوجوانی می نامند که عموما دوره سنی 13 تا 16 سالگی را شامل می شود. این دوره زمانی است که در آن کودک به پختگی روان شناختی می رسد. نوجوان در این سن نه تنها با تغییرات جسمانی مواجه می گردد بلکه در این زمان کودک آماده ورود به دنیای بزرگسالی می گردد و تغییرات هیجانی، روان شناختی و اجتماعی را مرتبط با آن تجربه می کند.

منبع:seemorgh.com



ویدیو مرتبط :
بلوغ جسمی نوجوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلوغ و نشانه هاى آن



«بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه انسان در آن سن، آمادگى انجام كار مورد نظر را دارد. البتّه «بلوغ» در همه مسايل يكسان نيست; زيرا آمادگى براى هر كارى در سنّ و سال خاصّى حاصل مى شود.

بنابراين، سنّ بلوغ در مسائل شرعى، با سنّ بلوغ در مسائل اجتماعى، سياسى يكسان نيست، همانگونه كه بلوغ جنسى با بلوغ اقتصادى (رسيدن به سنى كه توانايى انجام امور اقتصادى و مالى را بطور مستقل داشته باشد) تفاوت دارد.

بلوغ

نتيجه اين كه هر چيزى «بلوغ» خاصّ خود را دارد، و ما نمى توانيم براى همه چيز فقط يك سنّ بلوغ تعيين كنيم.

مسأله 1ـ يكى از نشانه هاى بلوغ در دختران كامل شدن 9 سال قمرى و وارد شدن در سن 10 سالگى است. هر سال شمسى 11 روز بيشتر از سال قمرى است. بنابراين با محاسبه اين تفاوت و در نظر گرفتن سال كبيسه، زمان بلوغ در دختران به سال شمسى حدوداً 8 سال و 8 ماه و 23 روز مى باشد.

مسأله 2ـ دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تكاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولى براى هر روز بايد فقيرى را سير كنند. و در مورد ازدواج احتياج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد كافى اقتصادى نيز لازم است.

مسأله 3ـ ديدن خون حيض براى دختران، از نشانه هاى بلوغ شمرده مى شود.

مسأله 4ـ رشد جسمانى، مانند افزايش طول قد، بزرگ شدن پستانها، باسن ها و مانند آن، علامت بلوغ (دختران) محسوب نمى شود.

مسأله 5ـ رشد فكرى و جسمى دختران سريعتر از رشد پسران صورت مى گيرد به همين سبب سنّ بلوغِ دختران پايين تر از پسران است.

مسأله 6ـ دخترى كه شك دارد كه به سنّ بلوغ رسيده يا نه، واجب نيست تحقيق كند، ولى اگر امكان تحقيق دارد، تحقيق كند.

مسأله 7ـ آنچه قبل از نُه سالگى ديده مى شود عادت ماهانه محسوب نمى شود، هرچند داراى همان صفات بوده باشد، بنابراين نشانه بلوغ نيست.