سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این پف‌ها از کجا آمده‌اند؟


اگر شما هم از چشمان پف کرده خود خسته شده‌اید و دل‌تان نمی خواهد تا دوستان‌تان از شما بپرسند، چرا این‌قدر خسته‌ای؟ این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره پف چشم و راه‌حل‌های درمان آن را بدانید.

مجله سیب سبز: آیا شما هم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، خسته‌تر از زمانی به‌نظر می‌رسید كه به رختخواب ‌رفته‌اید؟ آیا وقتی كه كاملا حس می‌كنید سرحال هستید به شما می‌گویند: «چرا به مسافرت نمی‌روی تا خستگی‌ات برطرف شود؟» اگر چنین است قطعا چشم‌های پف كرده، ورم زیرچشم، حلقه‌های تیره دورچشم یا سایه تیره زیرچشم دارید. تمام این موارد باعث می‌شود معمولا خسته‌تر و مسن‌تر از آنچه واقعا هستید‌، به نظر بیایید.

 زنان و مردان بسیاری وجود دارند كه در 20 تا 30 سالگی چنین مشكلی دارند كه البته با افزایش سن وضع آن‌ها بدتر می‌شود.  

اگر شما هم از چشمان پف کرده خود خسته شده‌اید و دل‌تان نمی خواهد تا دوستان‌تان از شما بپرسند، چرا این‌قدر خسته‌ای؟  این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره پف چشم و راه‌حل‌های درمان آن را بدانید.

این پف‌ها از کجا آمده‌اند؟

پف و كیسه‌های زیرچشم چگونه پدید می‌آیند؟

كیسه‌های زیرچشم، ابتدا بسیار كوچك هستند. ممكن است متوجه پف‌های كوچك زیرپلك پایین‌تان بشوید كه به سختی دیده می‌شوند. اگر در این مرحله اقدام به درمان نكنید، این پف‌ها به‌تدریج بزرگ‌تر شده و پس از مدتی به كیسه‌ای كاملا بزرگ و متورم تبدیل می‌شوند. اما این پف‌ها چرا و چگونه تشكیل می‌شوند؟ به نظر كارشناسان، یك علت آن، روند طبیعی افزایش سن است. دكتر آنتل در این مورد می‌گوید: «در قسمت زیرچشم، به‌طور طبیعی مقداری چربی وجود دارد كه توسط رباط‌ها در جای خود نگه داشته می‌شوند. با افزایش سن، این رباط‌ها ضعیف‌تر شده و توانایی نگه داشتن این چربی‌ها را ندارند، بنابراین چربی‌ها به سمت بیرون می‌آیند.

به این ترتیب كیسه‌های پفی زیرچشم تشكیل می‌شوند. به مرور زمان و با بالارفتن سن، این پف‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و چون خاصیت ارتجاعی پوست هم كم می‌شود، پوست شل شده و برجستگی‌هایی به وجود می‌آید كه به آن «كیسه زیرچشم» می‌گوییم. زمان به وجود آمدن این كیسه‌ها، به این بستگی دارد كه والدین شخص تا چه اندازه چنین كیسه‌‌هایی داشته‌اند و در چه سنی این مشكل در آن‌ها آغاز شده است. دكتر «هارمر» می‌گوید: «این پدیده، بیشتر ارثی است. ممكن است مسائل ژنتیك، آناتومی و ساختاری باعث شود این مشكل در بعضی افراد زودتر از دیگران به وجود آید.»

اما وراثت، تنها علت بروز این مشكل نیست، شیوه زندگی افراد هم در این مورد موثر است. مثلا خوردن غذاهای شور كه باعث احتباس آب در بدن می‌شود، كم‌خوابی و ورزش نكردن هم می‌تواند، كیسه‌های زیرچشم را زودتر ایجاد كند. گاهی سینوزیت مزمن یا آلرژی بینی باعث پف كردن چشم می‌شود. اگر تورم و بعد خوابیدن این ورم زیرچشم، به‌طور متناوب صورت گیرد به‌تدریج پوست شل می‌شود و درنتیجه این كیسه‌ها پدید می‌آیند.

بنابراین چنانچه بینی شما همیشه گرفته است، در بالای ابرو یا استخوان‌های گونه احساس درد می‌كنید، خارش چشم و اشك‌ریزش دارید و اشك می‌آید و همزمان با این مشكلات چشم‌های‌تان پف می‌كند، حتما به یك متخصص آلرژی مراجعه كنید. دكتر «مارمر» می‌گوید: «دربسیاری مواقع، هنگامی‌كه آلرژی یا سینوزیت درمان شود، پف‌های چشم كاهش می‌یابد و حالت‌های نامناسب دورچشم هم كاملا برطرف می‌شود. كار دیگری كه می‌تواند به شما كمك كند، این است كه هنگام خواب، یك بالش اضافه زیرسرتان بگذارید تا سرتان كمی بالاتر قرار گیرد. این كار باعث می‌شود، صبح‌ها چشمان‌تان كمتر پف‌آلود شود.»

