سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بلوغ نوجوانان را در معرض سوء تغذیه قرار می‌دهد


تغییرات عمده‌ای که در کردار و رفتار نوجوانان در دوران بلوغ به علت گرایش به استقلال رای و تصمیم‌گیری در قبال تمام رخدادهای زندگی اشان ایجاد می‌گردد، آنها را گاهی به سوق یافتن به تغییراتی در خواب و خوراکشان وا می‌دارد که در اغلب موارد تحولات ایجاد شده، به علت عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی این دوران آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می‌دهد.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه «دختران تا 6 سال بعد از تجربه اولین سیکل قاعدگی می‌توانند افزایش قد داشته باشند»، گفت:« متاسفانه تغییرات عمده‌ای که در کردار و رفتار نوجوانان در دوران بلوغ به علت گرایش به استقلال رای و تصمیم‌گیری در قبال تمام رخدادهای زندگی اشان ایجاد می‌گردد، آنها را گاهی به سوق یافتن به تغییراتی در خواب و خوراکشان وا می‌دارد که در اغلب موارد تحولات ایجاد شده، به علت عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی این دوران آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می‌دهد.»

دکتر سید ضیاء الدین مظهری در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:« دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین و بحرانی ترین دوره های رشد انسان به شمار می رود و عوامل مختلفی اعم از تغییرات فیزیکی و شخصیتی بر وضعیت تغذیه‌ای نوجوان تاثیر می‌گذارد.»



وی افزود:« بارزترین تغییری که در این دوران دیده می شود جهش رشد بدن است به طوری که یک فرد درحدود 20 درصد از قد و 50 درصد از وزن دوران بزرگسالی خود را در این دوره به دست می‌آورد که این دوره رشد در حدود 5 تا 7 سال به طول می‌انجامد ولی بیشترین رشد در فاصله زمانی 18 تا 24 ماه اول رخ می‌دهد و به طور معمول در مقایسه با پسران، که فرایند بلوغ در آنها در سنین 16-14 رخ می‌دهد، تقدم شروع این دوره در دختران در فاصله سنی 13-9 دیده می‌شود.نکته مهم در رابطه با دختران نوجوان این است که نباید تصور شود بعد از اولین تجربه سیکل قاعدگی روند افزایش قد متوقف می‌شود، بلکه 4 تا 6 سال بعد از پریود می‌توانند افزایش قد داشته باشند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد:« می‌توان گفت که عواملی مانند چاقی کودکان و یا تحت تاثیر تحریکات محیطی و مسائل دیداری و شنیداری قرار گرفتن، می تواند بلوغ زودرس در نوجوانان را به دنبال داشته باشد ضمن اینکه فرایند بلوغ که در این دورن اتفاق می‌افتد، تغییرات زیادی در ترکیب بدن نوجوان ایجاد می شود به طوری که مقدار 19 درصد چربی ذخیره شده احتمالی که در قبل و آغاز این دوران در بدن دختر خانم‌ها وجود داشته، به تدریج به میزان آن افزوده شده و مقدار آن در بزرگسالی بالغ بر 30-25 درصد می‌گردد.این در حالی است که در مردان بر میزان چربی بدن در این دوران چندان افزوده نمی‌شود و در عوض بافت ماهیچه ای در آنها افزایش چشمگیری می‌یابد و میزان آن به دو برابر آنچه که در زنان دیده می شود می‌رسد.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:«در این دوران تغییرات دیگری نیز در نوجوان دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به تغییر در شیوه زندگی و میل شدید به استقلال رای و تصمیم‌گیری، تغییر عادات غذایی ومیل به نوگرایی را نام برد، افزایش میزان نیاز انرژی – پروتئین و سایر مواد مغذی  در این دوران چشمگیرتر است و متاسفانه تغییرات عمده‌ای که در کردار و رفتار نوجوانان به علت گرایش به استقلال رای و تصمیم‌گیری در قبال تمام رخدادهای زندگی اشان ایجاد می‌گردد، آنها را گاهی به سوق یافتن به تغییراتی در خواب و خوراکشان وا می‌دارد که در اغلب موارد تحولات ایجاد شده، به علت عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی این دوران آنها را در معرض سوء تغذیه قرار داده و با اقدامات ناآگاهانه خودشان، این آخرین فرصت دست‌یابی به حداکثر میزان رشد جسمی و گسترش فکر و اندیشه را از دست داده و یا دچار تزلزل می نمایند.»

