سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با هندوانه زندگی کنید!


اكثر ما هندوانه را خیلی دوست داریم اما خریدن آن خیلی سخت به‌نظر می‌رسد. خیلی از ما شنیده‌ایم كه می‌گویند هندوانه خوب باید صدای طبل بدهد ولی با این شرایط خریدن هندوانه خیلی سخت است، راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد.




  هندوانه چه ویتامین‌هایی دارد؟

اگر شما هم از طرفداران هندوانه هستید می‌توانید خوشحال باشید چون یكی از مغذی‌ترین و مفیدترین میوه‌ها را دوست دارید. هندوانه منبع غنی از ویتامین C است و به غیر از آن نیاز بدن را به ویتامین A و B6 به‌خوبی تامین می‌كند. علاوه بر همه اینها هندوانه سرشار از تیامین و مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیم است و مقادیر زیادی هم كاروتینوئید، لوتئین و بتاكاروتن دارد. راستی یادتان باشد از تخمه هندوانه غافل نشوید؛ تخمه هندوانه هم مواد مغذی زیادی دارد. تخمه هندوانه منبع خوبی برای تامین پروتئین و چربی‌‌های غیرمضر است. تخمه هندوانه 35درصد پروتئین، 50درصد چربی و 5درصد فیبر و مقادیری هم منیزیم، كلسیم، پتاسیم، آهن و فسفر دارد.



  نگهداری، سخت‌تر از خرید است

اكثر ما هندوانه را خیلی دوست داریم اما خریدن آن خیلی سخت به‌نظر می‌رسد. خیلی از ما شنیده‌ایم كه می‌گویند هندوانه خوب باید صدای طبل بدهد ولی با این شرایط خریدن هندوانه خیلی سخت است، راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد. هندوانه خوب را می‌توان از وزن آن شناخت. هندوانه خوب نسبت به اندازه آن سنگین است. پوست هندوانه هم در خرید كمك بزرگی برای ماست. پوست هندوانه شیرین صاف و بدون چین و چروك است. رنگ پوست هندوانه هم نه خیلی شفاف است و نه خیلی كدر.

گاهی هم پیش می‌آید كه در رستوران یا یك كافه فقط بخواهیم یك ‌قاچ هندوانه بخریم. در این شرایط دیگر خرید هندوانه اصلا سخت نیست. همه ما هندوانه را هرچه سرخ‌تر باشد بیشتر دوست داریم. هندوانه سرخ شیرین‌تر است. بهتر است كه هندوانه رگه‌های سفید نداشته باشد. اگر هم هندوانه هسته داشت، هسته‌ها هر چه تیره‌تر باشند، نشانه‌ای از این است كه هندوانه شیرین‌تر است.

از خرید هندوانه مهم‌تر، نگهداری از آن است. هندوانه را باید بعد از برش در یخچال نگه داشت تا تازه بماند و طعم آن از بین نرود. اگر نمی‌توانیم هندوانه را همان‌قدر بزرگ در یخچال جای دهیم می‌توانیم آن‌ را به قطعات كوچك‌تر ببریم اما بهتر است آن‌ را خیلی كوچك نكنیم. قطعه‌ها هر چه بزرگ‌تر باشند بهتر است. تكه‌های هندوانه را باید با محافظ غذا بپوشانیم تا نه آب آن خشك شود و نه این‌كه بوی غذا‌های درون یخچال را بگیرد.





  هندوانه از كجا آمده؟

مصری‌ها زودتر از همه به این میوه خوشمزه رسیدند و احتمالا گرمی بیش از حد هوا، كم آبی و آب و هوای گرم و خشك خیلی هم در این كشف بی‌تاثیر نبوده‌اند. هندوانه خیلی زود عطش را برطرف می‌كند و احساس تشنگی را در ما از بین می‌برد. از آنجایی كه حدود 92درصد هندوانه از آب است، احتمالا در زمان‌های دور مصری‌ها بیشتر از آب از این میوه برای رفع تشنگی خود استفاده می‌كردند.



    چگونه متنوع هندوانه  بخورید!

