سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این نشانه‌های ظاهری در بینی‌تان را نادیده نگیرید


برای برخی افراد بینی در حدی مهم است كه زیباتر شدن آن به قیمت چندین میلیون تومان هزینه كردن و چند هفته درد كشیدن،می‌ارزد.


مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی: برای برخی افراد بینی در حدی مهم است كه زیباتر شدن آن به قیمت چندین میلیون تومان هزینه كردن و چند هفته درد كشیدن،می‌ارزد. برای آنها اهمیت بینی تنها در كوچك‌تر كردن و زیباتر كردنش خلاصه می‌شود اما همین عضوی كه این روزها ایرانیان بیشتر از دیگر كشورهای منطقه به جراحی كردنش تمایل نشان می‌دهند، گاهی می‌تواند پیش‌بینی كننده طول عمرتان باشد و خطر مرگی كه به شما نزدیك شده را هشدار دهد.

خارش، خشكی یا خون‌دماغ از شایع‌ترین علامت‌هایی است كه با بروز آنها باید حواس‌تان را جمع كنید و در پی علت‌یابی و رفع مشكل اصلی بربیایید. متخصصان می‌گویند هیچ عضوی از بدن بی‌دلیل كاركرد طبیعی و درست خود را از دست نمی‌دهد بنابراین به هر تغییری باید توجه كرد. دراین مطلب علائمی كه می‌توانند از بیمار بودن‌تان خبر دهند را با هم بررسی و راهكارهایی كه برای رفع هر كدام از علائم باید به آنها توجه كنید را مرور می‌كنیم.

وقتی خونریزی می‌كند

خون‌دماغ می‌تواند ترسناك به نظر برسد، اما خوشبختانه بیشتر خون‌دماغ‌ها جدی نیستند و به راحتی قابل برطرف شدن هستند. خونریزی بینی بسته به اینكه خونریزی از قسمت جلویی بینی اتفاق افتاده باشد یا قسمت خلفی و پشت بینی، می‌تواند منشا‌های متفاوتی داشته باشد.

این نشانه‌های ظاهری در بینی‌تان را  نادیده نگیرید
 خونریزی قدامی بیش از 90 درصد تمام خون‌دماغ‌ها را تشكیل می‌دهد. خونریزی معمولا از یك رگ خونی در بخش جلوی بینی شروع می‌شود. نگران نباشید این نوع خون دماغ به راحتی قابل كنترل است و حتی در خانه می‌توان خونریزی را متوقف كرد.

 خون‌ دماغ خلفی كمتر از خون دماغ جلویی اتفاق می‌افتد. این نوع خونریزی بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد و معمولا از عروقی در بخش پشت بینی شروع می‌شود. این خونریزی پیچیده‌تر بوده و نیاز به مداخله متخصص گوش و حلق و بینی دارد. خون دماغ‌ها در طول ماه‌های زمستان و در آب و هوای سرد و خشك بیشتر می‌شود. اگرچه این اتفاق در هر سنی ممكن است رخ دهد اما بیشتر در كودكان دو تا 10 ساله و بزرگسالان 50 تا 80 ساله دیده می‌شود.

علت چیست؟

خونریزی بینی علل متعددی دارد كه بسته به آن نوع مداخلات نیز تفاوت می‌كند:

 وقتی ضربه می‌خورد: بیشتر اوقات ضربه به بینی باعث خون‌دماغ می‌شود. ضربه‌ به قسمت بیرونی دماغ یا ضربه‌ای كه به دلیل تحریك مكرر در اثر سرما به داخل بینی وارد شود، می‌تواند باعث این موضوع شود.

 داروهایی كه باعث خونریزی می‌شوند: بیماری‌های زمینه‌ای مانند ناتوانی در انعقاد خون ممكن است به خونریزی كمك كنند. این اتفاق معمولا در اثر استفاده از مواد رقیق‌كننده خون مانند وارفارین یا آسپرین ایجاد می‌شود.