وی تاکید کرد:«عدم دست یابی و تامین نیازهای افزوده شده به برخی از مواد مغذی کلیدی در نوجوانان واماندگی های رشدی را موجب و اثرات حاصل از این رخداد غیرقابل برگشت و برای تمام عمر ماندگار خواهد شد.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:«نوجوانان اغلب سعی در انجام کارهایی دارند که سریع‌تر بر وضعیت ظاهری آنها تاثیر گذار بوده و آنها را به ایده آلشان نزدیکتر نماید و همواره به دنبال راه‌هایی هستند که هر چه زودتر به نتیجه برسند که این مسئله باعث می‌شود تغییرات زیادی در عادات غذایی آنها ایجاد شود و با توجه به اینکه نوجوانان در مرحله حساسی از رشد فیزیکی قرار دارند، این تغییر الگو برای آنان بسیار مخاطره انگیز خواهد بود.علاوه بر این، تمایل نوجوانان به داشتن استقلال بیشتر اغلب باعث می‌شود که آنها از الگوهای غذایی خانواده پیروی نکنند که این مسئله نیز به نوبه خود می‌تواند آنها را به لحاظ تغذیه‌ای با مشکل مواجه ساخته و زمینه ساز بروز کمبودهای غذایی و انواع سوء تغذیه های پنهان و آشکار در آنها باشد.»

دکتر مظهری تاکید کرد:«با توجه به مطالبی که بدان اشاره شد، واضح است که پیروی از یک رژیم غذایی متناسب با این تغییرات بسیار مهم بوده و تاثیر فراوانی در سلامتی و کارآمدی دوران بزرگسالی نوجوان امروز خواهد داشت.»

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران خاطرنشان کرد:«با توجه به اینکه تفاوت هایی در تقدم و تاخر زمانی بلوغ و میزان رشد در این سنین مابین دختران و پسران وجود دارد، میزان نیاز به انرژی در آنها نیز متفاوت خواهد بود، علاوه بر این میزان فعالیت فیزیکی نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در میزان انرژی مورد نیاز در این سنین است از این رو رژیم غذایی در این دوران باید به گونه ای باشد که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای جهش رشد، انرژی مورد نیاز برای فعالیتهای فیزیکی را نیز تامین کند.
به عنوان مثال دختر نوجوانی که سن او بین 14-11 سال است و 46 کیلو وزن داشته و قد وی به 157 سانتی متر می رسد روزانه به 2200 کیلوکالری انرژی نیاز دارد و پسر نوجوانی که سن و قد وی در همین حد است و 45 کیلو وزن دارد روزانه به 2500 کیلو کالری انرژی نیاز دارد و باید گفت عدم تامین انرژی متناسب با رشد و فعالیت فیزیکی، بیش از هر چیز بر رشد مناسب نوجوان تاثیر خواهد گذاشت.»

وی گفت:«در طی دوران نوجوانی میزن نیاز به پروتئین نیز به مانند انرژی، تابعی از الگوی رشدی نوجوان است و با توجه به اینکه بدن نوجوان در حال ساختن بافتهای مختلف و توسعه آنها است، تامین پروتئین کافی برای دستیابی به حداکثر رشد جسمی بسیار ضروری است.توصیه می‌شود که 20-15 درصد کل انرژی از منابع پروتئینی تامین شود، البته لازم به ذکر است که عواملی مانند جنس، سن و وضعیت تغذیه‌ای در تعیین میزان نیاز به پروتئین تاثیرگذار است، بدین ترتیب دریافت 75-45 گرم پروتئین بسته به شرایط یاد شده در این دوران ضروری است.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد:«تامین پروتئین باید به گونه‌ای باشد که اولا پروتئین و یا ترکیب پروتئینی از ارزش بیولوژیکی بالایی برخوردار باشد و از سویی دیگر انرژی مورد نیاز بدن نیز به طور کامل تامین شود زیرا در غیر اینصورت منابع پروتئینی به صورت انرژی مورد نیاز بدن به مصرف می‌رسد که این باعث خواهد شد که پروتئین مورد نیاز برای سنتز بافت‌های جدید و رشد فرد به طور کامل تامین نشود.»