چای كیسه‌ای روی چشمانم بگذارم؟

گاهی مردم، روش‌های مختلفی برای از بین بردن پف چشمان پیشنهاد می‌كنند. یكی از پرطرفدارترین آن‌ها، قرار دادن چای كیسه‌ای منجمد، حلقه‌های خیار یا پشت قاشق بسیار سرد روی این پف‌هاست كه البته می‌تواند تاثیر موقتی داشته باشد. دكتر «مارمر» می‌گوید: «در تمام این موارد گرما و سرما باعث می‌شود تورم به‌طور موقت برطرف شود.»

دكتر «اودری كنین» متخصص پوست در كتابش نوشته است، چای سبز كیسه‌ای می‌تواند موثرتر باشد، زیرا چای سبز، حاوی ماده طبیعی ضدالتهابی به نام (EGCG) است كه مانع تجمع مایعاتی می‌شود كه در ایجاد پف و تورم دخیل هستند. «مایكل مارون»، آرایشگر و نویسنده كتاب‌های پرفروش زیبایی می‌گوید: «ممكن است در پس برخی تصورات عمومی، واقعیتی هم نهفته باشد. مثلا استفاده از داروی درمان هموروئید به صورت مالیدن، می‌تواند به كم شدن ورم زیرچشم كمك كند. این دارو باعث سفت و صاف‌شدن موقت پوست می‌شود. اما دقت كنید كه حتما از پماد ضدهموروئید استفاده كنید نه روغن آن، زیرا روغن پف‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.»  هنگام استفاده از این دارو بسیار دقت كنید و مواظب باشید داخل چشم‌تان نرود.

این پف‌ها از کجا آمده‌اند؟

متخصصان معتقدند، اگر به دنبال راه حلی هستید كه اثر طولانی‌تر داشته باشد، می‌توانید از داروهای تزریقی پركننده و از بین برنده چین‌و‌چروك استفاده كنید.  دكتر «آنتل» می‌گوید: «این مواد پركننده، درست زیر ناحیه پف كرده تزریق می‌‌شود تا آن قسمت كمی برآمده شده و به این ترتیب پف زیرچشم كمتر مشخص شود. معمولا بعد از این كار، با تزریق بوتاكس می‌توان خطوط پوست را برطرف كرد كه نتیجه نهایی آن داشتن چشمانی جوان‌تر است.» البته این كار بیشتر در مورد پف‌ها و كیسه‌هایی كه به تازگی ایجاد شده‌اند، موثر است و حدود 8 یا 9 ماه بعد باید دوباره تكرار شود كه البته هزینه بسیار بالایی دارد.

اگر می‌خواهید 20سال بعد هم راضی باشید

برای دستیابی به یك نتیجه دائمی كه 20 سال یا بیشتر دوام داشته باشد، هیچ‌چیز بهتر از جراحی و كشیدن پوست چشم نیست. دكتر «آنتل» می‌گوید: «در این نوع جراحی پروب‌های (میله‌های) الكترونیكی بسیار ظریف را مستقیما وارد پف زیرچشم می‌كنند تا چربی‌ها را آب كند. در افراد جوان‌تر،‌ فقط كافی است این چربی‌ها آب شوند و از بین بروند. اما در كسانی كه مسن‌تر هستند و پوست صورت‌شان خاصیت ارتجاعی خوبی ندارد، مجبوریم اندكی پوست‌ داخل یا پایین خط مژه را بكشیم و پوست اضافه را برداریم.

 نتیجه نهایی این كار، چشمانی جوان با پوستی صاف و كشیده خواهد بود.» او می‌افزاید: «كشیدن پوست چشم، تقریبا یك عمل جراحی سرپایی محسوب می‌‌شود كه حدود یك ساعت طول می‌كشد. برای این عمل، فقط بیهوشی موضعی و مصرف مسكن‌های معمولی لازم است و بهبود آن تقریبا 2 هفته طول می‌كشد.» با این‌كه هزینه این عمل جراحی بسیار زیاد است اما نتیجه آن طولانی‌مدت است. دكتر آنتل می‌گوید: «من تقریبا 25 سال پیش این عمل جراحی را انجام دادم و هنوز هم از نتیجه آن كاملا راضی هستم. بنابراین خود من نمونه بارز این مسئله هستم كه اثر این عمل مدت‌های طولانی باقی می‌ماند.» اما نکته مهم انتخاب جراح و پزشک حاذق است که شرط بزرگ اجرای دقیق و مناسب جراحی پوست اطراف چشم است. بنابراین قبل از هر اقدامی با پزشک‌تان مشورت کنید.