برخی از ما به حدی هندوانه دوست داریم كه در هر شرایطی خوردن آن برای‌مان لذت‌بخش است اما عد‌ه‌ای هم هستند كه تنوع را بیشتر می‌پسندند، حتی در خوردن هندوانه!
  •  تا به حال چیزی در مورد سوپ هندوانه شنیده‌اید؟ تهیه آن خیلی سخت نیست، كافی است تكه‌های هندوانه، طالبی و كیوی را با هم مخلوط و سپس به آن‌ها ماست اضافه كنید.
  •  حتما تخمه هندوانه را از یاد نبرده‌اید. تخمه هندوانه بیشتر در كشور‌های آسیایی طرفدار دارد. معمولا تخمه‌ها را قبل از مصرف تفت می‌دهند تا طعم آن بهتر شود.
  •  باورتان نمی‌شود اگر بدانید حتی پوست هندوانه هم خوردنی است. می‌توان با استفاده از چاشنی‌ها پوست هندوانه را طعم‌دار كرد و آن ‌را باب طبع‌های شیرین و ترش به هر 2 صورت مربا یا ترشی مصرف كرد.
  •  با سالاد هندوانه چطورید؟ كافی است هندوانه را با پیاز قرمز خلال شده، نمك و فلفل سیاه مخلوط كنید و طعم یك سالاد تابستانی جدید را بچشید.
  •  آب هندوانه را از قلم نیندازید! آب هندوانه خنك در روز‌های گرم تابستان برای رفع عطش عالی است. تهیه آن هم بسیار ساده است؛ كافی است تكه‌های هندوانه را در مخلوط‌كن بریزید و چند تكه یخ هم به آن اضافه كنید. در انتها آب هندوانه را از درون صافی رد كنید تا هسته‌های آن جدا شوند. كسی هست كه این نوشیدنی لذت‌بخش را دوست نداشته باشد؟!



انرژی خود را با هندوانه تامین كنید

از این به بعد به جای نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا هندوانه بخورید. هندوانه سرشار از ویتامین‌های گروه B است كه تولیدكنندگان انرژی بدن هستند. تازه با خوردن هندوانه دیگر لازم نیست نگران ضرر‌های نوشیدنی‌های انرژی‌زا باشید. بهترین حسن خوردن هندوانه به جای این نوشیدنی‌ها این است كه كافئین ندارد و به جای كاهش آب بدن و ایجاد تشنگی، عطش را به سرعت رفع می‌كند.
  •   هندوانه بخورید تا پیر نشوید ؛ خوردن هندوانه یكی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های جلوگیری از پیری است. هندوانه سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هاست كه پوست ما را شاداب و جوان نگه می‌دارند و از آن مهم‌تر هندوانه از كاهش دید ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌كند. اینطور كه به‌نظر می‌رسد خوردن هندوانه در تقویت بینایی حتی از هویج هم موثرتر است.
  •   با هندوانه دیگر از خطر ابتلا به سرطان نترسید كافی است در برنامه غذایی روزانه خود اندكی بیشتر به هندوانه توجه كنید تا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها حتی از نزدیكی شما رد هم نشود. یكی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در هندوانه آنتی‌اكسیدان‌ها هستند و در مبارزه با سرطان‌ها هم همین آنتی‌اكسیدان‌ها هستند كه رادیكال‌های آزاد سرطان‌زا را از بین می‌برند.
  •   بیماری‌های قلبی؟! حتی فكرش را هم نكنید یكی دیگر از انواع آنتی‌اكسیدان‌های موجود در هندوانه لیكوپن نام دارد. مسئولیت این آنتی‌اكسیدان محافظت از ما در برابر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. علاوه بر بیماری‌های قلبی این آنتی‌اكسیدان خطر ابتلا به سرطان پروستات را به‌شدت كاهش می‌دهد.
  •   معمولا عصبی هستید؟ هندوانه بخورید و به همه چیز با آرامش بیندیشید. همانطور كه قبلا هم گفتیم یكی از ویتامین‌های اصلی موجود در هندوانه ویتامین B6 است و اگر قصد دارید یك برنامه غذایی سالم و مقوی برای خود و خانواده‌تان تنظیم كنید نباید این ویتامین را از یاد ببرید. یكی از مهم‌ترین عملكرد‌های ویتامین B6در بدن افزایش مواد شیمیایی موجود در مغز است كه حس عصبانیت و ناراحتی و در مقابل آن‌ها آرامش فردی را كنترل می‌كند. پس اندكی هندوانه بخورید و نگران شلوغی‌ها و مشغله‌های دنیای اطراف خود نباشید.


