سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بخورنخورهای اصلی در حساسیت فصلی



آلرژی,فصل بهار,غذاهای دریایی ,حساسیت فصلی

 

حساسیت فصلی یکی از مشکل‌هایی است که برخی از افراد در فصل بهار به آن مبتلا می‌شوند. علایم این حساسیت که معمولا با خارش، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، قرمز‌شدن چشم‌ها و گاهی ایجاد اشک همراه است، می‌تواند در ساعت‌هایی از روز شدیدتر یا خفیف‌تر شود....

ژنتیک از موثرترین عوامل در ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای 1 فرزند از 3 فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، امکان ابتلای 7 فرزند از 10 فرزند آنها به این مشکل وجود دارد.

از طرف دیگر، مصرف برخی از موادغذایی هم می‌تواند در بهتر یا بدتر‌شدن وضعیت حساسیت فصلی افراد نقش بسزایی داشته‌باشد. حالا که دیگر پا به بهار گذاشته‌ایم و ممکن است این مشکل، مشکل خیلی از خواننده‌های عزیزمان باشد، به سراغ دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران رفته‌ایم تا با موادغذایی مختلفی که می‌توانند علایم حساسیت بهاری را بهتر یا تشدید کنند، بیشتر آشنا شویم.

 

چطور می‌توان از حساسیت فصلی درامان ماند؟

مهم‌ترین راه برای درمان یا کنترل حساسیت‌های فصلی، از بین‌بردن عامل ایجادکننده حساسیت است. اگر واکنش‌های آلرژیک و ایمونولوژیک بیش از حد طبیعی، خفیف یا حتی متوسط باشند ممکن است برای درمان آن به استفاده از داروهای مختلف نیاز نباشد. یعنی متخصص برای سرکوب‌ سیستم ایمنی برای مدتی کوتاه و از بین‌بردن عوارض حساسیت، دارو تجویز می‌کند.

 

به نظر شما فردی که به حساسیت شدیدی مبتلاست، باید برای معاینه و تجویز دارو به متخصص تغذیه هم مراجعه كند؟

نه، معمولا متخصصان آسم و آلرژی می‌توانند با انجام تست‌های خاصی این مشکل را تشخیص دهند و آن را درمان كنند. اگر تشخیص دهند مشکل به دلیل حساسیت به خوراکی خاصی به وجود آمده است، آن خوراکی را از برنامه‌غذایی فرد حذف می‌کنند. اگر هم تشخیص دهند واکنش‌های آلرژن به دلیل قرارگرفتن در شرایط یا محیط‌های به خصوصی بروز كرده است، توصیه می‌کنند فرد از قرار گرفتن در چنین شرایط یا محیط‌هایی دوری کند تا علایم بیماری او هرچه سریع‌تر تخفیف یابد. به‌طور کلی، شناسایی و حذف ماده آلرژن (چه خوراکی و چه غیرخوراکی) از اساسی‌ترین راه‌های کنترل و درمان حساسیت فصلی محسوب می‌شود.

 

برخی افراد برای درمان حساسیت‌های فصلی خود مکمل‌های غذایی مختلفی مصرف می‌کنند. این كار موثر است؟

به هیچ ‌وجه، مصرف مکمل‌های غذایی مختلف از جمله مکمل آهن، روی، کلسیم یا ... نمی‌تواند باعث درمان یا حتی کنترل کامل آلرژی‌های فصلی شود. البته ممکن است برخی از موادغذایی بتوانند در تشدید یا تخفیف علایم حساسیت موثر باشند اما هیچ‌کدام از خوراكی‌ها و عناصر نمی‌توانند كاملا باعث از بین رفتن این بیماری شوند. از طرف دیگر ما نمی‌توانیم خوراکی خاصی را معرفی کنیم و بگوییم که همه افراد مبتلا به حساسیت می‌توانند با حذف آن، بیماری خود را سرکوب کنند چون ممکن است نوع حساسیت به موادغذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

 

مصرف کدام یک از خوراکی‌ها باعث تشدید علایم حساسیت فصلی می‌شود؟

خوراکی‌های محرک؛ یعنی فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند دور ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ‌کردنی را خط بکشد. البته به یاد داشته باشید که این غذاها اصلا نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آنها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بدتر و علایم حساسیتش را شدیدتر کند.