 بیماری‌های كبد: این بیماری‌ها می‌توانند انعقاد درست خون را تحت تاثیر قرار دهند. البته رگ‌های غیرطبیعی و وجود سرطان در بینی نیز از علل نادر خون‌دماغ هستند.

 فشار خون بالا: وقتی فشار خون بالاست می‌تواند منجر به خونریزی از بخش پشتی بینی شود اما تنها دلیل بروز آن نیست.

 انحراف تیغه وسط بینی: خونریزی بینی از علائم شایع انحراف تیغه وسط بینی است. وقتی تیغه بین دو مجرای بینی كج شود یا از محل خودش در بیاید، این انحراف رخ می‌دهد. انحراف تیغه بینی باعث بسته شدن كانال بینی می‌شود و حتی باعث می‌شود مواد خارجی وارد بینی شوند كه منجر به عفونت یا آسیب بینی می‌شوند. اگر بینی شما از زمان تولد، كج بوده یا در اثر شكستگی كج شده و تیغه آن را با عمل جراحی صاف نكرده‌اید، بیشتر مستعد ابتلا به خون دماغ خواهید بود.

 سخت شدن سرخرگ‌ها: چربی خون بالا باعث تجمع و رسوب چربی‌ها و كلسترول در سرخرگ‌ها شده و سفت و سخت شدن دیوار آنها را موجب می‌شود. تصلب شرایین و سخت شدن سرخرگ‌ها در بینی باعث خونریزی آن می‌شود. گاهی ناراحتی‌های دریچه میترال قلب هم با خونریزی بینی همراه است.

 كمبود كلسیم در بدن: اگر به تازگی خیلی خون‌دماغ می‌شوید، می‌تواند نشان‌دهنده كمبود كلسیم در بدن شما باشد.

 تومورها: وجود تومور در حفره بینی، چه خوش‌خیم (غیرسرطانی) و چه بدخیم (سرطانی) باشد باعث خونریزی بینی می‌شود.

چه علایمی دارد؟

خونریزی معمولا تنها از یكی از سوراخ‌های بینی رخ می‌دهد. اگر خونریزی شدید باشد و سوراخ بینی كه خون می‌آید مسدود شود، ممكن است خونریزی به سوراخ دیگر هم سرایت كند. خون همچنین می‌تواند دوباره به گلو و معده رفته و حتی باعث استفراغ خون شود. علائم از دست دادن بیش از حد خون شامل سرگیجه، گیجی و غش است.

چه وقت خونریزی جدی می‌شود؟

-  وقتی چند بار از یك نقطه مشخص از بینی خون بیاید.

- اگر خونریزی اضافی از جاهای دیگری به‌جز بینی ازجمله ادرار و مدفوع داشته باشید.

- اگر كوفتگی شدید داشته باشید.

- اگر داروهای رقیق‌كننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌كنید.

- اگر بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های كبدی، كلیوی یا هموفیلی داشته باشید که در انعقاد خون مشكل داشته باشید.

- اگر به تازگی شیمی‌درمانی كرده‌اید.

چه زمان به بیمارستان بروید؟

- اگر با گرفتن بینی همچنان به مدت 10 دقیقه خونریزی داشتید.

- اگر خونریزی تكرار شد.

- اگر احساس سرگیجه داشتید.

- اگر مشكل تنفس سریع داشتید.

- اگر هنگام سرفه كردن خون استفراغ می‌كنید.

این نشانه‌های ظاهری در بینی‌تان را  نادیده نگیرید

دماغ‌تان را آزمایش كنید

برای بررسی، پزشك سوراخ بینی را با پنبه پر می‌كند تا باعث انقباض عروق خونی شود. این كار تورم را كاهش داده و اجازه می‌دهد دكتر راحت‌تر بینی را بررسی كند. تشخیص خون‌دماغ خلفی زمانی است كه تلاش برای كنترل خونریزی بی‌نتیجه باشد.

