سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

باید از همین‌ حالا لاغر شوید زیرا...


چاقی می‌تواند سلامت بدن را به شیوه‌های عجیبی تحت‌تاثیر قرار دهد؛ باعث کاهش حافظه در خانم‌های مسن شده، تاثیر واکسن آنفلوآنزا را کاهش داده و حتی می‌تواند زندگی زناشویی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.


مجله سیب سبز: چاقی می‌تواند سلامت بدن را به شیوه‌های عجیبی تحت‌تاثیر قرار دهد؛ باعث کاهش حافظه در خانم‌های مسن شده، تاثیر واکسن آنفلوآنزا را کاهش داده و حتی می‌تواند زندگی زناشویی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. در ادامه با آخرین تاثیرات کشف شده‌ای که چاقی بر زندگی و سلامت شما می‌گذارد، بیشتر آشنا خواهید شد و انگیزه‌های لاغری‌تان قوی‌تر از پیش می‌شود!

افرادی که نمی‌توانند دست از غذا خوردن بکشند!

مسلم است که بعد از حذف وعده ناهار یا یک روز گرسنگی، به شدت ولع غذا خوردن داشته باشید، اما افرادی که با سندرم نادر PWS متولد می‌شوند، نمی‌توانند اشتهای طبیعی خود را کنترل کنند؛ در واقع قادر نیستند دست از غذا خوردن بکشند. مبتلایان به این سندرم به‌دلیل عملکرد غیرطبیعی مغز نسبت به اشتها، دارای چنان اشتیاق سیری‌ناپذیری نسبت به غذا هستند که باید در محیطی که دسترسی به غذا محدود شده، زندگی کنند.

نشانه‌های این سندرم در کودکان یک تا 4 ساله به صورت گرسنگی دائمی و وزن‌گیری سریع اما عضلات ضعیف و کاهش هماهنگی چشمی بروز می‌کند.



شیر خشک چاق می‌کند

براساس آخرین پژوهش‌های محققان، رشد دوران نوزادی و الگوهای اولیه غذا خوردن کودک، مستقل از درجه BMI والدین، می‌تواند وضعیت وزن و چاقی کودکی را تحت‌تاثیر قرار دهد. بچه‌های چاق بیشتر درمعرض خطر چاقی در دوران بزرگسالی قرار دارند و بچه‌هایی که 2سالگی شیر شیشه شیرشان را کامل می‌خورند، 3/1 برابر بیشتر از دیگر بچه‌ها درمعرض خطر چاقی بزرگسالی هستند. البته به گفته دانشمندان، مهارت‌های شیردهی و غذا دادن مادر (سرپرست) به کودک هم بر این روند موثر است؛ تحقیقاتی که اخیرا در مجله چاقی کودکان منتشر شده، نشان داده که کودکان شیر‌خشک‌خوار در مقایسه با نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، 5/2 برابر بیشتر در معرض چاقی هستند.

کاهش مقدار کمی وزن، تاثیر زیادی دارد

به عقیده محققان، کاهش وزن اضافه بدن، زنجیره‌ای از عکس‌العمل‌ها را بر سلامت بدن آغاز می‌کند؛ خبر خوب این است که نیازی نیست تا به وزن ایده‌آل خود برسید تا این تاثیرها را ببینید. یک کاهش وزن 5 تا 10 درصدی می‌تواند تاثیر خوبی بر بهبود فشار، چربی و گلوکز خون و تمام موارد مرتبط مانند خطر بیماری صفرا و چند سرطان مشخص داشته باشد. در این صورت طول عمر بیشتر شده، بیماری کبد چرب و ریفلاکس معده هم بهبود پیدا می‌کند و تمام این تغییرات را یک کاهش وزن 13 کیلویی برای فردی 135 کیلویی به ارمغان خواهد آورد.

استخوان چاق‌ها زودتر پوک می‌شود

تا پیش از این به نظر می‌رسید چاقی محافظی در مقابل از دست رفتن استخوان‌هاست اما پژوهش‌های جدید خلاف آن را ثابت کرده است. براساس این یافته‌ها افراد چاقی که سطح چربی بیشتری در بافت‌های ماهیچه‌ای، خون و کبد خود دارند، چربی بیشتری در مغز استخوان‌شان هم وجود دارد که خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات قبلی که در زمینه رابطه بین تراکم مواد معدنی استخوان و چربی‌های احشایی انجام شد، نگاهی به چربی داخل مغز استخوان داشته که سلول‌های بنیادینی تولید می‌کنند که مسئولیت شکل‌دهی استخوان را برعهده دارند. بالاتر بودن سطح چربی مغز استخوان هم افراد را درمعرض شکستگی استخوان قرار می‌دهد.

