سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بشقاب سلامت‌ بهمن ماه شما اینجاست


میوه جزئی از رژیم غذایی همه ماست اما چقدر متوجه اهمیت میوه‌ها هستیم؟ اصلا چقدر با دقت میوه‌هایی را كه می‌‌خورید انتخاب می‌كنید؟





 صبح بخیر:  در این مقطع سال شما 2 انتخاب متفاوت، یعنی 2 گروه انتخاب متفاوت در میان میوه‌ها دارید؛ یكی میوه‌های بومی كه در نزدیكی محل زندگی شما كاشته شده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را تازه‌تازه مصرف كنید و یك دسته هم آن‌هایی كه از هزاران كیلومتر دورتر، از كشورهای دیگر می‌آیند. ولی در‌میان آن‌ها كدام انتخاب‌ها بهترین است؟ قطعا در مورد فواید پرتقال، نارنگی، لیموشیرین و گریپ‌فروت چیزهای زیادی شنیده‌‌اید و می‌دانید این میوه‌ها غنی از ویتامین C هستند و در فصل آنفلوآنزا و سرماخوردگی خوردن آن‌ها می‌تواند بدن شما را در مقابل بیماری‌ها محافظت كند. ما این توصیه‌ها را هم برای شما داریم.



یك جایگزین مناسب برای انار

كام كوات

بهتر است گاهی‌اوقات انار را فراموش كنید و از كام‌كوات به جای آن استفاده كنید. این میوه كوچك كه شبیه پرتقال كوچك است و البته اندازه‌اش به اندازه زیتون‌های بزرگ است و پر از آنتی‌اكسیدان‌هایی است كه با بیماری‌ها می‌جنگد و بدن شما را از بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. اكثر این آنتی‌اكسیدان‌ها در پوست كام‌كوات‌ها جمع شده‌اند و برای همین نباید آن‌ها را پوست بكنید، در ضمن 2 یا 3 كاكونات، یك‌چهارم میزان روزانه شما به فیبر را برطرف می‌‌كند، در ضمن این میوه منبع غنی از پتاسیم و ویتامین‌های A و C است و به سلامت قلب شما هم كمك می‌‌‌كند. این میوه را می‌توان به تنهایی خورد یا این‌كه آن را خرد كرد و در سالاد ریخت. حتی می‌توانید آب آن را به عنوان طعم‌بخش به غذاها و سالادها اضافه كرد. یك پیشنهاد هم این است كه كام‌كوات و آووكادو را خرد كنید و با اضافه كردن پیاز قرمز، لیموترش و گوجه‌فرنگی یك سالاد سالسای خوشمزه درست كنید. یادتان باشد، بهترین كام‌كوات‌ها آن‌هایی هستند كه رنگ نارنجی روشن داشته باشند (سبزها هنوز كامل نرسیده‌اند). كام‌كوات‌ها را در دمای اتاق می‌توان برای 2 تا 3 روز و در فریزر تا 2 هفته نگه داشت.



میوه‌ای كه قلب‌تان را محافظت می‌كند

خرمالو

نتایج مطالعه‌ای كه در نشریه «شیمی تغذیه بهتر» به چاپ رسیده نشان می‌دهد، خوردن یك عدد خرمالو در روز برای سلامت قلب از خوردن یك سیب بهتر است (می‌دانید كه ضرب‌المثلی وجود دارد كه می‌گوید: خوردن یك سیب در هر روز سلامت قلب شما را تضمین می‌كند). هر خرمالو حاوی مقدار مناسبی فیبر، مواد معدنی لازم برای بدن و تركیبات فنلی است كه از روند آترواسكلروز كه باعث بروز مشكلات قلبی است، جلوگیری می‌كند و اینگونه از میزان بروز حمله‌ها و سكته‌های قلبی هم می‌كاهد. در ضمن خرمالو آنتی‌اكسیدان‌هایی دارد كه جلوی ابتلا به بیماری‌ دیابت و آسیب‌های سلولی این بیماری را می‌گیرد. خرمالو میوه خوشمزه‌ای است كه البته بهتر است پوست نازك آن را جدا كنید زیرا پوست آن در برخی افراد ایجاد حساسیت می‌كند. از این میوه می‌توانید در درست كردن شیرینی و پودینگ هم استفاده كنید. حتی‌ می‌توانید از گوشت خرمالو در درست كردن سالسا، به خصوص با سبزی‌هایی مثل كاهو و كلم استفاده كنید.