چطور خون را بند بیاورید؟

مهم‌ترین درمانی كه خیلی‌ها با آن آشنا هستند استفاده از یخ است. یخ با كاهش التهاب خونریزی را كاهش می‌دهد. یكی از درمان‌های خانگی خون دماغ این است كه روی یك پارچه كمی سركه سفید بریزید و آن را در سوراخ بینی قرار دهید. این كار دیوار رگ‌های خونی را مستحكم می‌كند. اما به‌طورکلی نوشیدن چای سبز، آب پرتقال و مصرف پرتقال می‌تواند برای لخته شدن خون مناسب باشد. ویتامین C به شكل‌گیری كلاژن كمك كرده و یك پوشش مرطوب در بینی ایجاد می‌كند.

وقتی بینی خشك می‌شود

روزانه 500 تا 700 میلی‌لیتر خلط از بینی و سینوس‌ به حلق می‌ریزد.

علت چیست؟

• آب و هوای خشك: در شرایط بسیار گرم و خشك با رطوبت كم و تهویه نامطبوع بینی می‌تواند خشك شود.  خشكی بینی اثر مشترك برخی از داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان‌هاست.

• التهاب قرنیه و ملتحمه: در خشكی بینی التهاب خشك قرنیه و ملتحمه چشم  نه‌تنها بینی بلكه دهان و چشم‌ها نیز خشك می‌شوند.

• عفونت بینی: زمانی كه بینی و البته سینوس‌ها مكرر دچار عفونت شوند، به تدریج سلول‌های مترشحه مخاط بینی تخریب شده و بینی دچار خشكی می‌شود.

با خشكی بینی چه كار كنید

اول مصرف آنتی‌هیستامین‌ها و ضداحتقان‌ها را با مشورت پزشك قطع كنید. دومین گام افزایش مصرف مایعات برای تولید مخاط است. اگر با وجود اقدام‌های اولیه هنوز بینی‌ خشك باشد توصیه می‌شود از اسپری‌های بینی نمكی استفاده شود تا محیط بینی را مرطوب نگه دارد.

وقتی بینی می‌خارد

اولین چیزی كه معمولا بعد از خارش بینی اتفاق می‌افتد عطسه است. عطسه در واقع یك پیام عصبی است. خارش بینی دو دلیل بسیار شایع دارد، یكی سرماخوردگی و دیگری عفونت شایع ویروسی.

علت چیست؟

رینیت آلرژیك: اگر خارش بینی مزمن و همراه با احتقان بینی، عطسه، ترشح اشك و آبریزش بینی است احتمالا شما مبتلا به رینیت آلرژیك هستید. استفاده از عسل، پروبیوتیك‌ها و اكیناسه می‌تواند در این مورد چاره‌ساز باشد.

انگل‌های روده‌ای: تخمین زده می‌شود كه چهار نفر از پنج نفر انگل روده دارند كه می‌تواند از خاك، آب آلوده یا مواد غذایی ایجاد شود. یكی از مهم‌ترین علائم انگل روده خارش بینی است .

حساسیت‌های غذایی: اگر شما حساسیت به غذای خاصی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما هر بار كه آن غذا را می‌خورید مقدار زیادی هیستامین تولید می‌كند كه این ممكن است باعث خارش بینی، خارش پوست و بثورات شود؛ مصرف غذاهایی مانند سس سویا، ماهی، صدف، گوجه فرنگی و پیتزا  این نشانه‌ها را به‌همراه دارد.

عدم تحمل گلوتن: اگر خارش و ترشحات بینی، اسهال مزمن، یبوست، كاهش وزن ناگهانی و درد عضلانی را دیدید بهتر است گلوتن را به مدت یك ماه به‌طور كامل از رژیم غذایی‌تان حذف كنید سپس كم‌كم این غذاها را امتحان كنید اگر علائم برگشت، شما جزو میلیون‌ها نفری هستید كه مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند.

خشكی پوست: پوست خشك به علت رطوبت كم، كم آبی یا بیماری خودایمنی می‌تواند تحریك‌كننده خارش بینی باشد. این مشكل را به راحتی می‌توان با استفاده از یك مرطوب‌كننده یا روغن نارگیل طبیعی حل كرد.

