سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

برنامه غذایی‌تان را منظم كنید


خانم‌ها بعد از پشت‌سر گذاشتن زایمان، لازم است نیاز بدن‌شان را بازسازی كنند. به عبارتی در دوران شیردهی خانم هم باید نیازهای روزانه تغذیه‌ای خود را تامین كند هم غذای كافی مصرف كرده تا شیر كافی تولید كند.



خانم‌ها بعد از پشت‌سر گذاشتن زایمان، لازم است نیاز بدن‌شان را بازسازی كنند. به عبارتی در دوران شیردهی خانم هم باید نیازهای روزانه تغذیه‌ای خود را تامین كند هم غذای كافی مصرف كرده تا شیر كافی تولید كند. خانم‌ها در دوران شیردهی حدود 600، 700 تا 800 سی‌سی شیر در روز تولید می‌كنند و به‌طور متوسط حداقل 500 كالری بیش از حد مورد نیاز خود باید مصرف كرده تا بتوانند هم نیاز روزانه خود را برطرف كنند هم شیر كافی تولید كنند.
غیر از انرژی منابع ویتامین A، 21B، آهن، ید و البته كلسیم و ویتامین D جزو مواد مغذی بسیار مهمی هستند كه خانم باردار باید مصرف كند تا نیازهای روزانه‌اش برطرف شود. خانم شیرده خیلی زیاد تشنه می‌شود پس به مصرف آب و مایعات نیز نیاز شدیدی دارد. به‌طور كلی غذای خانم شیرده در درجه اول باید پروتئین حیوانی با كیفیت بالا داشته باشد تا ویتامین 21B و آهن به اندازه به بدن خانم شیرده برسد. میوه و سبزی باید در برنامه غذایی گنجانده شود تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن خانم شیرده تامین شود.
ویتامین C باید به اندازه به بدن برسد تا آهن به‌خوبی جذب شود. لازم است كه خانم شیرده به اندازه كافی نیز لبنیات مصرف كند تا كلسیم بدن تامین شود و از آفتاب كافی هم بهره ببرد تا بدن دچار كمبود ویتامین D نشود.



برای تامین این مسائل غیر از تنوع غذایی، گاهی لازم است خانم شیرده بیش از 3 وعده غذا بخورد و تقریبا با افزودن 2 میان‌وعده، 5‌وعده غذا بخورد تا نیازهایش رفع شود. همراه با برنامه غذایی باید ویتامین‌های دوره بارداری نیز در دوره شیردهی مصرف شود.
غیر از غذاخوردن، پرهیزهای یك خانم شیرده هم بسیار مهم است. مانند دوره بارداری خانم شیرده باید از استعمال دخانیات یا مصرف هر ماده غذایی الكل‌دار یا كافئین‌دار اجتناب كند. غذاهای نفخ‌دار نیز باید در حداقل میزان مصرف شوند. برخی از غذاهای نفخ‌دار مانند حبوبات را می‌توان از شب قبل خیساند و آب آن را دور ریخت تا میزان نفخ كمتر شود. در صورتی كه خانم شیردهی غذاهای نفاخ یا بدبو مصرف كند، این حالت بلافاصله به شیر منتقل می‌شود و ممكن است شكم شیرخوار هم نفخ كند یا به تغییر بوی شیر عكس‌العمل نشان داده و تمایلش به خوردن شیر كمتر شود.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
ماندگاری و سلامت مواد غذایی را با زیپ پک تجربه كنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین رژیم غذایی تابستانی را دنبال كنید



 

بهترین رژیم غذایی تابستانی را دنبال كنید

 

با وجودی كه فصل تابستان ممكن است خاطره پیك نیك ها، چیپس ها و دسرهای شكلاتی خوشمزه را در ذهن تداعی كند اما متخصصان تغذیه معتقدند كه در این فصل دنبال كردن یك رژیم غذایی سالم راحت ترین كار است.

با وجودی كه فصل تابستان ممكن است خاطره پیك نیك ها، چیپس ها و دسرهای شكلاتی خوشمزه را در ذهن تداعی كند اما متخصصان تغذیه معتقدند كه در این فصل دنبال كردن یك رژیم غذایی سالم راحت ترین كار است.

در فصل تابستان سبزیجات و میوه های تازه به میزان فراوان در دسترس است و بنابراین فرصت ها برای انتخاب گزینه های تغذیه ای سالم تر، فراهم می شود.

بنابراین با وعده های غذایی سالم و تمرینات ورزشی مناسب در این فصل می توانید تمام وزن اضافی و ناخواسته خود را از بین ببرید.

نكته اول این كه توصیه می شود برای رفع تشنگی آب بنوشید، هرچند اغلب ما تمایل داریم از نوشیدنی های گازدار در این فصل استفاده كنیم اما آب گزینه ای مناسب تر و عاقلانه تر است.

چون بدن را خنك نگه می دارد و مانع از دست رفتن آب بدن می شود و همچنین كالری اضافی هم به بدن شما وارد نمی كند. آب لیموی تازه و آب نارگیل هم گزینه های مناسبی برای رفع تشنگی در تابستان هستند.


منبع:jamejamonline.ir