 

آیا مصرف خوراکی‌های خاصی هم برای فروکش‌کردن علایم حساسیت فصلی توصیه می‌شود؟

بله. بین خوراکی‌های مختلف، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و آب می‌تواند کمی عوارض حساسیت فصلی را كاهش دهد.

 

 

آیا درست است که برخی از میوه‌ها یا صیفی‌ها از موادغذایی آلرژن محسوب می‌شوند؟

بله، ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی یا برخی از صیفی‌ها مانند بادمجان یا گوجه‌فرنگی باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است. یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی اصلا به میوه یا صیفی‌هایی که نام بردیم، حساسیت نداشته باشند یا برخی مبتلایان به میوه‌های بیشتری واکنش نشان دهند.

 

اگر فردی برای اولین‌بار به حساسیت فصلی مبتلا شود، باید از کجا متوجه شود که به کدام یک از خوراکی‌ها حساسیت بیشتری دارد؟

آزمون‌های حذف موادغذایی از ساده‌ترین راه‌های کنترل و درمان حساسیت فصلی در افرادی است که برای اولین‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. یعنی این افراد باید هر روز یکی از خوراکی‌های فصلی موجود در برنامه‌غذایی‌شان را حذف کنند تا به نتیجه موردنظر که همان شناسایی خوراکی آلرژن است، دست پیدا کنند.

 

برخی افراد ادعا می‌کنند مصرف غذاهای دریایی هم می‌تواند در آنها ایجاد آلرژی کند. آیا این ادعای درستی است؟

تا حدودی بله، اگر فردی برای اولین‌بار غذاهای دریایی مانند ماهی یا میگو مصرف کند یا پس از سال‌ها این غذاها را بخورد، ممکن است به آنها حساسیت نشان دهد یا علایم حساسیت او شدیدتر شود، بنابراین این گروه از افراد باید ماهی یا میگو را برای مدتی از برنامه‌غذایی‌شان حذف کنند تا شرایط‌شان بهبود یابد.

منبع:salamatiran.com


ویدیو مرتبط :
درمان حساسیت فصلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی


یکی از مشکلات شایعی که در فصل بهار برای برخی افراد پیش می آید، ابتلا به آلرژی بهاره به دلیل آغاز گرده افشانی گل ها و گیاهان است. بهتر است این افراد در فصل بهار، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند که کمترین موارد حساسیت را برای آنها ایجاد کند.





هفته نامه سلامت:

دکتر رضا راست منش، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه شهید بهشتی:

یکی از مشکلات شایعی که در فصل بهار برای برخی افراد پیش می آید، ابتلا به آلرژی بهاره به دلیل آغاز گرده افشانی گل ها و گیاهان است. بهتر است این افراد در فصل بهار، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند که کمترین موارد حساسیت را برای آنها ایجاد کند یا باعث پیشگیری از تشدید حساسیت شود.

نکته دیگری که درباره رژیم غذایی بهاره مطرح است، کمبود میوه ها و متنوع نبودن آنها در این فصل است. در این مطلب، بهترین و کم عارضه ترین رژیم غذایی برای فصل بهار بررسی خواهد شد.

وقتی از رژیم بهاره صحبت می کنیم، منظور تغییر رژیم غذایی در فصل گرده افشانی گل ها و گیاهان است که ممکن است در برخی نقاط کشور با توجه به اقلیم آنها از اواخر زمستان شروع شود.

در برخی از نقاط دیگر کشور چهار فصل ما این رژیم از اواسط بهار آغاز می شود. حساسیت به گرده افشانی می تواند با پیروی از رژیم غذایی حساسیت زا و نامناسب، تشدید شود؛ مثلا مصرف گروهی از ریزمغذی ها و مواد غذایی مانند ویتامین E و روغن ماهی باعث تحریک و تشدید حساسیت فصلی می شود.