وی خاطر نشان کرد:« نوجوانان خصوصا آن دسته که فعالیتهای ورزشی انجام می‌دهند و به مصرف بیش از اندازه پروتئین مبادرت می‌ورزند باید توجه داشته باشند گرچه دریافت ناکافی پروتئین مورد نیاز می تواند منجر به کاهش مقدار سرعت رشد شود، اما از سویی دیگر زیاده روی در مصرف پروتئین اختلالات متابولیکی ایجاد می کند و دفع کلسیم بدن و میزان نیاز به آب را افزایش می دهد و علاوه بر آن به ارگان‌های حساس بدن مثل کبد و کلیه ها نیز آسیب می‌رساند.»

منبع : Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
بلوغ و تغذیه در دختران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کدام کودکان در معرض سوء‌تغذیه قرار دارند؟


اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد. اما به احتمال خیلی زیاد جای نگرانی نیست مگراینکه دکترتان به شما بگوید که رشد فرزندتان به نسبت سنش طبیعی نیست.

وب سایت کیدز پرشیا: اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد. اما به احتمال خیلی زیاد جای نگرانی نیست مگراینکه دکترتان به شما بگوید که رشد فرزندتان ببه نسبت سنش طبیعی نیست. به مرور زمان، خیلی از بچه‌های بدغذا کالری و موادمغذی کافی برای بدنشان را مصرف می‌کنند.

گرسنگی و سوء‌تغذیه چیست؟

همه هر از گاهی احساس گرسنگی می‌کنند. گرسنگی علامت هشدار بدن برای نیاز به غذا است. وقتی غذای کافی برای راضی کردن نیازهای بدنمان مصرف کنیم، احساس گرسنگی از بین می‌رود تا زمانیکه شکممان دوباره خالی شود.

گرسنگی و سوء‌تغذیه

سوء‌تغذیه مشابه با گرسنگی نیست، گرچه معمولاً با هم اتفاق می‌افتند. افرادیکه به طور مزمن دچار سوء‌تغذیه هستند، موادمغذی لازم برای رشد و سلامت مناسب را دریافت نمی‌کنند. افراد ممکن است برای یک دوره طولانی یا کوتاه دچار سوء‌تغذیه شوند و این مشکل می‌تواند حاد یا خفیف باشد. کسانیکه دچار سوء‌تغذیه هستند معمولاً بیشتر مریض می‌شوند و در موارد بسیار حاد، خیلی زود می‌میرد.

براساس برنامه غذایی جهانی UN، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان غذای کافی برای خوردن ندارند. این بیشتر از کل جمعیت ایالاتمتحده، کانادا و اتحادیه اروپاست. هر شش ثانیه یکبار، یک کودک بخاطر سوء‌تغذیه و دلایل مرتبط با آن جان خود را از دست می‌دهد.

گرسنگی مزمن و سوء‌تغذیه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای سلامتی افراد ایجاد کند. کسانیکه همیشه گرسنه هستند معمولاً وزنشان از وزن سلامت پایین‌تر بوده و سایز به مراتب ریزتری نسبت به افراد متوسط دارند. رشدشان هم ممکن است متوقف شود و همین باعث شود که قدشان کوتاه‌تر از حد متوسط باشد. در سراسر جهان، حدود ۲۷ درصد از بچه‌های زیر پنج سال، کمبود وزن دارند.

چه چیز موجب گرسنگی و سوء‌تغذیه می‌شود؟

کسانیکه غذای کافی برای خوردن ندارند معمولاً دچار گرسنگی می‌شوند و گرسنگی می‌تواند به مرور زمان منجر به سوء‌تغذیه شود. اما بعضی ممکن است بخاطر دلایلی که با گرسنگی در ارتباط نیست، دچار سوء‌تغذیه شوند. حتی کسانیکه غذای کافی برای خوردن دارند هم اگر غذاهایی که موادمغذی، ویتامین‌ها و موادمعدنی لازم را در خود دارند، مصرف نکنند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه شوند.
بعضی بیماری‌ها و مشکلات باعث می‌شود افراد نتوانند غذایشان را به خوبی هضم و جذب کنند. بعنوان مثال:

• افرادیکه دچار بیماری سلیاک هستند مشکلات روده دارند که بخاطر پروتئینی به نام گلوتن تحریک می‌شود که در گندم، چاودار و جو موجود است.