جراحی و لیزر چاره کار است؟

افراد زیادی هستند كه از تیرگی دور چشمان‌شان ناراحتند. ممكن است این تیرگی همراه پف یا كیسه‌های زیرچشم هم باشد. تیرگی پلك زیرین چشم درجه‌های مختلفی دارد و باعث می‌شود حتی افراد جوان و شاداب خسته‌تر و مسن‌تر از آنچه واقعا هستند به نظر برسند. به گفته متخصصین، تشخیص علت این تیرگی دشوار است و این، یكی از دلایلی است كه درمان آن را مشكل می‌كند.

دكتر مارمر می‌گوید: «آنچه به عنوان حلقه‌های تیره دورچشم، می‌شناسیم خیلی شایع نیستند. اما چیزی كه بیشتر دیده می‌شود (و اغلب با حلقه‌های تیره اشتباه گرفته می‌شود) سایه‌های تیره است، ایجاد این سایه‌ها معمولا بخشی از همان روند افزایش سن است كه در نهایت باعث ایجاد پف چشم‌ها می‌شود. بنا به گفته او ماهیچه‌ها و رباط‌های نزدیك چشم در 2 طرف بینی- یعنی همان قسمتی كه پزشكان به آن مجرای اشك می‌گویند- به مرور زمان ضعیف می‌شوند.

این پف‌ها از کجا آمده‌اند؟

با ضعیف شدن این ماهیچه‌ها كه نقش نگهدارنده دارند، پوست به‌تدریج دچار افتادگی شده و در آن ناحیه نوعی ناهمواری و گودی ایجاد می‌شود. وقتی نواحی مجاور این قسمت پف می‌كند، روی پوست زیرچشم سایه انداخته و باعث می‌شود این قسمت مثل یك دایره تیره رنگ به‌نظر برسد. دكتر مارمر می‌گوید:‌ «این آزمایش را انجام دهید. اگر پوست پلك پایین چشم‌تان را كشیدید و این تیرگی از بین رفت، بدانید كه این حلقه تیره نیست بلكه فقط تیره به نظر می‌رسد. در این صورت، درمان پف زیرچشم به‌خصوص با تزریق ماده پركننده، موجب از بین رفتن این سایه‌ها می‌شود. اما اگر با كشیدن پوست زیرچشم، همچنان این تیرگی وجود داشت، واقعا دور چشمان‌تان حلقه تیره دارید. اغلب، دلیل ایجاد این حلقه‌ها، نازك شدن پوست است كه به‌طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد. در این حالت شبكه رگ‌های خونی آبی و قرمز زیر پوست چشم آشكار می‌شود كه به صورت حلقه‌‌ای تیره رنگ دیده می‌شوند.

متداول‌ترین راه حل، درمان با استفاده از انواع خاصی از لیزر یا IPL- پالس قوی نور- است. در این نوع درمان از گرما برای از بین بردن رگ‌های اضافی استفاده می‌شود كه به این ترتیب رنگ تیره زیرپوست كمتر به چشم می‌خورد. از طرف دیگر، چنانچه تیرگی زیرچشم‌تان ناشی از مشكلات رنگدانه‌ای باشد- كه در سیاه پوستان و آسیایی‌ها بسیار شایع است- درمان‌های مورداستفاده برای روشن‌سازی پوست، موثر خواهد بود. درمان‌ با داروهای حاوی «هیدروكینون» (hydroquinone) یا «كوجیك اسید» (kojicacid)، به یك دست كردن رنگ پوست كمك می‌كند و به این ترتیب قسمت‌های تیره رنگ كمتر دیده می‌شوند.

و اما ویتامین K! زمانی گفته می‌شد كه پمادهای ویتامین k، درمان موضعی حلقه‌های تیره است. متاسفانه در این مورد تحقیقات انجام شده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. در یكی از پژوهش‌های انجام شده در مورد اثر استفاده از ژل ویتامین k، 47 درصد از زنان مورد آزمایش، بهبود نسبی داشته‌اند. اما از آنجا كه این ژل حاوی ویتامین C، E و رتینول هم هست، تشخیص دقیق این‌كه كدامیك از این مواد، باعث ایجاد چنین نتایج مثبتی شده، دشوار است. پس تا زمان انجام تحقیقات بیشتر خیلی به این ویتامین امید نبندید.