اختلالات پوستی: این اختلالات موجب خارش مزمن بینی هم می‌شود. پسوریازیس و اگزما می‌تواند خارش وحشتناك درون بینی ایجاد كند و چای اكیناسه می‌تواند به كاهش این خارش كمك كند. چای بابونه هم دارای خواص ضدآلرژی قوی است و می‌تواند كمك‌كننده باشد.

چطور خارش را درمان كنید

سعی كنید بینی را عاری از موكوس كنید. مصرف آنتی‌هیستامین درصورتی‌كه علت خارش حساسیت باشد، موثر است اما اگر علت خارش سرماخوردگی باشد معمولا توصیه می‌شود هیچ اقدامی صورت نگیرد تا سرماخوردگی بهبود پیدا كند.


ویدیو مرتبط :
احساسات خود را نادیده نگیرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشانه های جراحی موفق بینی



 

 

نشانه های جراحی موفق بینی

 

تقویت بینی به‌جای كاهش بافت‌های آن:در این جراحی به جای کم کردن و کاهش بافت‌های پشت بینی، با تقویت و افزایش حمایت پایه بینی در ناحیه نوک بینی، قوز بینی اصلاح شده است. در روش‌های قدیمی، جراحی بینی بیشتر متکی بر برداشتن و خارج‌کردن بافت بینی بود و بینی تقریبا همیشه کوچک می‌شد. اشکال این روش‌ها سال‌های بعد خود را نشان داد و به همین دلیل هم چند دهه طول کشید تا با شناخته‌تر شدن عوارض آنها کم‌کم کنار گذاشته شوند. در این روش‌ها در درازمدت بافت‌ها دچار فروافتادگی می‌شدند چون حمایت اسکلتی بینی کم می‌شد و بینی در سنین بالا حالتی چروکیده و افتاده پیدا می‌کرد و اغلب بیماران مشکلات تنفسی هم پیدا می‌کردند.

 

امروزه در روش‌های نوینی که به روش‌های تقویتی بینی معروف‌اند، نه تنها سعی می‌کنیم تاحد امکان چیزی از بینی برنداریم؛ بلکه گاهی در بسیاری از موارد از بافت‌های خود بینی به بینی چیزی هم اضافه می‌کنیم و پیوند می‌زنیم. یعنی اگر بخشی از بینی، بافت اضافه دارد، آن بافت اضافه را برمی‌داریم و در قسمتی از بینی که کمبود بافت وجود دارد، پیوند می‌زنیم.

 

در این روش‌ها ما بافت را تغییر شکل می‌دهیم؛ نه اینکه آنها را خارج کنیم. در این روش‌ها اسکلت بینی بازسازی شده و بافت‌های نرم و دچار ضعف تقویت می‌شوند. بنابراین در درازمدت بینی کمتر دچار افتادگی می‌شود. حتی در بعضی بینی‌ها که به بینی گوشتی معروف‌اند، استفاده از روش‌های تقویت اسكلت بینی برای افزایش حمایت بافت‌های نرم بینی ضرورت دارد.

 

جراحی این نوع بینی‌ها با استفاده از روش‌های جدید با نتایج مطلوب همراه است. در روش‌های جدید به جای آنکه بافت گوشتی بینی برداشته شود، سعی می‌شود اسکلت نوک بینی با افزودن بافت‌های پیوندی تقویت شود تا فرم مطلوب نوک بینی ایجاد شود. یکی از شایع‌ترین موارد مراجعه بیماران مربوط به قوز بینی است که بیمار از وجود آن ناراحت است؛

 

در حالی که پس از آنالیز صورت در بسیاری از دختران و پسران ایرانی معلوم می‌شود که چون ساپورت (حمایت)نوک بینی کم است، نوک دچار افتادگی شده و قسمت اعظم قوز در واقع یک قوز کاذب است که به علت ضعف حمایت اسکلتی بینی خود را نشان می‌داده است. در واقع، علت قوز بینی در خیلی از افراد، بلندی پشت بینی نیست؛

 

بلکه ضعف جلوآمدگی نوک بینی است که در ایرانی‌ها و کشورهای خاورمیانه بسیار شایع است. در این حالت باید قسمت پایینی بینی جلو بیاید یعنی باید به بینی چیزی هم اضافه کنیم تا صورت به مراتب زیباتر شود. در روش‌های قدیمی بدون تقویت نوک بینی قوز بینی را برمی‌داشتند و چهره حتی زشت‌تر می‌شد چون زاویه بین بینی و صورت خیلی کم می‌شد (یعنی از 36 درجه که زاویه ایده‌آل است خیلی کمتر می‌شد.)

