سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با کمک این روشها با فشار خون بالا مقابله کنید



فشار خون, مقابله با فشار خون بالا, پیشگیری از فشار خون بالا

برای کنترل و مقابله با فشار خون بالا ، فعالیت بدنی تان را افزایش دهید

 

 با کمک این روشها با فشار خون بالا مقابله کنید
همان طور که می دانید برای مقابله و درمان فشارخون، روش های ثابت درمانی وجود ندارد. امّا توصیه هایی غذایی، رفتاری و… وجود دارند که می توانند با تغییر سبک زندگی به بهبود فشارخون تان کمک کنند.

 

تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون بالا
اهمیتی ندارد که پزشکتان چه دارویی تجویز می کند، بلکه لازم است تغییراتی هم در سبک زندگی خود برای کنترل فشار خونتان ایجاد کنید. توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید:
- رژیم غذایی سالم با نمک کم

- ترک سیگار
- کاهش وزن
- مرتب ورزش کردن

 

ایجاد تغییرات در سبک زندگی به شما در کنترل و پیشگیری از فشار خون و حتی اگر داروهای فشار خون مصرف کنید، کمک می کند. می توانید این کارها را برای کنترل و پیشگیری از فشار خون انجام دهید:

 

- برای مقابله با فشار خون بالا ،مقدار نمک برنامه غذایی خود را کاهش دهید.

مقدار اندک سدیم ،۱۵۰۰ میلی گرم در روز برای افراد ۵۱ ساله و یا مسن تر و افراد دیگر که دچار فشارخون، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی هستند، مناسب است. در غیر این صورت افراد سالم می توانند روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم و یا کمتر سدیم دریافت کنند. در حالی که می توانید با کنار گذاشتن نمکدان، مقدار نمک دریافتی خود را کاهش دهید، اما باید حواس تان به نمک موجود در غذاهای فرآوری شده مانند سوپ های کنسروی و یا غذاهای منجمد هم باشد.

 

- برای مقابله با فشار خون بالا ، در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهید.

اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن حتی ۲٫۳ کیلوگرم می تواند فشار خون تان را کاهش دهد.

 

- برای مقابله با فشار خون بالا ، سیگار و قلیان نکشید.

تنباکو به دیواره ی رگ های خونی آسیب می زند و فرآیند سفت شدن شریان را تسریع می کند. اگر سیگار می کشید، از پزشک تان برای ترک آن کمک بگیرید تا بتوانید فشار خونتان را کنترل کنید.

 

 - برای مقابله با فشار خون بالا ، فعالیت بدنی تان را افزایش دهید.

فعالیت بدنی مرتب می تواند فشار خون تان را کاهش دهد و وزن تان را کنترل کند. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.


- برای مقابله با فشار خون بالا ، از مصرف الکل خودداری کنید.

حتی اگر سالم باشید، الکل می تواند فشار خون تان را افزایش دهد.


- برای مقابله با فشار خون بالا ، استرس را کنترل کنید.

استرس را تا حد ممکن کاهش دهید. تکنیک هایی مانند ریلکسیشن عضلات و تنفس عمیق را انجام دهید. خواب کافی هم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

 

- برای مقابله با فشار خون بالا ، ریلکسیشن انجام دهید و نفس های عمیق و آرام بکشید.

نفس کشیدن آرام و عمیق را برای تن آرامی تمرین کنید.

فشار خون بالا بیماری نیست که آن را درمان کنید و سپس نادیده اش بگیرید. نوعی بیماری است که باید در ادامه زندگی تان آن را مدیریت کنید.

 

درمان فشار خون بالا,فشار خون,پیشگیری از فشار خون بالا

برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات استفاده کنید

 

- برای مقابله با فشار خون بالا ، غذای سالم بخورید

از رژیم غذایی مخصوص فشار خون که بر میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب تاکید می کند، پیروی کنید. مقدار کافی پتاسیم دریافت کنید که به پیشگیری و درمان فشار خون بالا کمک می کند. نمک و چربی اشباع کمتری دریافت کنید.

 

- برای کنترل فشار خون ، فشار خون تان را در خانه بررسی کنید.

دستگاه های خانگی اندازه گیری فشار خون به شما کمک می کنند تا فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید، متوجه شوید که داروهایتان موثر بوده اند یا نه و حتی شما را از عوارض احتمالی آگاه کند. اگر فشار خون تان تحت کنترل است، می توانید تعداد دفعات مراجعه به پزشک را کمتر کنید.

 

- برای کنترل فشار خون ، داروها را درست مصرف کنید.

اگر عوارض یا هزینه داروها مشکلاتی برایتان ایجاد کرده است، مصرف آن ها را متوقف نکنید. از پزشک خود درباره گزینه های دیگر سوال کنید. به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. درمان موفق فشار خون به تلاش یک تیم نیاز دارد. نه پزشک و نه شما نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. با پزشک خود همکاری کنید تا فشار خون را به سطح بی خطری برسانید و در همان سطح نگهش دارید.


پایبند ماندن به تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی ممکن است مشکل باشد به ویژه اگر علائم فشار خون بالا را احساس نمی کنید. اگر به انگیزه نیاز دارید، خطرات مرتبط با فشار خون کنترل نشده را به یاد بیاورید. این کار به جلب حمایت خانواده و دوستان تان هم کمک می کند.

