سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با مصرف ماهی از این سرطان خطرناک پیشگیری کنید



سرطان, سرطان روده, پیشگیری از سرطان روده

اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد

 

با مصرف ماهی از این سرطان خطرناک پیشگیری کنید
بر اساس مطالعات اخیر در آمریکا حذف گوشت قرمز و استفاده از غذاهای گیاهی و همچنین ماهی در رژیم غذایی روزانه، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. این مطالعه 7 ساله نشان داد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در گیاه خوارانی که هیچ گوشتی جز گوشت دریایی مانند ماهی مصرف نمی کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم های غذایی معمولی استفاده می کنند، 43 درصد کمتر است.
بر اساس آمارها سرطان روده سومین سرطان شایع و سومین علت عمده مرگ و میر بیماران سرطانی است.

محققان معتقدند مکانیسم این اثر به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی است که نقش مهمی در پیشگیری از التهاب و سرطانی شدن سلول ها ایفا می کند. علایم این سرطان می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع، تغییر در حرکت‌های روده، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد.

 

اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین وچهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است. اسیدهای امگا 3 برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند ولی در بدن ساخته نمی‌شوند.

سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا 3 عبارتند ازآلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA). آلفا- لینولنیک اسید (ALA) در گردو، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن‌های کانولا، سویا، بذر کتان و روغن زیتون یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) ودوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در ماهی همچون سالمون و در روغن و مکمل‌های ماهی وجود دارند. این اسیدهای چرب از نظر تغذیه‌ای بسیار مهمند.

 

مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا 3 در میان مواد غذایی گیاهی هستند. اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 (با یک پیوند دوگانه در اتم کربن سوم) که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند، در داخل بدن نمی‌توانند ساخته شوند، لذا باید آنها را از طریق غذاها به دست آورد. بهترین منبع تامین اسیدهای چرب امگا 3 ماهی است که در انواع چرب آن بیشتر است.

منبع : seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از سرطان با مصرف روزانه آسپرین‬

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف ماهی از بروز عفونتهای لثوی پیشگیری می کند



 

 

 

مصرف ماهی از بروز عفونتهای لثوی پیشگیری می کند

 

نتایج پژوهشهای دانشمندان آمریکایی نشان می دهد مصرف امگا- ۳ که به میزان زیاد در گوشت ماهی وجود دارد می تواند خطر بیماریهای لثوی را کاهش دهد.

 

از جمله علائم بیماریهای لثوی می توان به التهاب، قرمزی و دردهای لثه اشاره کرد. این بیماریها می توانند موجب شل شدن و در نهایت افتادن دندانها شوند.

 

در این میان، بیماری عفونت "پیوره" (pyorrhoea) یا التهاب لثه یکی از بیماریهای شایع دهان و دندان است.

 

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافتند که با مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده که به "امگا- ۳" و "امگا- ۶" معروفند و به میزان فراوان در ماهی یافت می شوند می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

 

این محققان اطلاعات جمع آوری شده مربوط به ۹ هزار بزرگسال را که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ توسط شورای ارزیابی بهداشت و تغذیه ملی آمریکا انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند.

 

براساس گزارش WebMD، این پژوهشگران در این تحقیق مصرف بعضی از اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتوانیک اسید (EPA) و اسید لینولئیک را در ارتباط با حضور "پیوره" ارزیابی کردند.

 

این اطلاعات نشان داد که این بیماری لثوی به طور کلی ۲/۸ درصد از جمعیت را درگیر می کند اما در کسانی که به میزان زیادی از اسید چرب غیراشباع DHA مصرف می کنند احتمال بروز این بیماری به میزان ۳۰ درصد کاهش می یابد.

 

همچنین در بین افرادی که از EPA مصرف می کنند احتمال وقوع پیوره ۲۳ درصد کاهش می یابد. این درحالی است که به نظر می رسد اسید لینولئیک توانایی بالایی برای پیشگیری از این بیماری نداشته باشد.

 

برای کسب این نتایج تنها مصرف ۴۰ میلیگرم DHA و ۱۰ میلیگرم EPA در روز کافی است.

 

برای درک بهتر می توان گفت که در ۱۰۰ گرم ماهی قزل آلا یا ماهی تن بیش از یک گرم DHA وجود دارد..../ تحلیل : آفتاب