چاق‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند

پایین بودن سطح ویتامین D در افراد چاق می‌تواند سیستم ایمنی‌شان را تضعیف کرده و خطر ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش دهد. محققان اخیرا توانسته‌اند رابطه مستقیمی بین میزان وخامت چاقی فرد و سطح مواد بیوشیمیایی مربوط به آلرژی پیدا کنند. این پژوهشگران معتقدند چاقی در بیماران مبتلا به گر گرفتگی (تجمع چربی در بخش میانی بدن باعث بروز گر گرفتگی می‌شود) می‌تواند همه‌چیز را، از دیابت تا آسم و سرطان، تحت‌تاثیر قرار دهد. در ضمن چاقی می‌تواند تاثیر واکسن آنفلوآنزا را کاهش دهد!

کاهش وزن حافظه‌تان را تقویت می‌کند

براساس تحقیقاتی که اخیرا در نود و پنجمین جلسه سالانه انجمن غدد درون‌ریز مطرح شده، خانم‌های چاقی که وزن کم می‌کنند، متوجه تقویت حافظه‌شان می‌شوند. تحقیقات قبلی نشان می‌داد افراد چاق برای به یاد آوردن خاطرات و حوادث زندگی‌شان با مشکل مواجه می‌شوند. مثلا پژوهشی که در سال 2010 انجام شد، نشان داد هرقدر وزن یک خانم مسن بالاتر باشد، حافظه‌اش هم ضعیف‌تر است. درنهایت هم مشخص شد هر یک درجه‌ای که BMI وزن خانم‌ها بالا می‌رود، قدرت حافظه‌اش یک امتیاز کاهش می‌یابد. البته این کاهش قدرت حافظه برگشت‌پذیر است: در مدت زمان آزمایش حافظه شرکت‌کنندگان که درجه BMI آنها در طول 6 ماه از 32 به29 رسیده بود، مشخص شد الگوی فعالیت مغزشان در به یاد آوردن و تطبیق چهره‌ها پیشرفت‌های خوبی کرده است.



پیش‌بینی چاقی از روی بوی نفس

بــراسـاس آخـرین تحقیـقاتی که در مجلــه Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسیده، تنفس یک فرد می‌تواند احتمال افزایش وزن او را مشخص کند. براساس این پژوهش‌ها کسانی که در نفس‌شان تجمع زیادی از 2 گاز هیدروژن و متان دارند، بیشتر از دیگران احتمال دارد BMI بالاتر و درصد چربی بدن بیشتری داشته باشند. ترکیب این دو گاز نشان‌دهنده وجود میکرو‌ارگانیسمی است که ممکن است منجر به چاقی شود. افراد چاق دارای باکتری‌های متفاوتی در روده‌شان هستند که اگر وزن کم کنند، تعداد باکتری‌های موجود در بدن افراد لاغر، در آنها بیشتر می‌شود. اما این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و هنوز مشخص نیست که ابتدای ماجرا کجاست.

سن بالا وزن بالاتر

تغییر در چربی بدن و ماهیچه‌ها که با افزایش سن بروز می‌کند، باعث افزایش تدریجی چربی بدن و کاهش تراکم عضلات بدن است و همان‌طور که پا به سن می‌گذاریم، چاق‌تر می‌شویم. بعد از60 سالگی، این روند به‌خصوص در مردان کاهش اندکی می‌یابد. این مورد بین زنان و مردان متفاوت است. براساس گفته‌های محققان، در کل هر فردی افزایش وزن را تجربه می‌کند اما زنان تا دهه هفتم زندگی هم به افزایش وزن ادامه می‌دهند و تا قبل از اینکه روند کاهش وزن در آنها آغاز شود، توده عضلانی‌شان همچنان تحلیل می‌رود. اما فرایند کاهش وزن در مردان سریع‌تر آغاز می‌شود.

در ضمن تغییرات هورمونی و تحلیل بافت‌های عضلانی، کاهش اشتها هم به این کاهش وزن بدن کمک می‌کند؛ حتی اگر شما لاغر باشید، طعم و بوها را کمتر احساس خواهید کرد و اشتهای‌تان کمتر می‌شود.

لاغر شوید، سیگار نکشید و ...