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

ممنوعیت ویتامین E و روغن ماهی


ویتامین E و روغن ماهی خواص زیادی برای بدن دارند و می توانند به حفظ و ارتقای سلامت کمک کنند اما مصرف خودسرانه آنها الگوی تولید برخی از پیش واسطه های التهابی را در بدنه تغییر می دهد.

در این صورت، استعداد دیدن برای رویارویی با غذاها و واکنش نشان دادن در برابر آنها هم تغییر خواهد کرد. پیش واسطه های التهابی در بدن افراد مبتلا به حساسیت که خودسرانه از ویتامین E و روغن ماهی استفاده می کنند، تغییر می کند و تا بدن بخواهد خود را با این تغییرات تطبیق بدهد، مدتی طول می کشد.

در این مدت، ح-ساسیت غذایی در کنار حساسیت فصلی ایجاد خواهد شد. حتی در مواردی ممکن است فرد به آلرژی هم مبتلا بناشداما به دلیل این مصرف خودسرانه در فصل بهار دچار حساسیت غذایی شود و آن را به فصل گرده افشانی نسبت دهد.

به طور کلی، نمی توانیم رد پای تمام مواد و ترکیب های غذایی حساسیت زا را در برنامه غذایی خود پیدا و آنها را حذف کنیم اما اگر فردی به تجربه متوجه شد به یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد، باید از مصرف آن پرهیز کند.

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

شناسایی حساسیت زاها


برخی افراد، آگاهی چندانی درباره مواد غذایی حساسیت زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژیم بهاره، جلوی ایجاد یا تشدید حساسیت را بگیرند. اگر بخواهیم شایع ترین این مواد غذایی را نام ببریم، باید از خربزه که دارای هیستامین بالایی است و می تواند باعث خارش گلو در برخی از افراد شود، شروع کنیم.

مصرف گردو هم می تواند تورم لب، حساسیت و خون مردگی های ریز حفره دهان را برای گروهی از افراد در پی داشته باشد.

افراد مبتلا به حساسیت های خوراکی، تماسی یا استنشاقی باید در فصل بهار در مصرف خوراکی های حساسیت زایی مانند کیوی، گوجه فرنگی، بادام زمینی، انگورهای دارای رنگدانه بنفش (معروف به انگور شاهی) و سبزی های کرکی (مانند گزنه و برخی گونه های پونه) هم محتاط باشند، ضمن اینکه باید تا فروکش کردن حساسیت ناشی از گرده افشانی تا حد ممکن دور مصرف بادمجان، مخصوصا بادمجان های پردانه را که سولانین بیشتری دارند، خط بکشند.

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

پیشگیری از تداخل حساسیت زاها


یکی از عواملی که باعث ایجاد یا تشدید حساسیت در فصل بهار می شود، تداخل چند ماده حساسیت زا به طور همزمان در این فصل است. به عبارت ساده تر، اگر مجبور به خروج از خانه در روزها و ساعت های گرده افشانی هستیم، باید بعد از برگشتن به خانه، مواد غذایی که حساسیت زا نیستند، استفاده کنیم نه اینکه بعد از رسیدن به منزل مواد غذایی حساسیت زا مانند کیوی یا گوجه فرنگی بخوریم.

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

راه حل کمبود میوه ها در بهار


برخی افراد از کم بودن تنوع میوه ها در فصل بهار شکایت می کنند و بر این باورند که این موضوع باعث کاهش دریافت ریزمغذی ها می شود. هر چند میوه ها دارای طعم ها و رنگ های مختلفی هستند و می توانند ذائقه های متفاوت را تامین کنند اما انواع ویتامین ها و مواد معدنی تقریبا در تمام میوه ها وجود دارد و میوه هایی خاص، دارای انواع خاصی از ویتامین ها نیستند و کمیابی یا گرانی یک میوه به هیچ عنوان دلیلی بر غنی تر بودن آن از نظر وجود ریزمغذی های مختلف نیست.

بنابراین می توانید در فصل بهار و تا پیش از ورود میوه های جدید به بازار، از میوه های چهارفصلی مانند سیب، کیوی، موز و ... استفاده کنید و سبزی ها و صیفی ها را هم به اندازه کافی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا مشکلی از نظر دریافت ریزمغذی ها در این فصل برایتان پیش نیاید.

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی