سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با ترشحات سینه چه کنیم؟



ترشحات سینه,ترشح از نوک پستان,علت ترشحات سینه

با ترشحات سینه چه کنیم ؟
ترشح از نوک پستان با وجود آنکه نسبتا شایع و در اغلب موارد خوش‌خیم است، باعث ایجاد اضطراب و ترس از سرطان در بین خانم‌ها می‌شود.
تخمین میزان واقعی این عارضه در بین زنان امکان‌پذیر نیست زیرا همه مبتلایان به این عارضه، به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمی‌کنند. به هر حال در بیش از نیمی از زنان با فشار دادن نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می‌شود. بسیاری از خانم‌های مبتلا به ترشح پستان دچار سرطان نیستند با این وجود احتمال همراهی سرطان پستان با این ترشحات، ارزیابی دقیق این بیماری را ضروری می‌سازد.
خوشبختانه در حدود 95 درصد موارد ترشحات نوک پستان ناشی از یک بیماری خوش‌خیم است.ترشحات خونیاز مهم‌ترین انواع ترشحات پستان که از نظر ارزیابی سرطان اهمیت دارند، ترشحات خونی نوک پستان هستند.

البته ترشحات خونی در اغلب موارد به علت بیماری‌های خوش‌خیم پستان ایجاد می‌شوند، اما بیشتر از سایر انواع ترشحات با سرطان همراه هستند به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند. در صورتی که شما ترشحات قرمز رنگ یا صورتی رنگی را در خروجی مجاری پستانی مشاهده کردید ابتدا باید مشخص شود که آیا ترشحات واقعا خونی هستند یا خیر؟

سپس گرفتن شرح حال و معاینه کامل باید انجام شود. ترشحات خونی که خود به خود خارج شوند، همراه با توده باشند، در سنین بالاتر از 40 سال باشند یا از یک پستان و یک مجرا خارج شوند، ارزیابی‌های دقیق‌تری را لازم دارند.
ترشحات خونی یا خونابه‌ای در اواخر دوران بارداری و دوران شیردهی نیز ممکن است دیده شوند. علت چنین وضعیتی را افزایش عروق در بافت پستان در شرایط بارداری و اوایل شیردهی ذکر می‌کنند که معمولا مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود.
در این موارد اگر توده‌ای در پستان لمس نشود، احتیاج به هیچ‌گونه اقدام تشخیصی و درمانی دیگری وجود ندارد.
- ترشحات آبکی:
 ترشحات آبکی کاملا شفاف و رقیق بوده، بعد از ترشحات خونی مهم‌ترین نوع ترشحات هستند که باید از نظر ارزیابی سرطان مورد توجه قرار گیرند.
- ترشحات چرکین :
ترشحات معمولا ناشی از عفونت‌ها هستند. ترشحات چرکی در اغلب موارد یک طرفه و همراه با علایم التهاب مانند قرمزی، درد و سفتی پستان هستند. در معاینه معمولا ترشحات از چند مجرا خارج می‌شوند. عفونت مجاری پستان اغلب در خانم‌هایی که در حال شیردهی هستند اتفاق می‌افتد. بنابراین بیشتر در سنین باروری دیده می‌شود ولی در سنین یائسگی هم ممکن است ایجاد شود. در عفونت پستان باید درمان آنتی‌بیوتیکی انجام شود و در صورتی که پستان دچار آبسه شده باشد، باید تخلیه گردد.
- ترشحات رنگی:
ممکن است شما دچار ترشحات رنگی غلیظی که از چند مجرای پستان خارج می‌شوند شده باشید. این ترشحات که مشخصه اتساع مجاری پستان هستند، اغلب دو طرفه‌اند و رنگ آنها می‌تواند سفید، زرد، قهوه‌ای، سبز، آبی یا خاکستری باشد. گاهی ممکن است از چند مجرای یک پستان، ترشحاتی به رنگ‌های مختلف خارج شود. همچنین ممکن است این ترشحات با خارش و سوزش نوک پستان همراه باشند. اتساع مجاری پستان در واقع گشاد شدن مجاری اصلی پستان با افزایش سن بوده و رابطه‌ای با بروز سرطان پستان ندارد وکاملا خوش‌خیم است.
منبع salamat.ir

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ترشحات بی رنگ سینه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترشحات سینه طبیعی است؟



ترشحات سینه,ترشحات سینه زنان,ترشحات خونی نوک سینه

ترشحات سینه طبیعی است؟
هر نوع مایعی که از نوک سینه بیرون بیاید، به عنوان ترشحات سینه در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات، ترشحات نوک سینه، بخشی طبیعی از عملکرد سینه ها هستند. اگر این گونه باشد، خودبخود برطرف می شود.


