سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با بچه‌های شلوغ چه كنیم؟



 

با بچه های شلوغ چه کار کنیم؟

 

از آنجا که کودکان می‌دانند در خارج خانه از تنبیه رفتار نادرست خبری نیست و معمولا ما ترجیح می‌دهیم در جمع ،کودکمان را تنبیه نکنیم، این جنجال را به پا می‌کنند اما در این مورد هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. ما بزرگ‌ترها باید واقع‌بین باشیم. مثلا نمی‌توان از کودکی سه ساله انتظار داشت یک ساعت تمام، صبورانه در صف یک رستوران یا فروشگاه منتظر بماند، بی‌آنکه به طریقی سرگرم باشد.

 

از آنجا که کودکان می‌دانند در خارج خانه از تنبیه رفتار نادرست خبری نیست و معمولا ما ترجیح می‌دهیم در جمع، کودکمان را تنبیه نکنیم، این جنجال را به پا می‌کنند اما در این مورد هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. ما بزرگ‌ترها باید واقع‌بین باشیم. مثلا نمی‌توان از کودکی سه ساله انتظار داشت یک ساعت تمام، صبورانه در صف یک رستوران یا فروشگاه منتظر بماند، بی‌آنکه به طریقی سرگرم باشد.

 

مثلا یكی از راه‌های آرام كردن كودك شلوغتان این است كه یک اسباب‌بازی دلخواهش را همراه ببرید تا سرگرم شود. قبل از رفتن نیز او را از برنامه آگاه كنید و توقعات خود را واضح برایش بگویید:«اگر با من بیایی، کارم یک ساعت طول می‌کشه که اگر آروم باشی و مدام چیزهای مختلف نخواهی، بعدش می‌ریم پارک.»

 

ضمنا وقتی می‌بینید چند دقیقه است که آرام ایستاده و با لبخند یا فشردن دستش و چشمک او را تحسین كنید. شما باید به عنوان گام نخست از خود بپرسید آیا واقعا در منزل کودکتان را تحت کنترل دارید یا خیر؟ اگر بررسی کنید، غالبا حتی در منزل نمی‌توانید قوانین را خوب و پیگیر اجرا کنید که صد البته اگر از این دسته والدین هستید در خارج از منزل مشکلتان بیشتر می‌شود. اما باید قاطع بود و پیامدی را مناسب رفتار کودک، چه مثبت و چه منفی در نظر گرفت که اجرای آن واقعا در مکان عمومی ممکن باشد. مثلا در رستوران هر چه می‌گویید چنگالت را پرت نکن، او توجه نمی‌کند، باید اخطار دهید، «اگر یک دفعه دیگر این کار را بکنی باید بروی داخل ماشین بنشینی.»

 

 


ویدیو مرتبط :
چطور با بچه ها جنگ كنیم :D / بچه و باباش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بچه‌ها بیایید رانندگی كنیم!


اینجا جایی است كه كوچولوترین بچه‌ها هم می‌توانند رانندگی كنند و با قواعد خیابان‌های شلوغ آشنا شوند؛ پارك ترافیك

اینجا بزرگ‌ترین و مجهزترین پارك ترافیك تهران است كه قبل از رسیدن بچه‌ها به سن قانونی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به آنها آموزش می‌دهد. گردش نیمروز ما در پارك ترافیك را بخوانید و رانندگی راننده كوچولو‌ها را با آنچه در شهر می‌بینیم مقایسه كنید.  پارك آموزش ترافیك تهران كه در محله پونك تهران واقع شده، مینیاتوری زمخت از تسهیلات و تجهیزات پارك‌های آموزش ترافیك و ایمنی در سطح جهان است. این پارك كه به‌صورت رایگان در اختیار مدارس مقطع ابتدایی قرار می‌گیرد، با هدف آموزش رفتار ترافیك برای كودكان و نوجوانان طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پارك توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیك تهران و از محل بودجه این سازمان، در زمینی به مساحت ۵/۳ هكتار در شمال غربی میدان پونك تهران و با تاسیساتی شامل معابر، آمفی تئاتر، توقفگاه، جایگاه انرژی، بوفه و ساختمان اداری و آموزشی اجرا شده است كه یكی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارك‌های آموزش ترافیك در ایران است.