ویدیو مرتبط :
هندوانه فروشی (هندوانه هیبریدی بی دانه و پوست نازکB32)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی نامه بزرگ شیعیان امام علی



حضرت علي ( ع ) نخستين فرزند خانواده هاشمي است كه پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم اند . پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبدمناف است و مادر او فاطمه دختر اسد فرزند هاشم بن عبدمناف مي باشد . خاندان هاشمي از لحاظ... فضائل اخلاقي و صفات عاليه انساني در قبيله قريش و اين طايفه در طوايف عرب ، زبانزد خاص و عام بوده است . فتوت ، مروت ، شجاعت و بسياري از فضايل ديگر اختصاص به بني هاشم داشته است . يك از اين فضيلتها در مرتبه عالي در وجود مبارك حضرت علي ( ع ) موجود بوده است . فاطمه دختر اسد به هنگام درد زايمان راه مسجدالحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه نزديك ساخت و چنين گفت : خداوندا ! به تو و پيامبران و كتابهايي كه از طرف تو نازل شده اند و نيز به سخن جدم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم . پرودگارا ! به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت ، و به حق كودكي كه در رحم من است ، تولد اين كودك را بر من آسان فرما ! لحظه اي نگذشت كه ديوار جنوب شرقي كعبه در برابر ديدگان عباس بن عبدالمطلب و يزيد بن تعف شكافته شد . فاطمه وارد كعبه شد ، و ديوار به هم پيوست . فاطمه تا سه روز در شريفترين مكان گيتي مهمان خدا بود . و نوزاد خويش سه روز پس از سيزدهم رجب سي ام عام الفيل فاطمه را به دنيا آورد . دختر اسد از همان شكاف ديوار كه دوباره گشوده شده بود بيرون آمد و گفت : پيامي از غيب شنيدم كه نامش را علي بگذار .

 

 

 

دوران كودكي:


حضرت علي ( ع ) تا سه سالگي نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا كه خداوند مي خواست ايشان به كمالات بيشتري نائل آيد ، پيامبر اكرم ( ص ) وي را از بدو تولد تحت تربيت غير مستقيم خود قرار داد . تا آنكه ، خشكسالي عجيبي در مكه واقع شد . ابوطالب عموي پيامبر ، با چند فرزند با هزينه سنگين زندگي روبرو شد . رسول اكرم ( ص ) با مشورت عموي خود عباس توافق كردند كه هر يك از آنان فرزندي از ابوطالب را به نزد خود ببرند تا گشايشي در كار ابوطالب باشد . عباس ، جعفر را و پيامبر ( ص ) ، علي ( ع ) را به خانه خود بردند . به اين طريق حضرت علي ( ع ) به طور كامل در كنار پيامبر قرار گرفت . علي ( ع ) آنچنان با پيامبر ( ص ) همراه بود ، حتي هرگاه پيامبر از شهر خارج مي شد و به كوه و بيابان مي رفت او را نيز همراه خود مي برد . بعثت پيامبر ( ص ) و حضرت علي ( ع ) شكي نيست كه سبقت در كارهاي خير نوعي امتياز و فضيلت است . و خداوند در آيات بسياري بندگانش را به انجام آنها ، و سبقت گرفتن بر يكديگر دعوت فرموده است . از فضايل حضرت علي ( ع ) است كه او نخستين فرد ايمان آورنده به پيامبر ( ص ) باشند . ابن ابي الحديد در اين باره مي گويد : بدان كه در ميان اكابر و بزرگان و متكلمين گروه معتزله اختلافي نيست كه علي بن ابيطالب نخستين فردي است كه به اسلام ايمان آورده و پيامبر خدا را تاييد كرده است .


حضرت علي ( ع ) نخستين ياور پيامبر ( ص ):


پس از وحي خدا و برگزيده شدن حضرت محمد ( ص ) به پيامبري و سه سال دعوت مخفيانه ، سرانجام پيك وحي فرا رسيد و فرمان دعوت همگاني داده شد . در اين ميان تنها حضرت علي ( ع ) مجري طرحهاي پيامبر ( ص ) در دعوت الهيش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضيافتي بود كه وي براي آشناكردن خويشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دين خدا ترتيب داد . در همين ضيافت پيامبر ( ص ) از حاضران سؤال كرد : چه كسي از شما مرا در اين راه كمك مي كند تا برادر و وصي و نماينده من در ميان شما باشد ؟ فقط علي ( ع ) پاسخ داد : اي پيامبر خدا ! من تو را در اين راه ياري مي كنم پيامبر ( ص ) بعد از سه بار تكرار سؤوال و شنيدن همان جواب فرمود : اي خويشاوندان و بستگان من ، بدانيد كه علي ( ع ) برادر و وصي و خليفه پس از من در ميان شماست . از افتخارات ديگر حضرت علي ( ع ) اين است كه با شجاعت كامل براي خنثي كردن توطئه مشركان مبني بر قتل رسول خدا ( ص ) در بستر ايشان خوابيد و زمينه هجرت پيامبر ( ص ) را آماده ساخت .