• بچه‌های مبتلا به بیماری فیبروز کیستی بخاطر تاثیری که این بیماری بر لوزالمعده‌شان دارد (عضوی از بدن که آنزیم‌های موردنیاز برای هضم را تولید می‌کند) برای جذب موادمغذی مشکل دارند.

• بچه‌هایی که دچار عدم‌تحمل لاکتوز هستند برای هضم شی و سایر موادلبنی مشکل دارند. با نخوردن لبنیات آنها بیشتر در معرض ابتلا به سوء‌تغذیه قرار می‌گیرند زیرا شیر و موادلبنی ۷۵ درصد از کلسیم موردنیاز در غذای ایرانی‌ها را تامین می‌کند.

کسی که از یک ماده‌مغذی به اندازه کافی به بدن خود نمی‌رساند، دچار کمبود آن ماده‌مغذی می‌شود. این نیز نوعی سوء‌تغذیه است که البته معمولاً باعث بیمار شدن شدید فرد نمی‌شود.

متداول‌ترین نوع سوء‌تغذیه در جهان فقر آهن است که می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. سازمان جهانی سلامت برآورد می‌کند که حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی از آهن استفاده نمی‌کنند. (آهن در موادغذایی مثل گوشت‌قرمز، زرده تخم‌مرغ، آرد غنی‌شده، نان و سیریال موجود است)

گرسنگی و سوء‌تغذیه

چه کسانی در معرض سوء‌تغذیه قرار دارند؟

در سراسر جهان، آدم‌های فقیر یا آنهایی که در مناطق فقیر زندگی می‌کنند در بیشترین خطر ابتلا به گرسنگی و سوء‌تغذیه هستند. در کشورهای فقیر، جنگ و فجایع طبیعی مثل زلزله و سیل هم می‌تواند با کاهش تولید و توزیع طبیعی موادغذایی با گرسنگی و سوء‌تغذیه در ارتباط باشد.

در بیشتر کشورها، تولیدکننده‌های موادغذایی بعضی غذاهای متداول را با ویتامین‌ها و موادمدنی غنی می‌کنند تا از بروز بعضی کمبودهای غذایی جلوگیری کنند. بعنوان مثال، اضافه کردن ید به نمک می‌تواند از بعضی مشکلات غده تیروئید (مثل گواتر) جلوگیری کند، اضافه کردن اسیدفولیک به موادغذایی می‌تواند به جلوگیری از بروز بعضی نواقص مادرزادی کمک کند و اضافه کردن آهن هم از بروز کم‌خونی ناشی از فقرآهن پیشگیری کند.

سوء‌تغذیه می‌تواند بر افراد در هر گروه‌سنی اثر بگذارد، اما نوزادان، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آن قرار دارند زیرا موادمغذی مختلفی برای رشد سالم و طبیعی آنها نیاز است. افراد بزرگسال ممکن است بخاطر بیماری، بالا رفتن سن و سایر عوامل مربوط به بد‌اشتهایی دچار سوء‌تغذیه شوند.

الکل می‌تواند در جذب موادغذایی اختلال ایجاد کند، به همین دلیل افراد الکلی معمولاً نمی‌توانند فایده کامل از ویتامین‌ها و موادمعدنی که مصرف می‌کنند ببرند. افراد دچار اعتیاد به الکل و موادمخدر هم اگر تغذیه خوبی نداشته باشند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه و کمبود وزن شوند.

کودکان و نوجوانانی که رژیم‌های غذایی خاص دارند – مثل گیاهخوارها – باید تغذیه متعادلی داشته و از انواع و اقسام موادغذایی در برنامه‌غذایی‌شان استفاده کنند. بعنوان مثال افراد گیاهخوار باید اطمینان یابند که به اندازه کافی از موادگیاهی پروتئین‌دار و موادغذایی حاوی ویتامین B1 استفاده می‌کنند.

علائم و تاثیرات سوء‌تغذیه

سوء‌تغذیه هم بر بدن و هم بر فکر تاثیر می‌گذارد. هرچه سوء‌تغذیه فرد حادتر باشد – یعنی از موادمغذی بیشتری کمبود داشته باشد – مشکلات او نیز بیشتر خواهد شد.