براساس تحقیقات و آمار پژوهشگران، چاقی بعد از سیگار کشیدن، دومین عامل قابل پیشگیری مرگ است. بیشتر ناخوشی مربوط به بیماری‌های عروقی ناشی از کمبود فعالیت جسمانی و تغذیه بد است. چاقی می‌تواند باعث بروز شرایطی مثل بالا رفتن فشار خون، بیماری قلبی و سکته مغزی، دیابت نوع 2، افزایش خطر سنگ صفرا، بیماری‌های متابولیک و نیز دسته‌ای از عوامل خطرساز مرتبط با زیاد بودن دور کمر مثل بالا رفتن تری‌گلیسیرید، کاهش کلسترول خوب و افزایش فشار خون و قند خون ناشتا شود. چاقی همچنین افزایش خطر بروز تعدادی از سرطان‌ها، آرتروز، آپنه خواب و مشکلات تناسلی را درپی دارد.


ویدیو مرتبط :
لاغر شوید و لاغر بمانید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با فلفل قرمز لاغر شوید



 

 

 

با فلفل قرمز لاغر شوید

 

شاید سراغ خیلی از مواد غذایی می‌روید تا لاغرتان كند اما دانستن اینكه انواع فلفل چه تاثیری در كاهش وزن شما دارد برایتان جالب خواهد بود. فلفل تند، خواص دارویی بسیاری دارد وبه همین خاطر امروزه استفاده از این ادویه دراكثر غذاها باب شده است.

امروزه باور غلطی كه فلفل قرمز وفلفل تند باعث ایجاد زخم معده یا تحریك آن می‌شوند، كاملا رد شده وفواید این ماده غذایی از مضرات آن پیشی گرفته است. تحقیقات جدید برساختار این ماده غذایی وچگونگی عملكرد آن در سیستم بدن نشان داده، استفاده از فلفل تند می‌تواند كمك بزرگی در كاهش وزن بكند. نوعی عصاره كه از فلفل تند گرفته می‌شود دردرمان بسیاری از امراض پوستی مانند رفع التهاب وبر افروختگی پوست، رفع لك وانواع كك ومك موثر است. فلفل تند دارای خواص ضد سرطانی است. انواع اكسیدان موجود در این ماده غذایی در مبارزه با رادیكال‌های آزاد در بدن نقش چشمگیری دارند. همچنین فلفل چیلی یا فلفل تند در جلوگیری از رشد سلول‌های موثر‌است. قطعا همه افرادی كه رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌كنند با شنیدن اینكه قرص‌های لاغری جدید حاوی تركیب DCT وارد بازار شده، خیلی خوشحال می‌شوند. تركیبات این قرص‌ها مواد موجود در فلفل قرمز تند است كه باعث افزایش سوخت وسازبدن ودر نتیجه كاهش وزن می‌شود. با نوش جان كردن فلفل تند، احساس گرما وآتش گرفتن می‌كنید. علت این است كه كاپساسین موجود در فلفل باعث ترشح آدرنالین می‌شود؛ این هورمون در بالا رفتن دمای بدن نقش موثری دارد. دمای بدن بالا رفته، متابولیسم افزایش پیدا می‌كند ودر بسیاری از افراد، باعث عرق كردن می‌شود. پس از اینكه این حالت به وجودآمد، بدن كالری بیشتری می‌سوزاند وفرد لاغر می‌شود. قطعا فلفل بدون هیچ دلیلی تند نیست؛ تندی آن هم علتی دارد! این ماده غذایی، حاوی كالری بسیار كمی است، به همین خاطر مهمان تمام بشقاب‌های رژیمی است. فلفل تند برای درمان افراد مبتلا به آرتروز نیز موثر است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، مصرف فلفل قرمز یا فلفل تند با كاهش ناراحتی‌های مفصلی وآرتروز رابطه مستقیمی دارد.
فلفل تند علاوه برداشتن خاصیت ضدسرطانی به میزان چشمگیری حاوی فیبر است كه در حفظ سلامت بدن موثر است. انواع فلفل چه از نوع تند وچه شیرین، حاوی تركیباتی هستند كه تحقیقات نشان‌داده دمای بدن را به میزان چشمگیری بالا می‌برند ومصرف اكسیژن را بعد از 20‌دقیقه خوردن فلفل به حداكثر می‌رسانند؛ این یك خبر بسیار خوشحال كننده است چرا كه به این معناست كه بدن، كالری بیشتری می‌سوزاند وبه كاهش وزن كمك بسیاری می‌كند. بدنیست بدانید كه این دسته از سبزی‌ها از قدیم مورد توجه گیاه شناسان غربی بوده اند.

 

منبع:salamatnews.com