 

حضرت علي ( ع ) بعد از هجرت:

 

بعد از هجرت حضرت علي ( ع ) و پيامبر ( ص ) به مدينه دو نمونه از فضايل علي ( ع ) را بيان مي نمائيم :

1 - جانبازي و فداكاري در ميدان جهاد : حضور وي در 26 غزوه از 27غزوه پيامبر ( ص ) و شركت در سريه هاي مختلف از افتخارات و فضايل آن حضرت است .

2 - ضبط و كتابت وحي ( قرآن ) كتابت وحي و تنظيم بسياري از اسناد تاريخي و سياسي و نوشتن نامه هاي تبليغي و دعوتي از كارهاي حساس و پرارج امام ( ع ) بود . ايشان آيات قرآن چه مكي و چه مدني ، را ضبط مي كرد . به همين علت است كه وي را از كاتبان وحي و حافظان قرآن به شمار مي آورند . در اين دوران بود كه پيامبر ( ص ) فرمان اخوت و برادري مسلمانان را صادر فرمود و با حضرت علي ( ع ) پيمان برادري و اخوت بست و به حضرت علي ( ع ) فرمود : تو برادر من در اين جهان و سراي ديگر هستي . به خدايي كه مرا به حق برانگيخته است ... تو را به برادري خود انتخاب مي كنم ، اخوتي كه دامنه آن هر دو جهان را فرا گيرد . حضرت علي ( ع ) داماد رسول اكرم ( ص ) عمر و ابوبكر با مشورت با سعد معاذ رئيس قبيله اوس دريافتند جز علي ( ع ) كسي شايستگي زهرا ( س ) را ندارد . لذا هنگامي كه علي ( ع ) در ميان نخلهاي باغ يكي از انصار مشغول آبياري بود موضوع را با ايشان در ميان نهادند و ايشان فرمود : دختر پيامبر ( ص ) مورد ميل و علاقه من است . و به سوي خانه رسول به راه افتاد . وقتي به حضور رسول اكرم ( ص ) رسيد ، عظمت محضر پيامبر ( ص ) مانع از آن شد كه سخني بگويد ، تا اينكه رسول اكرم ( ص ) علت رجوع ايشان را جويا شد و حضرت علي ( ع ) با تكيه به فضايل و تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام فرمود : آيا صلاح مي دانيد كه فاطمه را در عقد من درآوريد ؟ پس از موافقت حضرت زهرا ( س ) آن حضرت به دامادي رسول اكرم ( ص ) نائل آمدند .

 

غدير خم:


پيامبر ( ص ) بعد از اتمام مراسم حج در آخرين سال عمر پربركتش در راه برگشت در محلي به نام غديرخم در نزديكي جحفه دستور توقف داد ، زيرا پيك وحي فرمان داده بود كه پيامبر ( ص ) بايد رسالتش را به اتمام ( 9 )برساند . پس از نماز ظهر پيامبر ( ص ) بر بالاي منبري از جهاز شتران رفت و فرمود : اي مردم ! نزديك است كه من دعوت حق را لبيك گويم و از ميان شما بروم درباره من چه فكر مي كنيد ؟ مردم گفتند : گواهي مي دهيم كه تو آيين خدا را تبليغ مي كردي پيامبر فرمود : آيا شما گواهي نمي دهيد كه جز خداي يگانه ، خدايي نيست و محمد بنده خدا و پيامبر اوست ؟ مردم گفتند : آري ، گواهي مي دهيم . سپس پيامبر ( ص ) دست حضرت علي ( ع ) را بالا گرفت و فرمود : اي مردم ! در نزد مؤمنان سزاوارتر از خودشان كيست ؟ مردم گفتند : خداوند و پيامبر او بهتر مي دانند . سپس پيامبر فرموند : اي مردم ! هر كس من مولا و رهبر او هستم ، علي هم مولا و رهبر اوست . و اين جمله را سه بار تكرار فرمودند . بعد مردم اين انتخاب را به حضرت علي ( ع ) تبريك گفتند و با وي بيعت نمودند .