کیسه زیر چشم

در قسمت زیرچشم، به‌طور طبیعی مقداری چربی وجود دارد كه توسط رباط‌ها در جای خود نگه داشته می‌شوند. با افزایش سن، این رباط‌ها ضعیف‌تر شده و توانایی نگه داشتن این چربی‌ها را ندارند، بنابراین چربی‌ها به سمت بیرون می‌آیند. به این ترتیب كیسه‌های پفی زیرچشم تشكیل می‌شوند. به مرور زمان و با بالارفتن سن، این پف‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و چون خاصیت ارتجاعی پوست هم كم می‌شود، پوست شل شده و برجستگی‌هایی به وجود می‌آید كه به آن «كیسه زیرچشم» می‌گوییم.

یک راهکار موقت

با وجود این‌كه معمولا درمان‌های پزشكی بهترین و موثرترین راه‌حل است اما می‌توانید با بهره‌گیری از هنر گریم و آرایش، كارهایی برای محو كردن موقت پف و تیرگی چشم انجام دهید.

این پف‌ها از کجا آمده‌اند؟

یكی از كارشناسان آرایشی راه‌های زیر را پیشنهاد می‌كند:

برای پوشاندن تیرگی ناشی از رگ‌های قرمز و آبی زیرپوست، بهتر است از كرم‌های پوشاننده‌ به رنگ صورتی روشن یا هلویی استفاده كنید. هرگز پوشاننده‌های سفید یا بژ (concealer) به كار نبرید زیرا باعث می‌شود این تیرگی‌ها، به رنگ خاكستری درآیند.


ویدیو مرتبط :
خر و پف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بااین خوراکیها ، پف چشمتان راازبین ببرید!!




برای داشتن پوست سالم لازم است یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیمی سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی. کلید اصلی این راز رعایت تعادل در خوردن است .

باید توجه داشته باشید که مواد غذایی که مصرف می کنید تاثیر مستقیمی روی پوست خواهد داشت. در این مطلب به چند نوع ماده غذایی و نقش آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱ - شکر: برای بهبود پوست از مصرف شکر که مضرترین ماده برای پوست است پرهیز کنید. هر دونات، شکلات و نوشابه ای که مصرف می‌کنید، به قند خون و یا گلوکز افزوده می شود.


۲- تاثیر قند بر وزن: قند باعث می شود چربی اطراف شکم تجمع پیدا کند و خطر سکته و حمله قلبی نیز افزایش یابد هنگامی که در آینه به صورت خود نگاه کنید شاهد خطوط ریزی خواهید بود که به مرور زمان عمیق تر می شود. برای جلوگیری از این امر از مصرف مواد قندی پرهیز کنید. مصرف کم آب نیز پف چشم ایجاد می کند.


به گفته متخصصان داشتن اطلاعات در خصوص تاثیر غذا روی ظاهر و رعایت چند نکته مربوط به پوست می تواند در عرض چند روز چین و چروک و پف چشم را از بین ببرد:

* مصرف پروتئین کم چرب را افزایش دهید.


* مصرف مواد غذایی سرشار از روغن های امگا ۳، ۶ و ۹ مانند ماهی، میوه مغزدار، سبزی ها (سبزپررنگ)، زیتون... را افزایش دهید.

چین و چروک

* از روغن های تیره و با کیفیت برای آشپزی استفاده کنید.


* آنتی اکسیدان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با خوردن میوه، سبزی و میوه مغزدار مانند گردو و فلفل دلمه ای قرمز آنتی اکسیدان لازم خود را تامین کنید. گنجاندن مکمل های مغذی حاوی آنتی اکسیدان راه خوبی برای جوان سازی پوست است.


* استرس خود را کنترل کنید؛ استرس باعث افزایش میزان کورتیزول و در نتیجه منجر به چین و چروک پوست و پف کردگی چشم می شود.


۳ - تاثیر ادویه و گیاه روی پوست:ادویه های غنی از آ نتی اکسیدان عبارتند از خردل که نوعی آنتی اکسیدان قوی و تصفیه کننده است، زیره، فلفل سیاه، میخک، دارچین و مرزنگوش. اگر چه این ادویه ها غنی از آنتی اکسیدان است که برای سلامت کلی و پوست مفید است به طور کلی نسبت به مصرف میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان دقت کافی داشته باشید. بعضی مواد غذایی با از بین بردن رادیکال های آزاد تاثیر مثبتی روی پوست می گذارد.

4- تاثیر چای سبز روی ظاهر فرد:کارشناسان می گویند، چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و بهتر است جایگزین قهوه شود.