سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بفرمایید چای سبز با خواص شگفت انگیز


بهترین خبر برای 170 میلیون نفری که در دنیا به هپاتیت C مبتلا هستند این است که نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند در مقابله با این بیماری بسیار موثر باشد.


مجله سیب سبز: بهترین خبر برای 170 میلیون نفری که در دنیا به هپاتیت C مبتلا هستند این است که نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند در مقابله با این بیماری بسیار موثر باشد. نوشیدنی‌هایی مثل چای سبز به دلیل داشتن موادی از خانواده فلاونوئیدها از ورود ویروس هپاتیت C به سلول‌های کبد جلوگیری می‌کنند. این می‌تواند به بسیاری از بیمارانی که درمان‌های معمول برای آنها موثر نبوده یا در اثر ابتلا به این بیماری نیازمند پیوند کبد هستند و همچنین به افراد مستعد ابتلای مجدد و عود این بیماری کمک کند. البته یادتان باشد که این تنها یکی از چندین خاصیت چای سبز است که به تازگی توسط محققان یافت شده است.  پس همین حالا یک قوری چای سبز برای خودتان دم کنید و در ادامه این مطلب را هم که راجع به خواص دیگر این نوشیدنی معجزه‌گر در حیطه سلامت است، بخوانید.

آرتروز یا سایر بیماری‌های مفاصل:

بر اساس نتایج یکسری تحقیقات در کانادا نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز به سلامت مفاصل کمک کرده و از ابتلا به آرتروز و سایر بیماری‌های مفصلی جلوگیری می‌کند.

اضافه وزن:

نوشیدن یک فنجان چای سبز قبل از ورزش به سوختن چربی‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند کافئین هم  با آزاد کردن اسیدهای چرب باعث سریع‌تر سوختن چربی در بدن می‌شود. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌ها همراه با کافئین در چای سبز به کالری‌سوزی کمک می‌کند.

کلسترول و فشارخون بالا:

مطالعات متعدد نشان داده با نوشیدن 3 فنجان چای سبز می‌توانید کلسترول و فشارخون خود را به میزان زیادی پایین بیاورید.



آلرژی:

 بله، اصلا تعجب نکنید دانشمندان ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که چای سبز به دلیل داشتن ترکیبی به نام EGCG  (همان ترکیبی که به درمان هپاتیت C نیز کمک می‌کند) مانع از بروز آلرژی در مواجهه با مواد آلرژی‌زایی مثل گرده، موی حیوانات و گرد و خاک می‌شود.

بیماری قلبی و سرطان:

 مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، پروستات و پوست، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. برای تاثیر بیشتر می‌توانید کمی لیموی تازه به چای سبزتان اضافه کنید. برخلاف تصور بعضی افراد ویتامین C موجود در لیمو باعث جذب بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌شود.

این نوشیدنی گیاهی را از دست ندهید

این مطلب در مورد 3 نوشیدنی گیاهی  است که برای حفظ سلامت توصیه می‌شود:

درست است که چای سبز به دلیل داشتن خواص زیاد به تازگی محبوب شده است اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ممکن است به زودی نوشیدنی‌های گیاهی دیگری جای چای سبز را بگیرند. در تحقیقی که دانشمندان ایرانی انجام دادند فشارخون افراد شرکت کننده در این تحقیق بعد از 4 هفته نوشیدن دمکرده گیاه ختمی بعد از هر وعده غذایی حدودا 44درصد کاهش پیدا کرد که تاثیر آن در مقایسه با چای سبز 4درصد بیشتر بوده است. با توجه به نتایج این تحقیق که در مجله « مکمل‌های غذایی» به چاپ رسیده است دلیل این مسئله وجود ترکیباتی در این چای است که تاثیر نیتریک‌اکساید را افزایش داده و باعث گشاد شدن رگ‌ها و کاهش فشارخون می‌شود. البته در این تحقیق مشخص نشده است که کاهش فشارخون سیستولی و دیاستولی در این افراد فقط در اثر نوشیدن چای گیاهی بوده است یا موارد دیگری هم در این امر دخیل بوده‌اند. اما چیزی که محققان باور دارند این است که گیاه ختمی گیاهی بسیار ارزشمند بوده و خواص درمانی زیادی دارد. به گفته پزشک متخصص طب سنتی، دکتر کوین اسپلمن، تحقیقات انجام شده روی گیاه ختمی نشان می‌دهد دمنوش این گیاه به دلیل پایین آوردن فشارخون، کلسترول و تری‌گلیسریدها باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می‌شود. بدون شک در حال حاضر این گیاه یکی از گیاهان بسیار مفید برای سلامت شناخته شده است.

این چای‌ها را هم امتحان کنید

اما علاوه بر این گیاه بهتر است با 2 گیاه دیگری که جدیدا مورد توجه محققان قرار گرفته‌اند نیز آشنا شوید. دمنوش گل همیشه‌بهار و بابونه هم رقیبان چای سبز هستند. تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد نوشیدن دمنوش گل همیشه‌بهار و بابونه هم تاثیرات زیادی در مقابله با سرطان دارد. دلیل آن وجود ترکیباتی در این دو گیاه است که در بدن به سلول‌های سرطانی حمله کرده و آنها را از بین می‌برند که البته خاصیت ضدسرطانی گل همیشه‌بهار بیشتر از بابونه است. همچنین بر اساس تحقیقی که در مجله «تحقیقات مربوط به گیاه درمانی» به چاپ رسیده است، نوشیدن دمنوش این دو گیاه نه‌تنها باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی خصوصا در سرطان‌های ملانوما، (نوعی شایع از سرطان پوست) و سرطان‌های دهانه رحم و لوسمی می‌شود بلکه جلوی از بین رفتن سلول‌های سالم را نیز می‌گیرد. این دو گیاه هر دو دارای ترکیبات فنولیک هستند که خواص ضدسرطان، ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی دارند. البته این تحقیق به صورت آزمایشگاهی انجام شده است و تاثیر این گیاهان دارویی در مقابله با سرطان در ظرف آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است چرا که غلظت بالا این ترکیبات در داخل خون  انسان سمی بوده و برای بدن ضرر دارد. اما یادتان باشد که همچنان توصیه می‌شود گاهی دمنوش آنها را بنوشید. چای آرام‌بخش بابونه حتی برای کودکان نیز مفید است و به گفته دکتر اسپلمن می‌تواند باعث رفع دل‌درد و معده‌درد شود.

