سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با لکه بینی دوران بارداری چه کنیم؟



 

بارداری

 

حتی اگر به نظر برسد که خونریزی قطع شده است بلافاصله با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. اگر چه ممکن است که خونریزی واژینال یا لکه بینی به دلیل یک مسئله جزئی باشد، اما احتمال مسائل جدی نیز وجود دارد.


احتمالا برای رد هر گونه عوارض و اطمینان یافتن از سلامت شما و فرزندتان، انجام معاینه ضروری است. اگر خونریزی شما ادامه دارد و یا درد شدید به هر شکلی دارید و دسترسی فوری به پزشک خود ندارید، سریعا" به بخش مراقبتهای فوری (اورژانس) مراجعه کنید.

 


فرق بین لکه بینی و خونریزی چیست؟


لکه بینی خونریزی خفیفی است مشابه آن چیزی که احتمالا در اوایل یا اواخر قاعدگی مشاهده می کنید. رنگ آن می تواند از صورتی تا قرمز مایل به قهوه ای تغییر کند (رنگ خون خشک شده).



علل لکه بینی چیست؟


به دلیل افزایش میزان جریان خون دهانه رحم و بافت های اطراف، شما ممکن است بعد از پاپ اسمیر (آزمایش سرطان دهانه رحم)، معاینه داخلی و یا رابطه جنسی لکه بینی داشته باشید.

 

 

 


علل دیگر شامل:


خونریزی مربوط به لانه گزینی: ممکن است شما خونریزی کم و خفیفی مربوط به لانه گزینی که احتمالا ۱۱ تا ۱۲ روز بعد از باروری اتفاق می افتد داشته باشید ) نزدیک به زمانی که شما متوجه رخ ندادن سیکل قاعدگی می شوید.)


ممکن است که علت آن لانه گزینی تخم بارور شده در دیواره رحم باشد، پدیده ای که معمولا ۶ روز بعد از قاعدگی اتفاق می افتد اما نمی توان به طور قطع مطمئن بود که خونریزی ناشی از لانه گزینی است. خونریزی خیلی خفیف بوده، در عرض ۱ تا ۲ روز تمام شده، و فقط تعداد کمی از زنان حامله این نوع از لکه بینی را دارند.

 

جنین

 


سقط خود به خودی یاحاملگی نابجا: لکه بینی می تواند جز علائم اولیه یک سقط خود به خودی یا حاملگی نابجا باشد به خصوص اگر با درد یا انقباضات ( کرامپ) شکمی همراه باشد. در حدود یک چهارم زنان حامله در اوایل حاملگی خونریزی یا لکه بینی دارند و در حدود نیمی از این افراد دچار سقط خود به خودی می شوند.


اما اگر سونوگرافی که از جنین شما در حدود هفته های ۷ تا ۱۱ انجام می شود نشان دهنده ضربان قلب باشد، شانس ادامه حاملگی شما بیشتر از ۹۰% است.

 

عفونتها: لکه بینی ممکن است به دلایل غیر مرتبط با حاملگی باشد. عفونتهای واژینال ( مانند عفونتهای قارچی یا باکتریال) یا عفونتهای منتقله از راه مقاربت ( مانند تریکومونا، گنوره ، کلامیدیا و یا هرپس) ممکن است باعث تحریک و یا التهاب دهانه رحم شوند. دهانه ملتهب رحم، مستعد خونریزی بعد از پاپ اسمیر یا رابطه جنسی است.


همچنین ممکن است به دلیل وجود پولیپ (یک نوع توده خوش خیم)، شما بعد از پاپ اسمیر یا نزدیکی جنسی خونریزی یا لکه بینی داشته باشید.



مشکلات جفت یا زایمان زود رس: در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، خونریزی یا لکه بینی می تواند نشانه یک مشکل جدی مثل جفت سر راهی، جداشدن جفت (که در این پدیده جفت از رحم جدا می شود) و سقط خود به خودی دیررس (بین ۱۳ هفتگی و اواسط حاملگی) یا زایمان زودرس (بین نیمه حاملگی و ۳۷ هفتگی) باشد.



زایمان طبیعی: ترشح موکوسی که بر اثر وجود خون تغییر رنگ یافته بعد از ۳۷ هفتگی به احتمال زیاد نشانه جدا شدن یک پلاک موکوسی در اثر نرم و گشاد شدن دهانه رحم و آماده شدن آن برای مراحل زایمان می باشد. در این مرحله نیز شما هر لکه بینی و یا خونریزی را باید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.



علل ناشناخته:
در بعضی از موارد علت لکه بینی در نهایت نیز مشخص نمی شود. تنها کاری که پزشک در این موقع می کند تجویز دستورات احتیاطی شامل ورزش نکردن، خودداری از نزدیکی و خودداری از بلند کردن اشیاء سنگین و موارد دیگر است.


ویدیو مرتبط :
لکه بینی در بارداری یعنی سقط جنین؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خونریزی یا لکه های دوران بارداری از کجا می آیند؟



 لکه بینی دوران بارداری,خونریزی در دوران بارداری

 

 در دوران بارداری وقتی متوجه لکه خون یا خونریزی شدم چه باید بکنم؟
حتی اگر خونریزی قطع شده بود هم سریع با پزشک خود تماس بگیرید. همان طور که ممکن است خیلی مهم نباشد، ممکن است نشانه مشکل بزرگ و خطرناکی هم باشد. پزشک با توجه به وضعیت عمومی بدن شما درمان لازم را انجام می دهد.
شاید نیاز باشد مورد آزمایش هایی همچون فراصوتی یا خون قرار بگیرید تا مطمئن شوید مشکلی برای جنین پیش نیامده است و همه شک و شبهه ها را از بین ببرید.
اگر خونریزی و درد شدید داشتید بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید.
فرق لکه بینی با خونریزی چیست؟
لکه بینی از نامش پیداست، خون ریزی کم که سریع هم قطع می شود را لکه بینی می گویند. درست همچون اتفاقی که در روز اول یا آخر دوران پریود اتفاق می افتد. رنگ لکه ها نیز بین صورتی، قرمز یا قهوه ای متغیر است.
چه مساله ای باعث خونریزی یا لکه می شود؟
نمی توان به طور قطع دلیل مشخصی برای این موضوع تعیین کرد. اما برخی از دلایل خونریزی شامل موارد زیر است:
• جماع
جریان خون زیاد در دیواره رحم می تواند دلیلی برای خونریزی یا لکه بینی پس از جماع در دوران بارداری باشد. پلیپ های موجود در گردن رحم نیز می توانند دلیلی برای خونریزی پس از جماع در دوران بارداری باشند.
• تست داخلی یا پاپ اسمیر
پس از انجام تست داخلی یا پاپ اسمیر نیز ممکن است در نتیجه جریان خون زیاد یا پلیپ در گردن رحم، خانم باردار شاهد لکه های خون یا خون ریزی باشد.
• سقط جنین یا آبستنی خارج از رحم
خونریزی یا لکه بینی در سه ماهه نخست بارداری اگر با دردهای شکمی یا رفتگی عضلات و قولنج همراه باشد، می تواند نشانه های اولیه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم (جنین به جای داخل رحم در لوله رحم شکل می گیرد) باشد. آبستنی خارج از رحم بسیار خطرناک است و باید بلافاصله با مشاهده خونریزی و احساس درد، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
تقربیا یک‌‌چهارم خانم های باردار در ابتدای بارداری دچار خون ریزی های خفیف یا زیاد هستند و نیمی از آنها دچار سقط جنین می شوند. اما اگر دستگاه های فراصوت نشان دادند که ضربان قلب جنین در هفته های 7 تا 11 نرمال است، احتمال ادامه بارداری و سقط نشدن جنین 90 درصد است.
• عفونت
خونریزی می تواند در اثر مسایل نامرتبط به بارداری باشد. عفونت های واژینال، کلامیدیا، سوزاک و هرپیز باعث تورم و التهاب رحم می شوند. گردن رحم متورم شده نیز پس از جماع یا تست پاپ اسمیر دچار خونریزی می شود.
• مشکلات جفت یا زایمان زودرس
در سه ماهه دوم و سوم بارداری، خونریزی یا لکه بینی می تواند نشانه شرایط خطرناکی همچون جدا شدن ناگهانی جفت از رحم، سقط جنین یا زایمان زودرس باشد. (زایمان در نیمه بارداری و حدود هفته های 37).
خونریزی در سه ماهه نخست بارداری می تواند نشانه مشکلات پنهان جفت جنین باشد. خون ریزی شدید در سه ماهه نخست می تواند در آینده به جدا شدن جفت از رحم منجر شود.
• نزدیک شدن زایمان
اگر رحم بزرگ و بدن شما آماده زایمان شد ترشحات بدن آغاز می شوند و ممکن است به صورت خون دیده می شوند. اگر در هفته 37 این اتفاق روی دهد، این ترشحات خیلی مهم نیستند. اما اگر بیشتر از چند قطره خون بود، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

منبع:bartarinha.ir