ترشحات سینه در زنانی که باردار نیستند و یا بچه شیر نمی دهند، لزوماً غیرطبیعی و نشان دهنده وجود یک مشکل نیست، ولی بایستی توسط پزشک بررسی شود.ترشحات سینه در مردان تحت هر شرایطی، نشان دهنده وجود یک مشکل است و بایستی تحت بررسی و درمان پزشکی قرار بگیرد.
 یکی از سینه ها و یا هر دو سینه ممکن است ترشحاتی داشته باشند، چه خروج این ترشحات بی اختیار باشد و چه با فشار دادن نوک سینه. ترشحات نوک سینه ممکن است شیری باشد و یا ممکن است زرد، سبز، قهوه ای یا خونی باشد.
این ترشحات از همان سوراخ هایی خارج می شوند که در نوک سینه وجود دارد و شیر از آنها بیرون می آید.
میزان غلظت ترشحات نوک سینه از حالت ضخیم و چسبناک تا رقیق و آبکی متغیر است.


علل ترشحات نوک سینه
گاهی اوقات، ترشحات نوک سینه، بخشی طبیعی از عملکرد سینه ها هستند. اگر این گونه باشد، خودبخود برطرف می شود.


برخی علل ترشحات طبیعی نوک سینه عبارتند از:
1- بارداری: اوایل دوران بارداری، ترشحات شفافی از نوک سینه برخی زنان باردار خارج می شود. به مرور این ترشحات ممکن است آبکی و شیری شود.


2- توقف شیردهی به نوزاد: تا مدتی بعد از توقف شیر دادن به نوزاد، ممکن است ترشحات شیر مانندی از نوک سینه خارج شود.
3- تحریک سینه: اگر نوک سینه تحریک و یا فشار داده شود، ممکن است ترشحاتی داشته باشد. همچنین وقتی نوک سینه به طور مکرر توسط سینه بند و یا در طی ورزش شدید بدنی مثل دویدن ساییده شود، ممکن است به طور طبیعی ترشحاتی داشته باشد.


بیشتر اوقات، ترشحات نوک سینه ناشی از یک بیماری غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اما می تواند در اثر سرطان سینه نیز باشد، به خصوص اگر شرایط زیر وجود داشته باشد:
- سن فرد بالای 40 سال باشد.
- یک توده و برآمدگی در سینه وجود داشته باشد.
- ترشحات نوک سینه، خونی باشد.
- ترشحات فقط از یک سینه بیرون بیایند.


علل احتمالی ترشحات نوک سینه عبارتند از:
- آبسه پستان
- سرطان پستان
- عفونت پستان
- تحریک بیش از حد پستان
- فیبروآدنوم
- پستان فیبروکیستیک (کیست پستان)

- شیر ریزش (ریزش خودبخودی شیر از سینه ها که مربوط به زایمان و شیردهی نیست)     

  
- عدم تعادل هورمونی
- آسیب یا جراحت سینه (مثل برخورد ضربه به سینه)
- مصرف دارو
- بیماری پاژه پستان
- بارداری
- تومور خوش خیم غده هیپوفیز که هورمون پرولاکتین را تولید می کند.


چه موقع نزد پزشک برویم؟
- ترشحات نوک سینه به ندرت علامت سرطان سینه است، اما می تواند علامت یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد.اگر هنوز عادت ماهانه می شوید و ترشحات نوک سینه شما پس از دوره قاعدگی بعدی خودبخود از بین نرفت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را بررسی کند.
- امّا اگر یائسه شده اید و یا اگر این ترشحات واقعاً برای شما مشکل ساز شده اند، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 - در ضمن نوک سینه خود را برای بررسی وجود ترشحات دست نزنید و فشار ندهید، زیرا این کار وضعیت ترشحات را بدتر و مداوم می کند.
منبع : tebyan.net