علاوه بر این گیاه بابونه دارای خواص دیگری نیز هست. دکتر اسپلمن می‌گوید بابونه از قدیم برای بهبود جریان لنفی در بدن در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و همچنین استفاده موضعی آن روی زخم‌ها باعث بسته شدن زخم و التیام سریع‌تر می‌شود.


ویدیو مرتبط :
خواص چای سبز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص شگفت انگیز آب هویج



 

آب هویج


آیا می‏دانید که یک لیوان آب هویج (240سی سی)، بیش از 8 برابر نیاز روزانه‏ی افراد به ویتامین A را تامین می‏کند؟!

ویتامین A برای رشد اندام‏ها به‏خصوص استخوان‏ها لازم و ضروری است. همچنین برای حفظ قدرت بینایی خیلی مهم است.

اینکه از قدیم گفته می‏شد خوردن هویج باعث می‏شود بهتر ببینید، صحیح است، زیرا کمبود ویتامین A باعث بروز مشکلات بینایی مثل شبکوری می‏شود.

اسفناج نیز دارای مقدار زیادی ویتامین A است. مخلوط آب هویج و آب اسفناج، نوشیدنی را به وجود می‏آورد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است.

ویتامین A همچنین برای ماداران باردار و جنین خیلی مهم است. (البته خانم‏های باردار درمورد مصرف آب هویج باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دریافت اضافی ویتامین A ممكن است باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود.)

هر چند که ویتامین A برای حفظ سلامت بدن خیلی ضروری است، ولی باید در حد متعادل مصرف شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A باعث مسمومیت کبدی و سایر مشکلات سلامتی می‏شود.

 


* ویتامین C

آب هویج همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. یک لیوان آب هویج، 35 درصد ویتامین C مورد نیاز در روز را تامین می‏کند.

ویتامین C دارای نقش‏های متعددی در بدن است، از جمله برای ساخت کلاژن ( نوعی پروتئین غیرمحلول) در غشاهای موکوسی، پوست، استخوان‏ها و دندان‏ها ضروری است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است.

نوشیدن مخلوط آب هویج با آب توت فرنگی یا پرتقال یا لیمو یا کیوی، تمام ویتامین C مورد نیاز روزانه ی شما را تامین می‏کند، بدون اینکه نیاز به دریافت مکمل ویتامینی داشته باشید.

 

 

* پتاسیم:

آب هویج، مقادیر خوبی از پتاسیم را دارد. یک لیوان آب هویج، 10 درصد نیاز روزانه‏ی بدن به پتاسیم را تامین می‏کند.

پتاسیم برای حفظ تعادل الکترولیت‏ها و سطح‏ مایعات در سلول‏های بدن لازم است. همچنین در انقباض ماهیچه‏ها و انتقال پیام بین سلول‏های عصبی نقش دارد.

 

 

هویج و کرفس

کمبود پتاسیم در بدن، اثرات بدی به همراه دارد، مانند هیپوکالمی، آکنه (جوش)، گرفتگی عضلات، خشکی پوست و افزایش کلسترول خون.

نوشیدن مخلوط آب هویج با آب کرفس یا شلغم، مقادیر زیادی پتاسیم را به بدن شما می‏رساند.

البته باید توجه داشت، کسانی که مبتلا به بیماری‏های کلیوی هستند، باید از مصرف مقادیر زیاد پتاسیم خودداری کنند، زیرا برای کلیه‏هایشان خیلی مضر است.

 


* کالری:

آب هویج یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. یک لیوان آب هویج کمتر از 80 کالری دارد. لذا برای کسانی که رژیم لاغری دارند، مفید است.

آب هویج با دارا بودن کالری کم و مقادیر زیادی ویتامین و املاح ضروری، در مقایسه با یک نوشیدنی مغذی پرکالری، نوشیدنی مطلوبی برای شما خواهد بود.

برای ورزشکاران و وزنه برداران، مقدار کالری آب هویج را می‏توان با مخلوط کردن آن با ماست، شیر، بستنی یا پودرهای پروتئینی افزایش داد.

 


* کلسیم:

یک لیوان آب هویج تا 6 درصد نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‏کند.

دریافت مقادیر کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، خیلی مهم است. رشد و ساخت استخوان‏ها و دندان‏ها در بدن وابسته به کلسیم است، خصوصا رشد بدن در بچه‏ها.

ویتامین D نیز برای جذب کلسیم لازم است.

کلسیم نیز همانند پتاسیم، برای انتقال پیام‏های عصبی، حرکت و انقباض عضلانی لازم است.

مخلوط آب هویج با آب بروکلی یک منبع خوب کلسیم به شمار می‏رود.

همچنین مخلوط کردن آب هویج با ماست، یک دسر مطلوب کلسیمی را به وجود می‏آورد.