 

* عروسكی نكردن بینی:

 

زیبا‌ترین حالت پشت بینی حالتی است که اصطلاحا پشت بینی قوی نامیده می‌شود. امروزه بیشتر متقاضیان جراحی پلاستیک بینی خواهان تغییرات طبیعی در بینی هستند. اصطلاحاتی مانند بینی عروسکی یا بینی سرسره‌ای سال‌ها بین مردم به‌عنوان اصطلاحی برای توصیف بعضی از بینی‌های عمل شده به کار می‌رفت. این بینی‌ها از بعضی الگوهای دهه 1960 اقتباس شده‌اند، در حالی‌ که در جامعه با فرهنگ بالاتر امروزی نوعی بینی تصنعی و زشت تلقی می‌شوند.

 

از نظر زیبایی‌شناختی قوس‌دار شدن بینی اصلا زیبا نیست. هیچ کتابی در جراحی پلاستیک پیدا نمی‌کنید که به‌عنوان یک بینی زیبا یک بینی قوس‌دار یا سرسره‌ای کشیده باشد. یک پشت بینی قوی باید صاف یا حتی گاهی کمی پُری داشته باشد که این پر بودن پشت بینی خیلی از افراد را زیباتر می‌کند. در مردها این پر بودن باید از خانم‌ها بیشتر هم باشد.

 

* قوی كردن پشت بینی:

 

در عمل‌های جدید برخلاف روش‌های قدیمی، به هیچ وجه اتصالات غضروف‌های بینی در نواحی مختلف قطع نشده و برای کاهش پهنای نوک بینی با روش‌های مخصوصی تغییر حالت نوک بینی به صورت طبیعی بدون برداشتن غضروف‌ها انجام شده است.

 

بنابراین نوک بینی حالت طبیعی داشته و پهنای طبیعی آن آنچنان نمود می‌کند که گویی هیچ جراحی روی نوک بینی انجام نشده است. در صورتی که نوک بینی بیش از حد باریک شده باشد، علاوه بر اینکه ظاهر زشت و مصنوعی به بینی می‌دهد، با فرو رفتگی‌های شدیدی که در اطراف آن ایجاد می‌شود، مسیر تنفسی دچار تنگی می‌شود.

 

پایین آوردن پشت بینی تاحدی انجام شده که اتصالات پشت بینی ضعیف نشود. این امر علاوه بر یکدست کردن پهنای پشت بینی در قسمت‌های بالا و پایین، با حفظ حمایت راه هوایی، سلامت طولانی‌مدت آن را تحکیم می‌کند.

 

* تقویت ساختار بینی:

 

برای رفع افتادگی بینی طبیعی از روش‌های تقویتی استفاده شده است تا علاوه بر دوام طولانی‌مدت ظاهر طبیعی بینی حفظ شود. در روش‌های نوین جراحی، این کار با افزودن پیوند‌های ستونی متعدد غضروفی در پایه بینی انجام می‌گیرد. در این صورت، ظاهر جوان‌تر بینی با طبیعی بودن آن هماهنگ می‌شود.

 

در صورتی که در روش‌های قدیمی بالا بردن نوک بینی مستلزم برداشت بیش از حد بافت‌های بینی است و در بسیاری از موارد، این پدیده با عواقب نامطلوب تنفسی همراهی دارد. در این بیماران، پره‌های بینی، هنگام دم روی هم می‌افتند و مانع تنفس راحت حین خواب می‌شوند.

منبع:صدف نیوز