گام اول؛ ایست

صدای هیاهوی بچه‌ها با دیدن ماشین‌های شارژی همه سكوت پارك را خط خطی می‌كند. پسر كوچولو‌ها با لباس‌های یك دست كه فرم مدرسه‌شان است از روی جدول‌ها می‌پرند و روی بدنه ماشین‌ها دست می‌كشند. مسئول روابط عمومی پارك ترافیك با یك پوشه و یك سوت قرمز از راه می‌رسد. سعدآبادی مربی‌های مدرسه را به دفتر راهنمایی می‌كند و سرپرستی بچه‌ها را برعهده می‌گیرد.  بالاخره 400 تا بچه كوچك و پر سر و صدا پشت سر هم ردیف می‌شوند. سعدآبادی می‌گوید بچه‌ها یاد می‌گیرند كه مكان‌های امن كجاست؛ از روی پل هوایی و زیر گذر رد می‌شوند و بعد یاد می‌گیرند پشت چراغ قرمز توقف كنند. در این قسمت از آموزش رنگ، حرف اول و آخر را می‌زند. همه مفاهیم اولیه ترافیكی با زبان موزیك و ترانه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و آنها مختارند هر چندبار كه دوست داشتند از خیابان‌ها عبور كنند. حالا بچه‌ها حسابی یاد گرفته‌اند كه پل هوایی به چه كار می‌آید. آنها از بالای پل برای بچه‌های سال بالایی دست تكان می‌دهند .





گام دوم؛ حركت

بچه‌های پیش دبستانی با صدای بلند شعر چراغ راهنمایی را می‌خوانند و كلاس دومی‌ها و سومی‌ها پشت چراغ قرمز صف بسته‌اند تا نوبت سواری‌شان شود. سعد آبادی روی سر تك تك بچه‌های داخل صف دست می‌كشد و می‌گوید: اینجا یك مدل است از خیابان‌های پرتردد شهر؛ بچه‌ها قبل از اینكه در مدرسه آموزش ترافیك ببینند اینجا یاد می‌گیرند كه به جای پریدن یكباره وسط خیابان و رد شدن از روی گاردریل‌ها تا خط‌كشی عابر پیاده راه بروند و حتما به چراغ راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند. كلاس دومی‌ها و سومی‌ها اجازه دارند با مربی سوار ماشین‌های شارژی بشوند و خیابان‌های بدون پیچ شهرك ترافیكی را طی كنند.



گام سوم؛ انتخاب

سعد آبادی می‌گوید: پارك ترافیك تهران به غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه در تمام روزهای هفته و در 2 شیفت روزانه، فعالیت می‌كند. او یكی از دلایل تشكیل چنین پروژه آموزشی را، بالا بودن تاثیرپذیری و نهادینگی دوره كودكی در یادگیری دانسته و می‌گوید: سازمان ترافیك با تحقیقات وسیعی كه انجام داده بهترین زمان برای دریافت مسائل مربوط به ترافیك را در مقاطع سوم، چهارم و پنجم دبستان دانسته. وی با تاكید بر این نكته كه آموزش در محیط واقعی با خطر توام است گفت: آموزش مستقیم در محیط واقعی تبعات ناامنی برای كودك دارد. از این جهت، مینیاتوری از ترافیك شهری، آموزش را پیش می‌برد و تبعات آموزش در موقعیت واقعی را ندارد. سعد آبادی ادامه می‌دهد: در این پارك، ترافیك برای كودكان مسئله تاریك و ناراحت‌كننده‌ای نیست بلكه كودك می‌آموزد در فضای ترافیك چطور ایمن باشد. بچه‌ها برگه‌های جریمه‌ای را كه گرفته‌اند به همراه كارت‌های صد آفرین موقع خروج تحویل می‌دهند و جایزه می‌گیرند. آنها خوشحالند كه توانستند یك روز بدون دغدغه رانندگی كنند و نقش پدرهای‌شان را بازی كنند.  به گفته سعد آبادی،  پارك آموزش ترافیك پونك، برای تحت پوشش قرار دادن منطقه۵ تهران، تجهیز و برنامه‌ریزی شده بود. با وجود این به‌دلیل بالا بودن میزان استقبال مدارس مناطق مختلف شهر و امكانات محدود این پارك برای آموزش، بچه‌های كمی می‌توانند از امكانات عملی مناسب بهره‌مند شوند. تابستان‌ها ساعت كار پارك تا 7 افزایش پیدا می‌كند و خانواده‌ها هم می‌توانند در كنار بچه‌های‌شان از آموزش‌های پارك ترافیك بهره‌مند شوند. ساعت بازدید تمام شده است. بچه‌ها خسته و سرخوش از آموزش‌هایی كه حین بازی دیده‌اند و یاد گرفته‌اند، سوار ماشین‌های‌شان می‌شوند تا تجربه یك روز ماشین سواری بدون ترس از تصادف را برای همكلاسی‌های غایب و پدر مادرهای‌شان تعریف كنند. ساعت 12 ظهر است و شیفت صبح تمام شده است.