خوشمزه ضد دیابت

گلابی

گلابی را نمی‌توان میوه زمستانی نامید اما حالا انواعی از گلابی در بازار است كه در واقع گلابی زمستانی هستند. انواع گلابی‌ها فایده‌های زیادی دارند و برای همین بهتر است آن‌ها را در سفره روزانه خود قرار دهید یا حداقل چند روز یك‌بار یك گلابی بخورید. بر اساس تحقیقات انجام گرفته میزان فیبر گلابی تقریبا از تمام میوه‌هایی كه انسان به طور معمول می‌خورد بیشتر است، برای همین است كه خوردن این میوه می‌‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و نیز دیابت دور نگه دارد. یادتان باشد كه بهترین گلابی آنی است كه كاملا رسیده باشد اما له نشده باشد. برای آن‌كه بهترین گلابی را بخرید می‌توانید آن‌ها را بو كرده و گلابی‌هایی كه بوی شیرین دارند را انتخاب كنید. این میوه را می‌توان یك هفته در دمای اتاق و تا 3 ماه در فریزر نگه داشت. درست است كه گلابی را به صورت میوه می‌خورید اما یادتان باشد كه می‌توانید از گلابی برای سالاد هم استفاده كنید، البته چند پیشنهاد  هم برای شما داریم از جمله مخلوط میوه‌ها با تركیب گلابی، سیب، پرتقال و انبه به صورت خرد شده با مقدار بسیار كمی شكر مخلوط خوبی هستند. پیشنهاد دیگر هم این است كه می‌توانید از تكه‌های گلابی به عنوان پیش‌غذا در كنار زیتون و گردو استفاده كنید.



به‌به‌  به «به»

به

«به» میوه‌ای است كه شبیه میوه‌های هم خانواده‌اش (سیب و گلابی) فواید زیادی دارد، اما فایده اصلی «به» این است كه جدا از ویژگی‌های تغذیه‌ای سیب و گلابی ضد‌آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم است. «به» 2برابر سیب و گلابی ویتامین C دارد و در عین حال غنی از تركیبات فنلی است كه خاصیت ضدویروسی دارد و این باعث می‌شود كه میوه‌‌ای فوق‌العاده و ضدسرماخوردگی و ضدآنفلوآنزا ارزیابی شود. البته «به» میوه‌ای است كه مدت زمان زیادی در بازار نمی‌ماند اما می‌توان آن را تكه‌تكه كرد و بدون پوست برای چند ماه در فریزر از آن نگهداری كرد. با  این میوه می‌توان غذاهای مختلفی درست كرد ولی یادتان باشد خوردن «به» به صورت طبیعی و خام آن شاید مفیدتر هم باشد. «به» را می‌توان به تنهایی خورد یا آن را خرد كرد و با سایر میوه‌ها مخلوط كرد یا از قطعات آن در كنار سایر میوه‌ها برای شكل دادن یك سالاد میوه استفاده كرد. یك توصیه هم این است كه هر غذا یا پیش‌غذا یا دسری كه با سیب و گلابی درست می‌كنید را با استفاده از «به» امتحان كنید.



غریبه پرفایده

رامبو تانتاهی

این میوه مدت زیادی نیست كه در كشورهای جهان شهرت یافته اما تبلیغات زیادی كه در حول‌وحوش آن انجام گرفته آن را به میوه‌ای مشهور بدل كرده است. رامبوتانتاهی كه در برخی نقاط جهان به «هولابری» یا «لیچی مودار» شهرت دارد میوه‌ای تابستانی- پاییزی است ولی در زمستان هم می‌توان آن را پیدا كرد. برخی محققان تغذیه می‌گویند، این میوه حتی بهتر از چای سبز است. این میوه غنی از فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین‌هاست. این 2 گروه از آنتی‌اكسیدان‌های بسیار قوی هستند كه از ابتلای بدن به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌كنند. تحقیقات نشان داده، رژیم غذایی غنی از فلاونوئید و آنتوسیانین میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و نیز برخی سرطان‌ها را كاهش می‌دهد. در ضمن رامبو تانتاهی یك منبع عالی آهن و كلسیم نیز است. یادتان باشد، رامبوتانتاهی میوه‌ای شكننده و نرم است و نمی‌توانید بیشتر از یك یا حداكثر 2 روز آن را در دمای اتاق نگه دارید. اگر نمی‌خواهید بلافاصله این میوه را مصرف كنید چند تا از آن را در یك كیسه پلاستیكی گذاشته و آن را در داخل فریزر بگذارید. می‌توانید این میوه را پوست كنده یا بشكنید یا این‌كه داخل آن را با سایر میوه‌ها مخلوط كنید و یك بشقاب میوه بسازید.


ویدیو مرتبط :
ماه یا بشقاب پرنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین اخبار سلامت اینجاست!


سلفی‌بازها پوست بهتری دارند؟