 

غدیر خم

 

حضرت علي ( ع ) بعد از رحلت رسول اكرم ( ص ):

 

پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) به علت شرايط خاصي كه بوجود آمده بود ، حضرت علي ( ع ) از صحنه اجتماع كناره گرفت و سكوت اختيار كرد. نه در جهادي شركت مي كرد و نه در اجتماع به طور رسمي سخن مي گفت . شمشير در نيام كرد و به وظايف فردي و سازندگي افراد مي پرداخت . فعاليتهاي امام در اين دوران به طور خلاصه اينگونه است :

1 - عبادت خدا آنهم در شان حضرت علي ( ع )

2 - تفسير قرآن و حل مسائل ديني و فتواي حكم حوادثي كه در طول 23سال زندگي پيامبر ( ص ) مشابه نداشت .

3 - پاسخ به پرسشهاي دانشمندان ملل و شهرهاي ديگر .

4 - بيان حكم بسياري از رويدادهاي نوظهور كه در اسلام سابقه نداشت .

5 - حل مسائل هنگامي كه دستگاه خلافت در مسائل سياسي و پاره اي از مشكلات با بن بست روبرو مي شد .

6 - تربيت و پرورش گروهي كه از ضمير پاك و روح آماده ، براي سير و سلوك برخوردار هستند .

7 - كار و كوشش براي تامين زندگي بسياري از بينوايان و درماندگان تا آنجا كه با دست خويش باغ احداث مي كرد و قنات استخراج مي نمود و سپس آنها را در راه خدا وقف مي نمود .

 

خلافت حضرت علي ( ع ):


در زمان خلافت حضرت علي ( ع ) جنگهاي فراواني رخ داد از جمله صفين ، جمل و نهروان كه هر يك پيامدهاي خاصي به دنبال داشت .

 

شهادت امام علي ( ع ):

 

بعد از جنگ نهروان و سركوب خوارج برخي از خوارج از جمله عبدالرحمان بن ملجم مرادي ، و برك بن عبدالله تميمي و عمروبن بكر تميمي در يكي از شبها گرد هم آمدند و اوضاع آن روز و خونريزي ها و جنگهاي داخلي را بررسي كردند و از نهروان و كشتگان خود ياد كردند و سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه باعث اين خونريزي و برادركشي حضرت علي ( ع ) و معاويه و عمروعاص است . و اگر اين سه نفر از ميان برداشته شوند ، مسلمانان تكليف خود را خواهنددانست . سپس با هم پيمان بستند كه هر يك از آنان متعهد كشتن يكي از سه نفر گردد . ابن ملجم متعهد قتل امام علي ( ع ) شد و در شب نوزدهم ماه رمضان همراه چند نفر در مسجد كوفه نشستند . آن شب حضرت علي ( ع ) در خانه دخترش مهمان بودند و از واقعه صبح با خبر بودند ، وقتي موضوع را با دخترش در ميان نهاد ، ام كلثوم گفت : فردا جعده را به مسجد بفرستيد . حضرت علي ( ع ) فرمود : از قضاي الهي نمي توان گريخت . آنگاه كمربند خود را محكم بست و در حالي كه اين دو بيت را زمزمه مي كرد عازم مسجد شد . كمر خود را براي مرگ محكم ببند ، زيرا مرگ تو را ملاقات خواهدكرد . و از مرگ ، آنگاه كه به سراي تو درآيد . جزع و فرياد مكن ابن ملجم ، در حالي كه حضرت علي ( ع ) در سجده بودند ، ضربتي بر فرق مبارك خون از سر حضرتش در محراب جاري شد و محاسن آن حضرت وارد ساخت . شريفش را رنگين كرد . در اين حال آن حضرت فرمود : فزت و رب الكعبه به خداي كعبه سوگند كه رستگار شدم سپس آيه 55سوره طه را تلاوت فرمود : شما را از خاك آفريديم و در آن بازتان مي گردانيم و بار ديگر از آن بيرونتان مي آوريم . حضرت علي ( ع ) در واپسين لحظات زندگي نيز به فكر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنين وصيت فرمود : شما را به پرهيزكاري سفارش مي كنم و به اينكه كارهاي خود را منظم كنيد و اينكه همواره در فكر اصلاح بين مسلمانان باشيد . يتيمان را فراموش نكنيد ، حقوق همسايگان را مراعات كنيد . قرآن را برنامه ي عملي خود قرار دهيد . نماز را بسيار گرامي بداريد كه ستون دين شماست . حضرت علي ( ع ) در 21ماه رمضان به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد ، و مزارش ميعادگاه عاشقان حق و حقيقت شد .