 

سونا و جکوزی چه تاثیری بر فشارخون بالا می گذارند؟
در صورتی که از جکوزی و سونا بیش از حد استفاده نشود، خطری برای افراد سالم ایجاد نمی کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا هم می توانند سونا را تحمل کنند اما تا زمانی که بحران فشار خون بالا را تجربه نکنید.
گرمای سونا و جکوزی باعث باز شدن رگ های خونی یا به عبارتی اتساع عروق می شود. اتساع عروق در زمان انجام فعالیت های معمول مانند پیاده روی سریع هم اتفاق می افتد. اگر پزشک به شما گفته است که از ورزش با شدت متوسط خودداری کنید، باید درباره ی سونا و جکوزی هم مراقب باشید. افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید از آب سرد به سونا یا جکوزی و یا برعکس بروند. این کار باعث افزایش فشار خون می شود.

منبع : baghdaroo.com


ویدیو مرتبط :
10 خوراکی برای مقابله با فشار خون بالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فشار خون چیست؟



 

 

فشار خون چیست؟

 

 

در واقع همه افراد فشار خون دارند! خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند. این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می شود.

 

افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی ، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

 

میزانی از فشار خون که بالا در نظر گرفته می شود در منابع مختلف متفاوت است ولی معمولاً به فشار خون بیشتر از٩٠/١٤٠میلیمتر جیوه افزایش فشار خون اطلاق می شود. به فشار خون افزایش یافته گاهی قاتل خاموش گفته می شود چون اگرچه معمولاً بی علامت است ولی می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

 

 

فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟

 

فشار خون بالا خصوصاً در افراد مسن بسیار شایع است.تقریباً در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند. در بیماران جوانتر در مردان شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می یابد.

 


علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

 

علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است . در بیشتر موارد افزایش مقاومت محیطی عروق مسئول افزایش فشار خون است که خود علل متفاوتی دارد.

 

 

عوامل مستعد کننده چیستند؟

 

بیشتر مردم (نزدیک به نود و پنج درصد آنها) از نوعی افزایش فشار خون رنج می برند که علت مشخصی برای آن یافت نشده است. به این فرم، افزایش فشار خون اولیه گفته می شود.

 

 

عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

 

سن : در مطالعات مختلف نشان داده شده است که سیر پیشرونده افزایش فشار خون با افزایش سن ارتباط دارد.

 

ژنتیک : به خوبی اثبات شده است که عوامل ژنتیکی که به ارث می رسند با افزایش فشار خون ارتباط دارند.


نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

 

عوامل محیطی : مانند چاقی، الکل، نمک زیاد و استرس نیز موثر هستند.

 

پنج درصد باقی مانده مبتلایان به فشار خون افزایش یافته علت مشخصی برای بیماری خود دارند. به این نوع، افزایش فشار خون ثانویه گفته می شود.

 

 

عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

 

بیماری کلیوی : به دلیل احتباس آب و نمک در بدن موجب بالا رفتن فشار خون می شود. این افزایش، خود می تواند باعث ایجاد بیماری کلیوی شود و یا آن را بدتر کند.

 

بیماریهای غدد درون ریز : (مانند سندرم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال و فئوکرومو سایتوما).


داروها و سموم : افزایش فشار خون می تواند عارضه جانبی استروئیدها، الکل، کوکائین، سیکلوسپورین و اریتروپوئیتین باشد. مصرف مواد حاوی تیروزین مانند برخی از پنیرها در افرادی که از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده می کنند ممکن است منجر به حمله افزایش فشار خون در این افراد شود. خطر افزایش فشار خون در زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، بیشتر است.

 

اشکال در سیستم عصبی خودکار و یا سیستم هورمونی کلیه ( رنین آنژیوتانسین ).

 

 

فشار خون چیست ؟

 

 

مقاومت به انسولین

 

فشار بالا در اوایل بارداری ممکن است نشان دهنده افزایش فشار خون اولیه باشد. فشار خون بالا در نیمه دوم حاملگی پره اکلامپسی نامیده می شود که معمولاً اگر کنترل شود، پس از زایمان از بین می رود و مشکل جدی ایجاد نمی کند.

 

 

چرا باید فشار خون بالا را کنترل کرد؟

 

فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است. همچنین می تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود به همین دلیل پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است.

 

اگر میزان فشار خون به سرعت بالا رفته و به حدود ١٣/٢٠٠ برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می شود که آسیب زیادی ایجاد می کند و موجب مرگ و میر می شود.

 

 

فشار خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

 

میزان فشار خون : فشار خون در چند نوبت و در شرایط استاندارد اندازه گیری می شود.


عکس قفسه سینه : ممکن است علائم نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب را نشان دهد.

 

نوار قلب : ممکن است بزرگی بطن چپ یا کم خونی موضعی (ایسکمی) را نشان دهد.

 

آزمایش خون : اوره و الکترولیتها برای بررسی عملکرد کلیه و همچنین چربی و قند خون.

 

آزمایش ادرار : برای یافتن بیماری کلیوی.

 


فشار خون بالا چگونه درمان می شود؟

 

هدف از درمان رساندن فشار خون به کمتر از٩٠/١٤٠ در افراد معمولی و کمتر از٨٥/١٣٠ در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.

 

 

برای کمک به کاهش عوارض بهتر است:

 

*سیگار ترک شود تا آسیب عروقی کمتر گردد.

 

* کاهش وزن با رژیم غذایی و یا ورزش.

 

* کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.

 

*افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم.

 

*کاستن از استرس.

 

برای کنترل فشار خون پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسمهای متفاوتی دارند. معمولاً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود. اگر به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری اضافه می شوند. انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.