سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بدون«استامینوفن» به جنگ سردرد بروید!


سردردها به دلیل خستگی چشم‌ها، ضربه یا حركت ناگهانی، فعالیت فكری، ناراحتی، استرس یا سابقه بیماری نظیر میگرن یا ضعف چشم به سراغ انسان‌ می‌آیند

بعضی از مردم برای درمان این سردردها از انواع مسكن‌های شیمیایی استفاده می‌كنند. داروهایی كه به‌نظر ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای تسكین سردرد است اما بعضی از مردم هم ترجیح می‌دهند دردشان را به شیوه‌های دیگری غیراز مصرف داروهای شیمیایی و با كمك داروهای گیاهی و شیوه‌های طبیعی درمان كنند، چرا كه با عوارض مصرف داروهای شیمیایی و اثرات سوء برخی از آنها آشنا هستند. بهتر است بدانید یكی از مناسب‌ترین شیوه‌های طبیعی برای تسكین سردرد و برطرف شدن آن در مدت زمان كوتاه، استفاده از تكنیك‌های ماساژ روی نقاطی است كه بسیاری از درمانگران طب سوزنی و رفلكسوتراپی از آن، برای ماساژ و بهبود دردهای بیماران‌شان بهره می‌برند.





به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای شروع، بهتر است اتاقی خلوت، آرام و كم نور را برای دریافت ماساژ انتخاب كنید. مناسب بودن نور اتاق، تاثیر زیادی در میزان تاثیر تكنیك‌های ماساژ و تسكین دردها خواهد داشت. زیرا در مواردی مشاهده شده نور چراغ یا تابش مستقیم نور خورشید ممكن است منجر به بروز سردرد در برخی مردم شود. بهتر است اتاقی كه انتخاب می‌كنید پنجره داشته باشد تا میزان اكسیژن و هوای پاك مورد نیازتان نیز به‌دست آید. برای شروع، نیاز به یك تشك یا كاناپه بزرگ و یك بالش كوچك و تمیز دارید.





ماساژ دورانی پس سر

 در این حالت فرد دریافت‌كننده ماساژ، روی تشك یا كاناپه‌ای بزرگ و مناسب و روی شكم بخوابد و وزن سرش را با كمك چانه كه روی بالش قرار گرفته،  حفظ كند. دراین مرحله فرد ماساژ‌دهنده بدون آن‌كه از روغن یا كرم استفاده كند، خیلی آرام با كمك سرانگشتان دست و با حركت‌های دورانی تمام پوست سر را ماساژ دهد. میزان فشار سرانگشتان باید به‌گونه‌ای باشد كه بتواند استخوان زیر پوست را احساس كند درحالی‌كه حس بدی به گیرنده ماساژ وارد نكند. مهم‌ترین نكته در این مرحله حركت‌های دایره واری است كه باید در تمام بخش‌های سر، تكرار شود و تا پشت گردن ادامه یابد. در این حالت، تمام برجستگی‌های پس سر نیز با كمك حركت‌های دورانی ماساژ داده می‌شوند.





عضلات را پیش از ماساژ گرم كنید

 در این مرحله سراغ عضلات گردن و شانه‌ها بروید. برخلاف مرحله‌های قبل، در این بخش نیاز به مقدار كمی روغن پیدا می‌كنید كه می‌توانید از چند قطره روغن زیتون استفاده كنید. پیش از شروع ماساژ عضلات گردن و شانه، بهتر است به كمك كمپرس با كیسه آب گرم یا سنگی كه توسط آب گرم شده، ماهیچه‌ها و عضلات این ناحیه را گرم و برای دریافت ماساژ آماده كنید. در این مرحله با گرفتن نیشگون‌های بسیار خفیف و آرام، با كمك 2انگشت شست و اشاره به ماساژ این بخش‌ها پرداخته و پس از آن با كمك نرمی انگشت شست با فشارهای ملایم و دایره‌ای نقاط مختلف این ناحیه را ماساژ دهید.





نقاط دردناك را پیدا كنید

در بسیاری موارد، سردردهایی كه در طول روز به سراغ ما می‌آیند به‌دلیل اسپاسم و انقباض‌ ماهیچه‌های ناحیه گردن و شانه‌ها شكل گرفته و بخش‌های دیگر را در سر درگیر می‌كنند. باید توجه داشته باشید كه در مرحله ماساژ عضلات گردن كه از پس سر آغاز می‌شود و همینطور در مرحله ماساژ عضلات شانه‌ها و كتف به عكس العمل‌های دریافت‌كننده ماساژ توجه داشته باشید. در حقیقت در زمان ارائه ماساژ با كمك شست باید توجه كنید نقاط دردناك بدن را پیدا كرده و در همان نقاط چند ثانیه‌ای تمركزكنید. به این ترتیب كه با پیدا كردن این نقاط با كمك انگشت شست فشار بیشتری روی آن نقطه به‌مدت 5 تا 6 ثانیه وارد كرده سپس آن را با حركت دایره وار ماساژ دهید. این كار را در هر نقطه دردناك 2 تا 3 بار تكرار كنید. سعی كنید میزان فشار انگشت شست را طوری انتخاب كنید كه برای دریافت‌كننده ماساژ ناراحتی به‌وجود نیاورد. پیدا كردن نقاط دردناك و گره‌ها در این ناحیه یكی از مفیدترین راه حل‌ها برای درمان بیشتر سردردها محسوب می‌شود.





تخلیه درد با ماساژ پیشانی

 در این مرحله، از ماساژ گیرنده بخواهید موقعیت خود را تغییر داده و به پشت بخوابد.  در این بخش، فرد ارائه‌دهنده ماساژ لازم است با كمك سرانگشتانش، شقیقه‌ها، پیشانی و همین طور عضلات كناری سر و صورت را ماساژ دهد. بهترین شیوه برای ماساژ این نقاط وارد كردن فشارهای خفیف به نقاط ذكر شده و پس از آن ماساژ دورانی این نواحی به كمك سرانگشتان دست است. فشار انگشتان دست نباید بیشتر از حدی باشد كه دریافت‌كننده ماساژ احساس ناراحتی كند.





ماساژ عضلات كناری برای تخلیه فشار

عضلات كناری صورت نیز در تخلیه فشارها و درد بسیار موثرند. این عضلات را فراموش نكنید. این عضلات را با كمك سرانگشتان و شست ماساژ دهید. بهتر است با نیشگون‌های خیلی آرام و خفیف این عضلات را ماساژ داده و به سمت پایین صورت و گوش‌ها حركت كنید. پس از آن، كف دست را برای تخلیه درد از روی عضلات كناری صورت و روی شقیقه‌ها به سمت پایین گوش‌ها حركت دهید.





پس از دریافت ماساژ بخوابید

 در آخرین مرحله، پس از اتمام ماساژ، بسیاری از دریافت‌كنندگان ماساژ به‌علت تخلیه درد و ریلكس شدن عضلات و نقاط دردناك در سر به خواب می‌روند. به‌طور كلی بهتر است بعد از دریافت ماساژ افراد به‌مدت 15 تا 20 دقیقه در حالت ریلكس یا خواب و در همان وضعیت به سر ببرند. این كار به تثبیت شرایط و ماندگاری وضعیت آنها بسیار كمك می‌كند.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
با ورزش و تغذیه مناسب در جوانی به جنگ پوکی استخوان بروید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با دو خوراکی به جنگ آلرژی بروید!!



 

 

با دو خوراکی به جنگ آلرژی بروید!!

 

مصرف پیاز و سیر موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مصرف آن از آلرژی‌های فصل بهار پیشگیری می‌کند.

در بهار گرده‌افشانی درختان و گل‌ها باعث ایجاد حساسیت می‌شود که بیشتر به صورت آب‌ریزش بینی، اختلالات تنفسی به شکل خس‌خس، بثورات پوستی مثل کهیر، خارش و نهایتاً اگزمای مخاطی به صورت تورم و التهاب بروز می‌کند.

پیاز به علت داشتن ماده‌ای به نام کوئرستین مانند یک ضد آلرژی عمل می‌کند و خوردن مرتب آن به افرادی که به گرده گیاهان در فصل بهار حساسیت دارند، کمک فراوانی می‌کند.

سیر نیز تقویت‌کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن است و به عنوان یک ماده غذایی ضدباکتری، ضد ویروس و سرطان موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این سبزی با افزایش لنفوسیت‌های T و ماکروفاژها، عوامل و ابزارهای جنگی سیستم دفاعی را تقویت می‌کند.
در بین دیگر سبزی‌های دیگر هویج، اسفناج و سایر سبزی‌های رنگی حاوی بتاکاروتن، سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کنند و به طور کلی افرادی که بیشتر گیاهخواری می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.