نمونه مصنوعی

بچه‌های پایین شهر، بیشترین استقبال و ذوق را نسبت به پارك ترافیك ابراز می‌دارند. «محمود بر آبادی»، مدیر آموزش پارك ترافیك تهران، می‌گوید: «آموزش حضوری موقعیتی است كه در آن، آموزش‌دهنده و مخاطب رودررو قرار می‌گیرند و هر دو امكان تجدیدنظر و استفاده از روش‌های تازه و به روز بودن را می‌یابند. تا جایی كه گاه مخاطب روش‌های آموزشی آموزش‌دهنده را تغییر یا اصلاح می‌كند. با این حال آموزش مستقیم، نیروی انسانی و امكانات وسیع و زیادی را می‌طلبد.» به گفته او، پارك ترافیك تهران با هدف آموزش حضوری مستقیم و با درآمیختن آموزش نظری و عملی، در چهار محور «عابرپیاده»، «دوچرخه»، «خودرو» و «علائم» تشكیل شده است. برآبادی، شرایط واقعی در آموزش را برای كودك خطرساز دانسته و می‌گوید: «كودك در شرایط واقعی آموزش، مدام در معرض تهدید است. پارك ترافیك كه در اصل تجسم واقعیت است، در كنار آموزش، بر بعد تفریح و سرگرمی نیز تمركز كرده است. به عبارتی، اگر با دانش‌آموز در خارج از چهارچوب مدرسه به‌صورت آموزش كلاسیك مدرسه‌اش رفتار شود، از یادگیری كناره می‌گیرد. از این نظر آموزش در این پارك سعی شده دانش‌آموز احساس ناخوشایند مخاطب واقع شدن را نداشته و در محیط، احساس آزادی و نشاط كند.» او در مورد مربی‌های آموزش‌دهنده در این پارك ترافیك اضافه می‌كند: «پارك در حالت ایده‌آل قرار بود بچه‌ها را در قالب چهار گروه ۴۰ نفری با لباس‌هایی در رنگ‌های متفاوت توسط مربیان مجرب، در تعداد زیاد، مورد آموزش عملی مسائل مربوط به ترافیك قرار دهد. اما آنچه امروز در پارك اجرا می‌شود بهره‌وری از امكانات و تجهیزات محدود موجود، برای كل مدارس مناطق مختلف شهر تهران است.»





پارك سیار ترافیك

اجرای برنامه پارك سیار ترافیك، طرحی بود كه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران در مدارس به اجرا گذاشته شد. گروه نمایش سیار كه پیش از این نیز به اجرای برنامه‌های تابستانی در بوستان‌های مختلف تهران پرداخته‌اند، این بار همزمان با آغاز سال تحصیلی با حضور در مدارس، به اجرای جنگ ترافیك می‌پردازند. این جنگ كه برنامه‌های متنوعی از قبیل نمایش، شعر، موسیقی، اهدای جوایز و... را دربرمی‌گیرد، به‌گونه‌ای طراحی شده كه دانش‌آموزان در محیط آموزشی خود بتوانند در كنار همكلاسی‌ها و معلمان خود به آموزش، مرور و تكمیل آنچه تاكنون درخصوص قوانین رفت‌وآمد در معابر می‌دانسته‌اند، بپردازند. كارشناسان، شاخص‌های مهندسی و برنامه‌ریزی ترافیك، اجرای مقررات و آموزش را 3 ضلع مثلثی عنوان می‌كنند كه توجه توأم به آن می‌تواند در حل مسائل ترافیكی بسیار مؤثر باشد. در این میان، آموزش به‌عنوان یكی از اركان ویژه این مثلث، بخش مهمی از فعالیت‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران را به‌خود اختصاص داده است.



ایده بزرگ در تهران

ایده پارك آموزش ترافیك با استفاده از خودروهای كوچك، توسط یك آلمانی فنلاندی‌الاصل به نام جاكاناپاری ارائه شد. این فرد، نخستین پارك مجهز به چراغ راهنمایی، تابلوها و خط‌كشی معابر را در سال ۱۹۸۹ در شهر هامبورگ آلمان تاسیس كرد. در حال حاضر صدها پارك آموزش ترافیك در شهرهای مختلف جهان از جمله اتریش، سوئیس، آلمان، فرانسه، انگلیس، لهستان، روسیه، پرتقال، اسپانیا، ژاپن، فنلاند، سنگاپور، هلند، هند و چین، بهره‌برداری می‌شود. تعداد تاسیسات و وسعت تسهیلات و تجهیزات پارك‌های آموزشی ترافیك در شهرهای مختلف جهان، متفاوت است. برای مثال پارك ترافیك كودكان «جاكون پالستر» در فنلاند دارای ۲۵ خودرو پدالی (غیرموتوری) برای كودكان با قد كمتر از 140 سانتی‌متر است كه به وسیله یك مسئول آموزش مقررات ترافیك اداره می‌شود. درحالی‌كه پارك آموزش كودكان «سونگ پاكو» در چین با وسعتی معادل ۳/۱ هكتار، دارای تسهیلات ویژه ترافیكی، آموزشی و سرگرمی است كه با هدف آموزش مقررات ترافیك، شامل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نحوه عبور از تقاطع، عبور از پل، زیرگذر پیاده، تونل و جاده برای كودكان پیش دبستانی (6-4ساله) و كودكان دبستانی طراحی شده است.

منبع : مجله شهرزاد