علائم و نشانه‌های سوء‌تغذیه به کمبودهای موادغذایی که فرد دارد بستگی دارد، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• خستگی و کمبود انرژی

• سرگیجه

• ضعف سیستم ایمنی بدن (که بر قدرت بدن برای مقابله با بیماری‌ها اثر می‌گذارد)

• خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست

• تورم و خونریزی لثه‌ها

• پوسیدگی دندان‌ها

• کند شدن زمان واکنش‌دهی بدن و مشکل در توجه کردن

• کمبود وزن

• رشد ضعیف

• ضعف عضلانی

• تورم شکم

• پوکی استخوان‌ها

• مشکل در عملکرد اعضای بدن

• مشکل در یادگیری

اگر زن بارداری دچار سوء‌تغذیه باشد، وزن فرزند او کمتر از حد طبیعی و احتمال زنده‌ ماندنش هم کمتر خواهد بود. کمبود ویتامین A بخاطر سوء‌تغذیه دلیل اصلی کوری غیرقابل‌پیشگیری در جهان است و کودکانی که دچار کمبود حاد ویتامین A هستند، به احتمال بیشتری بخاطر بیماری‌هایی نظیر اسهال یا سرخک بیمار شده یا جان خود را از دست می‌دهند.

 کمبود ید که نوع دیگری از سوء‌تغذیه است، می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی ذهنی و تاخیر رشد شود. کمبود آهن باعث می‌شود بچه‌ها فعالیت‌ کمتری داشته و برای تمرکز کردن مشکل داشته باشند. نوجوانانی که دچار سوء‌تغذیه هستند هم معمولاً در مدرسه مشکل داشته و از درس‌ها عقب می‌افتند.

گرسنگی و سوء‌تغذیه

درمان کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه

خوشبختانه بسیاری از تاثیرات مخرب سو‌ء‌تغذیه قابل برگشت هستند، مخصوصاً اگر کودک دچار سوء‌تغذیه خفیف باشد.

اگر تصور می‌کنید که فرزندتان موادمغذی لازم را دریافت نمی‌کند، با پزشک او صحبت کنید و پزشک احتمالاً معاینات پزشکی لازم را روی او انجام داده و درمورد نوع و میزان موادغذایی که فرزندان مصرف می‌کند سوال خواهد کرد. همچنین ممکن است:

•  قد، وزن و توده بدن فرزندتان را اندازه‌گیری کند تا ببیند نسبت به سنش در محدوده طبیعی و سالم هست یا خیر.

•  آزمایش خون برای چک کردن بعضی ناهنجاری‌ها درخواست بدهد.

•  از رادیولوژی یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی نشانه‌های سوء‌تغذیه در اعضای بدن و استخوان‌ها استفاده کند.

•  مشکلات زمینه‌ای که ممکن است موجب سوء‌تغذیه شده باشد را بررسی کند.

درمان سو‌ء‌تغذیه به علت پیدایش آن بستگی دارد. دکتر یا متخصص تغذیع ایجاد بعضی تغییرات را در نوع و کیفیت غذاهای مصرفی توصیه خواهد کرد و ممکن است مکمل‌های غذایی مثل ویتامین و موادمعدنی برای فرزندتان تجویز کند. اگر ابتلا به سوء‌تغذیه فرزندتان دلیل زمینه‌ای داشته باشد، دکتر به شما کمک خواهد کرد راه‌هایی برای تامین موادمغذی لازم برای رشد سالم فرزندتان پیدا کنید.

آیا کودک بدغذا ممکن است دچار سوء‌تغذیه شود؟

والدین معمولاً نگران هستند که بچه‌هایی که به نظر می‌رسد فقط ساندویچ کره‌بادام‌زمینی می‌خورند یا اصلاً لب به سبزیجات و میوه نمی‌زنند، تغذیه سالمی نداشته باشند. اما معمولاً حتی بچه‌های بدغذایی هم که موادغذایی کافی در دسترس آنها باشد، دچار سوء‌تغذیه نمی‌شوند.

بهترین راهی که والدین می‌توانند مطمئن شوند که فرزندانشان تغذیه‌ای سالم دارند این است که از انواع و اقسام موادغذایی برای تغذیه آنها استفاده کرده و مصرف تنقلات مضر و ناسالم آنها را کمتر کنند. اگر نگرانید که سطح انرژی بدن فرزندتان پایین آمده است یا سرعت رشد او کندتر از سایر هم‌سالانش است، حتماً درمورد نگرانی‌هایتان با پزشک او صحبت کنید.